Zlatan: "Vem gav EA Sports rätt att använda mitt namn?"

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Buhu Zlatan, får du inte in tillräckligt med cash redan eller?

Han gör nog detta för cashen..................

Testpilot

Det intressanta är ju att han påstår sig stå utanför FIFPro men generellt är det ju så att EA och andra sportspel skriver inte avtal med varje enskild spelare, det hade ju varit omöjligt och superdyrt. Men intressant nog så är exempelvis spelare från den Brasilianska ligan inte licenserade i Fifa eftersom lagen i landet gör det ej möjligt att ingå sådana generella avtal, utan där behöver man skriva med varje enskild spelare. Lite rolig kuriositet.

Medlem

Zlatan är en tomte med alldeles för stort ego

Medlem

Så Zlatan kom på detta idag? Som om han inte suttit och nött Fifa sedan han var typ 6 bast fram till nu och bara spelar som sig själv numera jävla självgoda idiot. Nej du Zlatan denna går vi inte på. Sopa e vad du är

Medlem

Vem gav EA Sports rätt att använda mitt namn?

Ehhh Fifa.

Medlem

Tydligen så har zlatans rating gått ner i spelet så då blev ju divan lite putt. grow up.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Han har inte stämt nån (än). Men du har rätt: man måste ha upphovsammens tillstånd för att använda bilder på webben. I spelvärlden funkar officiella bilder ofta som marknadsföring så ingen bråkar för det bildmaterial vi använder. Men detta är ju en storklubb, och även om jag tog bilden från hemsidan så är det lite risky. Så nu är den fixad.

Men om det finns ett allmänintresse så har väl journalister rätt att publicera både namn och bild på personen? Så länge det inte är fråga om förtal eller liknande.

Rik vill bli rikare 😂

Mycke vill ha mer 😂

Medlem

Bryr mig väldigt lite.. Är det inte en fråga han bör ställa sin manager eller nått?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av heady89:

Men väx upp, vem är det som lipar för att hans stora idol får kritik, kolla lite vad folk runt om kring honom tyckt. Lyckas bättre ? Sen när har jag jämfört mig med Zlatan och varför skulle jag ens vilja bli som honom ? Han verkar vara en rätt unken person på många plan och det har ju inget med pengarna att göra fattar du väl.

För att vara framgångsrik i sporter såsom Fotboll etc måste man oftast ta för sig och vara bestämd (Finns många exempel på sådana stjärnor inom fotbollen). Det blir därmed alltid någon mindre framgångsrik som får ta smällarna i dessa fall och det är ofta dessa som sedan snackar skit om personen ifråga. Dock är det allt som oftast kritik mot personens (I detta fall Zlatans) offentliga profil (där han spelar en roll, för att stärka sitt varumärke), då de flesta troligen har noll koll hur denne beter sig privat.

Att det sedan finns folk som försöker förminska det Zlatan bidragit med till Landslaget och de klubbar han representerat (genom att bland annat kritisera honom som person) låter mer som avundsjuka än något annat.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

större diva än zlatan får man leta efter..

Medlem

"Jag är Zlatan" - Zlatan.

Medlem

Kom han på det så här sent i karriären. Hans pension står bakom hörnet. Han lirar ju för AC Milan™ o då ingår han i FiFPro licensen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Backloggens befriare
Skrivet av Zidious G:

"Jag är Zlatan" - Zlatan.

Zlatan det är jag - Ludvig XIV


signatur

Ad hoc addendum

MrU
Medlem

Detta är ett generellt meddelande, inte nödvändigtvis endast gentemot Zlatan.
Jag stör mig otroligt på människor som ser sig själva som en produkt. Det här ör ett exempel på väldigt många. Vad jag vet har EA rättigheter till alla spelare från alla högre ligor, varför skulle Zlatan vara ett undantag? Tänkte han inte innan han tweetade?

Medlem

Gillar Zlatan.
Men skriver man på kontrakt där man får betalt miljoners miljoner så ska man läsa det finstilta.
Det är väl samma för typ alla kändisar oftast är det väl ett företag som i princip äger dig som ett varumärke

Medlem
Skrivet av matt76:

För att vara framgångsrik i sporter såsom Fotboll etc måste man oftast ta för sig och vara bestämd (Finns många exempel på sådana stjärnor inom fotbollen). Det blir därmed alltid någon mindre framgångsrik som får ta smällarna i dessa fall och det är ofta dessa som sedan snackar skit om personen ifråga. Dock är det allt som oftast kritik mot personens (I detta fall Zlatans) offentliga profil (där han spelar en roll, för att stärka sitt varumärke), då de flesta troligen har noll koll hur denne beter sig privat.

Att det sedan finns folk som försöker förminska det Zlatan bidragit med till Landslaget och de klubbar han representerat (genom att bland annat kritisera honom som person) låter mer som avundsjuka än något annat.

Om man som du säger väljer att ha en sådan offentlig profil som Zlatan har valt, så får man räkna med att få en del kritik. Det är inget krav att ha en sådan egoistisk och kaxig attityd bara för att man är världsstjärna.
Sen att förminska kritiken genom att dra den klassiska "ni är bara avundsjuka" är ganska barnsligt.

Medlem
Skrivet av heady89:

En helt absurd diva med alldeles för stort ego för lagspel, säga vad man vill men fotbollslaget lirar bättre utan honom. Precis som man kunde ana sig till av diverse publika videos, interjuver m.m. genom åren har det ju framkommit att han var precis så självgod som man tror, mobbare & styrande och inte sen att påpeka att ZLATAN är den som bestämmer.

Visst fan har han gjort helt sjuka mål osv. men jag tycker inte han är någon vidare lagspelare. Och nu gnäller pajjasen på detta ? Han var ju på Sverige för ett tag sedan som rasistisk mot honom också, han har ju fått det mesta och de flesta i Sverige hyllar honom för allt inom fotbollen. Kan bara inte ta något han säger seriöst.

Vi hade zlatan typer ända upp till A-laget när jag spelade, tyckte aldrig om dem och tyckte inte de bidrog alls, stog och fiskade längst upp och gnällde på alla andra. Spelade alltid som bäst när vi hade den bästa sammanhållningen utan de med överdrivet ego.

Verkar som att du inte kollar på jättemycket fotboll. Att säga att Zlatan inte är någon vidare lagspelare är allt annat än rätt. Han har höjt varenda spelare i ett tidigare förlorande Milan och nu leder de ligan. Det alla experter är överens om är att det är tack vare Zlatans ledaregenskaper.

Angående förvirringen kring spelarrättigheter här i tråden så är det väldigt olika lag till lag och liga till liga. I Premier League till exempel är det en regel att varje lag måste äga bildrättigheterna till spelarna (därav att Dybala inte hamnade i Spurs för ett år sedan då klubben inte kom överens med företaget som ägde bildrättigheterna). Sen finns det lag som äger rättigheter, spelare som äger sina egna rättigheter samt spelare som leasar bort sina rättigheter till diverse företag.

Medlem

Jaha är den här divan igång igen.
De har nog ordnat med licenser o annat genom klubbarna skulle jag tro.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Skrivet av Cenorida:

Men om det finns ett allmänintresse så har väl journalister rätt att publicera både namn och bild på personen? Så länge det inte är fråga om förtal eller liknande.

Jaja, det är klart. Men det här gällde vilka bilder man får använda.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Han kan göra så för han är Zlatan.
Zlatan är bra för Sverige 👍
Finns nog ingen hör på FZ som kan mätas mot hans framgångar både på plan och utanför.

Beror på hur du mäter framgång


signatur

I drank what?

Medlem

Blir det inte samma sak när matcherna sänds på TV? Eller kan någon ”blurra” honom xD

Jhf
Avstängd
Skrivet av heady89:

En helt absurd diva med alldeles för stort ego för lagspel, säga vad man vill men fotbollslaget lirar bättre utan honom. Precis som man kunde ana sig till av diverse publika videos, interjuver m.m. genom åren har det ju framkommit att han var precis så självgod som man tror, mobbare & styrande och inte sen att påpeka att ZLATAN är den som bestämmer.

Visst fan har han gjort helt sjuka mål osv. men jag tycker inte han är någon vidare lagspelare. Och nu gnäller pajjasen på detta ? Han var ju på Sverige för ett tag sedan som rasistisk mot honom också, han har ju fått det mesta och de flesta i Sverige hyllar honom för allt inom fotbollen. Kan bara inte ta något han säger seriöst.

Vi hade zlatan typer ända upp till A-laget när jag spelade, tyckte aldrig om dem och tyckte inte de bidrog alls, stog och fiskade längst upp och gnällde på alla andra. Spelade alltid som bäst när vi hade den bästa sammanhållningen utan de med överdrivet ego.

Det här är ett skräpinlägg. Skrämmande många som ”gillar” det också.

Zlatan må vara en diva och en tveksam lagspelare. Jag tycker inte att han verkar trevlig och tror inte på hans affärssatsningar. Men han är ingen pajas och det finns inga klara belägg för att han är en mobbare heller, åtminstone inte mer än 100 andra riktigt framstående spelare. Hans inlägg om rättigheterna tror jag har med hans affärsprojekt att göra, och där ser han inte ut att ha full koll..

Fotbollsmässigt är han ingen Zlatantyp som gnäller utan att bidra. Fotbollsmässigt är han fortfarande, vid nästan 40 år fyllda, Sveriges överlägset bästa spelare och utan tvekan topp 20 i världen. Det är enormt. Han har höjt alla lag han spelat i, det är fakta. Han höjde även det svenska landslaget, det är fakta. Sen tror jag också att Sverige hade kunnat vara ännu bättre under den sista tiden med Zlatan om vi hade haft en tydligare ledning än Hamrén. Hamrén har inte många framgångar att visa upp i karriären.

Det där snacket om rasism verkar Zlatan för övrigt också fått om bakfoten.

Medlem

Gillar Zlatan, ogillar bristen på ödmjukhet han ibland kan uppvisa inför vissa situationer. Han har all rätt att vara stolt över sina bedrifter både på och utanför plan, men framgångar av den magnituden är aldrig ett enmansjobb, och det vore sannerligen klädsamt med en viss ödmjukhet inför detta faktum.

Angående sakfrågan får jag nog sålla mig till de som tycker att det är lite märkligt att det kommer på tal först nu, såhär lagom till pensionen. Det är ju inte så att han inte känt till sin medverkan i spelet. Som jag vill minnas att han, åtminstone en gång i tiden, själv var ett ganska stort fan av. Säga vad man vill om EA Sports, men det skulle förvåna mig om de inte har koll på vad de får och inte får göra utifrån sina licenser. Och om det nu är så att EA Sports har ett legitimt avtal med Serie A och Milan angående rättigheterna, så har han ju redan fått betalt för sin medverkan på ett eller annat sätt, eftersom det är de som betalar hans lön.

Det låter smått otroligt att irritationen och utspelet enbart skulle bottna i ett sårat ego på grund av dåliga siffror i spelet, men det skulle samtidigt inte förvåna mig.

Men alldeles oavsett så kan det väl vara bra med en utredning för att räta ut eventuella frågetecken.

Medlem

Borde han inte vara glad istället? Han har troligen fått många fans och reklam tack vara Fifa liknande.

Inaktiv

Utan att ha några som helst belägg för det så känns det som han trollar. Han skadade väl sig i matchen igår så nu sitter han väl på luckan och busar.

Med tanke på reaktionerna i denna tråden så varför inte.

MEG
Medlem

Har förståelse att man kan störa sig på honom, han är så härligt kaxig och osvensk, så till den milda grad att det blir humor
Jag för min del tycker inte att det är fel om han kollar upp huruvida det är rätt eller fel, OM det skulle vara fel så spelar det ingen roll hur mycket han tjänar, fel är fel.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Borde det inte finnas i deras kontrakt att klubben får sälja dears namn och utseende i spel eller annan media?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kan ju vara så att det inte är Zlatan själv som skrivit. Utan hans "folk".

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Gillar Zlatan, ogillar bristen på ödmjukhet han ibland kan uppvisa inför vissa situationer. Han har all rätt att vara stolt över sina bedrifter både på och utanför plan, men framgångar av den magnituden är aldrig ett enmansjobb, och det vore sannerligen klädsamt med en viss ödmjukhet inför detta faktum.

Angående sakfrågan får jag nog sålla mig till de som tycker att det är lite märkligt att det kommer på tal först nu, såhär lagom till pensionen. Det är ju inte så att han inte känt till sin medverkan i spelet. Som jag vill minnas att han, åtminstone en gång i tiden, själv var ett ganska stort fan av. Säga vad man vill om EA Sports, men det skulle förvåna mig om de inte har koll på vad de får och inte får göra utifrån sina licenser. Och om det nu är så att EA Sports har ett legitimt avtal med Serie A och Milan angående rättigheterna, så har han ju redan fått betalt för sin medverkan på ett eller annat sätt, eftersom det är de som betalar hans lön.

Det låter smått otroligt att irritationen och utspelet enbart skulle bottna i ett sårat ego på grund av dåliga siffror i spelet, men det skulle samtidigt inte förvåna mig.

Men alldeles oavsett så kan det väl vara bra med en utredning för att räta ut eventuella frågetecken.

Du gillar att han spottade på sin moderklubb för lite cash och rampljus i Hammarby? Zlatan är plast. Ska bli skönt när han lägger av.

Skriv svar