Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem
Skrivet av Aztekiar:

Spelar du via disk? Är så när jag startar Miles Morales från disk, men när jag kör min digitala kopia av Cod: Black Ops Cold War låter det inte alls.

Skrivet av TheVoomyOne:

Min är i stort sett helt ljudlös oavsett vad jag spelar, måste nästan lägga örat mot den för att höra fläkten.

Kör inte via disk, har bara spelat digitalt.
Det var det jag misstänkte, att den låter lite väl mycket.
Får kontakta NetOnNet och se vad som kan göras.

Medlem
Skrivet av lerb:

Förstår din poäng men kan du inte ha en diskussion med någon annan utan att kalla deras kommentarer "överflödigt strunt"? Dessutom på en kommentar där 90% av innehållet var personens personliga upplevelser av konsolen, exakt vad tråden handlar om...

Man måste ju inte bråka och vara otrevlig bara för att man har olika åsikter. Vi är alla gamers här.

Nja, när personen i fråga nästintill kallar mig ignorant för att han inte läser eller förstår vad jag först skrev, så känner jag inte att jag är tvungen att vara trevlig tillbaka.

Medlem

Är väl något besviken över hur mediastödet är på maskinen än så länge. Jag förstår ju att det kommer lösa sig med uppdaterade appar osv men förväntade mig nog kanske lite mer. Disney+ verkar inte stödja 4k än och ser allmänt dassigt ut jämfört med AppleTVn som var inkopplad tidigare. Plex verkar inte hantera 24hz fint alls och det blir ryckigt och det lär ju lösa sig på sikt men ändock tråkig upplevelse. Sen den enda gång jag direkt hört fläkten på PS5an var när Plex skärmsläckare gick igång så nåt fuffens pysslar den med 😋

I övrigt är jag nöjd, kontrollen ligger bra i handen och i tex Astro så förhöjer den upplevelsen rätt bra så blir kul att se vad utvecklare hittar på när de blir varma i kläderna. Spelen laddar generellt snabbt vilket är på tiden och den har varit tyst under spelande så när som att skivan spunnit upp vid start och nån gång efter en stund. Lite grafikbuggar i tex Tony Hawk-remaken har jag väl stött på men inget som stört extremt.

Medlem
Skrivet av A1200G:

För hårdvarunördar:

Weak cooler design:PS5 Thermals, Power & Noise testing

Minnes modulerna går stekheta (93 C). Spara kvitto för eventuell framtida garantiärende.

De är specade att klar 105C så inga problem alls. Finns Nvidia RTX 3080 kort som ligger på 100C.

https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...

Medlem
Skrivet av Aztekiar:

Du kan aktivera i inställningar att konsolen tillåter laddning i viloläge. På samma ställe kan du även tillåta att konsolen har tillgång till internet i viloläge.

Jo jag vet detta. Tror inte du läste mitt inlägg ordentligt.
Den laddar med alla andra kablar i viloläget förutom den man fick med i lådan

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Det använda ingenting i Valhalla. Varför provar du inte Astro?

Jovisst kan jag pröva Astro, men det är inget spel som lockar mig bara för att kontrollen fungerar bra till just det spelet.

Medlem

Ubisoft lade uppenbarligen inte till någon support för Adaptive Triggers i något av deras nyare spel (Valhalla etc), utan kör mer på traditionell "Rumble", troligen p.g.a. det är cross-gen och ska fungera bra med DualShock 4 på PS4. Om man verkligen vill få förståelse hur DualSense funktionerna kan nyttjas till max så är nog Astro ett mycket bra val, särskilt då spelet är gratis.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

De är specade att klar 105C så inga problem alls. Finns Nvidia RTX 3080 kort som ligger på 100C.

https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...

Viss skillnad.
Till att börja med så ligger inte 3080 kortens minnen på 100c, inte ens i närheten av 90.
Några exemplar av 3090, som har minne på baksidan av sin PCB, nådde relativt höga temps, högst 90. Detta är dock en mätning direkt på silicon, vilket betyder att man kan säkertställa att det fortfarande är inom spec.

De mätningar GN gjorde är så nära de kunde komma, men det är fortfarande inte exakt. Antagligen ligger temperaturen på PS5ans minne högre än de 93 grader som uppmättes. Vilket är oroväckande då dessa spel antagligen inte ens pressar hårdvaran till sin gräns.

Som den andra personen i tråden sa, spara kvittot.

Medlem

Nu var det väl dock inte VRAM minnet de mätte temperaturen på, utan VRM/MOSFET, som vad jag förstått har max. temperatur på 120-130C enligt spec.. Dock är så klart kylningen inte optimal, men behöver inte betyda att vartenda konsol kommer att gå sönder inom ett år.

Från Steve (Tech Jesus) som var på "There is absolutely nothing wrong with any of these temperatures":
"
Which is what we said repeatedly throughout the video -- except that hot memory module. Sony could do better on that aspect of the design by improving contact to the primary heatsink. The conclusion was pretty down the middle and said that noise levels were great, if a bit low on the fan curve aggression, power consumption is very impressive and a clear flag of AMD's involvement, and that SOC and VRM MOS thermals were fine for our ability to measure them. We remarked that the one memory module was concerning.
"

För övrigt bör man alltid spara kvittot, då både PS5 och Series X inte är ofelbara (flertal PS5 och Krysslådor som varit DOA de senaste veckorna).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ny systemuppdatering:

Version 20.02-02.26.00

This system software update improves system performance. An issue where installed disc versions of games were sometimes deleted was resolved.

An issue that prevented the PS5 wireless controller from being charged while in rest mode when connected to the PS5's front side USB Type-A port using the USB cable included with some PS5 consoles was resolved.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

De är specade att klar 105C så inga problem alls. Finns Nvidia RTX 3080 kort som ligger på 100C.

https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...

3000serie kort använder inte Gddr6 minne

Medlem

Tips sökes på extern SSD-disk nu i Black Friday-tider. PS5 levereras imorgon och funderar på att förbereda/komplettera:)

Har för avsikt att installera PS4-spel på den och frigöra utrymme på interna disken för PS5-spel.

Har idag en Seagate ”PS4”-hårddisk på 1tb, dock ej SSD, så misstänker att det inte kommer hålla måttet..

Skrivet av MLundin:

Tips sökes på extern SSD-disk nu i Black Friday-tider. PS5 levereras imorgon och funderar på att förbereda/komplettera:)

Har för avsikt att installera PS4-spel på den och frigöra utrymme på interna disken för PS5-spel.

Har idag en Seagate ”PS4”-hårddisk på 1tb, dock ej SSD, så misstänker att det inte kommer hålla måttet..

Du skall vänta med det säger dom..

https://www.theverge.com/2020/11/5/21551165/sony-ps5-playstat...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Tack för svar!

Kanske var otydlig, ber om ursäkt då.

Det du nämner handlar dock om att utöka den interna lagringen och precis som artikeln avslutar med i Cerny’s uttalande är extern USB-lagring däremot utmärkt för PS4-spel.

Någon som har erfarenhet av om det är stor skillnad i att spinna igång PS4-spel från USB HDD kontra SSD?

I valet och kvalet om jag ska få tag på en SSD eller gå på min nuvarande disk

Medlem

Det verkar tyvärr som att Sony gjort en snabblösning som de inte riktigt granskat själva.
Min PS5 låter lite mer än kompisarnas, vilket även drabbat en fransk reporter, som började undersöka saken.
Sony har slängt in olika fabrikat av fläktar som passar olika bra i designen.
Likadant verkar det vara med strömförsörjningen, vilket verkar ge vissa spolljud.

På franska, men en halvtaskig insats av translate och det går att förstå huvudsaken:

https://www.lesnumeriques.com/console-de-jeu/labo-playstation...

Medlem
Skrivet av bleken:

3000serie kort använder inte Gddr6 minne

RTX 3070 använder sig fortfarande av den gamla GDDR6 minne. Det är 3080 och uppåt som får GDDRX6.

Källa: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Hur mycket låter er PS5?
När jag startar min konsol hör jag den knappt, men när jag startar ett spel så varvar fläkten igång och det blir ett tydligt "svängande" ljud från fläkten som absolut hörs, oavsett spel.
Är detta något jag borde gå vidare med, eller hör ni visst fläktande från era med?
Det är absolut inte i närheten av PS4/Pro, men tydligt högre än min Series X.

Låter som Coil Whine. Har du googlat det? Finns några videos uppe på nätet med oljud från deras PS5.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Låter som Coil Whine. Har du googlat det? Finns några videos uppe på nätet med oljud från deras PS5.

Hej!

Nä, det är inte spolen, det är absolut fläkten
Hittade denna artikel, som visar på att Sony tagit genvägen denna gång och använt olika tillverkares fläktar. Vissa "viner" lite mer, som min.

https://www.lesnumeriques.com/console-de-jeu/labo-playstation...

Medlem

Att PS5 har olika leverantörer av fläktar är inget ovanligt, då även PS4 hade detta. Handlar väl främst om att säkerställa att produktionen av konsolen inte hämmas om en leverantör inte kan tillhandahålla tillräckligt med fläktar.

De diskuterar detta i exempelvis den här reddit tråden:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/k0a7qy/according_to_a_f...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Att PS5 har olika leverantörer av fläktar är inget ovanligt, då även PS4 hade detta. Handlar väl främst om att säkerställa att produktionen av konsolen inte hämmas om en leverantör inte kan tillhandahålla tillräckligt med fläktar.

De diskuterar detta i exempelvis den här reddit tråden:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/k0a7qy/according_to_a_f...

Det tvivlar jag inte en sekund på, problemet i detta fallet är att de inte levererar samma resultat, då några onekligen producerar mer "oljud" än andra. Antingen har Sony inte kvalitetssäkrat/testat, eller så har det gjort det och bedömt att det är ok att det diffar såpass mycket.
I båda fall tycker jag att det inte är ett godkänt förfarande

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Det tvivlar jag inte en sekund på, problemet i detta fallet är att de inte levererar samma resultat, då några onekligen producerar mer "oljud" än andra. Antingen har Sony inte kvalitetssäkrat/testat, eller så har det gjort det och bedömt att det är ok att det diffar såpass mycket.
I båda fall tycker jag att det inte är ett godkänt förfarande

Jag tror på det senare fallet. Sony vill leverera X konsoler för Y kronor så snabbt som möjligt. Då finns bara ett antal fläkt-leverantörer att välja mellan där vissa diffar med säg 10%. Vilket Sony gått med på, antagligen hade de inget val.

Eller så har allt detta kommit som en chock för Sony, men det är mindre troligt.

Hoppas att de nästa år dumpar de leverantörer som inte når upp till önskad kvalité. Men det kan ta 1-2 år innan dessa fasas ut helt och hållet.

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Hej!

Nä, det är inte spolen, det är absolut fläkten
Hittade denna artikel, som visar på att Sony tagit genvägen denna gång och använt olika tillverkares fläktar. Vissa "viner" lite mer, som min.

https://www.lesnumeriques.com/console-de-jeu/labo-playstation...

Tråkigt att höra. Behåll konsolen tills de finns nya hos leverantörer och använd dig av garantin.

Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

De är specade att klar 105C så inga problem alls. Finns Nvidia RTX 3080 kort som ligger på 100C.

https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...

Intressant. Från din länk:

Op. Temp.
0C to +95C, -40C to +105C

Jag tolkar det som att minnet är bara 2 grader Celsius från den säkra sidan. Ännu värre än vad jag trodde. Fortfarande, spara kvittot.

PS En enkel kylfläns som skulle kostat 50 öre/styck hade sänkt tempen med minst 10+ grader Celsius. Hm, I-lands problem...

Medlem

@A1200G - Nu var det främst VRM/MOSFet temperaturen som mättes i GN video, inte VRAM, där tempen kom upp i runt 95C. Maximal temp för VRM/MOSFET ligger runt 120-130C.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

@A1200G - Nu var det främst VRM/MOSFet temperaturen som mättes i GN video, inte VRAM, där tempen kom upp i runt 95C. Maximal temp för VRM/MOSFET ligger runt 120-130C.

You're mistaken.

PS Återigen, bad design av Sony. Hoppas de fixar det i nästa iteration (slim/pro).

Medlem
Skrivet av matt76:

Nu var det väl dock inte VRAM minnet de mätte temperaturen på, utan VRM/MOSFET, som vad jag förstått har max. temperatur på 120-130C enligt spec.. Dock är så klart kylningen inte optimal, men behöver inte betyda att vartenda konsol kommer att gå sönder inom ett år.

Från Steve (Tech Jesus) som var på "There is absolutely nothing wrong with any of these temperatures":
"
Which is what we said repeatedly throughout the video -- except that hot memory module. Sony could do better on that aspect of the design by improving contact to the primary heatsink. The conclusion was pretty down the middle and said that noise levels were great, if a bit low on the fan curve aggression, power consumption is very impressive and a clear flag of AMD's involvement, and that SOC and VRM MOS thermals were fine for our ability to measure them. We remarked that the one memory module was concerning.
"

För övrigt bör man alltid spara kvittot, då både PS5 och Series X inte är ofelbara (flertal PS5 och Krysslådor som varit DOA de senaste veckorna).

Nej, han skriver/säger att VRM och MOSFET är okej, men att temperaturen på minnet är oroande.

Medlem

Ni som är oroade för temperaturer: Har inte Sony en spärr så att PS5 stänger av sig själv om den når farligt höga nivåer? Antagligen är det helt ok temperaturer. Tror inte man behöver vara orolig.

Medlem
Skrivet av VertexBuffern:

Ni som är oroade för temperaturer: Har inte Sony en spärr så att PS5 stänger av sig själv om den når farligt höga nivåer? Antagligen är det helt ok temperaturer. Tror inte man behöver vara orolig.

Japp, det har den. Finns lite bilder från nätet där konsolerna stängts av pga överhettning. Kul med att den spärren fungerar, men tråkigt att de sker.

Medlem
Skrivet av VertexBuffern:

Ni som är oroade för temperaturer: Har inte Sony en spärr så att PS5 stänger av sig själv om den når farligt höga nivåer? Antagligen är det helt ok temperaturer. Tror inte man behöver vara orolig.

Om det vore så att de övervakade minnestemp så hade det nog stängt av sig självt så fort du startar Astro. 🙂

Liknande sker när de "stresstestar" komersiella banker. De får alltid (väl) godkänt. Men vi vet av erfarenhet att de konkar så fort kulingen kommer. Och skattebetalarna får stå för notan. Dvs "Heads I win tails you lose". 🙂

Medlem

Det har tidigare nämnts att de har flertalet (minst 3) sensorer på moderkortet som mäter temperaturen, som sedan nyttjas av exempelvis fläkten för att exempelvis kunna köra anpassade fläktkurvor (beroende på spel) i framtiden.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar