Scalpers skryter om hur deras bottar köpt tusentals Playstation 5

Robot
Scalpers skryter om hur deras bottar köpt tusentals Playstation 5

Spelbranschen invaderas av sneakers-resellers.

#playstation-5, #resellers


Medlem

Det skulle inte förvåna mig om de nu vill öka sin köpkraft genom att rekryta "investerare" bland vanligt folk, och därmed skapa ett pyramidspel. Säger inte att det är så, men lite röda flaggor höjs här

Medlem

Vi alla på FZ måste stå enade att visa tålamod och inte köpa konsoler för ockerpris! Det kommer fler konsoler, så ta det lugnt för sedan kommer ännu fler intressant spel ändå.

Quake-konnässsör

Ja man vet ju inte vilka som är idioter, de som håller på med bottar, eller de som köper grejerna ifrån dem Men tydligen finns det en marknad och folk är villig att betala det lilla extra för att få tillgång till produkterna.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Acatoth:

Det skulle inte förvåna mig om de nu vill öka sin köpkraft genom att rekryta "investerare" bland vanligt folk, och därmed skapa ett pyramidspel. Säger inte att det är så, men lite röda flaggor höjs här

Man får ju helt klart pyramidspelskänsla av deras prenumerationssystem. Någon högt upp tjänar massor av pengar på detta.


signatur
Medlem

Hittat något som är lägre än Glocalnet 😁


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Problemet är att det alltid finns folk med för mycket pengar som är redo att betala överpriser för "jag måste vara först!!".. så länge det finns så blir det i stort sett omöjligt att göra något åt det.

Förövrigt var där över 100st ps5 till salu för överpriser på tradera i fredags. Den ena ville otroligt nog ha 17000 för "jag har precis flyttat och har två hyror som måste betalas" (varför han nu tyckte det var relevant att skriva ut). Han kunde ju återlämnat den till butiken om han inte nu hade råd med den!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av almblad:

Ja man vet ju inte vilka som är idioter, de som håller på med bottar, eller de som köper grejerna ifrån dem Men tydligen finns det en marknad och folk är villig att betala det lilla extra för att få tillgång till produkterna.

Jag skulle nog säga köparna. Tycker att scalpernas metoder är vidriga. Men det är ännu dummare att aktivt göda detta vidriga beteende. Är man så ivrig att få ett PS5 att man väljer att betala sjuka överpriser från scalpers borde man nog uppsöka en psykolog och få hjälp att värdera om saker i livet...

Medlem

Svin.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Slutar bara folk vara puckon och köpa av scalpers så självsaneras problemet.

Medlem

Finns det inget butiker kan göra online för att stävja sådant här? Max en vara per kund eller så när det kommer till förhandsbokningar ex.
Och visst de som betalar överpriserna har jag inte mkt till övers för heller men det är uppenbarligen människor med gott om pengar på fickan som skiter i vilket. för dem kanske det här är en spottstyver.

Det här drabbar alla som dock inte är födda med silversked i munnen, som behöver spara under lång tid för att få ihop till en konsol. Det är de som blir snuvade på en eventuell konsol vid release när sådana här scalpers ges utrymme i att bunkra upp för att sedan kränga till pengatäta människor.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Problemet är att det alltid finns folk med för mycket pengar som är redo att betala överpriser för "jag måste vara först!!".. så länge det finns så blir det i stort sett omöjligt att göra något åt det.

Förövrigt var där över 100st ps5 till salu för överpriser på tradera i fredags. Den ena ville otroligt nog ha 17000 för "jag har precis flyttat och har två hyror som måste betalas" (varför han nu tyckte det var relevant att skriva ut). Han kunde ju återlämnat den till butiken om han inte nu hade råd med den!

H*n behövde ju såklart få in mer pengar än att bara lämna tillbaka den då!

Medlem

Det börjar likna konsert- och evenemangsbranschen där det finns företag vars affärsidé är att köpa så många biljetter de kan bara för att sälja dem vidare betydligt dyrare.

Testpilot
Skrivet av Stich:

Vi alla på FZ måste stå enade att visa tålamod och inte köpa konsoler för ockerpris! Det kommer fler konsoler, så ta det lugnt för sedan kommer ännu fler intressant spel ändå.

Dessvärre är vi på FZ ett otroligt litet antal. Den här gruppen opererar dessutom i Storbritannien. Det är upp till Sony och återförsäljarna att åtgärda detta eftersom efterfrågan alltid kommer att finnas hos ett tillräckligt högt antal människor.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Dessvärre är vi på FZ ett otroligt litet antal. Den här gruppen opererar dessutom i Storbritannien. Det är upp till Sony och återförsäljarna att åtgärda detta eftersom efterfrågan alltid kommer att finnas hos ett tillräckligt högt antal människor.

Vad kan man göra för att stävja sådant här? Det måste väl gå att göra något.
Vissa sajter man kan kommentera på lägger ex in att man ska klicka på bilder för att visa man inte är en bot och kan kommentera. Skulle något sådant vara möjligt vid köp online ? Tänker främst vid förhandsbokningar osv. Man behöver så klart inte ha sådana säkerhetstester när det kommer till varor som går o köpa överallt haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Lösningen på problemet är att inte släppa ny konsol förens det finns tillräckligt med tillverkade enheter för att täcka efterfrågan.

Medlem

Vet ju att det finns dumma människor. Och folk med mycket pengar som inte bryr sig, men jag personligen skulle aldrig betala mera än butikspris för en ps5a. Då väntar jag mer än gärna ett halvår än att betala dubbelt. Som någon skrev vid såna här releaser borde det vara en per hushåll, en säkerhetsgrej vid utcheckning. Har du fler i hushållet som kräver alla en varsin ps5a så får du snällt köpa från flera olika ställen.

Frågan är om det handlar om scalpers (otroligt töntigt namn) i Sverige på dem som säljer sina konsoler eller om det bara är folk som ser sin chans att tjäna en extra hacka precis nu. Hade jag fått tag på en konsol på release och sedan kom någon och erbjöd sig att betala det dubbla för den hade jg lätt sålt den direkt.

Medlem

Men vem fan köper dom här svindyra konsolerna från dessa skumma återförsäljare? Har folk ingen integritet och skam i kroppen överhuvudtaget? Töntigt på riktigt att man inte har tålamod att vänta ett tag till. Suck, det är väl såhär det kommer att se ut nu i framtiden...

Flakmonkey

Borde inte Sony, Microsoft och Nintendo kunna knyta förbokningar av konsoler till respektive onlinetjänst? Ska jag förboka en konsol så måste jag ange mitt PSN-ID, Xbox-konto eller Nintendo-konto för att kunna förboka? Sedan knyts din förhandsbokning mot det kontot och du kan inte förboka i någon annan butik. Kontot bör ju då även vara använt så att man scalpers inte bara kan skapa en massa såna konton och komma runt det. Visst skulle det här utesluta vissa personer från att kunna förboka men samtidigt så skulle du ju gå dina "hardcore"-fans till mötes genom och det finns ju tillräckligt många sådana för att täcka alla konsoler som tillverkas ett tag. Sen när det har lagt sig så är det bara att sälja som vanligt och då är det inte heller lika eftertraktat för scalpers.

Kanske för med sig problem om integritet, frihet (att vara ett svin), etc etc men vill man undvika såna här situationer så är det ju ett mer reglerat system som behövs.

Medlem

Microsoft och Sony skulle kunna motverka detta så himla lätt genom att exempelvis binda konsolen till köparens spelkonto (alt skapa nytt konto) under en viss tid. Så lite som en månad hade nog haft en synlig effekt. Tre månader hade definitivt haft en synlig effekt. Få lär vilja spela på någon annans nyskapade konto (som saknar spel och onlinetjänster) i tre månader och samtidigt betala 3-4 gånger så mycket för det.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Lösningen på problemet är att inte släppa ny konsol förens det finns tillräckligt med tillverkade enheter för att täcka efterfrågan.

Det är inget problem för Sony att de slipper lager hålla och ligga ute med pengar för en massa enheter. Så det lär inte bli bättre med nästa xbox / PlayStation.

Inaktiv
Skrivet av Lasrod:

Lösningen på problemet är att inte släppa ny konsol förens det finns tillräckligt med tillverkade enheter för att täcka efterfrågan.

Och/eller att folk inte köper skiten för dessa ockerpriser så löser sig det också. Finns ingenting förvånande med att folk kommer att scalpa så länge det finns idioter som är villiga att betala det efterfrågade priset.

Testpilot
Skrivet av SunShine:

Vad kan man göra för att stävja sådant här? Det måste väl gå att göra något.
Vissa sajter man kan kommentera på lägger ex in att man ska klicka på bilder för att visa man inte är en bot och kan kommentera. Skulle något sådant vara möjligt vid köp online ? Tänker främst vid förhandsbokningar osv. Man behöver så klart inte ha sådana säkerhetstester när det kommer till varor som går o köpa överallt haha.

Jag har ingen bra lösning direkt. Är inget fan av att sälja saker med låg marginal eller med korta datum (likt Nintendo med Super Mario 3D Allstars) så att öka produktionen innan försäljning hade givetvis varit bra, men det är säkert mer kostsamt för utvecklaren.

Den stora frågan är om utvecklaren, Sony i det här fallet, ens bryr sig? De säljer konsoler som aldrig förr och vem som får händerna på konsolerna kanske spelar mindre roll? Det hade varit intressant om FZ kunde fråga Microsoft och Sony hur de ser på saken.

Alla former av tekniska lösningar kommer till slut att hackas tänker jag även om det säkert går att förfina via captchas etc. max en konsol per kund och att det bara går att hämta ut i fysisk butik hade kanske varit något i en icke-pandemi. Svårare just nu dock.

Men man kommer alltid att få problem med extremt hög efterfrågan och låga tillgångar, det går ju inte att komma runt.

Vissa saker var ändå bättre förr med fysiska butiker då slapp man den här skiten. Det här är väl stora nackdelen med näthandel


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

Ge fan i att köpa eller ha intressen som att samla på sneakers så löser det sig.
Ett i-landsproblem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den här pesten är ett symptom av hype och FOMO-kulturen, spelindustrin och dess media själva byggt upp.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Förövrigt var där över 100st ps5 till salu för överpriser på tradera i fredags. Den ena ville otroligt nog ha 17000 för "jag har precis flyttat och har två hyror som måste betalas" (varför han nu tyckte det var relevant att skriva ut). Han kunde ju återlämnat den till butiken om han inte nu hade råd med den!

Ligger flera PS5 på tradera nu med, från typ 8000 kr och uppåt. Och folk har ju budat.

Medlem

Ingen idé att skriva saker i stil med "Bara för alla att sluta köpa till överpris". Det finns ju alltid folk med pengar som skiter i vilket. Rika gubbar/och män som kompenserar sitt dåliga faderskap med att ge sonen ps5. Vi som verkligen är målgruppen för PS5 gör ingen större skillnad i sammanhanget. Det är dock vi som blir lidande eftersom utbudet av maskiner är begränsat. Lider gör jag väl inte iof men jag stör mig å andras vägnar att den som var intresserad av att köpa konsolen nu inte kunde göra det.

Samma sak gäller konserter och dylikt. Idioter som knappt hört en Springsteenlåt gynnar scalpers med att betala överpris för att kunna instagramma att dom var är på konserten. Jag har missat(valt bort) flertalet konserter pga principen att inte betala sjuka överpriser från giriga grisar.

Medlem
Skrivet av shelter:

Ligger flera PS5 på tradera nu med, från typ 8000 kr och uppåt. Och folk har ju budat.

Exakt...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Allvarligt talat så har jag sjukt svårt att se att den här typen av business kommer att hålla i längden. Såg en senast i går som utgav sig för att ha "ångrat sitt köp" i en köp/sälj-grupp på Facebook. Blev ganska triggered och bad, i inte helt trevlig ton, någon att ta bort inlägget. Blev förståeligt informerad om att hålla god ton, men eftersom bitterheten bestod skrev jag istället "Förlåt. Alla är så klart välkomna att lura folk på pengar här inne" och gick vidare till att önska lurendrejaren lycka till och bad honom få in fler i gruppen.

Det är ju helt uppenbart att det inte är något etiskt hållbart. Är man seriös som plattformsägare så kommer man också behöva ta stegen till att motverka detta så gott det går. Har även svårt att se att det inte skulle bli direkt olagligt i framtiden. "Here to stay." Oh please.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

123
Skriv svar