Sony bekräftar att Playstation 5 är deras största konsollansering någonsin

Robot
Sony bekräftar att Playstation 5 är deras största konsollansering någonsin

Lovar fler skeppade konsoler innan årets slut.

#playstation-5, #sony


Medlem

Största är ordet! Storleken har betydelse.

Medlem

Frågan är om det betyder bara i USA, eller om det gäller andra länder också?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av n1iz:

Frågan är om det betyder bara i USA, eller om det gäller andra länder också?

Jag skulle tro att de menar globalt (det betyder inte att PS5 är den största lanseringen i varje enskilt land, i Japan har det exempelvis inte gått särskilt bra, men där har ju inte ens PS4 varit någon större framgång).

Personligen är jag ändå lite överraskad. Konsolen är inte jättebillig och den har inga killer apps till premiären. Men Sony har visat förr att de kan sälja en konsol med löften om vad som komma skall (gäller egentligen ända tillbaka till PS2-lanseringen), och eftersom folk har sett att de faktiskt levererar på det löftet så köper de tryggt en ny konsol från Sony. Det går att förstå.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av n1iz:

Frågan är om det betyder bara i USA, eller om det gäller andra länder också?

Varför skulle det handla om staterna?

Medlem

Fick min ps5a igår från Elgiganten, köpte en disc version. Allt är finemang och jag öppnar lådan men till min förvåning så är det en utan skivläsare i min låda...lådan i sig är rätt (vita lådan för disc), väntar fortf svar från elgiganten om detta.

Någon som mer hört om andra som råkat ut för detta?


signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av Angust:

Fick min ps5a igår från Elgiganten, köpte en disc version. Allt är finemang och jag öppnar lådan men till min förvåning så är det en utan skivläsare i min låda...lådan i sig är rätt (vita lådan för disc), väntar fortf svar från elgiganten om detta.

Någon som mer hört om andra som råkat ut för detta?

Jag har hört att folk har fått typ köksprylar, alltså en brödrost eller matberedare.

Medlem

Å nej, är det fullt på nattklubben? Då får vi stå här och köa då och hoppas på det bästa.

//LD

Medlem

Det visste man väl redan för en tid sedan? Eller har jag drömt om rapporter om ca 15 miljoner PS5 förbokade?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det visste man väl redan för en tid sedan? Eller har jag drömt om rapporter om ca 15 miljoner PS5 förbokade?

Hälften kan ju vara av folk som bokat 2 för att vara säkra att få en så hämtar de inte ut den andra.
Man ska inte räkna pengarna förrän de sitter på kontot.

Medlem

Men då antar jag att de räknar in alla "scalpers"?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Hälften kan ju vara av folk som bokat 2 för att vara säkra att få en så hämtar de inte ut den andra.
Man ska inte räkna pengarna förrän de sitter på kontot.

Det förstår jag.

Men vi alla vet hur dyra konsolerna är i andrahand, samt överöses av massor av klagomål över hur få konsoler som finns tillgängliga.

Enkel logik säger att rekord har slagits.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det förstår jag.

Men vi alla vet hur dyra konsolerna är i andrahand, samt överöses av massor av klagomål över hur få konsoler som finns tillgängliga.

Enkel logik säger att rekord har slagits.

Jo nu i efterhand vet vi ju detta. Men innan de släpptes kunde de ju inte veta om det var 15 miljoner sålda eller ej. (även om de flesta nog gissade att den skulle sälja slut)

Medlem
Skrivet av Angust:

Fick min ps5a igår från Elgiganten, köpte en disc version. Allt är finemang och jag öppnar lådan men till min förvåning så är det en utan skivläsare i min låda...lådan i sig är rätt (vita lådan för disc), väntar fortf svar från elgiganten om detta.

Någon som mer hört om andra som råkat ut för detta?

Läst på reddit att flera har fått disc versionen när de beställt utan disc.

Medlem
Skrivet av noyart:

Läst på reddit att flera har fått disc versionen när de beställt utan disc.

Helvete vad konstigt. Börjar ju undra hur utbrett detta är, lite smått tråkigt med att ha fått en digital när man köpt spel för 2300 till vad man trodde var en med skivläsare


signatur

God is dead

Medlem

"Sony bekräftar att Playstation 5 är deras största konsollansering någonsin"

Allt annat vore ju helt orimligt så länge marknaden växer.. Vilket den gör...

Om folk gör 'Våran grej X + 1' så är det en större satsning än 'X' i 99 fall av 100... Vet inte hur mycket det säger lixom..

"GTA 6 - vi har skalat tillbaka lite vad gäller budget och satsning på så vis från tidigare spel.. !"

Vafan Final Fantasy 7 remaken är ju en större satsning än vad Final Fantasy 7 var


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jo nu i efterhand vet vi ju detta. Men innan de släpptes kunde de ju inte veta om det var 15 miljoner sålda eller ej. (även om de flesta nog gissade att den skulle sälja slut)

Det kan vi visst veta baserat på antalet förbokningar?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Lixom.. tröttheten av informationsvärdet av detta

"-durrrrrr"


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Chippen1983:

Jag har hört att folk har fått typ köksprylar, alltså en brödrost eller matberedare.

Den var lite rolig fick mig att skratta

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det kan vi visst veta baserat på antalet förbokningar?

En förhandsbokad enhet är inte en såld enhet förrän kunden hämtat ut och betalt produkten.

Medlem
Skrivet av Chippen1983:

Jag har hört att folk har fått typ köksprylar, alltså en brödrost eller matberedare.

Satan vilket antiklimax när man packar upp. "Nu ska jag äntligen få spela på min... Brödrost?!"

Medlem
Skrivet av Anton Q:

"Sony bekräftar att Playstation 5 är deras största konsollansering någonsin"

Allt annat vore ju helt orimligt så länge marknaden växer.. Vilket den gör...

Behöver inte betyda det, PS3 kostade 6000kr som ny och sålde riktigt dåligt tills dom sänkte priset.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Varför skulle det handla om staterna?

Antagligen för att det är prioriterat. Och Elgiganten konfirmerade just att mer konsoler innan året är slut gäller just i USA.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

En förhandsbokad enhet är inte en såld enhet förrän kunden hämtat ut och betalt produkten.

Sant.

Jag tog förgivet att samtliga förbokade maskiner blivit sålda, med tanke på trycket.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Behöver inte betyda det, PS3 kostade 6000kr som ny och sålde riktigt dåligt tills dom sänkte priset.

Japp. Jag köpte min för omkring 6000 kronor på den tiden. Den hade 60gb lagring minns jag. Och det värsta av allt var att inte ens HDMI-sladd ingick så det köpte man vackert till för 300 spänn som det kostade på den tiden.
Men den första dyra utgåvan som jag köpte klarade PS2 spel, vilket var en liten tröst.

Men man kan ju tänka så här i efterhand vad den var överprisad!!! Sony måste underskattat Xbox 360n något så enormt!
Det är den enda generationen som jag öppet och ärligt kan säga vanns av Microsoft.

Men 6000 kronor ano 2007 är väl ungefär som 8000 kronor 2020 om man räknar in inflation osv.

Och 8000 kronor för en PS5 hade nog förändrat läget.
Även om PS5an faktiskt känns som en bättre konsol än vad PS3an var när den släpptes.

Så 6000 kronor för PS5an. Inte konstigt att den säljer slut!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av jehuty:

Behöver inte betyda det, PS3 kostade 6000kr som ny och sålde riktigt dåligt tills dom sänkte priset.

Va? Största kosoll-lansering betyder ju inte att det är den dyraste konsollen dom lanserat..

Snarare att dom lagt mest pengar hittils på utveckling och marknadsföring.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Freddan:

Japp. Jag köpte min för omkring 6000 kronor på den tiden. Den hade 60gb lagring minns jag. Och det värsta av allt var att inte ens HDMI-sladd ingick så det köpte man vackert till för 300 spänn som det kostade på den tiden.
Men den första dyra utgåvan som jag köpte klarade PS2 spel, vilket var en liten tröst.

Men man kan ju tänka så här i efterhand vad den var överprisad!!! Sony måste underskattat Xbox 360n något så enormt!
Det är den enda generationen som jag öppet och ärligt kan säga vanns av Microsoft.

Men 6000 kronor ano 2007 är väl ungefär som 8000 kronor 2020 om man räknar in inflation osv.

Och 8000 kronor för en PS5 hade nog förändrat läget.
Även om PS5an faktiskt känns som en bättre konsol än vad PS3an var när den släpptes.

Så 6000 kronor för PS5an. Inte konstigt att den säljer slut!

Du har en poäng, kommer inte ihåg vad xb360 kostade men PS3 var ganska mycket dyrare.

1
Skriv svar