Scalpers skryter om hur deras bottar köpt tusentals Playstation 5

Medlem

Ångesten när man köpt en konsol för 10000 för att kolla på youtube eller något.
I övrigt är det sorgligt vad folk lägger tid på att tjäna snabba pengar istället för att tänka långsiktigt.

Rik idag, fattig imorgon..

Medlem
Skrivet av majep:

Alltså. Sånt här får mig att vilja avregga mig härifrån och börja sälja ps5 på tradera på heltid. Herre gud.

Folk här beter sig som att det är en mänsklig rättighet att få sig en ps5 och INGEN annan ska få göra på något annat sätt än det sättet jag tycker är rätt.

Förstår inte riktigt vad du menar? Jag skrev ju att jag inte lider. Jag hade inte ens förhandsbokat.

Det blir dessutom inte mycket till diskussion om du tolkar min åsikt som att "INGEN ska få göra på något annat sätt...

Jobbade förut med en person som skulle tjäna pengar på allt han gjorde. Kalkylerande, kall och girig person. Folk ska förstås "få göra" så men jag kommer inte tycka om dem.

Medlem
Skrivet av adfactory:

Inte vinstskatt, inkomstskatt. Ingen scalper lär ju ta upp den extra inkomsten i deklarationen.
Skattebrott, kan nog räknas som grovt i vissa fall, fängelse i straffskalan.

Man kan tipsa skatteverket

Ja, det tycker jag definitivt. Bankerna brukar ju vara nyfikna när det trillar in massa pengar från olika håll dessutom...?!

Medlem
Skrivet av Karmak:

Förstår inte en grej.

Kan inte återförsäljare sätta 1 max per kund och så kollar de adress och namn så får inte samma köpa mer?
Hur går man runt det?

Enkelt. Bara nya postboxar hela tiden. Nya konton och nya identiteter. Svinenkelt fixat.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Tyvärr kommer det här bli det nya sättet att köpa nya prylar på. Först sneakers och limited edition kläder, sen grafik kort och nu konsoller. Tvivlar på att titanerna sony och microsoft och AMD och NVDIA bryr sig om hur vi får tag på deras produkter när som köpsnupp på 2 röda från bottar och dom slår nsina säljrekord. Men men, hoppas jag har fel.

Inaktiv

Scalpers kommer alltid finnas och folk som köper av dom. Hade gärna sett att återförsäljare högst fick sälja en enhet per person alt, adress.

Medlem

Var inne på Tradera och sökte på PS5 för skojskull och blir ju illamående av hur många konsoller som ligger där och folk budar uppemot 10 000 sek för dem... Bedrövligt.

Medlem

Att kräva exempelvis bank-id till ett köp, som i sin tur går till någon form av global databas, skulle begränsa detta problem markant. Alltså, 1 köp per id. Antagligen skulle problemet lösas. Bara en teori!

Medlem

Vi lever i en marknadsekonomi dvs efterfrågan driver upp priserna. Mest rättvist vore väl om återförsäljarna hade auktioner på konsolerna typ Tradera så de tjänade lite. Nu tror jag deras marginal är kass och eftermarknaden tjänar degen och slipper dessutom skatta...

Medlem

Jag undrar hur skatteverken i deras länder ser på det hela. Kommer de undan eller? Måste ju bli en hel del skatt att betala...eller?

Medlem
Skrivet av whoo:

Men var drar man gränsen? Det blir ju inskränkningar i marknadsekonomin.
Och varför ska ÅF orka bry sig? Dom säljer ju till sitt pris och är nöjda. Spelar ju inte dom någon jätteroll vem som får grejorna.

Problemet är ju att det är brist, bara för att scalpers försvinner så får ju inte alla en PS5 på release, det är ju mer bara att dom som inte är sugna att pröjsa överpris kanske känner att det gått mer ”rättvist” till.

Men det finns väl hur mkt som helst i världen som köps till ett pris och säljs till ett annat. Ska vi förbjuda värdeökning på bostadsmarknaden också?

Nä för min del så spelar det ingen roll, jag köper det om några år, har roligare saker att slänga pengar på. Fast att köpa saker för resell e ju korv, man har dessutom haft regler för att bara få köpa en vara åtgången, det är inget nytt. Min mor råka ut för det själv en jul när hon skulle köpa ipads hos Elgiganten där de sa max en per person. Så hon gick till Mediamarkt istället för att köpa flera vid samma köp.

Att blanda in bostadsmarknaden vet jag inte varför du gör eftersom det är ganska offtopic när det gäller konsumentartiklar man köper och säljer.

Medlem

Betala inte överpris helt enkelt. Problem solved.

Synd att det inte är så enkelt. Vissa måste ju få tag på vissa saker till vilket pris som helst.

Inaktiv

Pengar tar verkligen fram det bästa i människan. Hade jag inte haft nått vett och samvete kunde man ju haft popcornen framme och njutit av showen.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag tycker mellantinget är lämpligt. Att iaf se till ha en rimlig mängd jämfört med efterfrågan. jag tror inte denna cirkus gagnar Sony alls.

Skrivet av Lasrod:

Tror du missförod vad jag menade. Det finns säkert många olika sätt att lösa problemet men att försöka övertala folk att inte köpa för överpris kommer aldrig att gå. Har folk gott om pengar så kommer de att köpa för överpris.

Man kan dock minska problemet genom att minska på efterfrågan (höja pris) eller öka tillgången (vänta på att produktionen, lagra).

Finns såklart andra sätt också som vissa nämnt. Att knyta förbokningar mot ett psn konto eller liknande så att man inte kan beställa hur många gånger som helst. Men det har ju sina problem det också.

Problemet med ert förslag att lagerföra dem så länge pga att efterfrågan är större än tillgång, är att varje dag de inte släpps, när de KAN släppas, kostar Sony onödiga pengar. Tänk, förbifart sthlm som tickade hundratusentals kronor varje dag bygget hölls stilla pga politik. Samma sak för Sony, sitter du och trycker på konsoller som KAN säljas, så kostar det både lagerplats och försäljning, som sedan slår på aktierna. Det är en dålig idé för något så litet som en konsoll. Vi snackar ju inte direkt någon ny uppfinning som tåls hållas på pga patent och dylikt.

Låt fri marknad styra. Om någon VILL betala ockerpris, låt dem göra det.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Att kräva exempelvis bank-id till ett köp, som i sin tur går till någon form av global databas, skulle begränsa detta problem markant. Alltså, 1 köp per id. Antagligen skulle problemet lösas. Bara en teori!

Global databas? Jag tror bla GDPR vill prata med din idé lite.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Global databas? Jag tror bla GDPR vill prata med din idé lite.

Ser fortfarande inte problemet. Ditt bank id får en randomiserad kod (alias) som kopplas till ett eller några enstaka köp av den produkten. Koden avslöjar inga personuppgifter. Däremot behöver du ha ett legitimt bank id för att få en sådan kod. Det här sättet är inget nytt. Om jag inte minns fel så kan man göra likande transaktioner via PayPal, anonyma köp.

Medlem
Skrivet av baggso:

Rik idag, fattig imorgon..

Hur blir man fattig imorgon av detta?


signatur
ZF
Medlem

När jag kollade på Tradera idag så undrar jag om det inte går trögare att kränga de här maskinerna till de där drömpriser än filurerna räknat med.

Det kan inte vara en tillfällighet att de flitigaste budgivarna i de flesta är nollor (inte bildligt menat) eller har väldigt lite feedback väldigt långt tillbaka.

Det senare ihop med att Tradera nyligen drabbades av en våg av övertagna väldigt gamla konton där bedragare främst försökte sig på de den typiska Afrikabrevmetoden, får mig att anta det är de själva som står för merparten av buden. Kanske alla i vissa auktioner.

Det blir också extra uppenbart när det finns ill synes serösa auktioner på runt 8000 som närmar sig slutet utan bud, medan det kan tokbudas över 12000 på en som har veckan kvar och med en auktionsbeskrivning som antyder att hästen lämnat stallet för länge sen.

Så det kommer nog ett ganska hårt bakslag för de flesta som samlat på sig en stor mängd maskiner. De enda som garanterat kommer tjäna en hacka är de som levererar bot-tjänsterna.

Medlem

Tycker det är synd att man inte kan boka ps5 nu på tex webhallen . Så att man hamnar i en kö iallafall . Nångång kommer man ju på plats 1. Blir väl likadant nästa gång att nån köper upp hela partiet så fort det kommer in.

123
Skriv svar