Playstation 5 kan få stöd för 1440p senare

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Om det inte är ett tekniskt problem, varför har man då valt att inte stödja det?

Taktik. Sälja mer 4K-TV (och då gärna från Sony).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd

Inte konstigt att Sony valt att inte prioritera 1440p
Endast 6,75% av steam-användare kör med 1440p. Så andelen konsolspelare som tänkt koppla ps5 till en 1440p skärm är nog försvinnande liten. Men ack så högljudda.

Känns som att detta blivit en höna av en fjäder endast för att Xbox har valt att implementera stöd för det.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Inte konstigt att Sony valt att inte prioritera 1440p
Endast 6,75% av steam-användare kör med 1440p. Så andelen konsolspelare som tänkt koppla ps5 till en 1440p skärm är nog försvinnande liten. Men ack så högljudda.

Känns som att detta blivit en höna av en fjäder endast för att Xbox har valt att implementera stöd för det.

För de flesta är det inte några problem, även om det är märkligt att de missat det. Kostar ju inget att lägga till i princip.

Behöver det inte, så är inget som helst avgörande för mig (köper inte konsol idag, och gör jag det om två år så blir det den konsol som har bäst tjänster). Men vill gärna se möjlighet att kunna koppla en konsol till min datorskärm vid vissa tillfällen (och den är 1440p idag).

Så ser gärna att alla enheter stödjer det, men som sagt inget som avgör (för mig). Men märklig miss av Sony ändå.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

För de flesta är det inte några problem, även om det är märkligt att de missat det. Kostar ju inget att lägga till i princip.

Behöver det inte, så är inget som helst avgörande för mig (köper inte konsol idag, och gör jag det om två år så blir det den konsol som har bäst tjänster). Men vill gärna se möjlighet att kunna koppla en konsol till min datorskärm vid vissa tillfällen (och den är 1440p idag).

Så ser gärna att alla enheter stödjer det, men som sagt inget som avgör (för mig). Men märklig miss av Sony ändå.

Har dom verkligen missat? Eller har dom valt att skippa till launch? Tycker det låter mer som det sistnämnda


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Har dom verkligen missat? Eller har dom valt att skippa till launch? Tycker det låter mer som det sistnämnda

Kan ju vara så att de inte hunnit med all utveckling som de först kanske tänkt, och får ta det senare efter release.

Är ju en hel del annat som skulle kommit till releasen av PS5, men som de tvingats försena och skjuta på tills nästa år.

Inte alls omöjligt. Vi får hoppas på att det kommer i en senare uppdatering!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Jag tänker mig att det kan vara så att de flesta "vanliga" användare inte har en aning om att det finns mellanlägen mellan 1080p och 4K.
Det säljs ju ingen TV som marknadsförs att kunna visa 2560*1440 utan det har ju varit HD Ready -> Full HD -> 4K/UHD. Och att det är därför konsoltillverkarna inte har satsat på det förrän nu.

Edit: efter en snabb googling verkar det som att Xbox One X/S har haft stöd för 1440p sedan våren 2018.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

12
Skriv svar