Star Wars: Squadrons har next-gen-patchats – 120 FPS på Xbox (men ej på PS5)

Robot
Star Wars: Squadrons har next-gen-patchats – 120 FPS på Xbox (men ej på PS5)

Men snyggare på alla ny-konsoler i alla fall.

#black-mesa, #half-life


Avstängd

Detta med 120FPS till Xbox Series konsolerna men inte till PS5 har en väldigt enkel förklaring.
PS5 har inte 120fps stöd för bakåtkompatibla titlar. För att ett Ps4 spel ska kunna köra i 120FPS på Ps5 krävs en portning av spelet. Endast VR spel som har stöd för 120fps på ps4.
120fps stöd har funnits till xbox one i några år redan vilket är varför det fungerar med en enkel patch till Xbox Series.

Developer Psyonix told Eurogamer there were a few reasons for the decision, and pointed out enabling 120fps on PS5 "requires a full native port", whereas it's just a "minor patch" on Xbox Series X and S.

"Our team's main focus this year was our recent free to play transition and updating major features like our Tournaments system," Psyonix said.

"Due to this we had to make tough decisions on what else we could achieve. Enabling 120hz on Xbox Series X|S is a minor patch, but enabling it on PS5 requires a full native port due to how backwards compatibility is implemented on the console, and unfortunately wasn't possible due to our focus elsewhere."

ps. PS5 spelarna kan även avnjuta spelet i VR. Så behvöer inte bara nöja sig med variable refresh rate


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Om jag inte minns fel så måste väl hela spelet portas till PS5 för att höja FPS:en, medan på Xbox så är det bara att skapa en ny grafikinställning? Trevligt med 120 FPS i alla fall. Nu väntar jag bara på att Fallen Order ska få en Series X-uppdatering.

Medlem

Tycker det här med FPS på de nya konsolerna verkar vara väldigt inkonsekvent. Xbox SX är kraftfullare och får stöd för 120fps en patch innan PS5 får sin i flera spel, samtidigt verkar det som att PS5 presterar bättre i flera spel där båda har 120FPS. Nästan så man börjar tro att Sony kör dynamisk upplösning mer aggressivt än MS. Var väl Devil May Cry som PS5 hade upp till 40FPS mer än Xbox SX, vilket är en betydande mängd.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Om jag inte minns fel så måste väl hela spelet portas till PS5 för att höja FPS:en, medan på Xbox så är det bara att skapa en ny grafikinställning? Trevligt med 120 FPS i alla fall. Nu väntar jag bara på att Fallen Order ska få en Series X-uppdatering.

That's correct
Har blivit sagt att spel måste portas pga hur Sony hanterar bakåtkompabilitet, som är kasst

Tex
https://gadgets.ndtv.com/games/news/playstation-5-sony-native...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av My2nd:

Nästan så man börjar tro att Sony kör dynamisk upplösning mer aggressivt än MS.

Fast det verkar vara tvärtom. Assassin's Creed körs med dynamisk upplösning och enligt DF ligger PS5 för det mesta på en aningen högre upplösning. Det är därför Xbox börjar tappa fps när båda konsolerna går ner till 1440p som är spelets nedre gräns då den egentligen skulle behöva sänka upplösningen ännu mer för att kunna hålla 60 fps.

Det borde vara enkelt att patcha så att den tillåts gå till lägre upplösningar men det är möjligt att tekniken de använder för att nå 4K inte fungerar som den ska under 1440p.

Medlem

Värt att veta. På PS5:an kan man välja mode ute i systeminställningarna (Game Presets/Performance Mode). Sedan är det upp till varje spel att impl. detta på bästa sätt. På Xbox:en sätts det ofta inne i spelet. Det är samma sak, fast lite olika implementerat.

@My2nd Det kommer vara inkonsekvens ett tag. Tills alla spelmotorer får bra stöd för det nya konsollerna.

Medlem
Skrivet av Margy:

Fast det verkar vara tvärtom. Assassin's Creed körs med dynamisk upplösning och enligt DF ligger PS5 för det mesta på en aningen högre upplösning. Det är därför Xbox börjar tappa fps när båda konsolerna går ner till 1440p som är spelets nedre gräns då den egentligen skulle behöva sänka upplösningen ännu mer för att kunna hålla 60 fps.

Det borde vara enkelt att patcha så att den tillåts gå till lägre upplösningar men det är möjligt att tekniken de använder för att nå 4K inte fungerar som den ska under 1440p.

Sjukt hur många som inbillar sig själva att PS5 är starkare. Det har ju redan kommit en förklaring varför det ser ut som det gör för tillfället, och det är inte för att PS5 är en starkare konsol.

Medlem

I allt detta verkar de ha glömt bort PC-spelarna, var i hela h*lvete är min FOV-slider?

Avstängd
Skrivet av loerk:

Sjukt hur många som inbillar sig själva att PS5 är starkare. Det har ju redan kommit en förklaring varför det ser ut som det gör för tillfället, och det är inte för att PS5 är en starkare konsol.

Visst har XSX högre TFLOPS. Däremot verkar, enligt spelutvecklare, Ps5 vara mycket enklare att utveckla för samt mycket enklare att nå peak-performance. 12TFLOPs på XSX är tydligen bara teoretisk (enligt crytek) och för att en utvecklare ska kunna uppnå det så måste Jupiters alla månar stå på rad på samma gång som Trump slickar sig själv i örat.

Så på papper är XSX lite kraftigare. I verkligheten är dom väääääldigt lika


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av loerk:

Sjukt hur många som inbillar sig själva att PS5 är starkare. Det har ju redan kommit en förklaring varför det ser ut som det gör för tillfället, och det är inte för att PS5 är en starkare konsol.

Jag nämnde inte att den skulle vara starkare?

Ingen av oss vet riktigt varför det ser ut som det gör just nu och det kan finnas flera orsaker. Ingen av oss vet till exempel vad Sonys egna lösningar och tekniker de implementerat gör för den totala prestandan.

Redaktör
Skrivet av Checker:

Visst har XSX högre TFLOPS. Däremot verkar, enligt spelutvecklare, Ps5 vara mycket enklare att utveckla för samt mycket enklare att nå peak-performance. 12TFLOPs på XSX är tydligen bara teoretisk (enligt crytek) och för att en utvecklare ska kunna uppnå det så måste Jupiters alla månar stå på rad på samma gång som Trump slickar sig själv i örat.

Så på papper är XSX lite kraftigare. I verkligheten är dom väääääldigt lika

I nuläget är PS5:an bättre i vissa spel, till och med. En orsak kan vara att utvecklarna haft tillgång till PS5-konsoler mycket längre än Xboxar. Mer om det här.

Jag körde Dirt 5 på båda nya maskinerna. Det var hemsk tearing på Xbox Series X, men inte alls på PS5. Kunde inte nämna det eftersom det var en pre-release-version av Dirt 5 jag körde på Xbox, men det verkar hänga kvar i fullverren.


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av loerk:

Sjukt hur många som inbillar sig själva att PS5 är starkare. Det har ju redan kommit en förklaring varför det ser ut som det gör för tillfället, och det är inte för att PS5 är en starkare konsol.

Det är väl ingen här som påstår att PS5 är kraftfullare? Tror nog aldrig jag har sett någon påstå det? Men däremot är det ju uppenbart att just nu fungerar spelen bättre på PS5 än dom gör på Series X. Det innebär inte att den är kraftfullare, men spelen utnyttjar prestandan bättre uppenbarligen.

Där kommer säkerligen patchar till spelen som jämnar ut ganska snart dock.

NuZ
Testpilot

120 fps är ju nice men hur många sitter på sådana TV apparater i dagsläget utanför våra Geeksfär? Sugen dock på en Nano86 65” då Oled är lite väl saftiga i pris


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag nämnde inte att den skulle vara starkare?

Ingen av oss vet riktigt varför det ser ut som det gör just nu och det kan finnas flera orsaker. Ingen av oss vet till exempel vad Sonys egna lösningar och tekniker de implementerat gör för den totala prestandan.

MS har ju dock gått ut med varför det ser ut som det gör just nu. Så visst vet vi.
Och ja, jag kanske missförstod ditt inlägg eftersom du sa att Boxen skulle behöva skruva ner sin upplösning för att nå 60fps till skillnad från PS5.

Medlem
Skrivet av NuZ:

120 fps är ju nice men hur många sitter på sådana TV apparater i dagsläget utanför våra Geeksfär? Sugen dock på en Nano86 65” då Oled är lite väl saftiga i pris

Frågan är ju vad för slags input lag konsoler får när spel körs i 120fps.
Måste väl finnas en hel del apparater för en hyffsad peng som pallar med 1440p 120Hz. Inga spel kommer ju att köras i 4K 120fps ändå.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

I nuläget är PS5:an bättre i vissa spel, till och med. En orsak kan vara att utvecklarna haft tillgång till PS5-konsoler mycket längre än Xboxar. Mer om det här.

Jag körde Dirt 5 på båda nya maskinerna. Det var hemsk tearing på Xbox Series X, men inte alls på PS5. Kunde inte nämna det eftersom det var en pre-release-version av Dirt 5 jag körde på Xbox, men det verkar hänga kvar i fullverren.

Vad körde du på för panel? Såg på df att de var en hel del tearing på series x i AC Valhalla. Jag kör med en 120hz panel med freesync och har inte märkt nån tearing alls.

Redaktör
Skrivet av TurboYngve:

Vad körde du på för panel? Såg på df att de var en hel del tearing på series x i AC Valhalla. Jag kör med en 120hz panel med freesync och har inte märkt nån tearing alls.

LG Oled C8, så ingen freesync. Har även kört på pc-skärm och nån lite äldre Samsung-tv. Men det var som sagt en ofrädig version jag körde.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av loerk:

Frågan är ju vad för slags input lag konsoler får när spel körs i 120fps.
Måste väl finnas en hel del apparater för en hyffsad peng som pallar med 1440p 120Hz. Inga spel kommer ju att köras i 4K 120fps ändå.

Ja en bra fråga faktiskt. Nu stödjer ju bara Series X 1440p så en lösning för mig kanske i dagsläget men vill ju ha en TV i spelrummet också så att säga och i sommar kommer säkert en PS5 flytta in också. Så tror på Nano86 eller Q80 som har VRR och 120hz. Har en 55” philips nu men inte nöjd med HDR även efter finlirande med Xbox appen för det och på TV. Så ny TV blir det


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag körde Dirt 5 på båda nya maskinerna. Det var hemsk tearing på Xbox Series X, men inte alls på PS5. Kunde inte nämna det eftersom det var en pre-release-version av Dirt 5 jag körde på Xbox, men det verkar hänga kvar i fullverren.

Även Valhalla har hemsk tearing på min Xbox SX. Men det verkar som det är borta i senaste patchen (har dock inte testat själv än).

1
Skriv svar