Diskutera – Hur mycket lägger du på teknikprylar i år?

Medlem

Just i år har det blivit extra mycket eftersom det är generationsskifte. I den långa väntan på PS5 köpte jag switch.

PS5an ledde till att jag bytte ut min trogna Panasonic Plasma till en CX. Köpte ett 7P headset. Bytte ATV4 till ATV4K. Tidigare i år har jag byggt ut med lite fler Sonos, fler smartlampor, smart rullgardin.

Sen önskar sig alltid barnen teknik. Så det har blivit en iPad ett datorbygge, en ny gamingskärm,

Men jag har för ovanlighets skull också sålt en del teknik. En kamera, WiiU,

Medlem

Har väl lagt en närmare 35000kr i år iaf. Står och funderar lite om man skall investera i en ny skärm med.

Någon som har en sådan här?
https://www.inet.se/produkt/2218590/gigabyte-27-m27q-qhd-ips-...


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Surahero:

Efter att ha investerat ungefär en halv miljon till renoveringar på kåken så har det återstått ungefär 0kr till teknikprylar det här året. 😅

Visst är det kul med hus ibland? Själv väntar jag på fakturan för en åtgärdad vattenläcka.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Det borde vi göra eftersom det är syftet med tråden. Eller menar du ”kan vi inte LÅTA BLI att prata om det”?
Mvh, språkpolis

Du verkar inte utöva så mycket humor i din yrkesroll på polismyndigheten

Medlem

LG cx 20k
Ps5 snart 6k
2070 super 4K (jag köper alltid föregående gen)
Lurar 2k

32k.

Sen säljer jag alltid föregående grejer för att kunna ha råd med det nya.

Medlem

Var beredd att lägga en hel del på teknik detta året, men varken konsoler eller grafikkort finns i lager, så pengarna åker in på börsen istället. Det får bli nya prylar nästa år istället.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Ook:

9 tkr då det blev en Sonos arc.

Uppgraderar elektronikvaran successivt. Nästa år blir ny TV och PS5 som är förbokad.

Ps.

Samsung, WTF liksom, ge oss Dolby vision och fler hdmi 2.1 portar era lata jävlar! HDR10+ är dött men ni vägrar inse.

Följer upp ditt inlägg då du nämner problmen med Samsung. Inväntar också nyare Samsung med 4x HDMI 2.1 och Dolby vision, atmos och hela köret.
Medveten om LGs men vill inte köra ren OLED pga begränsad livslängd och inbränning. Dessutom är deras fjärrkontroll plastig.
Detta är skälet till att jag inte köpt en ny TV i år.
Hade dock verkligen behövt HDMI 2.1 nu då jag bland annat i år har köpt:

Xbox series X - 5700kr
Sonos Arc - 9000 kr
Playstation 5 förbokad - 6000 kr
Ovanstående behöver samtliga hdmi 2.1 för att få ut max.

Därutöver har jag säkert köpt för 20-30 tusen till.
Uppgraderat Sonos högtalare
Uppgraderat Datorskärm
Köpt mängder av Phillips Hue lampor
Etc

Om man skall gå in på ren elektronik så:
Diskmaskin
Tvättmaskin
Mikro
Osv

När man tänker efter så är det något annat än elprylar man köper?? Mat och lite kläder.
Det som är bra är att man efter uppgraderingar kan sälja av på tradera vilket är bra för både plånbok och miljön. Får inte bli för mycket slit och släng.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

ELF
Medlem

25kkr
Det blev visst en del om man räknar ihop allt över hela året. Men när det gäller datordelar som jag beställde igår så kunde jag ändå spara in lite på vattenkylngen (förhoppningsvis). Verkar som att 115x passar 1200. Kanske bara inte kan överklocka med nuvarande kylningen.
Det jobbiga är ju att det är så mycket mer man vill ha, inte bara teknikprylar.

Vad jag köpt....

Blueray läsare så man kan kan skita i cd/dvd i nästa bygge
Blandade skärmsladdar
PS4 kontroll till datorn
Surface Pro 7
Tangentbord till Surfacen (väntat i två mån nu på att det ska komma)
Gameboy Advance ;p

RX 5700XT
-----
i5-10600k
Asus ROG Strix Z490-F
Corsair Vengance 2*16GB (Hoppas de kommer in på lager snart)


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Flyttade för ett år sen så i år har det inte blivit mycket. Får se om PS5 kommer i december som estimerat, annars är jag nog nära noll om man inte räknar med alla Oculus Quest spel jag köpt. Eller just ja, en laptop för 6 tusen... som jag borde lämna in på garantin...

Inaktiv

Tänkte inte bränna mycket mer pengar i år så hittar man samsung trådlösa in ear på inet för en billig peng, satan! Blev ett par åt mig och ett åt fästmön..

Medlem

Lite på 900€ så omräknat ca 10k SEK.

Huvuddelen är ett nytt grafikkort, resterande lite smått och gott: kablar, begagnad CPU och RAM uppgradering till servern, hörlurar.

Medlem

Xbox Series X ca 5000kr,
SSD till konsolen 1500kr.
USB lampa med Xbox-loggan 200kr.
Ny PC, då det verkligen var dags för uppgradering. 14.000Kr
Ficklampor ca 1500kr.

Det var nog allt, så en bit över 20K.
Hade det inte varit konsol-release och PC'n inte klappat ihop och jag behövt ha en ny samma dag, så hade det varit ett billigt år.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Du verkar inte utöva så mycket humor i din yrkesroll på polismyndigheten

Hehe. Nej 😬

Medlem

Lite för lite.
Svårt säga exakt, men säg att man snittar 7 år en tv och lägger 7000, så 1,000 per år. Lite mer på PC (kanske 1.500 per år?)
Köper ibland konsoller men gör det begagnat och billigt. Sen blir det väl en mobil vart annat eller vart tredje år (beroendenpå hur mycket man misshandlar den). Och som är ju inte gratis, även om jag aldrig köper värstingmodeller eller nyaste.
Hohum
5,000-10,000.

Och mycket är ju till familjens gagn. Inte bara jag som lirar spel eller ser på TV liksom.

Medlem

Ca 100-150 KSEK (brukar i snitt lägga 10-15 KSEK/mån på både nya och retroprylar)


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Har köpt bil och sommarstuga i år, så det har inte blivit några pengar över till hårdvara. Enda inköpen (som jag kommer ihåg) är 2-3 mobilladdare och en mobilhållare till bilen. Så en slutsumma runt tusenlappen?

Nästa år blir en PS5 och ett "3g modem" till stugan. Men i övrigt ska jag fortsätta snåla. Roligt att se vad man kan göra med pengar annat än att köpa elektronik 😅


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Stora köpen i år har varit ny dator för 25 tusen, I7-10700k med ett 3080 och skärm för 7.
Dock så är det ju så att uppgraderingar inte sker varje år.
Senaste större köpet innan det var ett 1070 när det kom, är väl 3-4 år sen.

Innan det var det väl förra datorn som gick på 14 tusen 2013.

Blir ju såhär i cykler när det väl är generations skifte, vill ha en burk som grandslammar nya konsolers prestanda helt enkelt.
Inte annat än att jag vill kunna maxa nya spel i några år, vill ha rtx och dlss, rtx io osv.
Och även kunna spela andra tyngre pc titlar, inte minst kommande vr spel också.

Ps5 eller nya krysslådan får vänta, om det ens blir någon, skulle vara någon "måste" exklusivitet som kanske får mig att köpa en.

Medlem

Oj två lg oled 77 cx på blackfriday så 80000 tusen där. 2 ps5or och 2 series X plus 4 nya headset till dom. Ny mobil för 10000 ca. En miele Triflex HX1 Pro och en roborock s6max för 14000 och x antal spel utöver det.
Så säkert runt 150000 har det nog blivit iallafall.

Medlem
Skrivet av Freddan:

Följer upp ditt inlägg då du nämner problmen med Samsung. Inväntar också nyare Samsung med 4x HDMI 2.1 och Dolby vision, atmos och hela köret.
Medveten om LGs men vill inte köra ren OLED pga begränsad livslängd och inbränning. Dessutom är deras fjärrkontroll plastig.
Detta är skälet till att jag inte köpt en ny TV i år.
Hade dock verkligen behövt HDMI 2.1 nu då jag bland annat i år har köpt:

Xbox series X - 5700kr
Sonos Arc - 9000 kr
Playstation 5 förbokad - 6000 kr
Ovanstående behöver samtliga hdmi 2.1 för att få ut max.

Därutöver har jag säkert köpt för 20-30 tusen till.
Uppgraderat Sonos högtalare
Uppgraderat Datorskärm
Köpt mängder av Phillips Hue lampor
Etc

Om man skall gå in på ren elektronik så:
Diskmaskin
Tvättmaskin
Mikro
Osv

När man tänker efter så är det något annat än elprylar man köper?? Mat och lite kläder.
Det som är bra är att man efter uppgraderingar kan sälja av på tradera vilket är bra för både plånbok och miljön. Får inte bli för mycket slit och släng.

Känner du någon som haft inbärnings problem med en LG C9 eller CX? Var samma gnäll och skrönor på plasma tiden. Min Panasonic plasma stod på i 8 år utan tendens till inbränning. Bytt den till en CX i år. Fantastisk TV. Personligen förstår jag verkligen inte hur man kan nöja sig med något annat än Oled.

Medlem

Håller med. Har plasma idag (1080p), och den dagen jag går över till 4K så är det endast OLED jag kan tänka mig.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar