Borde scalping vara olagligt?

Flakmonkey

Göra det olagligt, nej. Känns mer eller mindre omöjligt att få till en sån lag som inte för med sig andra komplikationer och det här gäller trots allt lyxvaror. Det hade varit skillnad om det var botar som köpt upp allt corona-vaccin i världen och sen sålt det för multum. Det är saker som konsoler och sneakers... Surt att inte kunna köpa dem när man vill för att några utnyttjar systemet för att tjäna pengar är det ju, men det finns viktigare saker att reglera.

Göra det svårare för scalpers? Ja visst. Koppla köp till ditt existerande PSN-konto, captcha i butikerna, lotta ut dem, etc etc. Finns tekniska möjligheter för det men hur intressant är det för butikerna och konsoltillverkarna? Allt de tappar på det här är ju goodwill och de gör det under en väldigt begränsad period. Folk kommer inte sluta handla på Webhallen (för att ta ett aktuellt exempel) eller köpa Playstation-konsoler pga det här.

Dock så måste ju scalpers inse varför de inte är så omtyckta. På samma vis som det inte är olagligt att scalpa så är det inte olagligt att tycka illa om en person som man tycker gör något moraliskt (om än inte olagligt) förkastligt. Jag skulle personligen ha svårt att respektera en person som scalpade, även om jag haft rätt höga tankar om dem innan.

Edit: Såg nu att frågan förutsatte att det fanns en tekniskt förutsättning för att identifiera scalpers och då är det ju en annan fråga, men samtidigt så är ju frågan vad som är okej att scalpa och på vilket sätt? Är det bara populära produkter det gäller? Gäller det när det är en gammal produkt som reas ut, eller är det bara nya vid release? Ska det gälla även om botar inte är inblandade? Massa frågor som det inte känns värt att reda ut eftersom det på det stora hela är ett så begränsat problem. Både till storlek och "viktighet".

Medlem

Min fundering är om det kan bli ett problem i längden för oss konsumenter om scalping av elektronik fortsätter.

Kan det bli så att tillverkaren kanske tvingas chockhöja priserna? Ok att man håller på med scalping med skor. Men grafikkort innehåller väldigt många andra komponenter som behöver material för att tillverkas.

Blir det brist på komponenter för tillverkaren för att kunna framställa alla grafikkort till den onaturligt höga efterfrågan, kan det i slutändan kanske bli så att det helt enkelt inte finns några grafikkort att få tag på. Åtminståne inte till ett vettigt pris. För alla grafikkort som finns kvar kanske bara finns hos scalpers.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Utan kunder är det svårt att utföra sina affärer så det är ju de som betalar som gör att de finns. Så sluta köp om ni vill få bort dem från marknaden.

Medlem
Skrivet av MiffedStingray0:

Det borde vara olagligt att vara så jävla dum att man betalar två till tre gånger så mycket för en PS5a.

Exakt! Finns det inga köpare försvinner scalpers automagiskt 👍 Sluta betala mer än butikspris för grejerna! Men det finns en hel del människor som inte orkar bry sig och betalar i princip vad som helst. Sen har vi samlare som betalar vad som helst för den där skon eller tavlan eller statyn eller frimärket eller limited edition av spel X, ja vad som helst egentligen.

Skribent
Skrivet av MiffedStingray0:

Det borde vara olagligt att vara så jävla dum att man betalar två till tre gånger så mycket för en PS5a.

Det finns de som tycker att bara idioter köper nytt grafikkort varje år, uppgradera en helt fungerande PC, köper nya Jeans när man redan har tre par o.s.v. Vidare finns de som tycker att det är onödigt att köpa spel på release när man kan vänta några månader och köpa mycket billigare.

Folk värderar pengar olika beroende på hur mycket pengar man har. Vill man ha en produkt och har pengar så spelar det ingen roll om den kostar 6 000 eller 12 000. Man bara köper.

ZF
Medlem
Skrivet av Scream112:

låt det sjunka in lite.

Det blir ju väldigt konstigt så fort vi finner tekniska problem, om vi skall göra folk till brottslingar istället för att eventuellt fixa det tekniska.

Här precis som i så många andra fall, handlar det ju enbart om att tekniken har sprungit ifrån oss, och folk har dragit nytta utav det, olagligt? Knappast, obekvämt? Kanske. Moraliskt? Beror på vem du frågar, ingen har frågat om det skall vara olagligt att någon köper bostäder som dom inte tänker bo i utan enbart för att flippa och göra vinst på. Trots rådande bostadsbrist.

Nej här får man ju jobba på att innovera och komma med nya tekniska lösningar, OM man inte vill att det skall gå till såhär. De flesta förslag som dykt upp än så länge har tyvärr sina work-around och kryphål.

Problem: bilar gick allt snabbare.

Lösning: hastighetsreglering.

Enligt ditt samhällsrecept skulle alltså istället fartbegränsare i fordonen vara ..obligatoriskt antar jag inte rimligen skulle komma på fråga eftersom det också är att blanda sig i och skapa brottslingar..? Alltså skulle det överlåtas på alla biltillverkare att inte tillverka snabba bilar helt frivilligt eftersom det ändå är ett konsumetproblem att kunder kör ihjäl sig, eller andra potentiella kunder.

Och det finns ju faktiskt mycket regleringar för hur mycket vinst som får göras på bostadsmarknaden. Att de inte beivras fullt är i mycket en transparensfråga. Precis som vanlig scalping alltså.

Medlem

Är man svensk så är man i det här laget redan van med scalping...
(Alla icke-skatter våran clown regering hittar på)
Så när grejerna är på rea, då får vi det troligen för vanliga priset som andra länder har.

Göra privat scalping olagligt? Inte möjligt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Förbjud skiten. Sker inte på schyssta villkor när det är botar inblandat.


signatur

Ducati Streetfighter 848

ELF
Medlem

Vet ej om det är lagligt eller om det skulle hjälpa något överhuvudtaget. Men ÅF skulle kunna sätta en klausul vid köp.
"Får ej säljas vidare innan ångerrätten gått ut"

Även om ångerrätten bara är på två veckor så skulle det vara en första implementation.
Men att göra scalping olagligt tror jag skulle vara väldigt svårt då det kan vara svårt att definiera.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

phi
Medlem

Kort och koncist: nej

Men jag hatar scalpers ändå.

Medlem

Ett rent förbud mot scalping tror jag inte är möjligt eller önskvärt. Jag vet inte heller om butikerna har så stort intresse av att förhindra scalpers heller då de ju får korten sålda oavsett. Visst skulle tillverkarna kunna vänta med att lansera korten tills dess att de har större lager. Detta skulle dock innebära att tillverkarna/leverantörerna/butikerna skulle behöva ligga ute med betydligt mer pengar under en längre tid med risk att alla kort inte säljs tillräckligt snabbt.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Bara för att jag inte har möjligheten att göra ett kap så vill jag inte förbjuda andra att göra det.
Kallas ren jävla kapitalism,så om det är frågan om en ren blåsning så är det inte ok.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Lätt att åtgärda. Släpp så många produkter på release att det räcker till de flesta.
Låt alla få förbeställa hur mycket som helst, sen ha massa produkter i butik vid release. Alla scalpers blir sittande med dyr maskinvara som ingen vill köpa över inköpspris.

Det är bristen av varan som skapar scalpern, inte scalpern som skapar bristen.

Medlem

De bör ju satsa på bilar istället mer profit.
Köp en hel serie hos Egget här i Ängelholm. Ställ undan dessa 1-4 å tjäna storkovan sen.

Medlem

Det borde ju definitivt vara olagligt att köpa tex biljetter till en fotbollsmatch i Europa för inköpspris på ca 50 euros och sen sälja på sin hemsida för 350 euros. Verkligen utnyttjar att det är enda sättet för oss utomlands att kunna se matchen (samma med konsert).

Med PS5 är det inte lika farligt då det kommer produceras fler. Men butikerna skulle ju kunna ha max 1 konsol per person nu när det är begränsat antal så att ingen kan få tag på fler konsoler än vad det finns återsäljare.

Medlem

Finns inget svårt med att förbjuda bot köp, som bara är till fördel för oss konsumenter. Inget som en lätt kod inte lägger märke till direkt och kan blocka och sen rapportera in. En bot kommer aldrig agera som en människa. Och om dom väl fått den att agera som en människa så har vi vunnit i allafall. Efter som då kommer vi hinna köpa mer än vi gjorde denna gång. Och det kommer inte vara lika lönt för dom som har dom.

Medlem

Det finns väl redan någon lag på att de som har köp/sälj verksamhet som inte är av privat karaktär utan i rent vinstsyfte ska betraktas som affärsverksamhet och ska betala vinstskatt/moms. Sedan finns det säkert en gråzon mellan tonåringen som köper 1 PS5 för att tjäna några tusenlappar kontra scalpers som köper upp 100-tals.
Men är tämligen säker på att detta är skatteskyldigt - och staten brukar inte vara så glada över att bli lurade på pengar.
Så skulle inte förvåna mig om skatteverket redan har personal som undersöker blocket/tradera försäljningarna och de som har systematisk försäljning kan nog mycket väl få en liten skattesmäll (inkl straffavgifter)...man kan ju drömma ialllafall

Kontot avslutas

Fantiserade om en dröm för många år sedan som jag ändå visste att det inte skulle vara lönsamt och det var att kunna köpa ett stort lager med spel och sälja mycket billigare än alla andra bara för att pressa ner priserna.
Men det är alltid tråkigt när många istället tänker på att sälja saker mycket dyrare genom att köpa upp så att det inte ska gå att få en vara till normalpris.

Samtidigt så kan man kanske inte göra detta olagligt eftersom jag inte står för att man ska förbjuda en massa saker, det känns fel på något sätt, även att det ibland behövs för att kunna få bukt med ett problem. Men då kommer det säkert uppstå andra problem istället.

Ja ja, folk skulle kanske börja satsa mer på byteshandel istället
”Jag har införskaffat 5 stycken Playstation 5, du kan få en om jag får en av dina HD tv-apparater.”


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av e3henri:

Det finns väl redan någon lag på att de som har köp/sälj verksamhet som inte är av privat karaktär utan i rent vinstsyfte ska betraktas som affärsverksamhet och ska betala vinstskatt/moms. Sedan finns det säkert en gråzon mellan tonåringen som köper 1 PS5 för att tjäna några tusenlappar kontra scalpers som köper upp 100-tals.
Men är tämligen säker på att detta är skatteskyldigt - och staten brukar inte vara så glada över att bli lurade på pengar.
Så skulle inte förvåna mig om skatteverket redan har personal som undersöker blocket/tradera försäljningarna och de som har systematisk försäljning kan nog mycket väl få en liten skattesmäll (inkl straffavgifter)...man kan ju drömma ialllafall

Även på Tradera är det att om man säljer för en viss summa per år tror jag att det är så måste man betala en viss procent i skatt för det eftersom det då räknas som affärsverksamhet.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Tycker att det här beteendet är vidrigt. Förstår att det är åtråvärt för vissa men kan inte på något vis ställa mig bakom det, marknadsekonomi eller ej. Jag är nog naiv och blåögd med en inneboende tro på människans godhet men det hade varit fantastiskt om folk gav fan i att försöka göra vinning på sina medmänniskor. Köp en ny konsol med bristande tillgänglighet om du tänkt nyttja den, inte av annan anledning..

Medlem

Ja, "denna hypotetiska lösning" borde definitivt" implementeras".

Medlem

Ni som säger det borde vara lagligt är ju inte riktigt kloka, så enligt er borde svarta marknaden på matcher eller konserter även vara tillåtna? hör ni ens hur ni låter?

Exakt samma sak bara en annan sak och det är olagligt, så varför bör inte detta vara olagligt?

att det kommer hända endå är ju inget som förvånar en då det kommer alltid finnas folk som vill tjäna pengar på andra oavsett medel.

Men att säga det bör vara lagligt så bör ni ju titta på lagar som redan finns på ex koncerter m.m

jag hade endå inte velat ha en konsol just nu så ingen stor förlust direkt, pga hur lite spel som finns på konsolerna just nu.

Medlem

Jag vet inte riktigt hur man skulle formulera lagen i så fall? Att det är olagligt att konsumera med hjälp av bottar? Och att återförsäljare förpliktigas till att implantera ett system som kan upptäcka dessa bottar och har en skyldighet att anmäla personen bakom dem?

Men jag vete fan... Tycker att Sverige har nog med petimeter-lagar om alla tänkbara ting. Ser nog helst att vi konsumenter fortsätter att förkasta fenomenet så att somliga blir mindre benägna att spela scalpers i händerna. Och att vi premierar återförsäljare som faktiskt gör något åt saken. Mindre byråkrati och mer folkvett med andra ord.

Inaktiv

Lite svårt att dra gränsen. Någon som köper en enhet och bestämmer sig för att sälja den ser jag som helt ok. Om en person köper på sig 10 enheter bara i syfte att sälja ser jag inte som ok. Brukar för det mesta köpa ett ex extra när jag köper från LRG bara för att få igen någon krona på den hutlöst dyra frakten, fast det är ju iofs nästan jämt på öppen pre-order så det handlar ju egentligen mer om att hoppas på att få dela frakten med någon.

Skribent
Skrivet av FuzioN:

Ni som säger det borde vara lagligt är ju inte riktigt kloka, så enligt er borde svarta marknaden på matcher eller konserter även vara tillåtna? hör ni ens hur ni låter?

Exakt samma sak bara en annan sak och det är olagligt, så varför bör inte detta vara olagligt?

att det kommer hända endå är ju inget som förvånar en då det kommer alltid finnas folk som vill tjäna pengar på andra oavsett medel.

Men att säga det bör vara lagligt så bör ni ju titta på lagar som redan finns på ex koncerter m.m

jag hade endå inte velat ha en konsol just nu så ingen stor förlust direkt, pga hur lite spel som finns på konsolerna just nu.

Lagar som finns angående konserter och fotbollsmatcher samt övriga evenemang är bara papperslagar och efterföljs inte överhuvudtaget. Finns inget intresse från någon sida att följa lagarna så de kan lika gärna skrotas.

Medlem

Det bästa vore om branschen kunde reglera det själv och att efterfrågan ströps. En variant vore t.ex. att PS5an behöver registreras i relation till det ursprungliga inköpet på något sätt. Iaf första året. Så försöker någon regga den utan giltigt inköpsbevis (aka second hand) så blir den bannad från Playstation Store eller brickad. Hur det ska gå till rent tekniskt överlåter jag åt mer intelligenta människor.

Risken, och det moraliska dilemmat, är väl att köparen får ta skiten. Men liknande system har ju använts vid försäljning av konsertbiljetter t.ex. för att få ner exakt samma typ av ”ocker” (som det ändå är att sälja något till dubbla marknadspriset).

Medlem
Skrivet av Shadee:

Lagar som finns angående konserter och fotbollsmatcher samt övriga evenemang är bara papperslagar och efterföljs inte överhuvudtaget. Finns inget intresse från någon sida att följa lagarna så de kan lika gärna skrotas.

Vilka lagar finns det egentligen?

I Sverige är det inte olagligt att sälja biljetter i andra hand till högre pris, eftersom det råder fri prissättning. - Riksdagen.se

Det var det jag fann efter en googling...

Medlem

Staten inte kontrollera detta. Organen är redan tyvärr överbelastade som det är och den bevisbörda som krävs för att kunna styrka att det har varit scalping till den grad att det liknar näringsverksamhet blir omöjlig.
Skall polisen åka hem och göra en husrannsakan också då? För att kunna fastställa att en viss person hade 15st PS5or hemma. Många verkar inte förstå att om staten skall kontrollera detta så följer en bevisbörda.

Såg att någon nämnde skatteverket. Men skatteverket går in och kollar kontoutdrag osv. Det är banksekretess.
Endast misstanke om brott kan upphäva denna sekretess så brottet i sig skulle inte bara svårt att bevisa - utan även svårupptäckt.

Det finns redan en viss typ av brott som reglerar denna typ av brott. Det heter ocker. Men eftersom att folk är villiga och inte är i en slags beroendesituation vid köpetillfällena så är det ju tillgång och efterfrågansprincipen som gäller.

Det som kanske kan bli olagligt är ju det här med bottar.
Men det är ju i så fall upp till återförsäljaren att polisanmäla om någon otillbörligen manipulerat deras hantering av data i nuläget - dataintrång.
Så är ju inte fallet här heller. Återförsäljarna är bara extremt naiva och om de inte vill förlora kunder så borde de istället vid attraktiva produktsläpp kräva bank-id signering. Sedan borde alla återförsäljare unisont vara tydligare när deras förbokningar öppnar och stänga dem när de märker att de tagit emot så många att de omöjligen kan leverera produkterna inom skälig tid.
De får gärna sluta upp med att öppna upp förbokningar 2-3 år innan produkterna släpps också och därmed tvingas använda dessa placeholder-priser (börjar bli så trött på dem!).

Så slutsatsen är följande: endast återförsäljarna kan stoppa detta. De har väl något förbund som heter ”svensk handel”. De borde väl kunna ta fram gemensamma riktlinjer och en tekniskt lösning för detta?


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Scream112:

[...]

Här precis som i så många andra fall, handlar det ju enbart om att tekniken har sprungit ifrån oss, och folk har dragit nytta utav det, olagligt? Knappast, obekvämt? Kanske. Moraliskt? Beror på vem du frågar, ingen har frågat om det skall vara olagligt att någon köper bostäder som dom inte tänker bo i utan enbart för att flippa och göra vinst på. Trots rådande bostadsbrist.

[...]

När du flippar så renoverar du ju vanligtvis objektet och på det viset ökar värdet, oavsett bostadsbrist eller inte. Det handlar ju normalt inte om att du köper upp alla hus till salu i ett område för på så vis tvinga upp värdet. Lite väl långsökt exempel, även om jag förstår tanken bakom.

Medlem

Användandet av bots borde förbjudas i sig. Finns sätt att rent tekniskt upptäcka en stor del av de botköp som görs. Enkelt att annullera dessa innan någon vara skickas och sanktionera de IP adresser som de kommer från.

Skriv svar