Blocket om scalpers och resellers: Marknaden styr priserna

Robot
Blocket om scalpers och resellers: Marknaden styr priserna

Blocket menar att om en vara blir såld är priset rimligt.

#blocket, #playstation-5, #resellers, #scalpers, #tradera, #xbox-series-x


Medlem

Nu blir jag förbannad på mig själv...jag avskyr scalpers..men tyvärr måste jag hålla med Blocket om detta. Så länge folk betalar det som begärs är det svårt att säga att det är fel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Trist retorik de använder för att täcka sina rövar. Till viss del har de ju rätt, men det är ju så sjukt tydligt att individer utnyttjar ett brustet system för att tjäna kosing på desperata stackare. Samma typ av desperata stackare som skulle kunna tänkas ta snabblån för att ha råd med en konsol för 10 papp.

Tycker de kan stoppa sitt argument rakt upp i Nangijala och ta lite ansvar istället.

"Vi tjänar pengar på detta, så tillsvidare avvaktar vi rättsmyndigheternas agerande."


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Varför skulle sidor som Blocket eller nätbutiker bry sig om scalpers, så länge dom får sina pengar är dom nöjd.
Det är bara konsumenter som kan sätta stop mot dom genom att inte köpa, vilket aldrig kommer att hända.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Vileoxe:

Varför skulle sidor som Blocket eller nätbutiker bry sig om scalpers, så länge dom får sina pengar är dom nöjd.
Det är bara konsumenter som kan sätta stop mot dom genom att inte köpa, vilket aldrig kommer att hända.

Exakt. Plus att det är alldeles för rörigt att börja försöka rodda i detta för att inte tjäna något utan tvärtom. Vet ej om jag läst en konkret lösning på detta än men jag är lite av åsikten att scalping är skit men om folk är villiga att köpa skiten för 200% av priset istället för att vänta så bryr jag mig inte ett skit när det rör sneakers och tv-spel. Annat om det gällt livsnödvändiga saker.

Redaktör

Jag tycker nog inte Blocket har något större ansvar här, så länge det är fysiska prylar som säljs. Köparen går in i affären med öppna ögon. Dessutom kommer konsolbristen upphöra längre fram, så det handlar inte om någon exklusivitet, bara om tålamod. Rörande scalpers så ligger det ansvaret hos konsoltillverkarna och butikerna som säljer konsolerna.


signatur
Medlem

Gäller o stoppa det innan vid köp inte senare vid andrahandförsäljning

Medlem

Jag vet vad Billy Butcher skulle säga, och jag håller med om det. It's a c*nt move. Captcha på alla ordrar, eller nåt i den stilen iaf, för att garantera att det inte är bots som köper, i övrigt tycker jag att marknaden ska vara fri. Jag utgår från att dessa scalpers betalar skatt.

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Trist retorik de använder för att täcka sina rövar. Till viss del har de ju rätt, men det är ju så sjukt tydligt att individer utnyttjar ett brustet system för att tjäna kosing på desperata stackare. Samma typ av desperata stackare som skulle kunna tänkas ta snabblån för att ha råd med en konsol för 10 papp.

Tycker de kan stoppa sitt argument rakt upp i Nangijala och ta lite ansvar istället.

Vilka "rövar" är det som ska täckas? Det finns absolut inget de gjort fel.
Det är väl knappast Blockets fel att det finns folk som blir utnyttjade av detta. Ska de gå in och styra allt i minsta detalj om vad som får säljas till vilka priser osv. osv.

De är en marknadsplats, om det inte är emot lagen är de i sin fulla rätt att utöva sin verksamhet hur de vill. Tycker inte heller om det, men att det på något sätt är någon annans fel än de som säljer och de som köper är löjligt.

Och om vi ska vara sådana, det bör tas lite ansvar från båda hållen. De som köper för dessa sjuka priser spelar ju med, ingen som tvingat dem att köpa överhuvudtaget. Annat än tex. mikrotransaktioner som psykologiskt pressar en att köpa, det här är ju bara en begagnad vara till inflaterat pris.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag vet vad Billy Butcher skulle säga, och jag håller med om det. It's a c*nt move. Captcha på alla ordrar, eller nåt i den stilen iaf, för att garantera att det inte är bots som köper, i övrigt tycker jag att marknaden ska vara fri. Jag utgår från att dessa scalpers betalar skatt.

De gör åtminstone det när de köper produkten - vet inte om allt de tjänar på att sälja vidare dom registreras. Hur mycket är det man får sälja för innan man ska betala skatt? 10k?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Trist retorik de använder för att täcka sina rövar. Till viss del har de ju rätt, men det är ju så sjukt tydligt att individer utnyttjar ett brustet system för att tjäna kosing på desperata stackare. Samma typ av desperata stackare som skulle kunna tänkas ta snabblån för att ha råd med en konsol för 10 papp.

Tycker de kan stoppa sitt argument rakt upp i Nangijala och ta lite ansvar istället.

Bara en fråga där, när görs inte det? Menar du att det inte är det som kapitalsimen betyder, allt är en fråga om utbud och efterfrågan. Detta är ju det systemet vi har det är inte en fråga om att utnyttja systemet det är en fråga om att följa systemet, och detta gäller ju allt i samhället, däremot hör man sällan någon klaga alls. Men när det kommer till elektronik verkar det vara något fut att köpa och sälja.

Medlem

Det stora problemet är inte scalpers, utan de personer som betalar ut ur näsan för PS5 och XBOX X. Om de inte gjorde det, skulle scalpers inte kunna köra det ockerpris de gör.
Föresten, om ni är lite hungrig för när scalpers blir dragna vid näsan, rekomendera jag den här videon:


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Ankh:

De gör åtminstone det när de köper produkten - vet inte om allt de tjänar på att sälja vidare dom registreras. Hur mycket är det man får sälja för innan man ska betala skatt? 10k?

Det är inte en fråga om hur mycket man måste sälja för innan man måste betala skatt. Man behöver aldig betala skatt på att sälja begagnat som privatperson hur mycket du än tjänar, då allt redan från början är beskattat.

Däremot får du inte säljar hur mycket som helst utav anledningen att det då räknas som näringsidkande och inte som en privatsak. Så om du köper in flera produkter i rent syfte att sälja dem vidare så är det fråga om näringsidkande och inte föräljning av bagangande föremål. För att bedriva verksamhet så måste du göra det via ett företag, annars kan det vara straffbart, däremot ritigt vart gränsen för begagnathandel och företagsverksamhet börjar är inte speciellt tydlig förhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Det stora problemet är inte scalpers, utan de personer som betalar ut ur näsan för PS5 och XBOX X. Om de inte gjorde det, skulle scalpers inte kunna köra det ockerpris de gör.
Föresten, om ni är lite hungrig för när scalpers blir dragna vid näsan, rekomendera jag den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=KR1A_FF7WNY&ab_channel=LarryB...

Fast det är väll dreas egna val, om de vill betala eller inte, och scalpers gör tekniskt sätt inget fel alls så länge de håller sig på lagens sida. Det är detta som kalla för fritt företagande, och det är det hela vårat samhälle har som princip, och detta gör alla företag som existerar.

Medlem

Det är ju helt korrekt uttalande och inget nytt. Skillnaden är dock att människor med väldigt stora plånböcker oftast får förtur.

Medlem

Varför skulle Blocket säga något annat, det är ju deras affärsidé? Fan, Sony kan väl lansera PS5 genom samma marknad...då kommer alla som köper en PS5 få betala exakt på smärtgränsen...de som har en låg sådan får bara vänta några år extra. Tänk att alltid betala exakt vad man har råd för respektive produkt, oavsett ifall det är "lyxkonsumtion", mat eller läkemedel, det är ju underbart! Viva la Marknaden!

Skrivet av Gandir:

Fast det är väll dreas egna val, om de vill betala eller inte, och scalpers gör tekniskt sätt inget fel alls så länge de håller sig på lagens sida. Det är detta som kalla för fritt företagande, och det är det hela vårat samhälle har som princip, och detta gör alla företag som existerar.

Fast i verkligheten har inte vårt samhälle 'fritt företagande' som princip. Vi har en reglerad marknad för att stävja negativa effekter av företagande och stärka konsumentens rätt.

Nu tror jag inte att vi kommer att få se legala åtgärder för att förhindra "scalpers". Det kommer ta alldeles för lång tid för rättsystemet att fila fram ett lagförslag som inte medför negativa konsekvenser för andra marknader som vilar på att andrahandsvärdet på varor ökar, ex.vis antikviteter och konst (vilket råkar vara marknader som de förmögna och inflytelserika har stora intressen i). Istället är det större "risk" att tillverkarna tar större steg och börjar minimera avståndet Tillverkare – Slutkund.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Geeks Gaming

Låter rimligt.
Jag hade gärna stoppat hela scalping-grejen men är inte villig att göra det på bekostnad av att man skippar den fria marknaden.

Som sagt tidigare i tråden, problemet bör ligga i första ledet (inköp)

Medlem

Detta är faktiskt jävligt roligt för detta stämmer inte!
Är själv en cyklist och är med i ett forum med cyklister där man snackar om märkliga annonser, varpå det var en som la ett pris 3x värdet av varan egentligen. Ja är där efterfrågan så fine, MEN då anmälde någon annonsen och priset justerades ner till det som var mer tänkt för cykeln.

Så jo Blocket kan gå in och justera annonser efter påbackning.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är inte en fråga om hur mycket man måste sälja för innan man måste betala skatt. Man behöver aldig betala skatt på att sälja begagnat som privatperson hur mycket du än tjänar, då allt redan från början är beskattat.

Däremot får du inte säljar hur mycket som helst utav anledningen att det då räknas som näringsidkande och inte som en privatsak. Så om du köper in flera produkter i rent syfte att sälja dem vidare så är det fråga om näringsidkande och inte föräljning av bagangande föremål. För att bedriva verksamhet så måste du göra det via ett företag, annars kan det vara straffbart, däremot ritigt vart gränsen för begagnathandel och företagsverksamhet börjar är inte speciellt tydlig förhuvudtaget.

"Redovisa inkomst
Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. "

Så här stod det på skatteverkets sida om det. Tror dock det behövs ett par stycken ps5 för att uppnå det


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är inte en fråga om hur mycket man måste sälja för innan man måste betala skatt. Man behöver aldig betala skatt på att sälja begagnat som privatperson hur mycket du än tjänar, då allt redan från början är beskattat.

Däremot får du inte säljar hur mycket som helst utav anledningen att det då räknas som näringsidkande och inte som en privatsak. Så om du köper in flera produkter i rent syfte att sälja dem vidare så är det fråga om näringsidkande och inte föräljning av bagangande föremål. För att bedriva verksamhet så måste du göra det via ett företag, annars kan det vara straffbart, däremot ritigt vart gränsen för begagnathandel och företagsverksamhet börjar är inte speciellt tydlig förhuvudtaget.

Fast det där stämmer väl inte helt?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Citat:

Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga.

Du måste deklarera allt du säljer som klassas som hobbyverksamhet oavsett hur mycket du tjänar. Om du säljer 1 Ps5 för du ångrade köpet så skulle jag inte klassa det som hobbyverksamhet, däremot om du köper flertal enheter med avsikt att sälja det vidare så skulle jag säga att det är en hobbyverksamhet, och därmed så måste du deklarera vinsten.

Däremot hittar jag ingenstans att du måste registrera din hobbyverksamhet som ett företag så länge det inte är din primära inkomstkälla.

Medlem

Min gissning är att blocket krigar för sina kunder mot tex facebook marketplace som bara växer. Därför vågar man inte sticka ut hakan och jobba mot scalpers, samt att det är inte riktigt deras ansvar, iaf inte helt, men visst de är en del av problemet.
Sen är konsoller lyxvaror och vi vill ju gärna ha våra lyxprodukter spec nu under coronaisolationen, men tror dessvärre att blocket, scalpers, mfl kommer undan med sånt här beeteende ett bra tag framöver. Skillnad vore om det TEx vore ett coronavaccin (ej lyxvara) det handlade om, scalpers dyker upp och länsar utbudet fär att sälja det vidare, vilket hade varit en ny nivå av rövighet. Här har vi ju tackolov lagen som går in och hindrar sånt.

Medlem
Skrivet av delli:

Detta är faktiskt jävligt roligt för detta stämmer inte!
Är själv en cyklist och är med i ett forum med cyklister där man snackar om märkliga annonser, varpå det var en som la ett pris 3x värdet av varan egentligen. Ja är där efterfrågan så fine, MEN då anmälde någon annonsen och priset justerades ner till det som var mer tänkt för cykeln.

Så jo Blocket kan gå in och justera annonser efter påbackning.

Om blocket skulle gå in och justera priser på det jag säljer etersom de har sin egen uppfattning av vad det är värt så är det rakt av vansinne.

Om jag säljer en PS5 för 10k eller en gammal Super Nintendo för 50kr är min business, inte eran eller blocket.


signatur
Medlem

SEn kan jag tycka det är konstigt att Sony själva inte säljer konsollen genom sitt egna ps konto. Det kanske dem gör iofs?
Vore väl smutt som kundservice att erbjuda de som har hög tid loggad att få köpa en konsoll.
Viktigt att behålla kundnöjdhet i dessa konsollkrigsdagar

Medlem

Om vi nu ska beskylla nån så är det Sony och Microsoft i första hand.

Jag håller med blockets svar 100% det ska inte in i värsta vänster/kommunist anda och reglera och förbjuda.

Att hindra nån att tjäna en hacka kan ta bort möjligheten för den som inte har så mycket att få lite extra, bra så här inför jul.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker det är skillnad på vad som säljs. Det är inte orimligt att vänta ett par månader extra. Det är väl precis vad som alltid skett tidigare, att en TV för 20 000 kr två år senare kostar en 40% av tidigare försäljningspris. Kan dock anse at det är skillnad när det kommer till konserter/events då det är specifika tjänster som utförs vid en given tidpunkt. Missar man konserttillfälle 1 återkommer det kanske inte. Dessutom är priset som arrangören satt förmodligen baserat på en kalkyl som täcker kostnaderna, det vill säga rimligt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om vi nu ska beskylla nån så är det Sony och Microsoft i första hand.

Jag håller med blockets svar 100% det ska inte in i värsta vänster/kommunist anda och reglera och förbjuda.

Att hindra nån att tjäna en hacka kan ta bort möjligheten för den som inte har så mycket att få lite extra, bra så här inför jul.

Så vi ska se det som en god gärning att köpa av scalpers, eftersom stackarna inte har så mycket och behöver ha en fin jul...

Tullat på glöggen ?

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Trist retorik de använder för att täcka sina rövar. Till viss del har de ju rätt, men det är ju så sjukt tydligt att individer utnyttjar ett brustet system för att tjäna kosing på desperata stackare. Samma typ av desperata stackare som skulle kunna tänkas ta snabblån för att ha råd med en konsol för 10 papp.

Tycker de kan stoppa sitt argument rakt upp i Nangijala och ta lite ansvar istället.

Ta ansvar för vad? Att vuxna människor inte kan kontrollera sig själva? nej tack, ett förmynderisamhälle är det sista jag vill bo i.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Så vi ska se det som en god gärning att köpa av scalpers, eftersom stackarna inte har så mycket och behöver ha en fin jul...

Tullat på glöggen ?

Som jag sa beskyll Sony Microsoft i det här fallet.
Alla är inte scalpers på det sättet att man använder botar och är med i nätverk.
Vissa är vanliga personer som köper på sig lite (oftast en extra konsol för man vill ha en själv också) för att tjäna lite.

Som sagt, vill man ha bort det helt så köp inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar