Blocket om scalpers och resellers: Marknaden styr priserna

Medlem
Skrivet av eld:

Inte staten.

Det handlar om att den fria marknaden reglerar sig själv, genom att begränsa scalping utan att staten hoppar in, det är väl ändå det den fria marknaden handlar om?

Det du beskriver skulle endast vara möjligt med lagstiftning dock.
Att en mellanhand som blocket slutar sälja scalpade konsoler skulle inte reglera marknaden.

Det enda sättet för den fria marknaden att regleras är att folk slutar betala ockerpriser eller att efterfrågan dalar ut.

Skrivet av Gandir:

Fast i dagens samhälle lagstiftar man mera för företagens rätt än för konsumentes rätt, få nya lagar som idag stärker konsumenträtten på riktigt.

Nja, det är snarare att arbetet med att ta fram nya konsumenträttslagar går långsammare än den tekniska utvecklingen.
Köprätt är komplicerat men det tänker definitivt inte konsumenter på när de snällt öppnar plånboken för alla möjliga köp.


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av loerk:

Det du beskriver skulle endast vara möjligt med lagstiftning dock.
Att en mellanhand som blocket slutar sälja scalpade konsoler skulle inte reglera marknaden.

Det enda sättet för den fria marknaden att regleras är att folk slutar betala ockerpriser eller att efterfrågan dalar ut.

Det skulle försvåra försäljningen för scalpers om man tar bort majoriteten av deras försäljningsplatser.

Skrivet av loerk:

Det du beskriver skulle endast vara möjligt med lagstiftning dock.
Att en mellanhand som blocket slutar sälja scalpade konsoler skulle inte reglera marknaden.

Det enda sättet för den fria marknaden att regleras är att folk slutar betala ockerpriser eller att efterfrågan dalar ut.

Jag tänker att om Sonys eller Microsoft anseende tar stryk, så kommer de aktivt att minimera avståndet mellan tillverkare och slutkund.
Vilket skulle vara olyckligt för återförsäljarna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag tänker att om Sonys eller Microsoft anseende tar stryk, så kommer aktivt att minimera avståndet mellan tillverkare och slutkund.
Vilket skulle vara olyckligt för återförsäljarna.

Det är ett realistiskt scenario, tror jag såg något om att MS redan börjar satsa en del på det.
Om de kunde förse både ÅF och ha en skaplig tillgång åt sig själva där de kunde lotta ut konsoler så skulle nog båda parter bli nöjda. ÅF skulle sälja ut och MS/Sony skulle i viss mån bestrida scalping.

Största oron kring det är som du säger, att ÅF försvinner helt som mellanhand.

Medlem
Skrivet av eld:

Det skulle försvåra försäljningen för scalpers om man tar bort majoriteten av deras försäljningsplatser.

Igen
att en privatperson köper en konsol extra för att tjäna en slant är inget som nån ska reglera bort.
Scalper botar och skit får dom som säljer varorna från första början försöka förhindra.

Blocket/tradera får man redan inte sälja saker man inte har.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Problemet med scalpers är ju inte främst att de tar för höga priser. Det är att de använder sig av fula medel som botar för att köpa upp alldeles för stora andelar av produkterna till överpris, så att vanliga konsumenter inte kan få tar på produkten om de inte betalar dessa överpriser hos scalpers.

Jag har inga problem med att Pelle Svensson fick en PS5 på förbokning, men inte är så sugen på den så han säljer den för överpris på Blocket. Jag har dock problem när organiserade scalpers bulk-köper upp hela lager med hjälp av botar som kan boka mycket snabbare än människor kan, så vanliga konsumenter aldrig ens har en chans att få in en förbokning.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Problemet med scalpers är ju inte främst att de tar för höga priser. Det är att de använder sig av fula medel som botar för att köpa upp alldeles för stora andelar av produkterna till överpris, så att vanliga konsumenter inte kan få tar på produkten om de inte betalar dessa överpriser hos scalpers.

Jag har inga problem med att Pelle Svensson fick en PS5 på förbokning, men inte är så sugen på den så han säljer den för överpris på Blocket. Jag har dock problem när organiserade scalpers bulk-köper upp hela lager med hjälp av botar som kan boka mycket snabbare än människor kan, så vanliga konsumenter aldrig ens har en chans att få in en förbokning.

Precis. Det verkar som att många har missförstått konceptet "fri marknad". I och med bot-metoden utesluts många köpare från att bjuda på varorna vilket går emot principerna om den fria marknaden. Ungefär som att gå på en riggad auktion där man man får bjuda tio minuter efter att föremålets försäljning påbörjats.

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tycker nog inte Blocket har något större ansvar här, så länge det är fysiska prylar som säljs. Köparen går in i affären med öppna ögon. Dessutom kommer konsolbristen upphöra längre fram, så det handlar inte om någon exklusivitet, bara om tålamod. Rörande scalpers så ligger det ansvaret hos konsoltillverkarna och butikerna som säljer konsolerna.

Vore trevligt om ni kunde ta kontakt med dem och se vad de har att säga om saken, även om jag inte är så säker på att det skulle komma ut något vettigt.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Igen
att en privatperson köper en konsol extra för att tjäna en slant är inget som nån ska reglera bort.
Scalper botar och skit får dom som säljer varorna från första början försöka förhindra.

Blocket/tradera får man redan inte sälja saker man inte har.

Denna privatperson överlever utan Tradera och blocket, går ju att hitta en vän som vill ha en ps5a. Hurvida de är vänner efter erbjudande om ps5a för 10k kr är ju en annan fråga.

Medlem
Skrivet av eld:

Denna privatperson överlever utan Tradera och blocket, går ju att hitta en vän som vill ha en ps5a. Hurvida de är vänner efter erbjudande om ps5a för 10k kr är ju en annan fråga.

Ja men har man tex köpt en ps5 extra som man har i sin ägo så är det helt ok att sälja den på Tradera blocket för att tjäna lite extra.
Det är ingen som ska in och reglera sånt med nån lag, vansinne.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså, gick precis in på Tradera, och så högt tryck verkar det ju inte vara. Hittar 55 annonser på PS5:or varav 18 inte har några bud alls. Ytterligare 13 har 10 bud eller färre. Finns nog en risk för att flera av dessa lycksökare till slut kommer bli sittande med konsoler de inte vill ha och kommer vara tvungen att kränga dem för under det de betalt så fort det kommer nya leverander hos butikerna. Är väl inte hela världen att sedan några få lycksökare lyckas tjäna ett par tusen... Keep calm and carry on

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är en tanke.
Så om jag exempelvis har en affär som importerar en specifik vara från en affär i Spanien för att sälja vidare här, så får jag alltså bara ta 10–15 % vinst den första månaden för varje ny produkt? Sedan efter 30 dagar kan jag äntligen lägga saker, såsom frakt och bra marginaler, så att min verksamhet genererar vinst?
Ditt förslag verkar inte gynna min verksamhet om jag antingen måste vänta 30 dagar på att få sälja varor eller bjussa mina potentiella kunder på en saftig prisökning dag 31.

Fast om du har en affär som säljer vidare så betalar du importskatt, du har moms på produkten här och du betalar skatt då detta är en inkomst.
Altså har detta ingenting med lösningen han föreslog att göra.

Däremot om du som privatperson köper in ett flertalet produkter för att sälja vidare så ska du egentligen skatta för den inkomsten då detta inte täcks av hemelektronik i andrahands syfte utan är 100% vidaresäljning för vinst.

Ja håller de på så här så skall en avgift betalas !

Vinstskatt fick ja betala som sålde mitt hus med rejäl vinst , så borde de även vara för äckel skalpisarna ! Punkt .

Skrivet av Winzi:

Fast om du har en affär som säljer vidare så betalar du importskatt, du har moms på produkten här och du betalar skatt då detta är en inkomst.
Altså har detta ingenting med lösningen han föreslog att göra.

Däremot om du som privatperson köper in ett flertalet produkter för att sälja vidare så ska du egentligen skatta för den inkomsten då detta inte täcks av hemelektronik i andrahands syfte utan är 100% vidaresäljning för vinst.

Men hur kommer du åt problemet med hans lösning?
Jag kan ju då köpa varor som "privatperson", sälja varorna som "företagare" och ta vilket pris jag vill så länge jag redovisar ingående moms och ser till att kunden betalar utgående moms.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Lowlife talibans:

Vinstskatt fick ja betala som sålde mitt hus med rejäl vinst , så borde de även vara för äckel skalpisarna ! Punkt .

Om du enbart säljer enstaka varor vid enstaka tillfällen och vinsten inte överstiger 50 000 kronor på ett år så behöver du inte skatta. Om vinsten är höge ska den dock beskattas precis som vilken annan vinst som helst https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men har man tex köpt en ps5 extra som man har i sin ägo så är det helt ok att sälja den på Tradera blocket för att tjäna lite extra.
Det är ingen som ska in och reglera sånt med nån lag, vansinne.

Det är helt ok om man skattar vinsten. Det är vår lag faktiskt.

Skrivet av twilek:

Om du enbart säljer enstaka varor vid enstaka tillfällen och vinsten inte överstiger 50 000 kronor på ett år så behöver du inte skatta. Om vinsten är höge ska den dock beskattas precis som vilken annan vinst som helst https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Det stämmer inte.

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor"

Notera orden "som du haft för personligt bruk". Att köpa en konsoll, inte packa upp dem och sälja den direkt går inte in under dessa 50000 kr.

Skrivet av Ankh:

De gör åtminstone det när de köper produkten - vet inte om allt de tjänar på att sälja vidare dom registreras. Hur mycket är det man får sälja för innan man ska betala skatt? 10k?

Det är 0 kr i denna kontext eftersom scalping knappast kan klassas som intresse (mer än av tjäna pengar då).

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tycker nog inte Blocket har något större ansvar här, så länge det är fysiska prylar som säljs. Köparen går in i affären med öppna ögon. Dessutom kommer konsolbristen upphöra längre fram, så det handlar inte om någon exklusivitet, bara om tålamod. Rörande scalpers så ligger det ansvaret hos konsoltillverkarna och butikerna som säljer konsolerna.

Fast detta skapar ett stort problem för de som har spel som hobby och konsumerar både spel och media runt om spel, att ligga flera månader efter vad som det pratas om eller som delar av ens kompiskrets diskuterar är inte kul.

Personligen så köper jag sällan nya spel, men eftersom att det ger ett mervärde så har jag faktist gjort ett undantag nu i dagarna med Cyberpunk 2077 som exempel.

Så tålamod är inte kul, det kan vara riktigt trist och hetsigt faktiskt.

Skrivet av hannes.theorell:

Fast i verkligheten har inte vårt samhälle 'fritt företagande' som princip. Vi har en reglerad marknad för att stävja negativa effekter av företagande och stärka konsumentens rätt.

Nu tror jag inte att vi kommer att få se legala åtgärder för att förhindra "scalpers". Det kommer ta alldeles för lång tid för rättsystemet att fila fram ett lagförslag som inte medför negativa konsekvenser för andra marknader som vilar på att andrahandsvärdet på varor ökar, ex.vis antikviteter och konst (vilket råkar vara marknader som de förmögna och inflytelserika har stora intressen i). Istället är det större "risk" att tillverkarna tar större steg och börjar minimera avståndet Tillverkare – Slutkund.

Det är väl inte helt otänkbart eftersom att det inte är tillåtet i samband med biljetter.
Frågan är bara vilket håll det kommer ifrån, är det staten, butikerna eller tillverkarna som känner störst behov av att förhindra detta.

Det finns flera sätt att förhindra det på, man kan göra konsolen låst till registrerat användarkonto, man kan ha databas där man verifierar sig med e-legitimation, tillverkarn kan kräva att man har onlinekonto och att har en verifieringskod som man får ange till butiken vid beställning till exempel.

Skrivet av Diddy:

Tycker det är skillnad på vad som säljs. Det är inte orimligt att vänta ett par månader extra. Det är väl precis vad som alltid skett tidigare, att en TV för 20 000 kr två år senare kostar en 40% av tidigare försäljningspris. Kan dock anse at det är skillnad när det kommer till konserter/events då det är specifika tjänster som utförs vid en given tidpunkt. Missar man konserttillfälle 1 återkommer det kanske inte. Dessutom är priset som arrangören satt förmodligen baserat på en kalkyl som täcker kostnaderna, det vill säga rimligt.

Som jag skrev längre upp så är det riktigt surt när man har spel och media runt om som hobby.
Skulle vara intressant om man hade samma inställning för till exempel fotboll, det gör inget ifall man får se matchen några månader senare, man får ju ändå se matchen...

Skrivet av Shamanfox:

Varför ska Sony/Microsoft beskyllas? Är det deras fel för att ha skapat eftertraktat produkt? Eller är det deras fel att deras produkter innehåller komponenter som är en bristvara i överlag, och därmed skapar brister på antalet konsoler de kan sälja?

Nej, Sony/Microsoft ska inte beskyllas, utan snarare så finns det några mer realistiska lösningar:

Köpa genom användades av script/bottar blir olagliga. <-- Det som jag känner är mest realistiskt långtidslösning. Om en butik har en gräns på 1/kund så ska du inte kunna kringgå den genom bottandet. Samma sak när det blir rusning så vinner bottar alltid eftersom de behöver inte vänta på att GUI ska laddas på frontend, vilket en människa behöver göra.
Du kan ju inte sätta en hund sittandes i 1 vecka för att hålla din plats när du ska köa till en midnattsöppning medans du är hemma och chillar.

Återförsäljare sätter in lösningar för att stoppa scripts/bottar. <-- Det här är en korttidslösning, då bottar kommer alltid att finslipas att bli bättre. Sen är också frågan om Återförsäljarna vill lägga ner pengar och resurser att implementera diverse lösningar för varje lansering av en eftertraktad produkt.

Lag på gräns för ockerpriser precis intill releease. <-- Det här ser jag också som en potentiell lösning. När en produkt har precis lanserats, så kanske man inte får sälja produkten vidare för vilket pris som hellst, även om det skulle finnas en marknad där folk är mer än villiga att betala mer. Säg t.ex. att inom 30 dagar en produkt har släppts så får man inte sälja produkten vidare för mer än t.ex. 10% eller 15% högre pris. Högre pris än så skulle anses olagligt. Efter 30 dagar har gått så är det fritt fram.

Oavsett vad för lösning man tar fram, så anser jag att något bör göras mot Scalping, oavsett om det är en produkt som är limited time only eller något som kommer fyllas på utefter tiden. Däremot så ser jag inte hur problemet och lösning bör falla på företagen som har tagit fram produkterna.

Skrivet av Molotov:

Ja det är väll Sony microsofts fel om dom inte kan leverera?
Jag håller med dig om att affärerna borde bygga in system mot bottar osv, det har jag inget emot.
Men du säger LAG MOT, det kan jag bara inte skriva under på, det är nån form av kommunist-fasoner.
Varför ska jag inte kunna köpa nått eftertraktat och sen sälja det till ett högt pris? varför ska vi ha en lag mot det?
Det låter helt vansinning och ogenomtänkt och hade inte gjort nån skillnad på tex PS5 eller XBox idag.

Ska man vänta med släppet ytterligare ett halvår så att det räcker till alla?
Kretsar tillverkas över tid och skulle man öka kapacitet för det så skulle det bli väldigt dyrt om några månader när efterfrågan är mättad.

Det går inte bara att sänka och höja produktionen fram och tillbaka när man känner för det, det finns många aspekter som påverkas, till exempel hur många man anställer, hur stora lokaler som behövs, hur många maskiner som behövs och det kan inte ändras över kort tid.

Ifall man skulle lagra i förväg så kostar det också mycket pengar.

Är det inte så också att butiker inte får ta ut vilka priser de vill i vissa fall, tillverkarna verkar väl kunna styra en del där. Det måste väl finnas en anledning till att vissa produkter kostar exakt samma hos nästan alla butiker?
Så priset som det slutar på i en kundkrets som inte är en välkommen del i ledet bör väl ses som ett problem av tillverkaren.
Att produkten då kostar till exempel 50% mer i verkligheten än vad man annonserar för MSRP och att tillverkaren(som skapat produkten) inte tjänar något extra på detta, bör nog ses som ett problem.

Microsoft skulle till exempel kunna lösa detta genom att prioritera så att Xbox All access användare får konsoler förs, skulle då kunna förstärkas av att konsolen blir låst till prenumeranten i 24 månader(tiden för avbetalningen).

Medlem

Påminner lite om maffia fasoner efter andra världskriget i Italien. De som satt på råvaror som man kan göra pasta av tog ockerpriser från den fattiga befolkningen. De själva blev rika på det och den som ifrågasatte fick smäll på käften.

Typ så

Medlem

Till syvende och sist handlar det ju om att "rösta med plånboken" precis som när vi diskuterar Preorder, DLC, lootboxar osv. Gillar man inte det Blocket gör, då kan man bojkotta alla Schibsted-företag. Gudarna ska veta att jag är tveksam till många av dem. https://sv.wikipedia.org/wiki/Schibsted

Personligen har jag inte något problem att vänta ett tag, slippa tidiga ex med barnsjukdomar. Hade varit värre i de klassiska fallen med konserter och liknande. Bästa nu är väl ändå egentligen en välbehandlad begagnad PS4 Pro till fyndpris(?) medans man väntar på att det kommer lite fler titlar och annat. Så länge jag får min nya "Chromecast with google tv" så ordnar det sig.

Avstängd

Chockerande hur dålig koll folk på detta stället har när det kommer till näringsverksamhet, som scalping helt uppenbart borde ingå inom. Köper man en produkt enbart i syfte att sälja den vidare ska man bedriva företag och skatta på vinsten, svårare än så är det inte.

Medlem

För mig som enskild svensson så vore det ju bättre om scalping försvann helt och hållet. Jag har också svårt att se att scalping gör samhället bättre på något vis. Jag har inget emot åtgärder från juridiskt håll. Att det skulle skada någon slags "fri marknad" att hindra scalpers från att begränsa svenssons tillgång till marknaden är ganska bakvänt. Men det smidigaste vore väl om producenter och återförsäljare arbetade fram en teknisk lösning. Rimligen ligger det i deras intresse att en launch inte dränks av rapporter om scalping och besvikna konsumenter.

#shotsfired

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om vi nu ska beskylla nån så är det Sony och Microsoft i första hand.

Jag håller med blockets svar 100% det ska inte in i värsta vänster/kommunist anda och reglera och förbjuda.

Att hindra nån att tjäna en hacka kan ta bort möjligheten för den som inte har så mycket att få lite extra, bra så här inför jul.

Jag håller med om att felet främst är Sony och Microsofts de släppte prylarna innan de hade nog med enheter.

Det sista stycket håller jag inte med om.
Har du råd att chansa och köpa en massa konsoler som eventuellt kan säljas med vinst är du inte någon som har det svårt med pengar inför jul. Och är du det så är det pga idiotiska beslut.
Bättre i så fall att skära ner på fasta utgifter och anpassa livet efter inkomst.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag håller med om att felet främst är Sony och Microsofts de släppte prylarna innan de hade nog med enheter.

Det sista stycket håller jag inte med om.
Har du råd att chansa och köpa en massa konsoler som eventuellt kan säljas med vinst är du inte någon som har det svårt med pengar inför jul. Och är du det så är det pga idiotiska beslut.
Bättre i så fall att skära ner på fasta utgifter och anpassa livet efter inkomst.

Njaaäää nu vinklar du om lite.
jag pratar inte om "en massa konsoler" det är som sagt dom botarna osv står för, jag pratar om individer som köper en extra eller 2 för att tjäna en slant.
Du verkar ha stenkoll på andra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av fooobar:

Det är helt ok om man skattar vinsten. Det är vår lag faktiskt.

Det stämmer inte.

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor"

Notera orden "som du haft för personligt bruk". Att köpa en konsoll, inte packa upp dem och sälja den direkt går inte in under dessa 50000 kr.

Det är 0 kr i denna kontext eftersom scalping knappast kan klassas som intresse (mer än av tjäna pengar då).

Att köpa en enstaka konsol för att sälja är inget man behöver skatta för, det är bara säga man ångrar sig.
du överdriver en heldel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att köpa en enstaka konsol för att sälja är inget man behöver skatta för, det är bara säga man ångrar sig.
du överdriver en heldel.

"Jag ångrade köpet och råkade få massa vinst" är inget argument man kan använda, det som har betydande faktor här är att personen köpt något nytt utan att använda det och sedan direkt säljer vidare det med vinst.

Hurvida man får skatta sen beror på hur mycket vinst man gick med i försäljningen och hur mycket man tänker följa lagen, men i de flesta fallen ska man deklarera från första kronan.

Medlem
Skrivet av eld:

"Jag ångrade köpet och råkade få massa vinst" är inget argument man kan använda, det som har betydande faktor här är att personen köpt något nytt utan att använda det och sedan direkt säljer vidare det med vinst.

Hurvida man får skatta sen beror på hur mycket vinst man gick med i försäljningen och hur mycket man tänker följa lagen, men i de flesta fallen ska man deklarera från första kronan.

Välkommen till verkligheten.
ring till polisen och säg att nån säljer sin playstation dyrare än den köpte för så ser vi vad som händer


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag håller med om att felet främst är Sony och Microsofts de släppte prylarna innan de hade nog med enheter.

De hade nog med enheter, jag tror varken spelarna eller tillverkarna är så sugna på att betala mer eller få sämre konsoler ifall tillverkarna hade gjort på något annat sätt.
Ifall Sony eller Microsoft hade väntat så hade de nog också tappat marknadsandelar till konkurrenten.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Välkommen till verkligheten.
ring till polisen och säg att nån säljer sin playstation dyrare än den köpte för så ser vi vad som händer

Jag har inget med det att göra, det är mellan personen och skatteverket.

Ett lätt sätt att komma undan är att sitta på ps5'an ett tag, kanske sälja det ett halvår senare, eller kanske själv spela på det lite, då har man starkt argument att man faktiskt tänkte använda det, och det blir inte längre vinst-drivet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att köpa en enstaka konsol för att sälja är inget man behöver skatta för, det är bara säga man ångrar sig.
du överdriver en heldel.

Om din plan var att göra så ska du definition skatta vinsten. Sen om du gör det är upp till din moraliska kompass, tror inte Skatteverket jagar dig.

Skriv svar