Assassin's Creed: Valhalla-mod kringgår spelets mikrotransaktioner

Medlem

Herregud, det är ren och skär stöld. Går inte att motivera på något annat sätt oavsett hur ni försöker och vad ni har för inställning till microtransaktioner.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Går det att göra samma parallell till en söndagsbilaga till en tidning? Den är ju redan tryckt, och står bara där, men ingår inte i det ordinarie köpet.

Ja eller en parallell på ett kanal paket till tv.. där är fortfarande låsta kanaler som du måste betala extra för att få se, får man då kringgå det låset på dom kanalerna?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Du har ju inte betalat för det

+1. Så enkelt. Sen kan den som vill tolka det på annat sätt men en domstol lär ju inte följa med på någon annan tolkning av EULA.

Medlem

Jag är inte "för" att modda till sig innehåll såhär, men det känns lite klumpigt av Ubisoft att inkludera saker i koden som de senare förväntar att folk ska köpa. Moddarna här gör ju trots allt inte något väsentligt annorlunda jämfört med vad moddare alltid gör: gräver i spelfilerna och tar fram eller gömmer innehåll för att påverka spelet på olika sätt.

Med det sagt: jag gillade hur Ubisoft hanterade Odyssey - mikrotransaktioner som fick finansiera ett år av kontinuerligt innehåll och patchande. Så länge jag som spelare känner att jag får ut något av mikrotransaktionerna så kan jag stå ut med dem. Det kändes inte som ett sätt för Ubisoft att bara ta utan att ge något tillbaka, som det kan kännas ibland.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De flesta brukar dock tycka det är numera är okej med kosmetiska mikrotransaktioner, det påverkar inte gameplay. Och om inte någon annan ser din karaktär finns det ju egentligen ingen anledning till att skaffa andra utstyrslar, varken på betalväg eller andra metoder?

Jag förstår att jag drar det till sin spets, men tycker att diskussionen är intressant.

Jag upptäckte detta när jag själv använde mig av cheat engine i Valhalla då jag först inte fick någon fabric från kistor (och när dom väl hade fixat buggen så hade jag inga småkistor kvar att ta i hela spelet, om den ens har blivit fixad än) så jag spawnade in 5st fabric för att klara ett mystery. Och sen spawnade jag in en nyckel som jag inte kunde loota från en kropp som hade också motverkat 100%.

Dock. Vi får se om Ubisoft använder hårdhandskarna till detta, jag tror dock inte det. Borde det inte räknas likadant som silver(?) och resurser i spelet? Man kan köpa det också för helix valutan precis som armorn. Om folk moddar in några hundra tusen silver eller x resurser så borde det väl vara lika "tillåtet" som att modda in en armor? Med tanke på att resurserna finns att köpa i storen också.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

eld
Medlem
Skrivet av Arahor:

Dock. Vi får se om Ubisoft använder hårdhandskarna till detta, jag tror dock inte det. Borde det inte räknas likadant som silver(?) och resurser i spelet? Man kan köpa det också för helix valutan precis som armorn. Om folk moddar in några hundra tusen silver eller x resurser så borde det väl vara lika "tillåtet" som att modda in en armor? Med tanke på att resurserna finns att köpa i storen också.

Det är ju en intressant tanke, om något kan skaffas via ingame currency men även köpas som dlc, är det då inte tillåtet att fuska i ett singleplayer-spel för att skapa mer ingame-currency?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De flesta brukar dock tycka det är numera är okej med kosmetiska mikrotransaktioner, det påverkar inte gameplay. Och om inte någon annan ser din karaktär finns det ju egentligen ingen anledning till att skaffa andra utstyrslar, varken på betalväg eller andra metoder?

Jag förstår att jag drar det till sin spets, men tycker att diskussionen är intressant.

Tycker alltid det är farligt att acceptera och hitta ursäkter för mikrotransaktioner i spel då det brukar tendera i att mikrotransaktionerna bara blir värre och värre. Bara att kolla Ubisoft dom senaste åren där de började försiktigt och sen blev aggressivare med varje spel för att de kunde. Att det nu har blivit "allmänt accepterat" är sorgligt imo.

Dessutom när det ibland ursäktats med att spelutveckling är dyrare så de behöver implementera det men nu ska ändå priset på spel höjas och mikrotransaktionerna kommer ju inte direkt försvinna. Inte en chans att EA, Ubisoft med mera behöver höja priset på sina spel för att gå runt, framförallt då det släpper nya mediokra spel med tre olika versioner (ultimate, deluxe osv ) varje år som säljer bra och som säljer mikrotransaktioner.

Helt rätt. Mikro kostnader borde förbjudas


signatur

New life, New hope

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag minns att man för flera år sedan kunde aktivera kosmetiska föremål i League of Legends genom att lägga till ett par rader i en textfil, som sedan bara gällde för klientsidan. Övriga spelare i lobbyn såg ingen skillnad.

Det kändes som en potentiellt spännande kompromiss för MTX i onlinespel. Betala om du vill att andra ska se din pråliga stjärt.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Helt rätt. Mikro kostnader borde förbjudas

Så om man tycker moms är djävulens påhitt så kan man egentligen sno vad man vill enligt ditt argument?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Snarare att du köper hem ett mjölkpaket men sista 10% har ett hänglås på sig för kunna bruka och för låsa upp det måste du swisha arla 5 kr. Eller att du köper hem söndagstidningen och får med bilagan men den är också låst och du måste swisha whatever företaget ytterligare pengar för kunna låsa upp.

Såhär:

Om du köper 1 liter mjölk men det visar sig vara 8 dl i förpackningen eller om 2 dl är bakom en gömd, låst lucka, då är det fucked.

Microtransactions, iaf i AC:Vs fall, är inte alls samma sak. Du betalar för spelet, men vad "spelet" innehåller är upp till utgivaren att bestämma. Ingenstans blev du lovad att sakerna man kan köpa extra skulle ingå.

Medlem
Skrivet av jbx:

Det har piratkopiering också gjort så vill man ha bort det så borde de sluta tillverka PC-spel? Logiskt.

Jag känner nog ändå att detta är stöld trots att det är svinigt att hålla på med mikrotransaktioner. Jag snor inte mjölk av Arla för jag tycker de behandlar djuren svinigt, jag köper ett annat märke.

Kan man inte piratkopiera konsolspel menar du? Kan nog ge mig fan att det skulle vara piratscenens nästa mål om spel slutade komma till PC.
Antagligen lättare att emulera nu när konsolerna är så pass lika också.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Så om man tycker moms är djävulens påhitt så kan man egentligt sno vad man vill enligt ditt argument?

civil olydnad är inne just nu.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast i och med att sakerna ligger bakom en betalvägg ingår de inte i priset du betalat. Jag tycker det blir lite märkligt resonerat att man har rätt till något bara för att det 1) Finns inom räckhåll och 2) Du kan använda metoder för att få tag i dem. Känns som en slippery slope.

Annan, kanske lite modernare parallell: Du kan läsa grundutbudet på DN.se men vill du läsa ett särskilt reportage behöver du betala för det.

Syftade mer på distinktionen att du måste göra en faktiskt handling för att få hem innehåller eller om det redan finns med i paketet men låst

Jag lade ingen värdering i om det är rätt eller fel. Själv skulle jag aldrig betala för sånt där trams, men å andra sidan å sitter jag inte och joxar med kläder hit och dit heller

Om folk vill pynta och pimpa till det så är det helt ok. Får väl se det som vilken hobby som helst, vill du pimpa bilen eller vad som så kommer något säkert att kosta pengar.

Medlem

betalväggar som detta får mig bara att vilja pirata ännu mera. i detta fall blir det inget köp överhuvudtaget då jag ej stödjer sånt här snusk!

Medlem

Jag ser på dessa kostnader som jag ser på "scalping", ta mig tusan på tiden att vi förbjuder det, för hade det inte varit för alla s.k "whales" hade jag sluppit detta i spel jag köper eftersom det är dessa som är den största anledningen till att de ens existerar.

Nej det funkar inte på det viset bara för att jag är enormt emot det så är det trots allt helt lagligt att tjäna pengar på dessa personer. "Loot crates" däremot, det är något helt annat och det är på tiden att spel som har det minsta form av detta får en 18 år gräns.

MEG
Medlem

Intressanta diskussioner kring ett intressant artikel.
Själv så är jag osäker vart jag står, jag är emot microtrans, men kunderna väljer som alltid, om ingen köpte dem så skulle det försvinna.
Rent lagligt så tror jag att bolaget har rätten på sin sida, dvs att det är olagligt med modden, MEN moraliskt så tycker jag att det är fel. Detta är enligt min mening ett tydligt tecken på att bolaget har styckat upp spelet för att kunna tjäna mer pengar. När man läser några av kommentarerna så ser det ut som att det blir allt mer accepterat att det säljs uppstyckade spel för fullpris, om de sedan skulle höja priset till 900-1000kr för ett sådant spel så grattis


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Medlem

Det som stör mig är att dom tvingar mig att ladda ner innehåll som dom sedan inte ger mig åtkomst till. Gör det till nedladdningsbart DLC istället. Tvingar dom mig att ta upp plats på hårddisken på det sättet så anser jag att dom gett mig innehållet vid det laget.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Herregud, lite skrämmande att läsa hur folk tycker det är moraliskt rätt att stjäla digitala produkter.

Ska köpa en aktie i Tesla och då som delägare ska jag "hacka" och stjäla deras patent och sälja vidare. Det är ju helt ok då jag ändå äger en del av bolaget.

ELF
Medlem
Skrivet av jbx:

Det har piratkopiering också gjort så vill man ha bort det så borde de sluta tillverka PC-spel? Logiskt.

Jag känner nog ändå att detta är stöld trots att det är svinigt att hålla på med mikrotransaktioner. Jag snor inte mjölk av Arla för jag tycker de behandlar djuren svinigt, jag köper ett annat märke.

Fast du måste ju specifikt ladda ned spelet för att piratkopiera det. I det här fallet så har du ju redan allt material. Du behöver bara modda spelet på ett eller annat sätt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag håller med till 100% angående att om de ska fortsätta med detta i spel, framför allt SP spel se då tusan till så att man kan välja att inte installera detta för jag har inget intresse att ha content jag inte kommer åt installerat på min hårddisk.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jag håller med till 100% angående att om de ska fortsätta med detta i spel, framför allt SP spel se då tusan till så att man kan välja att inte installera detta för jag har inget intresse att ha content jag inte kommer åt installerat på min hårddisk.

Precis. Den mest grundläggande principen i den här frågan tycker jag är att jag alltid har rättighet att göra exakt vad jag vill på min egna hårddisk. Att Ubisoft väljer att lägga material som de vill ta betalt för på min hårddisk ska inte på något sätt begränsa min rättighet till min hårddisk.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är garanterat där skon klämmer för många.

Nej, garanterat inte. Så här står det bland annat i Ubisofts standardavtal.

"DENNA PRODUKT UPPLÅTES PÅ LICENS TILL DIG, DEN SÄLJS INTE."
Alltså köper du inte produkten, du köper en licens att använda produkten.

Vidare, redan på första sidan av avtalet, skriver de följande:

Klart som korvspad.

Jag skrev nyheten i första hand för att jag tycker att diskussionen kring det är intressant. Men jag valde till exempel inte att länka till modden. En avvägning.

Du gjorde inget fel. Det är en nyhet, en intressant sådan. Att uppmuntra till brott är ju att länka och tipsa hur den används och uppmuntra folket att göra det.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av DarkSvenn1002:

Du har ju inte betalat för det

Jo jag har betalt för ett spel, och får det inte komplett. Allt laddas ner men jag ska låsa upp det som redan finns med mer pengar.

Hade det släppts på efterhand i form av DLC osv så har jag en helt annan syn på det. DLC har gett många spel förlängd livslängd.

Medlem

Det här strider såklart mot avtalet. Men jag skulle vilja se en modd som suddar ut alla spår av mikrotransaktioner. Skulle vara intressant att se hur Ubisoft ställer sig till det? Lite som adblock.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Jo jag har betalt för ett spel, och får det inte komplett. Allt laddas ner men jag ska låsa upp det som redan finns med mer pengar.

Hade det släppts på efterhand i form av DLC osv så har jag en helt annan syn på det. DLC har gett många spel förlängd livslängd.

Du bör nog läsa på lite mer i användaravtalet innan du kommenterar.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Jo jag har betalt för ett spel, och får det inte komplett. Allt laddas ner men jag ska låsa upp det som redan finns med mer pengar.

Hade det släppts på efterhand i form av DLC osv så har jag en helt annan syn på det. DLC har gett många spel förlängd livslängd.

Nej. Du har betalat för ett spel och kan spela det, men att det inte är "komplett" är ditt påhitt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

...
Har inte spelat Valhalla än, men jag minns i Odyssey att det fanns en NPC som sålde gear och endast tog emot en premiumvaluta som gick att finna i världen men som man också kunde köpa för riktiga pengar...

Du tänker på fel valuta tyvärr.. Vet inte hur det är i Valhalla heller för jag håller just nu på att spela Odyssey, men valutan du tänker på som man kan samla upp runt i världen, och dels genom små quests, går inte att köpa för riktiga pengar.
Denna "gratis" premiumvalutan du tänker på är Orichalcum. Varje vecka säljer en NPC två saker från premiumbutiken för Orichalcum.
Den premiumvaluta som man köper för riktiga pengar heter Helix Credits. Denna kan du bara få tag på genom att köpa för riktiga pengar. Ibland kan man få lite av valutan genom deras reward system eller olika events på deras hemsida men inte genom spelets vanliga quests.

Skrivet av Ercarret:

...
Med det sagt: jag gillade hur Ubisoft hanterade Odyssey - mikrotransaktioner som fick finansiera ett år av kontinuerligt innehåll och patchande. Så länge jag som spelare känner att jag får ut något av mikrotransaktionerna så kan jag stå ut med dem. Det kändes inte som ett sätt för Ubisoft att bara ta utan att ge något tillbaka, som det kan kännas ibland.

Fast det stämmer ju inte... Eller så kanske du glömt att Ubisoft fortfarande har season pass till deras spel. Season passet, som finansierade samtliga DLC'er, kostade 40-50 euro (beroende på plattform).
Alla Ubisofts stora titlar kostar 999kr (PC) inklusive season pass.. även alla deras nya titlar: Watch Dogs Legion, AC Valhalla och kommande Immortal Fenyx har season passes. Men det mest tragiska är nog att inte ens deras Ultimate Edition, som kostar 1200kr, inkluderar alla saker från premiumbutiken. Utöver det så säljes gear paketen för ca 10-20 euro per paket. Dessa saker har också stats som påverkar karaktären, i alla fall har de stats i Odyssey men de kanske har skippat det i Valhalla.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Du gjorde inget fel. Det är en nyhet, en intressant sådan. Att uppmuntra till brott är ju att länka och tipsa hur den används och uppmuntra folket att göra det.

Jag känner mig trygg.


signatur
Skriv svar