Blocket om scalpers och resellers: Marknaden styr priserna

Medlem

Lite lattjo vore det om Sony och MS sa, "det kommer bli begränsad tillgång" och 24 timmar efter release följde upp med "vi skojjade". Då sitter scalpers med högvis med konsoller med förlust.

eld
Medlem
Skrivet av fooobar:

Lite lattjo vore det om Sony och MS sa, "det kommer bli begränsad tillgång" och 24 timmar efter release följde upp med "vi skojjade". Då sitter scalpers med högvis med konsoller med förlust.

Öppet köp tyvärr, de kan lätt lämna tillbaka sina konsoler om det visar sig att de inte kan scalpa.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men hur kommer du åt problemet med hans lösning?
Jag kan ju då köpa varor som "privatperson", sälja varorna som "företagare" och ta vilket pris jag vill så länge jag redovisar ingående moms och ser till att kunden betalar utgående moms.

Ja, men skillnaden är att i det fallet sitter du också och betalar 2-3k i skatt på en produkt du just sålde för 10k vilket gör vinsten mycket lägre och troligen i det stora hela inte är värt allt jobb.
Plus att du kan behöva förutom ingående och utgående moms även redovisa inköp och lagerförande.

Det är också mycket svårare för ett företag att komma undan med ockerpriser än privatpersoner.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Om din plan var att göra så ska du definition skatta vinsten. Sen om du gör det är upp till din moraliska kompass, tror inte Skatteverket jagar dig.

Det finns inget som är moraliskt fel i det.
eller tycker du det? köpa en vara för att sälja dyrare?
ja visst att vara med i scalper botnätverk men som enskild individ köpa en vara och sälja dyrare? om det så är 2 eller 3st kan knappast vara moraliskt fel.

Moralisk fel är att sno åt sig sista varan på hyllan framför ett barn möjligtvis.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När alla har bottar automatiskt på mobilen så är detta ok? Iaf rättvist. Så om detta inte kriminaliseras tills PS6an kommer så tycker jag inte att det är mer än rätt att alla börjar använda bottar innan dess. Om det nu är så lagligt och fint så är det inte mer än rätt att varje mobil och dator ska komma med köp bottar. Istället för att köpa på en speciell sida så ska botten snabbt och enkelt kunna hitta billigaste alternativet till allt. Och så ska man kunna reglerna kvalité mm och inte bara pris.

Medlem

Känns som ni blandar ihop två olika frågeställningar.

1 Ska konsumentpriserna styras av marknaden? Alltså produkterna kostar vad konsumenterna är beredda att betala? Marknadspriser?
2 Är det scalpers som ska lösa omvandlingen från fasta priser till marknadspriser?

För egen del är svaret på fråga 1 ganska tydligt Ja.
Och på fråga2 supertydligt NEJ. Om konsumenterna är beredda att betala mer så ska det gå tillverkarna/utvecklarna och ordinare återförsäljare/distributionskedja till godo. Förhoppningsvis kommer en del av detta komma produktutveckling och investeringar till goda och kanske en bättre återförsäljare upplevelse (butikerna har råd att ta in mer kunnig personal osv). Att göda en scalper kommer knappast gynna konsumenten på något sätt. Med det menar jag att återförsäljarna i så fall borde ha någon form av budgivning vid bristvaror

Medlem
Skrivet av Molotov:

Njaaäää nu vinklar du om lite.
jag pratar inte om "en massa konsoler" det är som sagt dom botarna osv står för, jag pratar om individer som köper en extra eller 2 för att tjäna en slant.
Du verkar ha stenkoll på andra

De flesta som har ont om pengar köper inte en eller två extra konsoler för 6000kr.
Det jag menar är att jag känner inte någon sympati för folk som köper på sig extra konsoler som de ska sälja vidare eftersom de uppenbarligen har pengar. Köper de sakerna för pengar de inte har (tar lån) förtjänar de heller ingen sympati. Utan tradera/blocket får gärna ta bort deras annonser.
Dessutom förstör deras giriga beteende för andra som antingen blir utan en konsol till jul eller blir några tusen fattigare till jul än om de kunnat köpa den för normalpris.

Edit och nej jag är inte emot att folk som har kass ekonomi tjänar pengar, men bara för man är fattig ska man inte komma undan med giriga beteenden utan kritik. Går ju tjäna lätta pengar på andra sätt ex.
Varför inte köpa en lite sunkig bil som snart ska besiktigas fixa den och sälja för det dubbla? Så gjorde jag vid behov av pengar när jag var yngre. Kan man inte fixa bilar finns det ju datorer där kan man ofta göra någon tusenlapp eller mer om man köper beg och sedan säljer i delar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

De flesta som har ont om pengar köper inte en eller två extra konsoler för 6000kr.
Det jag menar är att jag känner inte någon sympati för folk som köper på sig extra konsoler som de ska sälja vidare eftersom de uppenbarligen har pengar. Köper de sakerna för pengar de inte har (tar lån) förtjänar de heller ingen sympati. Utan tradera/blocket får gärna ta bort deras annonser.
Dessutom förstör deras giriga beteende för andra som antingen blir utan en konsol till jul eller blir några tusen fattigare till jul än om de kunnat köpa den för normalpris.

Edit och nej jag är inte emot att folk som har kass ekonomi tjänar pengar, men bara för man är fattig ska man inte komma undan med giriga beteenden utan kritik. Går ju tjäna lätta pengar på andra sätt ex.
Varför inte köpa en lite sunkig bil som snart ska besiktigas fixa den och sälja för det dubbla? Så gjorde jag vid behov av pengar när jag var yngre. Kan man inte fixa bilar finns det ju datorer där kan man ofta göra någon tusenlapp eller mer om man köper beg och sedan säljer i delar.

Precis, och vissa köper varor som dom sen säljer vidare.
Ingen skillnad. Värdesätt inte andras nöje/hobby mindre än dina egna.

Sen är det inget fel att ta lån om man kan och har för avsikt att betala tillbaka


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Precis, och vissa köper varor som dom sen säljer vidare.
Ingen skillnad. Värdesätt inte andras nöje/hobby mindre än dina egna.

Sen är det inget fel att ta lån om man kan och har för avsikt att betala tillbaka

Det är skillnad på att fixa en bil och att utnyttja en situation där många försöker få tag på en bristvara innan jul. Och det är väl ingen hobby att köpa 3 extra ps5 som man tänkt sälja för 10 000kr st? Jag hoppas i alla fall att många av dessa blir osålda eller sålda för rimliga summor så att fenomenet minskar till nästa stora hårdvaru lansering.

Men så länge de håller sig borta från läkemedel, bas föda osv så får det väl gå. Var ju lite folk som försökte med handsprit i USA för några månader sedan och de blev stoppade.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är skillnad på att fixa en bil och att utnyttja en situation där många försöker få tag på en bristvara innan jul. Och det är väl ingen hobby att köpa 3 extra ps5 som man tänkt sälja för 10 000kr st? Jag hoppas i alla fall att många av dessa blir osålda eller sålda för rimliga summor så att fenomenet minskar till nästa stora hårdvaru lansering.

Men så länge de håller sig borta från läkemedel, bas föda osv så får det väl gå. Var ju lite folk som försökte med handsprit i USA för några månader sedan och de blev stoppade.

Vi får nog vara överens med att inte hålla med varandra.
Jag ser ingen skillnad i att köpa en bil och fixa och sälja dyrare som att köpa ett Playstation och sälja dyrare.
Så länge som det är enskilda köp och inte nån form av bot nätverk som massköper och säljer åt en.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vi får nog vara överens med att inte hålla med varandra.
Jag ser ingen skillnad i att köpa en bil och fixa och sälja dyrare som att köpa ett Playstation och sälja dyrare.
Så länge som det är enskilda köp och inte nån form av bot nätverk som massköper och säljer åt en.

Ifall du fixar till en bil och säljer den så har du i alla fall bidragit med något.
Säljer du PS5:or så har du bara agerat lager/mellanhand och parasiterat på marknaden(bidragit till prishöjning, tagit betalt för andras arbete utan samarbete, bidragit till dyrare pris för kunden, gjort det svårare för priskänsliga att få tillgång, skapat artificiell efterfrågan M.M.).

Laga eller uppgradera bilar är också bra för miljön

Medlem

Det som har varit roligast hittills med den nya generationen är helt klart alla som är så sura😂😂

Dom ska betala skatt!! Det måste va olagligt!! Parasiter!! Det är likvärdigt med att höja priset på medicin eller mat!!

En del har det alldeles för bra om det värsta i deras liv är att behöva vänta på en konsol i ett par månader 😂

Sen håller jag med om att det vore fint om Sony eller ÅF haft ett system som kunde få bort scalpers. Elgiganten har ju iaf haft max en per kund.
Så Elgiganten har skött det bra medans ingen någonsin borde beställa nått från Webhallen igen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vi får nog vara överens med att inte hålla med varandra.
Jag ser ingen skillnad i att köpa en bil och fixa och sälja dyrare som att köpa ett Playstation och sälja dyrare.
Så länge som det är enskilda köp och inte nån form av bot nätverk som massköper och säljer åt en.

Skillnaden är att i bil exemplet så förbättrar man produkten och därför tillför värde. I PlayStation exemplet nekar du bara någon annan att köpa den för rätt pris.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Det som har varit roligast hittills med den nya generationen är helt klart alla som är så sura😂😂

Dom ska betala skatt!! Det måste va olagligt!! Parasiter!! Det är likvärdigt med att höja priset på medicin eller mat!!

En del har det alldeles för bra om det värsta i deras liv är att behöva vänta på en konsol i ett par månader 😂

Sen håller jag med om att det vore fint om Sony eller ÅF haft ett system som kunde få bort scalpers. Elgiganten har ju iaf haft max en per kund.
Så Elgiganten har skött det bra medans ingen någonsin borde beställa nått från Webhallen igen.

Skadeglädjen är den ända sanna glädjen?

Klart många blir sura ifall deras fritidsintresse påverkas negativt.
Men du sitter säkert och njuter över när sportevenemang, konserter och andra intressen/evenemang blir inställda eller när de blir dyrare eller mindre tillgängliga.

Aja, antar att det inte drabbar dig i någon större bemärkelse, själv så är det en stor del av min rekreation att spela, lyssna på poddar, kolla på gameplay, läsa nyheter eller läsa på forum.
Men sålänge man har mat i magen och inte är dödsjuk så ska man väl inte klaga antar jag?

Tråkigt att du har en besvärlig situation så att du inte kan spendera din ledighet med det du tycker är intressant, antar att du har det så eftersom att du tycker att dem som har tillgång till det eller vill ha tillgång till det har det för bra.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Det som har varit roligast hittills med den nya generationen är helt klart alla som är så sura😂😂

Dom ska betala skatt!! Det måste va olagligt!! Parasiter!! Det är likvärdigt med att höja priset på medicin eller mat!!

En del har det alldeles för bra om det värsta i deras liv är att behöva vänta på en konsol i ett par månader 😂

Sen håller jag med om att det vore fint om Sony eller ÅF haft ett system som kunde få bort scalpers. Elgiganten har ju iaf haft max en per kund.
Så Elgiganten har skött det bra medans ingen någonsin borde beställa nått från Webhallen igen.

I mitt fall spelar jag inte på konsol men tycker likväl sånt här är fel. Men så länge de inte bryter mot lagen så är det inte mycket att göra åt det. Man kan sitta och sura i evigheter - eller så väntar man lite och köper en när de blir mer tillgängliga.
Just i PS5 fallet var där väl inte direkt mycket vid release som gör att man skulle vara panik i att få itag en? Var det inte Sony själv som sa att först 2022 skulle den visa vad den kunde?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ansvaret ligger inte hos blocket enligt mig (även om jag tyckte att deras svar var jäkligt trist och ett tydligt "lol vi bryr oss inte") utan snarare hos återförsäljarna. Det är inte så svårt att fixa anti-bot-stöd när man köper saker online, samt att de bör sätta en begränsning på 1 vara per IP-adress så hade det iaf förbättrat läget om inget annat.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Just i PS5 fallet var där väl inte direkt mycket vid release som gör att man skulle vara panik i att få itag en? Var det inte Sony själv som sa att först 2022 skulle den visa vad den kunde?

Allt flyter på mycket bättre, men det är få exklusiva titlar tillgängliga och utannonserade(Demons souls och Ratchet and Clank typ) och det bör fortgå till 2022-2023.
Det handlar mest om att Sony inte vill fasa ut PS4 innan PS5 har fått tillräckligt många användare.

Jim Ryan sysslar med marketing så jag skulle nog ta det han säger med en näve salt.
Sony har svängt ganska rejält när det kommer till next-gen senaste halvåret.

En del av vad Ryan har sagt går rakt emot vad Mark Cerny gick ut med under presentationen i våras.
Till exempel så skulle det enligt Cerny gå mycket fortare att sätta sig in i att arbeta med den nya hårdvaran jämfört med tidigare, medans Ryan nu säger att det kommer ta ungefär lika lång tid.

Medlem

Blocket kan fara åt h%#!&e

Medlem

Instämmer absolut inte med Blocket om detta. Har redan uttryckt mina tankar tidigare. Det är en femma om det görs av några få, då är det liksom inte något som skadar särskilt många och prionivån existerar knappt ens. Men på den organiserade nivå som det görs nu? Fuck off.

Skrivet av Mirage:

Ta ansvar för vad? Att vuxna människor inte kan kontrollera sig själva? nej tack, ett förmynderisamhälle är det sista jag vill bo i.

Att ta ansvarr för att vuxna människor inte kan kontrollera sig själva är ju precis samma anledning vi har för att inte sälja vapen till vem som helst. Den typen av retorik du använder leder ingenvart. Enligt mig handlar detta under folkhälsa, minska skitigt beteende för att minska/eliminera konsekvenserna utav att tillåta det beteendet.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Instämmer absolut inte med Blocket om detta. Har redan uttryckt mina tankar tidigare. Det är en femma om det görs av några få, då är det liksom inte något som skadar särskilt många och prionivån existerar knappt ens. Men på den organiserade nivå som det görs nu? Fuck off.

Att ta ansvarr för att vuxna människor inte kan kontrollera sig själva är ju precis samma anledning vi har för att inte sälja vapen till vem som helst. Den typen av retorik du använder leder ingenvart. Enligt mig handlar detta under folkhälsa, minska skitigt beteende för att minska/eliminera konsekvenserna utav att tillåta det beteendet.

Vapenlicens och begränsad prissättning på en marknad är ju precis samma sak....
Vapenlicens vore mer att likställa med att endast 10% av befolkningen får sälja saker efter att de uppvisat stort kunnande på området "sälja saker på blocket" och att de godkänts av staten att få utföra handel med "just den vara de sökt licensen för". Sen får du sälja vara till vilket pris iaf för det finns inget i min licens som säger att jag bara får skjuta 100 skott per år.

Edit, förövrigt säljs vapen till vem som helst som klarar en 2 dagars kurs och som inte tidigare finns i belastnings registret.
Edit 2: De som tidigare finns i belastningsregistret får ännu lättare tag på vapen, helt utan pappa statens tillstånd dessutom!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skadeglädjen är den ända sanna glädjen?

Klart många blir sura ifall deras fritidsintresse påverkas negativt.
Men du sitter säkert och njuter över när sportevenemang, konserter och andra intressen/evenemang blir inställda eller när de blir dyrare eller mindre tillgängliga.

Aja, antar att det inte drabbar dig i någon större bemärkelse, själv så är det en stor del av min rekreation att spela, lyssna på poddar, kolla på gameplay, läsa nyheter eller läsa på forum.
Men sålänge man har mat i magen och inte är dödsjuk så ska man väl inte klaga antar jag?

Tråkigt att du har en besvärlig situation så att du inte kan spendera din ledighet med det du tycker är intressant, antar att du har det så eftersom att du tycker att dem som har tillgång till det eller vill ha tillgång till det har det för bra.

Nej då jag njuter inte över andras olycka. Jag skrattar åt din/er överreaktion.
Jag bokade på Webhallen och det var ju ett dåligt beslut av mig. Så jo det har drabbat mig eftersom jag inte har någon ps5 just nu. Och även om jag har råd att köpa en idag så tycker jag det är sjuka priser just nu.

Men det är en konsol! Och Jo ni får klaga hur mycket ni vill. Och ni får jämföra det med att neka en sjuk livsviktig medicin. Och vi andra som också är besvikna men kan sätta saker i proportion kan skratta åt eran överdrivna reaktion

Medlem
Skrivet av Komured:

Vapenlicens och begränsad prissättning på en marknad är ju precis samma sak....
Vapenlicens vore mer att likställa med att endast 10% av befolkningen får sälja saker efter att de uppvisat stort kunnande på området "sälja saker på blocket" och att de godkänts av staten att få utföra handel med "just den vara de sökt licensen för". Sen får du sälja vara till vilket pris iaf för det finns inget i min licens som säger att jag bara får skjuta 100 skott per år.

Edit, förövrigt säljs vapen till vem som helst som klarar en 2 dagars kurs och som inte tidigare finns i belastnings registret.
Edit 2: De som tidigare finns i belastningsregistret får ännu lättare tag på vapen, helt utan pappa statens tillstånd dessutom!

Jag trodde inte jag skulle behöva förklara för dig att vi båda är överens om att det inte är samma sak. Men de har båda två olika regelverk där det ena minskar konsekvenserna medan man knappt ens anstränger sig i det andra fallet. Varför ska du hålla på och låtsas som att det står något i mitt inlägg som inte finns där? Sättet som du argumenterar på låter ju som någon som anser att allra troligast 90% av svenskarna egentligen är amerikaner i förklädnad. Krav på licens och belastningsregister, samt så klart vilken typ av vapen man vill ha och så vidare är alla grymma initiativ som minskar antalet våldsfall som begås med vapen. Att det fortfarande händer innebär inte att det är helt trasigt, det innebär att det kan förbättras. Hur många andra problematiska politiska ämnen tycker du om att bryta ner tills retoriken du använder blir helt meningslös?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Ankh:

I mitt fall spelar jag inte på konsol men tycker likväl sånt här är fel. Men så länge de inte bryter mot lagen så är det inte mycket att göra åt det. Man kan sitta och sura i evigheter - eller så väntar man lite och köper en när de blir mer tillgängliga.
Just i PS5 fallet var där väl inte direkt mycket vid release som gör att man skulle vara panik i att få itag en? Var det inte Sony själv som sa att först 2022 skulle den visa vad den kunde?

Ja precis. Absolut det är surt att det finns bottar som kan köpa upp mängder. Och det är trist att dom som vill inte kan köpa.

Men jag kan bara skratta åt överreaktionen.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag trodde inte jag skulle behöva förklara för dig att vi båda är överens om att det inte är samma sak. Men de har båda två olika regelverk där det ena minskar konsekvenserna medan man knappt ens anstränger sig i det andra fallet. Varför ska du hålla på och låtsas som att det står något i mitt inlägg som inte finns där? Sättet som du argumenterar på låter ju som någon som anser att allra troligast 90% av svenskarna egentligen är amerikaner i förklädnad. Krav på licens och belastningsregister, samt så klart vilken typ av vapen man vill ha och så vidare är alla grymma initiativ som minskar antalet våldsfall som begås med vapen. Att det fortfarande händer innebär inte att det är helt trasigt, det innebär att det kan förbättras. Hur många andra problematiska politiska ämnen tycker du om att bryta ner tills retoriken du använder blir helt meningslös?

På vilket sätt skadar det en annan människa att någon säljer bekvämlighetsvara till ett pris denne just nu inte har råd att betala (men kommer kunna betala senare). Med den argumentationen så bör ju isf allt vara gratis för det finns miljarder med människor som aldrig kommer ha råd att köpa en PS5.

Om du nu själv tyckte att din jämförelse mellan marknadspriser och vapenlicenser inte är samma sak, varför gjorde du jämförelsen?
Förstår inte alls vad du får ifrån att jag skulle tycka att 90% av alla svenskar är amerikaner. Jag är personligen inte för avskaffandet av licenser, där emot hur systemet för dem är utformat, för som det är nu är det ganska wonky men det är en helt annan fråga.

Men ska vi utgå ifrån samma metod för prissättning som för vapenlicenser så blir det som jag skrev tidigare för det är så det fungerar med vapenlicenser i Sverige, eller ska fungera iaf, myndigheten som ansvarar för utfärdandet av licenserna har ju en tendens att skita i rådande lagstiftning men även det är en helt annan diskussion.

Men vi kommer inte komma någon vart. Jag anser att du är helt bonkers och du anser att jag är helt bonkers och vi kommer inte övertyga varandra om något alls så det är ingen större mening med att fortsätta.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Instämmer absolut inte med Blocket om detta. Har redan uttryckt mina tankar tidigare. Det är en femma om det görs av några få, då är det liksom inte något som skadar särskilt många och prionivån existerar knappt ens. Men på den organiserade nivå som det görs nu? Fuck off.

Att ta ansvarr för att vuxna människor inte kan kontrollera sig själva är ju precis samma anledning vi har för att inte sälja vapen till vem som helst. Den typen av retorik du använder leder ingenvart. Enligt mig handlar detta under folkhälsa, minska skitigt beteende för att minska/eliminera konsekvenserna utav att tillåta det beteendet.

Så Nisse på hörnet kan inte kontrollera sig, därför så ska alla straffas? Låter som den där sockerskatten som Göran Greider ville införa för att han inte klarar av att hålla sig borta från godis.

Skrivet av Lilagröt:

Skillnaden är att i bil exemplet så förbättrar man produkten och därför tillför värde. I PlayStation exemplet nekar du bara någon annan att köpa den för rätt pris.

Nja, "nekar" är väl fel ord, personen förbjuder ingen. Sen om personen MÅSTE ha sin PS5 NUUUUUUU, så kanske den personen får punga ut med lite extra. Väntar den personen tills produktionen är ikapp, så kan personen köpa för normalt pris.


signatur

I drank what?

Medlem

Har ett förslag på en lag som kanske skulle fungera mot scalpers iaf tror jag

Krav på F-skattesedel på varor man återförsäljer, detta ska gälla varor upp till en månad gamla från släpp (så länge det öppna köpet gäller) så även om de säljer till huttlösa priser så blir de tvingade att skatta samt att man krånglar till det för scalparna.

För det som köpt från butik så kan man alltid lämna tillbaka varan eller sälja till bekanta.

med denna lösning så bör man inte trampa nån på tårna eller reglera någon marknad snarare kontrollera den.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så Nisse på hörnet kan inte kontrollera sig, därför så ska alla straffas? Låter som den där sockerskatten som Göran Greider ville införa för att han inte klarar av att hålla sig borta från godis.

Nja, "nekar" är väl fel ord, personen förbjuder ingen. Sen om personen MÅSTE ha sin PS5 NUUUUUUU, så kanske den personen får punga ut med lite extra. Väntar den personen tills produktionen är ikapp, så kan personen köpa för normalt pris.

Rätt pris är ju dessutom det pris där, vad en köpare är villig att betala och en säljare villig att sälja för, möts.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns inget som är moraliskt fel i det.
eller tycker du det? köpa en vara för att sälja dyrare?
ja visst att vara med i scalper botnätverk men som enskild individ köpa en vara och sälja dyrare? om det så är 2 eller 3st kan knappast vara moraliskt fel.

Moralisk fel är att sno åt sig sista varan på hyllan framför ett barn möjligtvis.

För mig är det moraliskt fel att köpa en extra konsoll när det är brist med planen att sälja den vidare på en gång för att tjäna pengar.
Men det är ju individuellt vad man tycker så alla kan ju göra som de vill. Men enligt lagen ska du skatta på din vinst.

Skrivet av e3henri:

Känns som ni blandar ihop två olika frågeställningar.

1 Ska konsumentpriserna styras av marknaden? Alltså produkterna kostar vad konsumenterna är beredda att betala? Marknadspriser?
2 Är det scalpers som ska lösa omvandlingen från fasta priser till marknadspriser?

För egen del är svaret på fråga 1 ganska tydligt Ja.
Och på fråga2 supertydligt NEJ. Om konsumenterna är beredda att betala mer så ska det gå tillverkarna/utvecklarna och ordinare återförsäljare/distributionskedja till godo. Förhoppningsvis kommer en del av detta komma produktutveckling och investeringar till goda och kanske en bättre återförsäljare upplevelse (butikerna har råd att ta in mer kunnig personal osv). Att göda en scalper kommer knappast gynna konsumenten på något sätt. Med det menar jag att återförsäljarna i så fall borde ha någon form av budgivning vid bristvaror

Bra skrivet. Scalpers är att införa ytterligare en mellanhand i kedjan och det gagnar ingen utom scalpers själva.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så Nisse på hörnet kan inte kontrollera sig, därför så ska alla straffas? Låter som den där sockerskatten som Göran Greider ville införa för att han inte klarar av att hålla sig borta från godis.

Nja, "nekar" är väl fel ord, personen förbjuder ingen. Sen om personen MÅSTE ha sin PS5 NUUUUUUU, så kanske den personen får punga ut med lite extra. Väntar den personen tills produktionen är ikapp, så kan personen köpa för normalt pris.

Du får det att låta som att alla straffas för att scalpers straffas. Jag förstår inte din logik där. Återigen, någon enstaka scalper har jag alltid haft översikt med. "Whatever" liksom. Men det är ju ohållbart med de bottar som man nu brottas med. Ska vi utgå från att man kommer utveckla verktyg som gör detta omöjligt?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av Dudinkalv:

Ansvaret ligger inte hos blocket enligt mig (även om jag tyckte att deras svar var jäkligt trist och ett tydligt "lol vi bryr oss inte") utan snarare hos återförsäljarna. Det är inte så svårt att fixa anti-bot-stöd när man köper saker online, samt att de bör sätta en begränsning på 1 vara per IP-adress så hade det iaf förbättrat läget om inget annat.

Självklart är det inte svårt men e-handeln har inget som helst incitament för att faktiskt göra det. Snarare tvärtom.

Affärssystemen är konstruerade för att kunden ska kunna köpa med så få knapptryckningar som möjligt. Varje hinder får en kund att överväga sitt köp och på det stora hela blir det rätt mycket intäkter som går förlorade om kunder får fler tillfällen att ångra sig.

Det enda som biter på företag är om deras agerande, eller underlåtelse att agera, renderar i förlorade intäkter - först då är de intresserade av att ta ansvar och åtgärda problem.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar