Moddarna går bärsärk på Mount & Blade: Bannerlord

Robot
Moddarna går bärsärk på Mount & Blade: Bannerlord

På den medeltida fronten mycket nytt.


Medlem

Det är så imponerande hur duktiga folk är att modda spel! I fallet med Mount&Blade förbättrar mods spelen så mycket!

Inaktiv

Ändå att Telltale också jobbar på detta, det visste man ej

OnT: Blir varm i själen av modding. Växte upp i vad jag skulle kalla moddingens guldålder där spel som UT, HL 1 och 2 och BF1942 (för att nämna några) hade så sjukt levande modding communities. Trist att det dött av ganska mycket men man kan förstå att det blir svårare samt att många utvecklare tycks vara mindre pigga på att tillåta modding idag.

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Ändå att Telltale också jobbar på detta, det visste man ej

OnT: Blir varm i själen av modding. Växte upp i vad jag skulle kalla moddingens guldålder där spel som UT, HL 1 och 2 och BF1942 (för att nämna några) hade så sjukt levande modding communities. Trist att det dött av ganska mycket men man kan förstå att det blir svårare samt att många utvecklare tycks vara mindre pigga på att tillåta modding idag.

Min hjärna klarar inte skillnaden mellan Taleworld och Telltale.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag spelade det en hel del när det släpptes i EA sen tappade jag intresset eller så kom det något annat lir ivägen. Jag lirade självklart med vetskapen om det var i EA och att det är bra att pausa och plocka upp igen senare. Kul att modscenen har kommit igång! Nu hoppas jag det kommer en Game of Thrones-mod snart bara.

Medlem

Längtar tills det finns en ordentlig medeltidsmod med karta och allt (och spelet är någorlunda färdigt). Gillar grundspelet jävligt mycket men settingen får inte riktigt igång mig. LOTR-modden som är under utveckling känns jävligt lovande också. Dröjer nog några år dock, haha.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Ändå att Telltale också jobbar på detta, det visste man ej

OnT: Blir varm i själen av modding. Växte upp i vad jag skulle kalla moddingens guldålder där spel som UT, HL 1 och 2 och BF1942 (för att nämna några) hade så sjukt levande modding communities. Trist att det dött av ganska mycket men man kan förstå att det blir svårare samt att många utvecklare tycks vara mindre pigga på att tillåta modding idag.

För att inte tala om alla moddar till quake och quake 2 vilket gav oss moddar som team fortress och actionquake. De flesta vet nog idag vad team fortress är, men actionquake som är föregångare till CS är säkert inte lika känt för de som inte var med när den tiden begav sej.

Jag får en känsla av att nya spellägen i diverse spel smalnat av och inga direkta nya spellägen tillkommer de sista åren. Lite lustigt att nya påhittade spellägen slutade komma ungefär när spelutvecklare gjorde det svårare att modda spelen. Undrar varför 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

@anon_119148
@vbgbasse

Jag spelen ni skriver känns som en form av guldålder när det gäller moddar till spel.
Men jag tror det är pga det var ofta multiplayer moddar som man spelade med sina vänner osv.

Jag tycker det moddas en hel del fortfarande, det är bara kolla Nexusmods och Steam workshop mm.
Men det är mycket tillägg och "småsaker" och för singleplayer. , inget som ändrar multiplayer som sen en hel communityn kan växa kring.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bannerlord är mitt goty improved garison är en väldigt bra mod så man inte behöver vara i en specifik stad för att rekrytera försvar.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

@grollo_92
@vbgbasse

Jag spelen ni skriver känns som en form av guldålder när det gäller moddar till spel.
Men jag tror det är pga det var ofta multiplayer moddar som man spelade med sina vänner osv.

Jag tycker det moddas en hel del fortfarande, det är bara kolla Nexusmods och Steam workshop mm.
Men det är mycket tillägg och "småsaker" och för singleplayer. , inget som ändrar multiplayer som sen en hel communityn kan växa kring.

Ja det existerar ju fortfarande men jag upplever dock att det inte är i närheten lika stort som tidigare MEN istället har vi fått indiespelen istället. Kan man tänka sig att många gamla moddare idag och folk som skulle moddat om de var aktiva under den sk guldåldern grejar med indiespel nu?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Kan man tänka sig att många gamla moddare idag och folk som skulle moddat om de var aktiva under den sk guldåldern grejar med indiespel nu?

Det tror jag verkligen, vet också folk som har moddat som gått över till att göra egna spel (Ultimate General-serien t.ex.)

Medlem
Skrivet av Ftmch:

LOTR-modden som är under utveckling känns jävligt lovande också. Dröjer nog några år dock, haha.

Beror nog på om det skapas från grunden eller om det är det gamla teamet som bara portar över sin äldre mod.

Medlem
Skrivet av loerk:

Beror nog på om det skapas från grunden eller om det är det gamla teamet som bara portar över sin äldre mod.

Trooor att det skapas från grunden, däremot har de redan hållt på ett bra tag med modeller och texturer etc. Men det dröjer väl till de riktiga modverktygen finns ute innan det börjar jobbas på allvar för att få något funktionellt. (Kingdoms of Arda är modden jag syftar på om nån vill kolla upp by the way)

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag får en känsla av att nya spellägen i diverse spel smalnat av och inga direkta nya spellägen tillkommer de sista åren. Lite lustigt att nya påhittade spellägen slutade komma ungefär när spelutvecklare gjorde det svårare att modda spelen. Undrar varför 😉

Det ironiska med de senaste åren är väl att de två stora spellägen, survival och battleroyale, gjordes populära av moddar till Arma 2 & 3. Borde vara en indikator till företagen om betydelsen av moddar.

Kanske är lite ute och cyklar med battleroyale men DayZ fick ju survival-genren att explodera

Medlem
Skrivet av Thane:

Det ironiska med de senaste åren är väl att de två stora spellägen, survival och battleroyale, gjordes populära av moddar till Arma 2 & 3. Borde vara en indikator till företagen om betydelsen av moddar.

Kanske är lite ute och cyklar med battleroyale men DayZ fick ju survival-genren att explodera

Det var väl därför blizzard gjorde som dom gjorde med warcraft 3 remaken då dom äger rättigheterna till det som skapas via deras editor. Sicket jäkla svek mot hela moddningscommunityn 🙁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

1
Skriv svar