Grafikkortet Geforce RTX 3060 Ti spöar mycket dyrare föregångare

Robot
Grafikkortet Geforce RTX 3060 Ti spöar mycket dyrare föregångare

Mycket kort för pengarna – om det finns att köpa.

#geforce, #nvidia, #rtx-3060-ti


eld
Medlem

Finns snart hos åter-återförsäljare nära dig.

Medlem

Jag har problem... Att en liten bokstav i rubriken fick mig läsa hela på Östgötska istället för normalt är för mig underligt.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Redaktör
Skrivet av Quelor:

Jag har problem... Att en liten bokstav i rubriken fick mig läsa hela på Östgötska istället för normalt är för mig underligt.

Förlåt. Måste vara mina sju månader som bosatt i Linköping.


signatur

Fan vad dyra grafikkorten har blivit, ett x/xx60 kort för 5000 - 6000 kr :/

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Fan vad dyra grafikkorten har blivit, ett x/xx60 kort för 5000 - 6000 kr :/

Roliga är ju att grundpriset i dollar är 399$


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Roliga är ju att grundpriset i dollar är 399$

Som med moms blir 500$ med svensk moms. Vad är det roliga?

Redaktör
Skrivet av Kimpur:

Roliga är ju att grundpriset i dollar är 399$

Sales tax tillkommer alltid på USA-priser. Men saker är ju överlag dyrare i EU-länder än i USA, av fler skäl än bara skatt. Se t.ex. Steam där spel brukar ha samma pris i dollar och euro, trots att euron är 15-20 procent dyrare i dag (sales tax varierar mellan stater men är vanligen 5-10 procent har jag för mig).


signatur
Medlem

Ganska komiskt att Nvidia fortfarande vill att Sweclockers rescenserar ett Founders Edition kort, då de inte säljs på den svenska marknaden överhuvudtaget.

Medlem

Men spöar det ett Geforce 3? Dom kostade 7000kr när dom släpptes för snart 20 år sedan.

Medlem

Borde vara ett 3000-4000 kr, inte 5000 kr+, men finns vissa budgetmodeller att få tag i för under 5000.

Minns när man köpte ett 960 för runt 2000 kr, de dagarna är förbi tyvärr. Köpte också 280x, ett mellanklasskort 2013 för 2500 kr på release.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Grafikkorten är dyrare idag.
Däremot måste det vara nån form av tröskel i prestanda som passerats med 30xx serien och 6000 serien hos and när det är sån prestanda förbättring jämfört med tidigare generation.
Inte ofta man ser sånt direkt.
Det är indagens mått väldigt mycket prestanda för pengarna man får med andra ord 👍👍👍

Hoppas jag får mitt 3080 lagom till cyberpunk men lär väll få vänta längre.
8500kr kostade det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Men spöar det ett Geforce 3? Dom kostade 7000kr när dom släpptes för snart 20 år sedan.

7000kr? Är det med dagens penningvärde? Annars om man googlar på GeForce3 Titanium 500 som jag tror var toppkortet, står det att lanseringspriset var på $349.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Grafikkorten är dyrare idag.
Däremot måste det vara nån form av tröskel i prestanda som passerats med 30xx serien och 6000 serien hos and när det är sån prestanda förbättring jämfört med tidigare generation.
Inte ofta man ser sånt direkt.
Det är indagens mått väldigt mycket prestanda för pengarna man får med andra ord 👍👍👍

Hoppas jag får mitt 3080 lagom till cyberpunk men lär väll få vänta längre.
8500kr kostade det

Fast 3060ti är ca 2080 super i prestanda. 2060 var ca 1080 i prestanda. 1060 är ca 980 i prestanda. Så just 3060ti verkar hålla sig till standard ökningen.
Förhoppningsvis släpps vanliga 3060 för ett pris runt 3500kr utan att tappa allt för mycket prestanda.
Blir nog roligare med grafikkort till våren när de faktiskt går köpa.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

7000kr? Är det med dagens penningvärde? Annars om man googlar på GeForce3 Titanium 500 som jag tror var toppkortet, står det att lanseringspriset var på $349.

Nej, inte med dagens penningvärde. Kommer inte ihåg vad Ti 500 eller Ti 200 kostade här i Sverige, men dom släpptes ett halvår efter vanliga Geforce 3 och var på så sätt inte lika eftertraktade. Geforce 3 var ju väldigt hypat när det släpptes som det allra första grafikkortet med pixel shaders och vertex shader.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Fast 3060ti är ca 2080 super i prestanda. 2060 var ca 1080 i prestanda. 1060 är ca 980 i prestanda. Så just 3060ti verkar hålla sig till standard ökningen.
Förhoppningsvis släpps vanliga 3060 för ett pris runt 3500kr utan att tappa allt för mycket prestanda.
Blir nog roligare med grafikkort till våren när de faktiskt går köpa.

Ja det blev en prestanda öknin med RTX men jag sätter kanske 1660 mer som 980. 1060 och 970 är mer jämbördiga.
jag tror jag säkert byggt/testat 50 datorer med dom korten iår bara.

ska bli intressant att se när fler kort kommer, det är verkligen brist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nej, inte med dagens penningvärde. Kommer inte ihåg vad Ti 500 eller Ti 200 kostade här i Sverige, men dom släpptes ett halvår efter vanliga Geforce 3 och var på så sätt inte lika eftertraktade. Geforce 3 var ju väldigt hypat när det släpptes som det allra första grafikkortet med pixel shaders och vertex shader.

Ah jo de var nog dyrare ja, 499$ lanseringspris hittade jag Geforce 3 Series och då fanns säkert dyrare ti-version. Så 7000kr inklusive moms i Sverige låter inte lika orimligt längre. Lol snacka om att tappar värde dock efter bara ett halvår :).

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det blev en prestanda öknin med RTX men jag sätter kanske 1660 mer som 980. 1060 och 970 är mer jämbördiga.
jag tror jag säkert byggt/testat 50 datorer med dom korten iår bara.

ska bli intressant att se när fler kort kommer, det är verkligen brist.

1060 6gb (vilka jag syftar till annars hade jag skrivit 2400kr istället för 3500 och 3gb kortet var enligt mig en dålig idé då och är det fortfarande, de hamnar mitt emellan 980 och 970) gav i stort sett 980 prestanda när det släpptes. Kika på sweclockers tester av de om du inte tror mig. Kan länka ett test.

https://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-106...

Att 3060 Ti ökade mycket i Ray tracing kanske stämmer kikade bara lite snabbt på vanliga testerna.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

1060 6gb (vilka jag syftar till annars hade jag skrivit 2400kr istället för 3500 och 3gb kortet var enligt mig en dålig idé då och är det fortfarande, de hamnar mitt emellan 980 och 970) gav i stort sett 980 prestanda när det släpptes. Kika på sweclockers tester av de om du inte tror mig. Kan länka ett test.

https://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-106...

Att 3060 Ti ökade mycket i Ray tracing kanske stämmer kikade bara lite snabbt på vanliga testerna.

Ja jag förväxlade nog med 980Ti


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag förväxlade nog med 980Ti

Lätt hänt.

Avstängd

Tror Nvidia och AMD man skiter pengar. För bara 6 år sedan kunde man köpa toppentusiast 980 när det kom ut för 5500kr. Inflation pyttsan, har inte mycket mer i lön, men däremot ex oj vad hyrorna har ökat enormt. Samt pandemin kommer ge rejäla ekonomiskt dåliga eftervärkningar, redan börjat och pandemin kan ingen med säkerhet bevisa när den slutar. Jag är levnadsglad, även realist.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Dags att byta mitt 970 mot ett 3060 Ti nästa black friday 😎

Medlem
Skrivet av Wortex:

Som med moms blir 500$ med svensk moms. Vad är det roliga?

Nej men köp du om du tycker det är rimligt med 6000kr för ett xx60-serie


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Väntar fortfarande på mitt 3080 OC från Asus. Prel. leveransdatum är nu 2/1-21 (flyttas fram hela tiden) :/

1
Skriv svar