Fläkten i PS5 kan variera mellan konsoler

Robot
Fläkten i PS5 kan variera mellan konsoler

Det kan vara flera decibels skillnad enligt fransk källa.

#Calle-är-lättskrämd, #Playstation-5


Medlem

Well, då var det dags igen.

Trist, Sony.

Medlem

Såg detta på spawn wave kanalen igår, måste ändå ge credd till Sony som försöker göra ps5an tystare 👏

Medlem

Du kan tyvärr inte se vilken version av fläkten du har utan att skruva bort ena sidan på konsolen, då alla modeller har betäckningen CFI-1016A.

Är ni säkra på stavningen innan fläkt namnet? 😂
Tror beteckning och betäckning är ganska olika saker.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Finns det någon sanning i det att dom skickade ut knäpptysta (med bra fläkt antar jag) till recensenter, och sen säljer olika till konsument?

Det bör väl vara skäl nog för att skicka in den på garantin. Nu vet jag inte om jag själv skulle höra skillnad men om Sony och "alla" provtestare säger att fläktarna är helt tysta så anser jag att det är något som är trasigt om min inte skulle vara det.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Finns det någon sanning i det att dom skickade ut knäpptysta (med bra fläkt antar jag) till recensenter, och sen säljer olika till konsument?

Det bör väl vara skäl nog för att skicka in den på garantin. Nu vet jag inte om jag själv skulle höra skillnad men om Sony och "alla" provtestare säger att fläktarna är helt tysta så anser jag att det är något som är trasigt om min inte skulle vara det.

Termen "knäpptyst" är ju en åsiktsfråga och inget som är mätbart. Om Sony anser, och även skriver i t.ex. manualen, att maskinen kan uppnå 50dB som mest, så finns det inget garantiärende för dig om du upplever att det låter mer än förväntat, så länge ljudnivån håller sig under det Sony har markerat som normalt enligt manual. Du kan alltid använda dig utav ångerrätten, men inte mer än så.

Jag skulle vilja hävda att anledningen man kanske använder sig utav olika komponenter som varierar lite kan beror på en del saker, men ett som jag tror kan vara anledning är att kunna öka produktionen utav konsolerna utan att hamna i en situation av komponentbrist. Skulle de envisa att enbart använda sig utav 1 fläkt och den går bara att producera i X antal medan Sony vill få ut Y antal konsoler, så blir det lite krock där.

Skribent
Skrivet av N_micke:

Du kan tyvärr inte se vilken version av fläkten du har utan att skruva bort ena sidan på konsolen, då alla modeller har betäckningen CFI-1016A.

Är ni säkra på stavningen innan fläkt namnet? 😂
Tror beteckning och betäckning är ganska olika saker.

*pinsam tystnad*


signatur

I am the black wizards.

Medlem

ingen stor skillnad? 38 -> 43dB är ju enorm skillnad, för de mänskliga örat vore det ca 50% ökad ljudvolym som vi uppfattar

Gnällkuk
Skrivet av N_micke:

Du kan tyvärr inte se vilken version av fläkten du har utan att skruva bort ena sidan på konsolen, då alla modeller har betäckningen CFI-1016A.

Är ni säkra på stavningen innan fläkt namnet? 😂
Tror beteckning och betäckning är ganska olika saker.

Jaha ja, är det Sonic Tidelag i farten nu igen?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

En kompis fläkt på sin PS4 lät mer än mig, den var lite äldre men alla hans spel var köpta online. Har det någon skillnad? I så fall vill jag inte köpa ett PS5 som låter som en dammsugare med mina öron inte

Medlem

Sony gjorde ju likadant med PS4 som också hade två olika tillverkare av fläktar. Minns även att det var ett lotteri med Nintendo 3DS där dom hade två olika skärmar som var av blandad kvalitet.

Medlem

Min ps5a är knäpptyst. Hade varit intressant att jämföra med en annan ps5a. Köpt från Webhallen.

Medlem

Vet inte vilken version jag har fått, den enda gången jag hör den är när skivan i spinner upp lite då och då.

Sen så hör (no pun) jag kanske till marginalen när jag det kommer till att störa mig på ljud från datorer och konsoler.
Störde inte mig på ljudet från ps4pro och inte heller datorn som jag använder som server registreras på min radar.

Anekdotiskt har dock flera vänner påpekat hur tyst PS5an varit, men ingen har nämnt hur högt PS4an låter.

Medlem

OK olika fläktar, men medvetet spektakulärt olika SPECS... inte OK.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag har inte hört min PS5:a ens under långa perioder av Demon's Souls eller Astros Playroom, men det kanske inte är spel som pressar konsolen heller. Det enda man hör från och till är när skivan spinner igång en liten stund (vilket iofs är ett ganska högt ljud, men det är ju ofrånkomligt med dagens höghastighetsläsare).

Medlem

Hör inte min alls, helt tyst under spel.

KoP
Medlem

Bara den inte väsnas som PS4'an, då är det ju lugnt. ╮(′~‵〞)╭

Medlem
Skrivet av Nimafor:

ingen stor skillnad? 38 -> 43dB är ju enorm skillnad, för de mänskliga örat vore det ca 50% ökad ljudvolym som vi uppfattar

Njae inte riktigt... 3 dB ger väl en fördubbling av ljudeffekten eftersom dB är en logaritmisk skala men örat påverkas inte dubbelt bara för att effekten i ljudet är dubbekt. Faktorer som frekvens spelar stor roll hur "högt" du upplever ett ljud.

60dB är ett normal samtal. En gata i centrum ca 75 dB.. Skulle vi uppfatta ljudet i centrum som ett samtal dubblat 5 gånger skulle vi nog inte gärna vistas på stan..

Har för mig att det vi upplever som en fördubbling av ljudvolym är en ökning på ca 10 dB.

Edit:

Läste om ditt inlägg och ser att du skrev samma sak som jag försökte förklara.... 🙈
5 dB är en 50% uppfattad ökning.

Oopsie


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Min från Webhallen är tyst som musen ! ☺️

Enligt feber.se som säkert hänvisar till någon annan källa så kan man visst veta vilken fläkt man har genom att räkna antalet vingar. 23 st = tystare och 17 st = inte riktigt lika tyst.

https://feber.se/spel/ps5-enheter-utrustade-med-olika-sorters...

Här är originalartikeln (på franska): https://www.lesnumeriques.com/console-de-jeu/labo-playstation...

Edit: Ah, jag skulle läst hela sista meningen som började med ”Du kan tyvärr inte se...”. Ursäkta, my bad!

Medlem

Min är också knäpptyst.

Medlem
Skrivet av KoP:

Bara den inte väsnas som PS4'an, då är det ju lugnt. ╮(′~‵〞)╭

Precis , min 4a lät som en jetmotor och det var svårt att njuta av spel framför tvn. 5an är i jämförelse knäpptyst, är helnöjd pchvösar Demon Souls om kvällarna.

Medlem

Min låter mer än jag hoppats på.
Den är dock mest oförutsägbar och kan ibland ligga på som attan när konsollen inte gör något tungt alls. Så tror att de har mjukvaruproblem med.

Medlem
Skrivet av Dantrew:

Min ps5a är knäpptyst. Hade varit intressant att jämföra med en annan ps5a. Köpt från Webhallen.

Min från Webhallen låter lite. Verkligen inte knäpptyst. Det har ljudet av en fläkt som går på lite fögt varvtal för att vara behagligt.
Det är ingen ps4:a direkt dock.

Räknat fläktbladen nu. 17 st. Jag är verkligen besviken att man som konsument ska behöva ta sån här vilseledande marknadsföring.

Medlem

Jag har den fläkten med 17st vingar och min låter inget alls under press!

Medlem

Kollade Sonys teardown-video.
Den fläkten hade 23 blad.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Termen "knäpptyst" är ju en åsiktsfråga och inget som är mätbart. Om Sony anser, och även skriver i t.ex. manualen, att maskinen kan uppnå 50dB som mest, så finns det inget garantiärende för dig om du upplever att det låter mer än förväntat, så länge ljudnivån håller sig under det Sony har markerat som normalt enligt manual. Du kan alltid använda dig utav ångerrätten, men inte mer än så.

Jag skulle vilja hävda att anledningen man kanske använder sig utav olika komponenter som varierar lite kan beror på en del saker, men ett som jag tror kan vara anledning är att kunna öka produktionen utav konsolerna utan att hamna i en situation av komponentbrist. Skulle de envisa att enbart använda sig utav 1 fläkt och den går bara att producera i X antal medan Sony vill få ut Y antal konsoler, så blir det lite krock där.

Nej knäpptyst är kanske en dåligt måttstock. Men dock fult ifall de har skickat ut ps5 med vissa komponenter till recensenter medans konsumenterna har 66% risk att köpa något sämre än vad som recenserats.

Medlem

Jag sitter här fortsatt nöjt tillbakalutad och väntar med köp till nästa år någon gång då andra betatestat färdigt konsolen

Medlem

Min har 17 blad och samtidigt ett konstant klickande ljud. Den är verkligen inte tyst, är speciellt det klickande ljudet som hörs. Borde man kolla om att byta den kanske?

Medlem

Samtidigt, hur jäkla svårt vore det att tillverka likadana fläktar?
Dom har ju redan gjutformen och ritningar för ena fläkten, är väl bara att skicka över till den andra fabriken, så att dom kan tillverka likadana?
Nä, då ska fabrik 2 uppfinna hjulet igen.

En liten detalj, men va fan, det är ju nästan som man skulle förvänta sig olika designs på konsolen eller kontrollen. "Fabrik 2 kände att dom ville göra om kontrollen lite grann"

123
Skriv svar