Den stora Stadia-tråden!

Medlem

Dom hade en kampanj för en del länder, för dom som hade Youtube Premium medlemskap sen innan. Vilket var riktigt bra för dom som betalade för Youtube Premium family där varje medlem i familjen fick ta del av erbjudandet. Det verkar som dom hade planer på att göra samma kampanj för andra länder också, men inget bekräftat och Cyberpunk kampanjen kanske räknas in i den eller nått.

Stadia är nu också ett år gammalt idag.

Destiny 2 har nu blivit helt gratis att spela för alla oavsett medlemskap.

Medlem

Måste erkänna att jag tycker det var riktigt dåligt att @fz inte skrev något om stadia igår. Istället gör dom en guide vad man ska välja mellan xbox och ps5 där alla valt innan de ens utannonserades!

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Måste erkänna att jag tycker det var riktigt dåligt att @fz inte skrev något om stadia igår. Istället gör dom en guide vad man ska välja mellan xbox och ps5 där alla valt innan de ens utannonserades!

FZ är inte hwäeltäckande, mest Playstation och Xbox sen PC.
Så då är det bra en sån här tråd finns, eloge till er som håller igång den jag läser varje gång det kommer nya inlägg


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Här har vi en bra artikel om vanliga myter angående Stadia.
https://9to5google.com/2020/11/20/google-stadia-myths-misconc...

Medlem

Tycker det är underligt att dom släpper google tv utan lan. Visst man kan koppla in lan via tillbehör. Kommer det en ultra version? Vill gärna ha nya chromecasten men uan lan och inget officiellt stöd för stadia ännu känns det som den får vänta

Medlem
Skrivet av robbis:

Tycker det är underligt att dom släpper google tv utan lan. Visst man kan koppla in lan via tillbehör. Kommer det en ultra version? Vill gärna ha nya chromecasten men uan lan och inget officiellt stöd för stadia ännu känns det som den får vänta

Den har inte stöd för Stadia heller än, tycker det är mer förvånande.

Men den ska vara 20 dollar billigare än Chromecast Ultra, lika mycket som de tar för ethernet adaptern.

Och jag skulle inte bli förvånad om det snart kom en ny version av Chromecast Ultra eller en ultra version av Chromecast with Google tv.

Ofi
Medlem
Skrivet av robbis:

Tycker det är underligt att dom släpper google tv utan lan. Visst man kan koppla in lan via tillbehör. Kommer det en ultra version? Vill gärna ha nya chromecasten men uan lan och inget officiellt stöd för stadia ännu känns det som den får vänta

Jag har både ultra och den nya chromecasten. Provade att sideloada Stadia på den nya för att se hur det funkade. Kom snabbt fram till att det i dagsläget är alldeles för mycket latens för att jag ska vara nöjd med upplevelsen. Gillar den i övrigt, och ser fram emot det officiella Stadia-stödet då jag räknar med att den kommer hamna i samma klass som dagens ultra.

Medlem
Skrivet av Ofi:

Jag har både ultra och den nya chromecasten. Provade att sideloada Stadia på den nya för att se hur det funkade. Kom snabbt fram till att det i dagsläget är alldeles för mycket latens för att jag ska vara nöjd med upplevelsen. Gillar den i övrigt, och ser fram emot det officiella Stadia-stödet då jag räknar med att den kommer hamna i samma klass som dagens ultra.

Klarar den av 4k/8k? Nu menar jag typ Netflix osv.

Medlem
Skrivet av Ofi:

Jag har både ultra och den nya chromecasten. Provade att sideloada Stadia på den nya för att se hur det funkade. Kom snabbt fram till att det i dagsläget är alldeles för mycket latens för att jag ska vara nöjd med upplevelsen. Gillar den i övrigt, och ser fram emot det officiella Stadia-stödet då jag räknar med att den kommer hamna i samma klass som dagens ultra.

Får man fråga vart du fick tag på den nya chromecasten då den ej säljs i Sverige ännu?

Medlem
Skrivet av Ofi:

Jag har både ultra och den nya chromecasten. Provade att sideloada Stadia på den nya för att se hur det funkade. Kom snabbt fram till att det i dagsläget är alldeles för mycket latens för att jag ska vara nöjd med upplevelsen. Gillar den i övrigt, och ser fram emot det officiella Stadia-stödet då jag räknar med att den kommer hamna i samma klass som dagens ultra.

Tror inte den chromecasten kommer bli första valet till stadia den är bara på 60hz. Dom måste ha ut en med 120 hz till stadia

Medlem
Skrivet av robbis:

Får man fråga vart du fick tag på den nya chromecasten då den ej säljs i Sverige ännu?

Inet har importerat och sålt den spanska utgåvan. Jag köpte själv en därifrån.

Medlem
Skrivet av luddd3:

Inet har importerat och sålt den spanska utgåvan. Jag köpte själv en därifrån.

Okey. Verkar inte finnas längre dock.

Medlem
Skrivet av robbis:

Okey. Verkar inte finnas längre dock.

Här har du den: https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv
Finns i lager men verkar inte synas när man söker.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Taskman:

Här har du den: https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv
Finns i lager men verkar inte synas när man söker.

Ah tack.

Ofi
Medlem
Skrivet av robbis:

Klarar den av 4k/8k? Nu menar jag typ Netflix osv.

Den är bara 4K. Ethernet ingår inte heller i paketet, utan den strömpluggen säljs separat. Misstänker att Google, när officiellt stöd kommer, gör ett Stadia-paket där även denna ingår när. Vore konstigt annars.

Skrivet av robbis:

Får man fråga vart du fick tag på den nya chromecasten då den ej säljs i Sverige ännu?

Jag köpte min från franska fnac.com. Går smidigt när man kommer förbi spårkbarriären (körde automatisk översättning i Chrome), men vill man ha lite mer trygghet när det kommer till garanti så är det nog enklast att försöka få tag i den från någon säljare här i Sverige som importerat den. Även om man har rättigheterna på sin sida när man själv importerar så kan det vara skönt att slippa stångas med fransmän 😁

Ofi
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Tror inte den chromecasten kommer bli första valet till stadia den är bara på 60hz. Dom måste ha ut en med 120 hz till stadia

Google själva har sagt att officiellt Stadia-stöd kommer till den nya chromecasten första halvan av 2021. Har svårt att tro att de släpper en ny version av deninnan dess.
I dagsläget finns det väl ändå ingen poäng med att ha 120 Hz till Stadia? Vid lanseringen pratade de om 120 fps och 8K i framtiden, men det ligger nog fortfarande en bra bit bort.

Medlem
Skrivet av Ofi:

Den är bara 4K. Ethernet ingår inte heller i paketet, utan den strömpluggen säljs separat. Misstänker att Google, när officiellt stöd kommer, gör ett Stadia-paket där även denna ingår när. Vore konstigt annars.

Tror du det går att använda sig av ethernet strömsladden man får med en ultra?

Ofi
Medlem
Skrivet av robbis:

Tror du det går att använda sig av ethernet strömsladden man får med en ultra?

Tyvärr är det olika kontakter. Det är micro-USB på ultran och USB-C på den nya.

Medlem
Skrivet av Ofi:

Tyvärr är det olika kontakter. Det är micro-USB på ultran och USB-C på den nya.

Såg att det kommit officiell adapter till den att köpa. Men väntar nog på stöd för stadia innan jag lägger 900+adapter när jag har 2 ultra redan

Medlem
Skrivet av Ofi:

Google själva har sagt att officiellt Stadia-stöd kommer till den nya chromecasten första halvan av 2021. Har svårt att tro att de släpper en ny version av deninnan dess.
I dagsläget finns det väl ändå ingen poäng med att ha 120 Hz till Stadia? Vid lanseringen pratade de om 120 fps och 8K i framtiden, men det ligger nog fortfarande en bra bit bort.

Jo men 4k 120fps är nog inte alls så långt bort. Den nya chromcasten kan ju ha stöd, men tror du inte det kommer en ultra version av den som är mer passande för stadia?

Ofi
Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jo men 4k 120fps är nog inte alls så långt bort. Den nya chromcasten kan ju ha stöd, men tror du inte det kommer en ultra version av den som är mer passande för stadia?

Jag hoppas du har rätt. Skulle tro att Google först vill baka in stöd för AV1-codecen som minskar bandbreddskravet innan de gör ett sånt kliv. Om det blir i form av en efterföljare eller en ny ultra-version återstår att se. Så vitt jag vet har det inte dykt upp några rykten som talar för varken det ena eller andra.

Medlem
Medlem

Är vrålsugen på att slå till på dealen med Cyberpunk. Inte ens intresserad av spelet, men det är ju så galet billigt.
Dock verkar Stadia ha väääldogt begränsat med spel? Är det något exklusivt? Något på g?

Medlem

För min del så är där en bra mängd spel som jag spelar där. Där finns några exlusiva spel, Gylt, Crayta samt nått litet spel till vill jag minnas. Ska komma mer snart, men har inte så bra koll.

Medlem
Skrivet av SpelPåven:

Är vrålsugen på att slå till på dealen med Cyberpunk. Inte ens intresserad av spelet, men det är ju så galet billigt.
Dock verkar Stadia ha väääldogt begränsat med spel? Är det något exklusivt? Något på g?

De har 400 spel på gång säger de

Medlem

Provade Stadia för första gången idag.
Testade gratis demot av Immortals Fenyx Rising.
gick bra att spela, däremot kändes det bildkvalitetsmässigt som en "stream", var inte riktigt klar bild om man säger så.
Men jag helt klart godkänt endå och inget problem med latency med kontroll iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Provade Stadia för första gången idag.
Testade gratis demot av Immortals Fenyx Rising.
gick bra att spela, däremot kändes det bildkvalitetsmässigt som en "stream", var inte riktigt klar bild om man säger så.
Men jag helt klart godkänt endå och inget problem med latency med kontroll iaf

Det är främst på Chromecast som jag ser den bättre bilden. Men det hjälper lite att köra med Stadia+ som extension så kan man köra upp upplösningen lite på spel som stödjer det.

Medlem
Skrivet av piddau:

Det är främst på Chromecast som jag ser den bättre bilden. Men det hjälper lite att köra med Stadia+ som extension så kan man köra upp upplösningen lite på spel som stödjer det.

Ok jag körde med Chrome på datorn bara.
Testade även Bomberman, det såg lite klarare ut men det är ju samtidigt betydligt simplare grafik så man kanske inte såg artifakterna bara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok jag körde med Chrome på datorn bara.
Testade även Bomberman, det såg lite klarare ut men det är ju samtidigt betydligt simplare grafik så man kanske inte såg artifakterna bara.

Du kan testa edge, jag får lite bättre bild där.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Du kan testa edge, jag får lite bättre bild där.

Ska testa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar