Snabbkollen – Single- eller multiplayer?

Robot
Snabbkollen – Single- eller multiplayer?
Medlem

Jag spelar ett bra single player (Portal) lika gärna som ett bra multiplayer (PUBG). Men det är sällan som jag spelar båda lägena i ett och samma spel.

De flesta spel är designade för antingen det ena eller det andra läget, med undantag av exempelvis Dark Souls-serien som integrerar de båda väldigt väl. Men ska jag vara ärlig så brukar jag gå offline i Souls-spelen för att slippa bli gankad av invaderande (och ofta over powered) spelare.

Medlem

Spelade nästan uteslutande MP när jag var yngre. (CoD, BF, WoW etc etc) men nu finns inte tiden för att sätta sig ner och köra flera timmar i sträck. Men har nu gått över till SP. No fuss och en pausknapp så jag kan återuppta/avbryta när jag vill.

Att bli vuxen suger.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag får ganska lätt en ohälsosam relation med MP-spel. Elitiskt, grind osv
Känns bättre med SP som har ett start och slut.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Det hade vart intressant att separera pvp multiplayer och co-op-multiplayer i frågan.
För helst spelar jag den sortens coop-spel som är typen singelplayer fast med kompisar. Multiplayer där man spelar mot andra spelare undviker jag nästan helt.
Därför fick svaret bli singleplayer...

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gamblor:

Jag spelar ett bra single player (Portal) lika gärna som ett bra multiplayer (PUBG). Men det är sällan som jag spelar båda lägena i ett och samma spel.

De flesta spel är designade för antingen det ena eller det andra läget, med undantag av exempelvis Dark Souls-serien som integrerar de båda väldigt väl. Men ska jag vara ärlig så brukar jag gå offline i Souls-spelen för att slippa bli gankad av invaderande (och ofta over powered) spelare.

Git gud!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Båda helt klart! Ganska säker på att det till och med blir allt mer multiplayer ju äldre jag blir på något jävla vänster.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Spelade nästan uteslutande MP när jag var yngre. (CoD, BF, WoW etc etc) men nu finns inte tiden för att sätta sig ner och köra flera timmar i sträck. Men har nu gått över till SP. No fuss och en pausknapp så jag kan återuppta/avbryta när jag vill.

Att bli vuxen suger.

Beskriver precis hur det är för mig också! 30 plus och barn på g


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Gillar både.
Men just nu har man lite tid för MP men två små barn som gör mig, väldigt trött 😅

Medlem

Mest sp, dock blir det en del mp timmar i dcs.

Ambassadör
Xbox

Både och!


signatur

Jump in.

Medlem

Båda

Men multi bara coop

Tycker inte pvp är roliga längre när man blivit äldre.

Medlem

Lite både och. Från ett rent spellmässigt ståndpunkt så föredrar jag singleplayer överlägset. Inga andra människor som kan förstöra och man behöver inte oroa sig över "rebalancing" och "reworks" som kan förstöra njutningen. Man kan också spela lite närt man vill och inte oroa sig över att halka efter. Man kanske tar en paus i ett par månader och när man väl kommer tillbaka så är allting exakt som man lämnade det.

Men...

Det blir lite ensamt att tillbringa timmar i en värld fylld med NPC's. Och det är ju faktiskt grymt kul att spela co-op eller köra dungeons och raids med kompisar, och kunna spela tillsammans i samma värld.

Man önskar att det fanns fler hybridspel, renodlade RPG'n som typ Elder Scrolls spelen, men med en multiplayer funktion så att man kan bjuda in kompisar att lira med, antigen över nätet eller via LAN.

Medlem

Multiplayer som inte innebär en massa extra funkar ju prima. Där man bara kan gå in och köra sitt race, CS är ju ett bra exempel på det, bara in och panga på liksom.
Spel där man kan köpa till sig fördelar mot andra skiter jag fullständigt i, vill bara ha så vanilla som möjligt

Medlem

95% av mina starkaste spelupplevelser är från storytunga singleplayer spel. När jag redan spelat i flera timmar, det har blivit ganska sent på kvällen/natten men jag är totalt uppslukad av som ska hända härnäst; helt omöjligt att slita mig från skärmen. Så sker ett avslöjande/vändning och man nästan trillar av stolen av den starka upplevelsen. Många förstår säkert.

Multiplayer har bara varit riktigt kul på lan/splitscreen, när man kan sitta i samma rum. Blir för rörigt när man spelar remote med headset och grejer tycker jag; fördröjningar så folk snackar i munnen på varandra, kompisen som aldrig kan fixa sin brusiga mic eller har röstaktivering med för låg tröskel så vartenda andetag hörs...
Finns för mycket saker jag stör mig på för att jag ska kunna njuta av gemenskapen och spelet.

Medlem

Typ
80% SP
20%MP

Räcker så, skulle gärna spela mer MP men det finns för mkt idioter och det är svårt att dra ihop med spelpolare som prioriterar annat.

Som många har sagt. Man har nog växt upp lite.
Reflexerna är sega, ringrostig etc.

Single player bubblan är svårslagen och svårpenetrerad.

Medlem

Jag kör båda.
Vilket det blir mest av varierar, men det är mer sällan jag hittar ett sp spel som är kul eftersom allt ska vara open world vilket jag ogillar.
Jag gillar spel där man kan köra 15 till 30 minuter och sedan stänga ner.

Kör jag online och det dyker upp en som skriker att de "har sex med min mamma" och liknande mutar jag bara deras mic.
Men sånt folk stöter jag faktiskt inte på särskilt ofta nu för tiden.

Medlem

Jag kan absolut ha fel här men tycker det verkar som det mest är MP som gäller för en yngre publik samt farsor som vill ha en timme för sig själva på kvällen. Är det kanske en helt felaktig analys? Själv tillhör jag ingen av kategorierna så det är 100% SP som gäller för mig. Min devis för att välja spel är enkel, ingen intressant story = inget spelande.

Medlem

Alltså mitt to go spel är ju CS. Och det är multiplayer. Men allt annat föredrar jag single player

Medlem

Finns ingen pausknapp i multiplayer.

Medlem

Blir mest SP då tiden inte finns (39 med två barn), för att ge sig in i MP-världen. Det enda MP jag lirar ibland är overwatch.

Medlem

De enda spelen jag spelar multiplayer i numer är PES, och då är det co-op i soffan som gäller.

Medlem

OJ så skönt att läsa att jag inte är den enda som älskar single player
Min son däremot tittar aldrig på kampanjen utan till hoppa in i multiplayer så fort det går. Kanske en generationsfråga

Medlem
Skrivet av e3henri:

OJ så skönt att läsa att jag inte är den enda som älskar single player
Min son däremot tittar aldrig på kampanjen utan till hoppa in i multiplayer så fort det går. Kanske en generationsfråga

Ja, det känns som det. Själv är jag född på 70-talet och är uppväxt med sp. Mp var kul under några år med PS2 och Xbox 360 (även då var detdock sp som lockade mig mest) innan jag tröttnade.

cle
Medlem

98% Multiplayer. Finns ingen tid för singeplayer (34år, 2 barn, hus).

Skämt åsido, förstår inte att många skriver att tiden inte finns till MP när man blir äldre och har skaffat barn osv. Spelar man 1 timme SP eller 1 timme MP så är det ju samma tid som går åt? Om inte annat så kanske MP blir svårare när man blir äldre iom reaktionstider och sånt blir sämre, men man kan ju ha kul ändå

Visst, har man riktigt små barn (under 4?) så kanske det inte är helt optimalt att sitta och spela MP om nån vaknar och är ledsen eller så. Nu har jag turen att både jag och min sambo har samma intresse för spel så när våra barn var så små så delade vi på att vara barnvakt varannan kväll - kan hända att jag körde nåt SP när det var min tur att vara barnvakt. (eller MP där jag inte förstörde för mitt lag om jag gick ur)

Jag tänker snarare att jag prioriterar min speltid åt MP för jag tycker det är roligare. Har svårt för att fastna i SP, kräver oftast mer tankekraft att ta sig igenom en story av något slag. När det kommer till MP så spelar jag mest snabba spel som Overwatch, Hots, Apex, Rocket League. Snabba matcher, in och kötta och sen var det bra med det.

SP blir det bara när det kommer ett nytt Zelda i stort sett.

Medlem

Önskar att det fanns mer co-op spel, hade förhoppningar när tex gta v utlyste att det var 3 karaktärer, fan vad koolt att kunna köra singleplayer fast polaren är någon av dom tre.
Samma med red dead 2 och gänget.

Överlag spelar jag både sp och mp, men såfort det finns co-op så blir det det över SP, tex baldurs gate 3 har jag endast kört med polaren.

rug
Medlem

En ena eller andra-fråga med möjlighet att ge ett icke-svar genom att välja båda svaren?

Medlem

100% MP.

Jag har på senare år försökt att spela SP, men känner ingen mening med det. Tappar intresset direkt.
Försökt med The Witcher 3, Zelda BOTW, Dark Souls, GTA 5, God of War, Skyrim och liknande spel från det senaste decenniet som jag har hört bra om.

Måste ha något mål. Ett ranking system, leaderboards eller liknande.

Geeks Gaming

Båda. Men aldrig samma spel. Squad är mitt MP och sen kör jag olika SP sidan av. Just nu Halo4 men rör inte MP i de spelet.

Medlem

Valde MP i detta, men bara MP när det kommer till co-op.
Kör inte längre några shooters eller liknande.

Har lite problem med singleplayer-spel på senare tid
i dett att jag vill göra allt som går innan jag klarar spelet men i typ +70% av fallen slutar det med att jag aldrig kör klart spelet istället.

12
Skriv svar