Det krävdes en PS5-release för att spöa Switch-försäljningen i Storbritannien

Robot
Det krävdes en PS5-release för att spöa Switch-försäljningen i Storbritannien

Switch har toppat nästan varje månad i två år.

#nyhetstips


NuZ
Testpilot

Switch sålde väl också extra mycket pga. Black friday osv. så Britterna är tydliga PS5 och Sony-spelare. Kul att gaming blivit så stort


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Rätt bra ändå dock att det mer eller mindre krävde en ny generations konsoler för att peta ner en 3,5års gammal konsol från att toppa listan i ett land som då är överväldigande Sony/PS.

Dex
Medlem

Kul att PS5 har sålt så bra i Storbrittanien, men trodde verkligen inte att Switch fortfarande säljer så bra att den vinner nästan varje månad. Även om det var Black Friday så är det väldigt imponerande att den lyckas slå Series X på sin lanseringsmånad. Det trodde jag verkligen inte.

Kul att det går bra för alla konsolerna helt enkelt! Det känns som en bra tid att vara gamer just nu

Medlem
Skrivet av NuZ:

Switch sålde väl också extra mycket pga. Black friday osv. så Britterna är tydliga PS5 och Sony-spelare. Kul att gaming blivit så stort

Storbritannien har väl i stort sett varit det enda Xbox-fortet i Europa, så det här är lite intressant.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Rätt bra ändå dock att det mer eller mindre krävde en ny generations konsoler för att peta ner en 3,5års gammal konsol från att toppa listan i ett land som då är överväldigande Sony/PS.

Eller tyvärt om? Känns rätt naturligt att Switch som är från 2017 säljer mer än konsolen från 2013 som alla som typ vill ha en redan köpt?

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Eller tyvärt om? Känns rätt naturligt att Switch som är från 2017 säljer mer än konsolen från 2013 som alla som typ vill ha en redan köpt?

Förvisso är den nyare än One och Ps4, men att en Nintendo konsol skulle ligga i topp så länge som den gjort nu är det inte speciellt många som trodde på när den utannonserades.

PS4 sålde mellan 2013 Nov och 2017 Jun 63,3millioner medans
Switch under lika lång tidsperiod på ca 3,5 sedan release är 68,3millioner.

så trots att konsolen är nyare så är det fortfarande rätt så imponerande siffror.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Förvisso är den nyare än One och Ps4, men att en Nintendo konsol skulle ligga i topp så länge som den gjort nu är det inte speciellt många som trodde på när den utannonserades.

PS4 sålde mellan 2013 Nov och 2017 Jun 63,3millioner medans
Switch under lika lång tidsperiod på ca 3,5 sedan release är 68,3millioner.

så trots att konsolen är nyare så är det fortfarande rätt så imponerande siffror.

Man får inte glömma att det är väääldigt många 3DS-spelare som uteslutet spelar portabelt och därmed inte köper något från Sony eller Microsoft. Och Switchen är ju även en uppföljare till 3DS. Switchens försäljning (även om imponerande) blir ju inte riktigt lika imponerande om man tänker att den ensam ska täcka försäljningen av både stationärt och portabelt (Wii och DS tillsammans sålde jämförelsevis 250 miljoner).

Medlem
Skrivet av Winzi:

Förvisso är den nyare än One och Ps4, men att en Nintendo konsol skulle ligga i topp så länge som den gjort nu är det inte speciellt många som trodde på när den utannonserades.

PS4 sålde mellan 2013 Nov och 2017 Jun 63,3millioner medans
Switch under lika lång tidsperiod på ca 3,5 sedan release är 68,3millioner.

så trots att konsolen är nyare så är det fortfarande rätt så imponerande siffror.

Tror en del av framgången beror på att det är en bärbar enhet. De brukar slitas snabbare än stationära som bara står på en tv bänk. Dessutom är det nog en större andel barn som "köper" switch vilket också ökar risken för att den behöver bytas ut. Och den lockar både folk som gillar iden med samma konsol för bärbart och stationärt spelande, och folk som enbart köper för nintendos spel.
Den ersatte ju två konsoler new 3ds och Wii u.

Medlem

Den stora anledningen till Switchens enorma framgång är spelen, titta bara på siffrorna, det är inte klokt vad deras spel säljer. MK8 låg på närmare 30 milj senast de visade sina siffror, Animal Crossing 27 milj tror jag, Smash, M.Odyssey och Zelda Botw alla över 20 milj. Sen är det Pokémon som låg strax under 20 milj plus ett gäng runt 10 milj, Splatoon och Mario Party låg på ungefär 13 milj tror jag. Det andra är hybridfaktorn, det är en grym funktion.

Ambassadör
Xbox

Både PS och Xbox sålde slut på sina enheter, svårt att sälja mer än det finns


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av lasselason:

Den stora anledningen till Switchens enorma framgång är spelen, titta bara på siffrorna, det är inte klokt vad deras spel säljer. MK8 låg på närmare 30 milj senast de visade sina siffror, Animal Crossing 27 milj tror jag, Smash, M.Odyssey och Zelda Botw alla över 20 milj. Sen är det Pokémon som låg strax under 20 milj plus ett gäng runt 10 milj, Splatoon och Mario Party låg på ungefär 13 milj tror jag. Det andra är hybridfaktorn, det är en grym funktion.

Ja det är imponerande. Nintendo trasar ju sönder både Xbox och Playstation när det kommer till respektive enhets exklusiva titlars försäljning.

Skrivet av Mortaigne:

Både PS och Xbox sålde slut på sina enheter, svårt att sälja mer än det finns

Ja det är svårt/korkat att dra några större slutsatser när alla enheter sålt slut världen över.

Avstängd
Skrivet av anon_118566:

Ja det är svårt/korkat att dra några större slutsatser när alla enheter sålt slut världen över.

Slutsatsen man kan dra är däremot att Sony verkar ha hunnit tillverka fler enheter än Microsoft


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Har man kids som också vill ha egna konsoler så är det ju Switch Lite som gäller.

Medlem

Switch är en enormt trevlig konsol!

Har fyra stycken. Jag och min dotter har varsin stor och varsin Lite.

Klart den bästa handhållna spelupplevelsen som finns att få. Slår alla 15 KSEK-mobiler med hästlängder.

Nu gillar jag skälv inte inlåsningar och "exklusiva spel" som styr marknaden, och är i längden dåligt för oss kunder, men för de som söker det (många just på Sony-sidan som motiverar det köpet pga. det) så är ju Switch verkligen det alla borde ha framför PlayStation.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Nu gillar jag skälv inte inlåsningar och "exklusiva spel" som styr marknaden, och är i längden dåligt för oss kunder, men för de som söker det (många just på Sony-sidan som motiverar det köpet pga. det) så är ju Switch verkligen det alla borde ha framför PlayStation.

Tror du missförstått lite.
Folk söker ju inte exklusiva spel bara för exklusivitet.
Folk söker bra spel och playstation råkar ha väldigt många väldigt bra spel som råkar vara exklusiva.

Nu säger jag inte heller att de exklusiva spelen till switch är på något sätt dåliga. Dom tilltalar bara en annan kundkrets mer.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Bra spel är jag med på. Det är ju alltid bra.

Just därför jag köpt en hel del Switch-spel (trots att det bär mig emot att de är exklusiva). Är grymt många bra spel till Switchen!

Kan verkligen varmt rekommendera den om man gillar att få tillgång till många bra spel.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Bra spel är jag med på. Det är ju alltid bra.

Just därför jag köpt en hel del Switch-spel (trots att det bär mig emot att de är exklusiva). Är grymt många bra spel till Switchen!

Kan verkligen varmt rekommendera den om man gillar att få tillgång till många bra spel.

Blir nog en switch om något år när dottern vill börja spela. Då utbudet av mer barnvänliga spel är mycket högre på den.

För eget spelbehov är PC och PS den ultimata kombon.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Jo, det finns mer barnvänligt på den, absolut. Så tror det kan vara rätt för henne!

Men passa på att testa den själv!

Det finns många riktigt bra spel för vuxna (är själv runt 50), och många mer olika spel än till de andra "vanliga" plattformarna. PC, PS och Xbox har ett enormt mycket likt spelutbud (även om det finns några exklusiviteter) jämfört med Switch.

Nu finns det ju ingen "ultimat" kombo, men jag skulle absolut säga att du får en betydligt bättre kombo med: Switch + någon av PC/PS/XB!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Nu finns det ju ingen "ultimat" kombo, men jag skulle absolut säga att du får en betydligt bättre kombo med: Switch + någon av PC/PS/XB!

Läs igen. Skrev trots allt ultimat kombo för eget spelbehov. Har absolut inget behov av en switch i dagsläget.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Läs igen. Skrev trots allt ultimat kombo för eget spelbehov. Har absolut inget behov av en switch i dagsläget.

Du vet inte vad du missar säger jag bara!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Du vet inte vad du missar säger jag bara!

Men det är ju just det jag vet vilket är orsaken till att jag inte är intresserad just nu. För, kan du tänka dig, så följer jag nyheter för format jag inte är intresserad av för tillfället också.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Men det är ju just det jag vet vilket är orsaken till att jag inte är intresserad just nu. För, kan du tänka dig, så följer jag nyheter för format jag inte är intresserad av för tillfället också.

Varför har du så tråkig ton när personen du svarar är trevlig? Tråkigt.

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Varför har du så tråkig ton när personen du svarar är trevlig? Tråkigt.

Det var inte min mening. Det ber jag om ursäkt för.

Försökte bara få Martinot att se orsaken till varför jag inte anser Switch vara värd mina pengar i dagsläget. Enligt min helt egna åsikt som är baserad på vilka titlar och dylikt som finns tillgängliga till formatet. Och varför just ps+pc är min ultimata kombo av plattformar oberoende av vad han säger.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Vad jag menar (utan att vara elak) är att det är enkelt att missa saker man inte provat själv ordentligt.

Lättare att avfärda något med trovärdighet som man först testat. Trodde själv inte att jag skulle bli någon Nintendospelare. Har aldrig tidigare varit det. Hade precis som du mest din attityd att Nintendo nästan endast var för barn. Sedan så köpte jag en Switch till mig och dottern (du ser, var så jag själv kom in på det).

Nu idag är det mest jag som spelar på våra Switch, och inte dottern. Har nästan blivit en inbiten Nintendofantast! Tom. köpt två Switch Lite, bara för att de var så snygga (en i grått och en i grönblått).

Tänk så det kan gå när man provar något nytt! Idag är jag fast.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Vad jag menar (utan att vara elak) är att det är enkelt att missa saker man inte provat själv ordentligt.

Lättare att avfärda något med trovärdighet som man först testat. Trodde själv inte att jag skulle bli någon Nintendospelare. Har aldrig tidigare varit det. Hade precis som du mest din attityd att Nintendo nästan endast var för barn. Sedan så köpte jag en Switch till mig och dottern (du ser, var så jag själv kom in på det).

Nu idag är det mest jag som spelar på våra Switch, och inte dottern. Har nästan blivit en inbiten Nintendofantast! Tom. köpt två Switch Lite, bara för att de var så snygga (en i grått och en i grönblått).

Tänk så det kan gå när man provar något nytt! Idag är jag fast.

Har aldrig sagt att Nintendo nästan endast är för barn. vet gott och väl vilka titlar som finns till plattformen. Just nu lockar det inte helt enkelt...


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Var mer att jag (som jag även uppfattade dig också) var mest inne på Switch till också min dotter, så även jag hade en del fördomar emot den som många andra (innan jag provat själv). Även om jag kände till namnen och vissa titlar jag läste om innan (precis som du). Men det är stor skillnad på att läsa om något, och att själv prova det på riktigt. Grymt stor skillnad!

Jag har själv varit där. Jag vet.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar