Fläkten i PS5 kan variera mellan konsoler

Medlem

Kan ju vara två batchar där de i andra batchen justerat fläkten.

Medlem

Jag hör inte min PS5 heller för den ligger på något fraktfartyg/tåg/flyg påväg till butik ;_;

Backloggens befriare
Skrivet av JaoL:

Jag hör inte min PS5 heller för den ligger på något fraktfartyg/tåg/flyg påväg till butik ;_;

😂😂😂


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Veonz:

Min har 17 blad och samtidigt ett konstant klickande ljud. Den är verkligen inte tyst, är speciellt det klickande ljudet som hörs. Borde man kolla om att byta den kanske?

Jag hade samma sak med ojämnt fläktljud och störande klickande ljud - inte högljudd bara extremt störande. Lämnade tillbaka för jag ansåg det som oacceptabelt och får ställa mig i kö för en ny (jag överlever). Räknade inte blad, men efter att nu ha sett bild på de olika är jag ganska säker på att min hade 17 blad. Införskaffad på Inet (Stockholmsbutiken) om det kan vara batch-relaterat.

För de som vill försöka lyssna efter "fel", klick-frekvensen följer fläktens hastighet och i mina öron var det mest störande när fläkten gick på lägre varv och det var speciellt enerverande i ett sovrum när fläkten spann upp då och då i Rest-läge.

Medlem

Hör inte min ett knyst. Står bredvid TVn och är på ganska ofta.

Min PS4 Pro hörde jag heller inte förrns jag stängde av ljudet på TVn eller hade låg volym. Visst kunde den låta lite efter några år på nacken men vart aldrig att det störde några av mina och min polaren fetaste moments in gaming, så att säga. Hela grejen med att det är högljutt är väl relativt. Många kanske sitter med konsolerna på ett bord 20cm från ansiktet utan hörlurar?

Hur som, är det så att de "fuskbygger" med sämre fläktar så vore det värt att gaffla på men får inte riktigt den känslan. Kanske snarare annag som leverantörs-skillnader eller helt enkelt att olika exemplar bara är lite olika? Behöver såklart mer info för att bedöma egentligen...

Medlem

Jag hör inte min ps5, alls typ.
Och jag orkar inte kolla vilken fläkt jag har, för det spelar ingen roll

Medlem
Skrivet av fooobar:

Min från Webhallen låter lite. Verkligen inte knäpptyst. Det har ljudet av en fläkt som går på lite fögt varvtal för att vara behagligt.
Det är ingen ps4:a direkt dock.

Räknat fläktbladen nu. 17 st. Jag är verkligen besviken att man som konsument ska behöva ta sån här vilseledande marknadsföring.

Jag ska kolla min ikväll och återkomma hur många blad. Men jag upplever min konsol som tyst och har inga klickljud. Då har jag min ps5a på ett skrivbord bredvid skärmen och sitter med ca 1 meters avstånd.

Medlem
Skrivet av JaoL:

Jag hör inte min PS5 heller för den ligger på något fraktfartyg/tåg/flyg påväg till butik ;_;

Lyckans ost, tror min inte är byggd ännu.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag bara skummade igenom artikeln, men om jag fattat det rätt så kan Calle skrika olika högt under betäckningen?

Medlem

Min är absolut inte knäpptyst, samtidigt som den inte är lika högljudd som min PS4.
"Problemet" som jag upplever med min är att den skapar ett rätt högfrekvent ljud med fläkten, som skär igenom det mesta, tyvärr.
Kommer byta den mot en annan enhet när det finns i lager (haft kontakt och fått ok från ÅF).

Medlem

Så länge PS5 inte låter som jetmotorn i PS4:an så är jag nöjd. Samtidigt märkligt att Sony inte lyckas med ljudnivån eller åtminstone lyckas skapa olika ljudnivåer beroende på exemplar.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Troligen så har Sony flera underleverantörer av fläktar (du vill aldrig som producent vara beroende av en enda leverantör om du kan undvika det) och deras kravspecifikation var troligen något i stil med <45 dB vid x luftflöde vilket båda uppfyllde men en är bättre. Alt så kan det vara så att ena leverantören har sämre QA processer och får högre variation i produktionen.

Medlem

Min PS5 är tyst som en mus. Har inte haft några problem med något alls än så länge.

*knack knack* i skrivbordet.

Medlem

Jag har definitivt haft oflax och fått en enhet som låter. Den är knäpptyst i menyer och bara ett lätt surr i PS4-spel samt Astro’s Playroom, men i både Spiderman Remastered och Miles Morales får jag ett surrande klickljud - inte helt olikt en köksfläkt.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag har definitivt haft oflax och fått en enhet som låter. Den är knäpptyst i menyer och bara ett lätt surr i PS4-spel samt Astro’s Playroom, men i både Spiderman Remastered och Miles Morales får jag ett surrande klickljud - inte helt olikt en köksfläkt.

https://youtu.be/eE1o1k2LkYY

Alltså, är ni seriösa nu. Stör ni er på det där lilla?
Byt ut fläkten bara så fort eftermarknadsfläktar börjar dyka upp. Eller sätt på ljudet på TVn

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Alltså, är ni seriösa nu. Stör ni er på det där lilla?
Byt ut fläkten bara så fort eftermarknadsfläktar börjar dyka upp. Eller sätt på ljudet på TVn

Först, jag lyssnade på klippet på min mobil som jag också filmade med och då lät det som det gör i verkligheten. När jag lyssnade på min laptop så hörde hördes det inte i samma utsträckning, så lyssna gärna om på annan enhet så kanske det blir tydligare hur det låter.

Och för det andra, ja - jag stör mig ganska mycket på det. För mig är det en liknelse när man stänger av en köksfläkt. Den brummar men man tänker inte på det, men när man sedan stänger av den så infinner sig ett slags lugn och man inser att man indirekt har lyssnat på något brummande. Så är det med PS5:an för mig på kvällen. Jag hör den, den småstör min spelupplevelse och det blir så tydligt när man stänger av att den faktiskt är ganska högljudd för att vara "knäpptyst" som vissa verkar uppnå med sina konsoler.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag har definitivt haft oflax och fått en enhet som låter. Den är knäpptyst i menyer och bara ett lätt surr i PS4-spel samt Astro’s Playroom, men i både Spiderman Remastered och Miles Morales får jag ett surrande klickljud - inte helt olikt en köksfläkt.

https://youtu.be/eE1o1k2LkYY

Jag kan inte höra missljud öht? Max volym på datorn och på videon och hör ett minimalt surr vilket jag inte tycker låter konstigt? Kanske jag som har dålig hörsel, men om det är så svårt att höra det så har jag svårt att se att man kan höra ljudet när man spelar med TVn på och sitter ~1.5M bort.

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Alltså, är ni seriösa nu. Stör ni er på det där lilla?
Byt ut fläkten bara så fort eftermarknadsfläktar börjar dyka upp. Eller sätt på ljudet på TVn

Jag stör mig på att Sony gett recensenter knäpptysta och sen sålt de som låter mer. Tycker det är fult.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag stör mig på att Sony gett recensenter knäpptysta och sen sålt de som låter mer. Tycker det är fult.

Så ser det tyvärr ut i all form av tillverkning av produkter. Nogrannare eller tom byggt med bättre komponenter/delar när det ska till test eller utställning, tyvärr.

Men visst är det tråkigt att dom använt två leverantörer. Och vissa fått den som nu visar sig vara lite mer högljud. Men vafasen. Va glad att ni har en. Byt fläkten sen istället. Kommer ju inte kosta många kronor.

Medlem

Frågan är vilken revision man får när jag väl får den lagom till sommaren 2021 😂

Detta är också varför man bör undvika första batchen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Så ser det tyvärr ut i all form av tillverkning av produkter. Nogrannare eller tom byggt med bättre komponenter/delar när det ska till test eller utställning, tyvärr.

Men visst är det tråkigt att dom använt två leverantörer. Och vissa fått den som nu visar sig vara lite mer högljud. Men vafasen. Va glad att ni har en. Byt fläkten sen istället. Kommer ju inte kosta många kronor.

Om du byter den så rsikerar du att garantin går förlorad dock.
I Sonys garantiavtal står det att du inte inte ens får försöka öppna enheten. Och ja, det gäller i Sverige där tillverkaren får sätta sådana villkor.

Medlem
Skrivet av Daven:

Hör inte min alls, helt tyst under spel.

Samma här. Knäpptyst. Ibland hör jag skivspelaren tyst, men det är allt.


signatur

I drank what?

Medlem

Nu har jag ingen referens på hur stor skillnaden är mellan de två, är det märkbart?

Jag är rädd att spela PS4'an längre, låter ju som ett jävla flygplan, osäker på om den alltid låtit så mycket eller på väg att självdö.

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Alltså, är ni seriösa nu. Stör ni er på det där lilla?
Byt ut fläkten bara så fort eftermarknadsfläktar börjar dyka upp. Eller sätt på ljudet på TVn

Skrivet av Shamanfox:

Jag kan inte höra missljud öht? Max volym på datorn och på videon och hör ett minimalt surr vilket jag inte tycker låter konstigt? Kanske jag som har dålig hörsel, men om det är så svårt att höra det så har jag svårt att se att man kan höra ljudet när man spelar med TVn på och sitter ~1.5M bort.

Jag spelade in med en Röde-mikrofon istället för min telefon, för att kunna urskilja det tickande ljudet. Satte mikrofonen cirka en decimeter från maskinen, så det kanske blir lite överdrivet. Men vill framför allt framhäva det tickande ljudet som påminner lite om när man var liten och satte klisterlappar på bmx:ens hjul/ekrar, för att skapa ett rafsande ljud.

Jag sitter cirka 2 meter från tv/maskin och det monotona ljudet ligger och nöter tydligt så fort jag kör ett PS5-spel på maskinen (exkl. Astros Playroom av någon anledning).

Ljudfil


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag spelade in med en Röde-mikrofon istället för min telefon, för att kunna urskilja det tickande ljudet. Satte mikrofonen cirka en decimeter från maskinen, så det kanske blir lite överdrivet. Men vill framför allt framhäva det tickande ljudet som påminner lite om när man var liten och satte klisterlappar på bmx:ens hjul/ekrar, för att skapa ett rafsande ljud.

Jag sitter cirka 2 meter från tv/maskin och det monotona ljudet ligger och nöter tydligt så fort jag kör ett PS5-spel på maskinen (exkl. Astros Playroom av någon anledning).

Ljudfil

Kan vara så att du fått klisterlappsproblemet. Finns video på det. Sitter en klisterlapp som tar i fläkten. Öppna upp o ta bort den. OM det är felet och inte bryter garantin förstås. Det är ju bara några skruvar till metallskyddet för fläkten.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag spelade in med en Röde-mikrofon istället för min telefon, för att kunna urskilja det tickande ljudet. Satte mikrofonen cirka en decimeter från maskinen, så det kanske blir lite överdrivet. Men vill framför allt framhäva det tickande ljudet som påminner lite om när man var liten och satte klisterlappar på bmx:ens hjul/ekrar, för att skapa ett rafsande ljud.

Jag sitter cirka 2 meter från tv/maskin och det monotona ljudet ligger och nöter tydligt så fort jag kör ett PS5-spel på maskinen (exkl. Astros Playroom av någon anledning).

Ljudfil

Okej, där hör jag det klart tydligare.

Jag hoppas du löser det på något sätt, och om du lyckas göra det utan att skicka in det så vore det uppskattat om du kan dela med dig lösningen, då jag tror många med samma fel vill kunna fixa det utan att behöva skicka in/returneras hela konsolen. Samtidigt hoppas jag att den maskin jag får (förhoppningsvis) nästa vecka inte har det där.

Medlem

Oj får man en Calle i sin ps5 är det alltså av stor vikt att få den utbytt snarast!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag spelade in med en Röde-mikrofon istället för min telefon, för att kunna urskilja det tickande ljudet. Satte mikrofonen cirka en decimeter från maskinen, så det kanske blir lite överdrivet. Men vill framför allt framhäva det tickande ljudet som påminner lite om när man var liten och satte klisterlappar på bmx:ens hjul/ekrar, för att skapa ett rafsande ljud.

Jag sitter cirka 2 meter från tv/maskin och det monotona ljudet ligger och nöter tydligt så fort jag kör ett PS5-spel på maskinen (exkl. Astros Playroom av någon anledning).

Ljudfil

Det sitter en liten, liten kille på cykel i din ps5 o trampar på utav bara helvete hör jag
Skämt åsido. Hoppas det där går att lösa för det verkar inte vara något som återfinns i alla maskiner.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag spelade in med en Röde-mikrofon istället för min telefon, för att kunna urskilja det tickande ljudet. Satte mikrofonen cirka en decimeter från maskinen, så det kanske blir lite överdrivet. Men vill framför allt framhäva det tickande ljudet som påminner lite om när man var liten och satte klisterlappar på bmx:ens hjul/ekrar, för att skapa ett rafsande ljud.

Jag sitter cirka 2 meter från tv/maskin och det monotona ljudet ligger och nöter tydligt så fort jag kör ett PS5-spel på maskinen (exkl. Astros Playroom av någon anledning).

Ljudfil

Är precis så min låter också. Det tickande ljudet hörs tyvärr även när jag har den i standby mode, dock med lägre frekvens. Så blir tvungen att stänga av den helt varje gång istället för att använda standby mode.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag spelade in med en Röde-mikrofon istället för min telefon, för att kunna urskilja det tickande ljudet. Satte mikrofonen cirka en decimeter från maskinen, så det kanske blir lite överdrivet. Men vill framför allt framhäva det tickande ljudet som påminner lite om när man var liten och satte klisterlappar på bmx:ens hjul/ekrar, för att skapa ett rafsande ljud.

Jag sitter cirka 2 meter från tv/maskin och det monotona ljudet ligger och nöter tydligt så fort jag kör ett PS5-spel på maskinen (exkl. Astros Playroom av någon anledning).

Ljudfil

Skrev tidigare i tråden att jag lämnade tillbaka min PS5 - och det var exakt så där den lät. Dryg Sony-support gjorde att jag bara sket i försöka RMA den. För de som inte förstår hur störande det är, så tar jag hellre en jämn jet motor som PS4 Pro.

123
Skriv svar