Bethesdas Todd Howard tror på mindre spelvärldar framöver

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Precis, den motorn fungerade bra fram tills Oblivion. Därefter känns spelen väldigt stela och inte alls speciellt snygga. Även Oblivion kändes lite stelt, men det var ändå otroligt snyggt när det släpptes för nästan 15 år sedan, det går inte att använda sig av samma motor i decennier.
Tråkigt att de utvecklar nya Elder scrolls med den gamla motorn, men vem vet, jag kanske blir positivt överraskad.

Enligt vissa så är det Bethesda som inte kan använda Creation Engine på ett vettigt sätt.

Denna video går ganska in-depth i ämnet

Har han rätt? Ingen aning.

Medlem

Jag vill se fantastiskt stora världar med fantastiskt mycket innehåll.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Så fort en utvecklare snackar om "tillgänglighet" (Accessability) så skall man dra öronen till sig. Det betyder oftast att dumma ned spel. Det innebär sällan samtidigt att sänka priset utan du skall få en sämre och enklare produkt till samma pris.

Medlem

Tror det var länge sedan de flesta fansen av TES både slutade lyssna på Todd Howard och bry sig vad Bethesda stoppar för innehåll i spelen så länge det finns gott om material att modda till något som faktiskt är bra.
De har alltid skapat fantastiska världar men quests och spelmekanik har aldrig hållit samma klass.

Medlem

100% enig. Gör inte värden större än att du kan fylla den med innehåll, och gör allt innehåll interaktivt. Du håller det i princip med et höghus.

//LD

eld
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Så fort en utvecklare snackar om "tillgänglighet" (Accessability) så skall man dra öronen till sig. Det betyder oftast att dumma ned spel. Det innebär sällan samtidigt att sänka priset utan du skall få en sämre och enklare produkt till samma pris.

Han pratar om immersive sims:

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Håller inte med han. De som gör att jag väljer bland annat fallout 3 och Vegas över 4an är för de är mer öppet och öde. 4an gjorde fallout till ett fps spel där det tvunget skulle va action hela tiden. 3an kan jag spela enbart för att gå runt och ta in atmosfären.

Håller med. Det jag tycker minst om i openworld tog är städer där det är för trångt. Lugna partier där man får färdas i maklig takt ger tempoväxling och känsla.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

bethesda´s spel har varigt buggiga som satan ända sedan Dagerfall och du har inte märkt det för ens nu ? Fy fan new vegas var nästan lika buggigt som F76 men ingen jävle värkar minnas det. Ungefär som varenda kotte har fått kollektivt selective amnesia och bara minns det bra. Men me n Betshda kan ej göra bra spel längre och dom enda som kan göra dom bästa spelen i världen är CDPR som lyckats gjort 1 ut av 3 bra spel.

Man måste inte tycka om Witcher 2 men att påstå att det är dåligt är verkligen att ta i. Jag tycker det är ett grymt spel som tyvärr överskuggas väldigt mycket av 3an. Det var en riktig wow upplevelse när det släpptes både grafiskt och hur mycket bättre typ allt hade blivit från första.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Man måste inte tycka om Witcher 2 men att påstå att det är dåligt är verkligen att ta i. Jag tycker det är ett grymt spel som tyvärr överskuggas väldigt mycket av 3an. Det var en riktig wow upplevelse när det släpptes både grafiskt och hur mycket bättre typ allt hade blivit från första.

okej då 2 bra spel och många kallar cyberpunk bästa spelet någonsin som ej är ute ens och när man diskuterar med folk så CDPR kan alldrig göra fel någon sin. Fan witcher 1 hadde bra story men allt annat sög som fan witcher 2 var okej men jag splar nog hellre Morrowind 10 gånger till.

Medlem

Större ytor ger bara längre transportsträckor, tycker jag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Rockstar visade med Red Dead 2 att man inte behöver välja det ena eller andra.

Nej, för mig så bevisade dem motsatsen. Jag har velat spela klart red dead 2 flera gånger, men så fort jag tänker på hur långt det är mellan uppdragen så orkar jag inte. Hade jag varit i 16 års åldern hade jag inte klagat men jag är fan 30 år gammal och jag tycker inte att det är så kul att rida på en virtuell polle majoriteten av spelet

Medlem

Låter fantastiskt. Jag har aldrig tid att spela ut dessa jättespel där det tar 200 timmar att klara main questet för att det är så mycket resande fram och tillbaka. Ge mig ett äventyr som är över på 30 timmar typ så är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

okej då 2 bra spel och många kallar cyberpunk bästa spelet någonsin som ej är ute ens och när man diskuterar med folk så CDPR kan alldrig göra fel någon sin. Fan witcher 1 hadde bra story men allt annat sög som fan witcher 2 var okej men jag splar nog hellre Morrowind 10 gånger till.

Ja men de har inte så många spel ute ännu. Jag är lite av en CDPR fanboy själv men det är för att jag älskar Witcher. Jag håller med dig om att vissa människor avgudar CDPR lite väl mycket. Jag tror Cyberpunk kommer bli bra men det är omöjligt att veta egentligen, med tanke på att det inte är ute ännu. Om 10 år kanske de har några fler bra spel... Eller så har de fuckat upp och tappat all sin goodwill. Vi får se

Medlem

Jag skulle säga att någonstans mellan Witcher 3 och WoW inklusive dess båda expansioner blir bra, samt mer liv Det sista jag vill se mer av är spel som Anthem, som utlovar frihet att utforska men visade sig vara en öppnare korridor-shooter med portaler till och från spelområdena.

MEG
Medlem

tja kvalitet före kvantitet


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Ja men de har inte så många spel ute ännu. Jag är lite av en CDPR fanboy själv men det är för att jag älskar Witcher. Jag håller med dig om att vissa människor avgudar CDPR lite väl mycket. Jag tror Cyberpunk kommer bli bra men det är omöjligt att veta egentligen, med tanke på att det inte är ute ännu. Om 10 år kanske de har några fler bra spel... Eller så har de fuckat upp och tappat all sin goodwill. Vi får se

som sag jag gillar Witcher 2 och 3 men kan säga finns spel jag finner betydligt bättre där av ingen hype av cyberpunk sedan hjälper ju inte att jag ej har något att spela det på. Men som sagt det krävs lite mer än 1 okej spel för mig att bli fan det tog mig tusan 6 spel innan jag blev fan och hypade monster hunter world.

Jag säger inte att cyberpunk kommer bli dåligt men inte heller game of the year. för det är bara några dagar kvar på detta år så nä kanske nästa år skulle det bli game of the year om inge andra bättre spel kommer ut 2021.

eld
Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

som sag jag gillar Witcher 2 och 3 men kan säga finns spel jag finner betydligt bättre där av ingen hype av cyberpunk sedan hjälper ju inte att jag ej har något att spela det på. Men som sagt det krävs lite mer än 1 okej spel för mig att bli fan det tog mig tusan 6 spel innan jag blev fan och hypade monster hunter world.

Jag säger inte att cyberpunk kommer bli dåligt men inte heller game of the year. för det är bara några dagar kvar på detta år så nä kanske nästa år skulle det bli game of the year om inge andra bättre spel kommer ut 2021.

Skulle ha sett hur mycket hype det var över halflife 2, och den studion hade bara gjort ett bra spel.

Cyberpunks hype är en kombination av massa saker, att studion gjort hyllade spel innan, att de suttit länge med det, settingen i spelet, typen av spel (personligen min största faktor, pga deus ex, sytemshock och liknande) samt att vi redan sett hur spelet kommer spela.

Medlem
Skrivet av eld:

Skulle ha sett hur mycket hype det var över halflife 2, och den studion hade bara gjort ett bra spel.

Cyberpunks hype är en kombination av massa saker, att studion gjort hyllade spel innan, att de suttit länge med det, settingen i spelet, typen av spel (personligen min största faktor, pga deus ex, sytemshock och liknande) samt att vi redan sett hur spelet kommer spela.

Jag jag fatta aldrig HL2 eller HL3 grejen visst jag gilla HL och HL2 men idag tycker jag dom bara är medioker fps spel. Ja HL kanske var för sin tid men det åldras då inte bra. Deus ex och systemshock tycker jag inte om idag.

Men det är nog för när Deus ex och systemshock kom då ägde jag ingen dator utan satt med ps2an och spelade mest Final fantasy/monster hunter, devil may cry osv . Visste inte ens att Deus ex fans på Ps2 eller så kanske jag gjorde det men var ej intresserad. jag är inte ens uppvuxen med bladerunner utan snarare Indiana jones och star wars.

Idag har jag intresse för cyberpunk stilen men det är jävligt sällan det kommer något bra inom den genren. Vad jag har sätt om 2077 ser kul ut men meh jag gilla inte ens bio shock 1,2,3 och nya Deus ex spelen var medioker fps spel och nya syndicate wars var ett sketet FPS spel så har som sagt no high hopes för 2077 då jag tycker witcher 2.3 var okej men inget att hurra för.

Nä jag är inte bitter det finns spel jag älskar och RPG/JRPG alltid varigt min favorit genre men jag har spelat betydligt roligare rpg spel än witcher de senaste 10åren. CDPR kan skriva jävla bra story men göra roliga spel not so much.

Det största problemet jag ser är att folk hypar upp sig som satan och kommer bli besvikna för det levde ej upp till deras egna hype. Vilket sker ALLT för ofta.

Jag skulle noga hypa mer över en Snatcher 2 eller policenauts 2

Medlem

Folk klagar alltid på creation engine, men vad säger folk angående det som Todd alltid brukar säga, att det förvisso är creation engine men att den i sig utvecklas? Nu kanske det inte hänt så mycket på sistone men nu säger han väl att inför kommande spel ska/har creation engine förbättrats ordentligt. Om vi nu låtsas att den han säger stämmer någotsånär ... kan inte det vara bra då? Motorn har väl nånting bra i sig?
Det finns ju uppenbarligen något som gör att Bethesdas spelvärldar alltid känns mycket mer interagerbara med än andra spelvärldar där allting känns scriptat och kulissartat.

Jag skulle bli jätteorolig om det visade sig att de hade en helt annan motor på gång. Då skulle jag tro att deras världar skulle bli samma vackra men ack så ihåliga papier maché-figurer som såna jäkla spel som är mer filmer än spel.

Medlem

RDR2 lyckats med båda delarna? Ha ha, ett av de värsta "jag vill spela lite men det tar 2 timmar att komma fram till något att göra" som kanske bara slås av SWTOR med sina gigantiska öppna och helt stendöda ytor som inte ens är särskilt snygga.

Det här med att "spelvärlden" hela tiden ökar i storlek är verkligen inte i sig något automatiskt positivt. Där Rockstar lyckades med GTAV misslyckades de verkligen med RDR2. I stort sett alla MMO verkar designade för att "ta tid" inte skapa spelglädje. Som gammal City of Heroes-spelare, vilken funktion älskar jag? Mission teleporter/team teleporter. Vilken hatar jag? Tvingas samla exploration badges med varje alt i en snygg stad som jag inte längre är ett dugg intresserade av att se mer av trots att den är full av detaljer, NPC-samtal med stor humor osv (jäkla otacksamt att designa alla de delarna).

En tajt värld där du snabbt kan ta dig dit du ska, full av upplevelser utan att kännas "trång" når man inte genom att bara expandera, expandera. Varje del av kartan, varje "kvadratmeter" bör fylla någon funktion förutom att "vara karta". Allt annat är bortkastad dev.tid och därmed slöseri med pengar. Kvalité är alltid bättre än kvantitet. Men många motorer har säkert haft problem antingen med stora kartor, och/eller med mycket "grejs" på en "liten" ytan.

Medlem

Nä tack, jag gillar att utforska och slappna av lite ibland i spel, som skyrim och då vet man inte vad man kan hitta. Fallout76 där det hände nått nästan varje meter man gick blir bara stressigt och man kan inte njuta av miljöerna.

Medlem

Hmm, ingen här som klagar på Red Dead 2s spelmotor som är från 2006.

Spelmotorn är inte problemet, Bethesdas technical skills är.


signatur

Ordo Ab Chao

12
Skriv svar