Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Japp, det har den. Finns lite bilder från nätet där konsolerna stängts av pga överhettning. Kul med att den spärren fungerar, men tråkigt att de sker.

Ja, verkar som användare av både PS5 och Series X (ex https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/xbox-serie... råkat ut för detta. Då båda konsolerna kräver relativt fritt utrymme runtomkring, för kylningen, går det så klart inte att stänga inne dem i trånga bänkar.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Har provkört min nu med lite spel. Ljudmässigt så är den helt ok. Kan inte höra nåt spoltjut när jag spelar dock nåt sorts mekaniskt rassel när den belastas men antar att det är fläkten som varvar upp eller nåt. Hör det iallafall inte direkt när ljudet från spelet hörs samtidigt.

Medlem

Halloj,
Tjackade The Last of Us Part II idag, ska spela det på PS5.
Köpte till ett "Pre-Order Bonus DLC" på nätet och redeemade nyckeln i ps store.

Missade dock att trycka på "download".. och försöker nu hitta "add-ons" eller nått sånt dylikt så att jag kan ladda ner det..
Jag vet att det finns en "Manage Game Content" på varje installerade spel, men där är det tomt

Någon som har en lösning?

Medlem
Skrivet av Cologeno:

Halloj,
Tjackade The Last of Us Part II idag, ska spela det på PS5.
Köpte till ett "Pre-Order Bonus DLC" på nätet och redeemade nyckeln i ps store.

Missade dock att trycka på "download".. och försöker nu hitta "add-ons" eller nått sånt dylikt så att jag kan ladda ner det..
Jag vet att det finns en "Manage Game Content" på varje installerade spel, men där är det tomt

Någon som har en lösning?

Via spelets game page på PS Store brukar div. relaterade saker listas (utöver själva spelet), t ex. season pass, expansioner, kosmetiska saker osv.

Kollat där?

Medlem

Packade upp PS5an idag ihop med en ny TV, började lirade sent nu efter fredagsfolket gått sin väg. Jag måste säga att första intryck från Dual Sense , gränssnitt m.m är positiva, diggar verkligen hur de fortsatt med det stilrena. Den är både rapp och tyst och fick plats någorlunda i min tv-bänk

Det negativa var att jag lyckades få "Database corrupt" efter en halvtimme. Lirade lite Astros Playground, gick sedan till menynerna och browsade runt lite och BAM så kom det. Byggde om det, installerade klart Demon Souls och har fortsatt lira i 2-3h till utan några problem. Det där problemet verkar sjukt slumpmässigt, folk pratar om idèer att man kopplar hårddiskar hit och dit eller spelar spiderman och allt möjligt men allt jag gjorde var köra inbyggda Astro och browsa menyerna.

Hoppas man klarar sig utan att PS5an blir brickad.

Medlem

Första riktiga buggen:

Sackboy avinstallerat helt av sig själv imorse tydligen, det fanns alltså inte när gossen skulle starta det.

Grabben som skulle starta det och tror inte han varit och tryckt på nåt han inte ska, han brukar fixa det där.

Mina sparfiler synkas ju till molnet men var orolig för hans profil, men de fanns kvar där också.

Men det är ju lite märkligt att avinstallera sig själv. Detta är dock första konstigheten och spelat alldeles för många timmar egentligen (både son och far) sedan det kom på release.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Grabben som skulle starta det och tror inte han varit och tryckt på nåt han inte ska, han brukar fixa det där.

Jag är också förälder. Man ska aldrig lita på barn. Sluga j-klar.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag är också förälder. Man ska aldrig lita på barn. Sluga j-klar.

Det får man såklart ha med i beräkningen oavsett om det är spel som försvinner eller (kanske ännu mer vid) ett spontant älskar dig.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av MLundin:

Via spelets game page på PS Store brukar div. relaterade saker listas (utöver själva spelet), t ex. season pass, expansioner, kosmetiska saker osv.

Kollat där?

Ja precis, jag har kikat där utan framgång

Jag kontaktade https://twitter.com/AskPlayStation, och vad det verkar så hade inte de en lösning heller, utan jag blev ombedd att ta kontakt med "huvudsupporten" via mejl. https://www.playstation.com/sv-se/support/contact-us/

Jag får avvakta och se vad supporten har att säga.
Men jag gissar på att det här är något som kommer att patchas till i framtiden.. Lite konstigt bara att den funktionen saknas såhär i början kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Första riktiga buggen:

Sackboy avinstallerat helt av sig själv imorse tydligen, det fanns alltså inte när gossen skulle starta det.

Grabben som skulle starta det och tror inte han varit och tryckt på nåt han inte ska, han brukar fixa det där.

Mina sparfiler synkas ju till molnet men var orolig för hans profil, men de fanns kvar där också.

Men det är ju lite märkligt att avinstallera sig själv. Detta är dock första konstigheten och spelat alldeles för många timmar egentligen (både son och far) sedan det kom på release.

Har troligtvis nämnts tidigare på FZ, men verkar finnas en bugg i PS5 där spel som installerats från disk (via kopiering) automatiskt tas bort om skivan tas ut från maskinen. Exempelvis nämns en potentiell lösning i denna reddit tråden (sortera efter bästa kommentar):
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jw1uns/ps5_disc_games_d...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Cologeno:

Halloj,
Tjackade The Last of Us Part II idag, ska spela det på PS5.
Köpte till ett "Pre-Order Bonus DLC" på nätet och redeemade nyckeln i ps store.

Missade dock att trycka på "download".. och försöker nu hitta "add-ons" eller nått sånt dylikt så att jag kan ladda ner det..
Jag vet att det finns en "Manage Game Content" på varje installerade spel, men där är det tomt

Någon som har en lösning?

Var köpte du nyckeln?
Kan det vara så illa att du blev blåst när du köpte nyckeln?
Om det var en "pre-order" DLC så kan datumet för den gått ut.
Men det borde ha märkts när du skrev in koden förvisso.
Hoppas det löser sig.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av matt76:

Har troligtvis nämnts tidigare på FZ, men verkar finnas en bugg i PS5 där spel som installerats från disk (via kopiering) automatiskt tas bort om skivan tas ut från maskinen. Exempelvis nämns en potentiell lösning i denna reddit tråden (sortera efter bästa kommentar):
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jw1uns/ps5_disc_games_d...

Ej installerat från skiva och den buggen ska vara åtgärdad i senaste uppdateringen har jag för mig.

Men man ska som vi tidigare sagt inte svära till 100 att det inte är grabben som kommit åt något. Men han brukar vara duktig och inte trycka hejvilt.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Tassel:

Var köpte du nyckeln?
Kan det vara så illa att du blev blåst när du köpte nyckeln?
Om det var en "pre-order" DLC så kan datumet för den gått ut.
Men det borde ha märkts när du skrev in koden förvisso.
Hoppas det löser sig.

På Eneba.se

Tror dock inte att jag har blivit blåst, men man vet väl inte heller antar jag.
Ja precis borde ha stått det då, men så var inte fallet utan koden gick in utan problem. Jag missade bara att klicka på "download".
Tittar jag på "transaction history" i ps store så finns "köpet" där i listan.

Medlem
Skrivet av Cologeno:

På Eneba.se

Tror dock inte att jag har blivit blåst, men man vet väl inte heller antar jag.
Ja precis borde ha stått det då, men så var inte fallet utan koden gick in utan problem. Jag missade bara att klicka på "download".
Tittar jag på "transaction history" i ps store så finns "köpet" där i listan.

Du har inte fått ditt dlc tillagd automatiskt inne i spelet?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Du har inte fått ditt dlc tillagd automatiskt inne i spelet?

Mycket möjligt, men jag blir osäker eftersom att jag har för mig att det fanns en "download-knapp" efter att ha redeemat koden.

Jag har förvisso startat upp spelet och letat i menyerna, men inte funnit nått om det där. Det kanske kan vara så att när man väl startar ett new game så är pre-ordern automatiskt tillagd?

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Konstig egenhet. Ps5an vill inte ladda kontrollerna i viloläget med medföljande USB-kabel för mig. Men funkar när jag använder de jag redan hade hemma

Du måste aktivera det i inställningar först. FYI.

Medlem

Första intrycket: Fy tusan va häftig DualSense kontrollen är. Det känns verkligen next-gen! Astros Playroom var riktigt kul!

Har lirat en del God of War som man fick med i PS Plus Collection, det känns grymt med 60fps! Väldigt snyggt. Ser verkligen fram emot God of War 2 Ragnarok nästa år! Jag hoppas på Ray-tracing och adaptive triggers! Typ när man slänger yxan eller nått liknande. Kommer bli riktigt grymt!

Har någon av er lirat Sackboy A Big Adventure? Hur är det? Jag har aldrig lirat något spel från serien men var sugen på att få hem ett couch co-op spel.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Första intrycket: Fy tusan va häftig DualSense kontrollen är. Det känns verkligen next-gen! Astros Playroom var riktigt kul!

Har lirat en del God of War som man fick med i PS Plus Collection, det känns grymt med 60fps! Väldigt snyggt. Ser verkligen fram emot God of War 2 Ragnarok nästa år! Jag hoppas på Ray-tracing och adaptive triggers! Typ när man slänger yxan eller nått liknande. Kommer bli riktigt grymt!

Har någon av er lirat Sackboy A Big Adventure? Hur är det? Jag har aldrig lirat något spel från serien men var sugen på att få hem ett couch co-op spel.

Spelar en del Sackboy. Tycker det är ett mysigt och roligt spel


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Du måste aktivera det i inställningar först. FYI.

Men seriöst. Samma svar för andra gången. Läser ni inte

Det kom en uppdatering som löste detta förra veckan. Att medföljande kabeln inte fungerade

Medlem

Extremt nöjd faktiskt. Äntligen en tyst Playstation. Kontrollen är fantastisk, för första gången en riktigt bekväm Playstationkontroll och de nya funktionerna är häftiga även om jag kanske inte tycker att det är så revolutionerande som vissa verkar tycka att det är. Astro är oväntat roligt och välgjort och Demon's Souls är både grafiskt vackert och sjukt bra.. (dock har jag klarat det nu 😔)

Medlem

Bara ca3 månader kvar som bäst så....

Medlem

Supernöjd. Rullar på utan ett uns av fläktljud hörs när man sitter i soffan. Och handkontrollen. 😍

Medlem

Jag är jättenöjd, helt tyst och sval, även fast jag har den i tv-bänken

Medlem

Jag tycker den levererar över förväntan. Övergången från PS3 till PS4 var ett mycket större meh! vill jag minnas. Kan bero på att jag dessutom bytte från HD plasma till 4K Oled. Men stabil framerate, snabba laddtider, tystnaden och framförallt DUAL SENSE potentialen är på riktigt next gen.

Spelade last of us 1 här om dagen och har samtidigt lirat last of us 2 nyligen. Det blev så tydligt hur långt utvecklingen går över en generation. Där slutet av en generation upplevs next gen jämfört med spelen i början.

Sammanfattningsvis. Det är ingen stress att få en PS5 (om man inte suktar efter Demon Souls. Eller som jag hade ett 1 gen ps4 som lät så mycket att jag inte ens kunde spela med hörlurar). Men potentialen finns där. Ser fram emot den här generationen mer än jag gjort på länge.

Medlem

Den ser mäktigt maffig ut i TV-bänken och överskuggas endast storleksmässigt av min dedikerade CD-spelare. Handkontrollen är kanon och Astros Playroom demar den på ett bra sätt. Har dock mest lirat Days Gone som man fick med som Ps+ prenumerant. Fastnade totalt i den världen. Ser väldigt trevligt ut grafiskt och flyter gött i sina 60 fps. Ett svagt sus från fläkten hörs om man lyssnar noga. I övrigt inga missljud eller andra jävelskaper.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Jämförde min PS4 med min PS5 idag och min PS5 lät betydligt högre. Så det var helt klart ett fel på min så åkte och lämnade tillbaka min idag. Får vänta några månader på en ny men kan vara värt det med tankte på hur länge man ska ha den sen.

Medlem

Kontrollen var över förväntan, bästa jag spelat med.
Min förra favorit var Xbox One kontrollen, men Dual Sense känns bättre.
Pekplattan, spakarna, formen och resten av handkontrollen känns bättre än Dual-Shock.

Har spelat igenom hela Lost legacy, Astros playroom och Thimbleweed park, lite Super blood hockey och är nu inne på Days Gone.
Rekommenderar PS5 starkt, byt så fort du kan:)

Beställde 6 spel på BF, så man har lite att lira framöver.
Jag har 1080P plasma, men jag tycker helt klart att det är värt att uppgradera så fort som möjligt ändå.
Blir antagligen LG C11 nästa BF, då HDMI 2.1 apparaterna verkar lida av en del barnsjukdomar.

Jag hör inget från konsolen, men jag har inte provat att spela från skiva än.
Funderar på att köpa en pedestal till konsolen, så att den syns lite bättre.
Är man man van vid PC så är konsolen rätt liten faktiskt.

Medlem

Har haft konsolen i en vecka nu. Har bara kört Astros playroom och Bugsnax förutom PS4-spel på den.
Efter att ha spelat Astros playroom med DualSense-kontrollen så blir man rätt besviken när man kör igång något spel som inte utnyttjar den som det spelet gör. Helt otroligt vilken känsla man kan få i en kontroll!
I övrigt så är den i stort sett helt tyst och imponerar på alla sätt och vis.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Är det någon som upplever problem med HDR på ps5?
Jag upplever väldigt dassigt när jag spelat ghost of thushima nu.

Någon som har bra inställnings tips för LG OLED?
Sitter på en 55C7.

Medlem
Skrivet av ma4num:

Är det någon som upplever problem med HDR på ps5?
Jag upplever väldigt dassigt när jag spelat ghost of thushima nu.

Någon som har bra inställnings tips för LG OLED?
Sitter på en 55C7.

Tycker det ser riktigt bra ut. Kör CX på gamemode. Dum fråga har du dubbelkollat att HDR är påslaget i spelet? Annars kan du ju testa olika HDR modes

Skriv svar