Fläkten i PS5 kan variera mellan konsoler

Medlem

Apropå fläktar, vill bara inflika att min fru bara kan sova om hon har sin 149kroners Jysk bordsfläkt brummande i vårt sovrum. Jag kan sova i alla ljudtillstånd så whatever floats your boat wifey ... och samma med ps5an.. .det som stör en del stör inte andra.

jbx
Medlem

Min ps5 är tyst min Xbox series X är knäpptyst. Ingen aningen vilken av de två fläktarna jag har.
Den här generationens ljudnivå är fantastisk har inte startat min 3080-dator sen ps5 kom in i hemmet. Efter timmar med att pilla med fläktkurvor på PCn så blir jag aldrig nöjd, den låter för mycket. Sen märker jag knappt någon skillnad mellan ps5 och 3080 grafikmässigt, så länge spelen till ps5 körs i minst 60fps.
Nej, jag börjar tröttna på PC faktiskt.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Så fort jag går in i ett spel börjar min PS5 (köpt på webhallen men ska ju spela kvitta) låta ordentligt.. Annars är den tyst.. Xbox onen jag har är klart tyst.. Sjukt störande...

Medlem

Jag plockade bort sidan och räknade vingarna på fläkten jag har i mitt ps5. Och det är 23st vingar. Kan vara därför jag upplever min som knäpptyst, med det sagt så tycker jag ändå det är förkastligt att man ska behöva ha tur att få rätt fläkt. De missljud som andra användare nu länkat är sjukt tråkiga och jag hade inte varit nöjd om jag fått det ljudet. Vore intressant med en kommentar från Sony kring det hela.

Medlem
Skrivet av Dantrew:

Jag plockade bort sidan och räknade vingarna på fläkten jag har i mitt ps5. Och det är 23st vingar. Kan vara därför jag upplever min som knäpptyst, med det sagt så tycker jag ändå det är förkastligt att man ska behöva ha tur att få rätt fläkt. De missljud som andra användare nu länkat är sjukt tråkiga och jag hade inte varit nöjd om jag fått det ljudet. Vore intressant med en kommentar från Sony kring det hela.

Jag plockade också bort ena vingen och kunde räkna mig till 17 stycken blad på min fläkt. Satte på maskinen utan vinge och körde igång Spider-Man och missljudet uppenbarade sig. Jag önskar att jag med 100 procent kunde säga att det är fläkten som låter, men jag tycker det var svårt att avgöra ens om jag la örat mot själva fläkten.

Skickade precis iväg ett mail till min återförsäljare och frågade kring serviceförfarandet, för det här missljudet kommer jag aldrig att kunna att acceptera. Nu funkar det på grund av nyhetens behag, men att ha så här i X antal år framåt. Nej tack


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag plockade också bort ena vingen och kunde räkna mig till 17 stycken blad på min fläkt. Satte på maskinen utan vinge och körde igång Spider-Man och missljudet uppenbarade sig. Jag önskar att jag med 100 procent kunde säga att det är fläkten som låter, men jag tycker det var svårt att avgöra ens om jag la örat mot själva fläkten.

Skickade precis iväg ett mail till min återförsäljare och frågade kring serviceförfarandet, för det här missljudet kommer jag aldrig att kunna att acceptera. Nu funkar det på grund av nyhetens behag, men att ha så här i X antal år framåt. Nej tack

Det skall tydligen finnas två typ av ljud, en som är någon form av ”statisk” som inte går att fixa och en som beror på ett klistermärke som skrapar mot fläkten, yeapp 🤦🏻‍♂️

Kolla på youtube, har sett några videos om det och det skall vara enkelt att bara pilla bort den om man tar bort sidopanelen

Medlem

Jag kommer def inte att störa mig på ps5an vilken fläkt jag en får. Varför jo eftersom jag har en ps4a pro som låter som en jet motor och oftast använder hörlurar. Och det är väldigt sällan som jag stör mig på ljudet. Bara när andra spelar och jag inte har hörlurarna på igentligen. Hörlurar till Playstation är att föredra har jag också hört.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag kommer def inte att störa mig på ps5an vilken fläkt jag en får. Varför jo eftersom jag har en ps4a pro som låter som en jet motor och oftast använder hörlurar. Och det är väldigt sällan som jag stör mig på ljudet. Bara när andra spelar och jag inte har hörlurarna på igentligen. Hörlurar till Playstation är att föredra har jag också hört.

Absolut att hörlurar är att föredra. Jag själv spelar också med det. Men man måste få ha möjlighet att inte köra med det. Ljuden från 5an, som vissa har spelat upp, låter värre än jetmotorn från pro. Och det skulle jag aldrig acceptera. Med eller utan hörlurar.

Medlem

Nu har jag fått min ps5a och kan säga att det rör sig om vibrationsljud.

Med det så menar jag att när skivan drar igång så ”vibrerar” sidopanelen, rör du vid de så slutar det låta, lägger du ett spelfodral så finns det inga vibrationsljud. Ska tilläggas att detta uppstår när konsolen är liggandes. Har testat stående och då har jag inte märks av något.
Självklart händer det inte att vibrationsljuden är alltid där 100% utan uppstår då o då.
Detta kunde Sony lösa med ett gummi mellan panelen, tycker personligen att det är ett pinsamt ”flaw” för en så annars ursnygg konsol!

Gällande ljud nr 2 så är den definitivt märkbar och har uppståt ett fåtal gånger när skivan har varit igång vid installation av spel. Det låter mer som en ”statiskt high-pitch ljud”.

FYI, jag tog bort sidopanelen och räknade 17 fenor på fläkten :/ blev omedelbart besviken. Har ännu inte tagit bort fläkten för att se om ljud nr2 är från det jag beskrev i tidigare kommentar men det verkar inte så. Återstår att se om det utveckas till något värre framöver, för då lär den garanterad gå till reparation. Jag vet inte om jag personligen har sjukt mycket otur men har skickat in ps4 pro två gånger in pga att den inte kunde läsa skivan. Snälla Sony gör inte detta till mig igen

För i övrigt så är konsolen otroligt tyst, och då har jag den i en Ikea Bestå tv bänk där den har väldigt lite andrum, ca 10cm från varje sida, och några större hål på baksidan, självklart öppnar jag upp framluckan. Kommer man nära så hör man fläkten en aning men sitter man på soffan så hör man absolut inget

123
Skriv svar