Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Tycker det ser riktigt bra ut. Kör CX på gamemode. Dum fråga har du dubbelkollat att HDR är påslaget i spelet? Annars kan du ju testa olika HDR modes

Jo jag har HDR på. Men har rätt hög ljusstyrka på. Vad har du på brightness, kontrast och OLED ljus? Dela gärna dina inställningar om du har lust. Tänker på TV:ns då.

Medlem
Skrivet av ma4num:

Jo jag har HDR på. Men har rätt hög ljusstyrka på. Vad har du på brightness, kontrast och OLED ljus? Dela gärna dina inställningar om du har lust. Tänker på TV:ns då.

Jag har faktiskt inte gjort några som helst inställningar på TVn sen jag packade upp den. Tycker allt ser fantastiskt bra ut. Kör ATV 4K i filmmakermode och PS5 och Switch i Gamemode. Inställningarna på TVn i Gamemode är:

Oledljus 100
Kontrast 100
Ljusstyrka 50
Skärpa 10
Färg 55
Nyanser 0

Alla dynamiska och bildalt avstängda

Antar att du justerade HDR när du koppla in PS5 första gången. Annars ligger det under Videoutdata / Justera HDR

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Jag har faktiskt inte gjort några som helst inställningar på TVn sen jag packade upp den. Tycker allt ser fantastiskt bra ut. Kör ATV 4K i filmmakermode och PS5 och Switch i Gamemode. Inställningarna på TVn i Gamemode är:

Oledljus 100
Kontrast 100
Ljusstyrka 50
Skärpa 10
Färg 55
Nyanser 0

Alla dynamiska och bildalt avstängda

Antar att du justerade HDR när du koppla in PS5 första gången. Annars ligger det under Videoutdata / Justera HDR

Japp de har jag med gjort. Vad har du gjort på justeringen 1-3? Hur många knapptryck ifrån fullt? Dvs på steg 3 har jag fullt på mörkt. Men 1-2 har jag ett par snäpp över rekommenderat.

Medlem

Tycker nästan alltid ”vanlig” hdr ger sämre färger än sdr. Den höga ljusstyrkan förstör. Dolby vision däremot är bra.

Medlem

Sjukt nöjd, så lotto att man satt med en WH bokning som skulle giva en ps5a någon gång 2021 och nu har man haft den i cirka 2 veckor. Tyst och sval, riktigt najs!!

Är de några här som fått DB korrupt meddelandet ? Jag fick det direkt 2ggr samma dag jag packade upp den. Båda gångerna i huvudmenyn. Den byggde om så var allt fine igen.. Inte sett något på en vecka nu.. kikar man forum och annat verkar ju sjukt många fått detta i en eller annan form.

Skiter i meddelandet bara hoppas systemet inte brickas.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tycker nästan alltid ”vanlig” hdr ger sämre färger än sdr. Den höga ljusstyrkan förstör. Dolby vision däremot är bra.

Beror lite på spel. Körde Last of Us 1 som enligt mig fick alldeles för hög kontrast och färgmättnad. Men God of War ser mycket bättre ut.

Medlem
Skrivet av ma4num:

Japp de har jag med gjort. Vad har du gjort på justeringen 1-3? Hur många knapptryck ifrån fullt? Dvs på steg 3 har jag fullt på mörkt. Men 1-2 har jag ett par snäpp över rekommenderat.

Verkar vara totalt 30 steg mellan ljusaste och mörkaste. Jag har...

Steg 1
7 steg mot mörkt från den ljusaste läget

Steg 2
7 steg mot mörkt från den ljusaste läget

Steg 3
2 steg mot ljust från det mörkaste läget

Ett spel som inte såg bra ut med denna inställningen var LoU1 som jag tyckte var för hög kontrast och färgmättnad på. Men då ändrade jag bara HDR mode till mer filmiskt.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Verkar vara totalt 30 steg mellan ljusaste och mörkaste. Jag har...

Steg 1
7 steg mot mörkt från den ljusaste läget

Steg 2
7 steg mot mörkt från den ljusaste läget

Steg 3
2 steg mot ljust från det mörkaste läget

Ett spel som inte såg bra ut med denna inställningen var LoU1 som jag tyckte var för hög kontrast och färgmättnad på. Men då ändrade jag bara HDR mode till mer filmiskt.

Ska testa detta, tack!!

Medlem

Har digital edition och älskar den! Inte haft några som helst problem varken ljudmässigt eller något annat. Tyst, rapp och med en smått underbar kontroller.
Har mest spelat Astro och x antal ps4-spel men är sugen på Spider-Man, Sackboy, The Pathless, Demons Souls och Fenyx Rising. Kena Bridge of Spirits ser ju riktigt fint ut också men släpps ju först i början på 2021.
Vilket det blir först återstår att se dock men lutar åt Sackboy så jag kan lira med sönerna. Nån som skaffat det?

Allt har dessutom fungerat galant och det var sjukt smidigt att föra över spel från ps4an. Snabbt och väldigt smärtfritt.

Death Stranding slängde jag över till ps5an. Hann bara spela dryga 5 timmar på ps4. Med tanke på längden på det spelet så blir det nog vid närmare eftertanke under sommarrean jag skaffar mig det första next-gen liret^^ :-P.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Imponerande jämnt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

jbx
Medlem

Är mycket nöjd, har spelat flera timmar om dagen sen release, inga felmeddelanden eller hängningar.
Ser riktigt bra ut med HDR och färger, spelar på LG 65CX. Xbox Series X har stått helt orörd i två veckor nu😇


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Ankh:

Var hittade en sån snygg tv "bänk"? Jag gillade den skarpt! Alltså..tv stativet..inte bänken mot väggen

Fanns bland annat på netonnet. Stativen var rätt så dyra har jag för mig. Men håller med dig det var riktigt snyggt.

Medlem
Skrivet av ma4num:

Ska testa detta, tack!!

Hoppas det hjälper. Men även om vi båda har en LG Oled så skulle jag ställa in ljusstyrkan på HDR efter eget tycke och smak då det har med din individuella upplevelse och din specifika TV att göra. Oavsett hoppas jag att du får ordning på bilden. Är det samma sak i alla spel eller är vissa värre än andra? Last gen va Next gen spel?

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Hoppas det hjälper. Men även om vi båda har en LG Oled så skulle jag ställa in ljusstyrkan på HDR efter eget tycke och smak då det har med din individuella upplevelse och din specifika TV att göra. Oavsett hoppas jag att du får ordning på bilden. Är det samma sak i alla spel eller är vissa värre än andra? Last gen va Next gen spel?

Det hjälpte enormt. Följde HDR inställningarna som du angav steg 1-3. Sedan justerade jag min ljusstyrka på TV:n. Framför allt last gen, Ghost of thushima. Men upplevde att Spiderman miles morales blev snyggare nu med. Så nu blev bilden riktigt bra. 👍😊

Medlem
Skrivet av ma4num:

Det hjälpte enormt. Följde HDR inställningarna som du angav steg 1-3. Sedan justerade jag min ljusstyrka på TV:n. Framför allt last gen, Ghost of thushima. Men upplevde att Spiderman miles morales blev snyggare nu med. Så nu blev bilden riktigt bra. 👍😊

Vad glad jag blir! Kul att kunna vara till nytta. Hoppas du får en fin spelhelg.

Medlem

Läste att Sony har stoppat in olika fläktar i sina nya konsoler. Man får hoppas att man få konsolen med en bra fläkt när den väl kommer så att den inte låter som en dammsugare efter ett par timmar spelande.

Låter era konsoler mycket?

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Jag tycker den levererar över förväntan. Övergången från PS3 till PS4 var ett mycket större meh! vill jag minnas. Kan bero på att jag dessutom bytte från HD plasma till 4K Oled. Men stabil framerate, snabba laddtider, tystnaden och framförallt DUAL SENSE potentialen är på riktigt next gen.

Spelade last of us 1 här om dagen och har samtidigt lirat last of us 2 nyligen. Det blev så tydligt hur långt utvecklingen går över en generation. Där slutet av en generation upplevs next gen jämfört med spelen i början.

Sammanfattningsvis. Det är ingen stress att få en PS5 (om man inte suktar efter Demon Souls. Eller som jag hade ett 1 gen ps4 som lät så mycket att jag inte ens kunde spela med hörlurar). Men potentialen finns där. Ser fram emot den här generationen mer än jag gjort på länge.

Last of us 1 var ju ursprungligen en ps3 titel där enda stora skillnaden mot ps4 versionen är 60 fps, så kanske är det

Medlem
Skrivet av Lethenstroom:

Läste att Sony har stoppat in olika fläktar i sina nya konsoler. Man får hoppas att man få konsolen med en bra fläkt när den väl kommer så att den inte låter som en dammsugare efter ett par timmar spelande.

Låter era konsoler mycket?

Nej, nästan helt tyst även fast jag har den i en TV-bänk.

Medlem
Skrivet av ma4num:

Jo jag har HDR på. Men har rätt hög ljusstyrka på. Vad har du på brightness, kontrast och OLED ljus? Dela gärna dina inställningar om du har lust. Tänker på TV:ns då.

Kolla denna, han förklarar hur hdr ska vara inställt på en ps5 och varför.

Medlem
Skrivet av McRobert:

Kolla denna, han förklarar hur hdr ska vara inställt på en ps5 och varför.
youtu.be/FwcSCgW47rY

Intressant. Ska testa asap.

Medlem

PS5 presterar bättre än den borde, ligger i nivå med RTX 2080 (13 TFLOPS) i AC:Valhalla

Medlem

Första intrycken:

*stor konsoll
*stor handkontroll!
*cool skakfunktion
*snabbstartad
*bra flyt i ac valhalla. I övrigt ser det ungefär ut som på ps4.
*Jag är förvirrad på menyerna. Kom knappt på hur jag stänger av ett spel.

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

PS5 presterar bättre än den borde, ligger i nivå med RTX 2080 (13 TFLOPS) i AC:Valhalla

https://www.youtube.com/watch?v=m9LgfTr517c

Vem kunde ha anat att Cerny (chief architect hos Sony) skulle veta vad han pratar om när han sa att det är farligt att blint förlita sig på teraflops

"This continuous improvement in AMD technology means it's dangerous to rely on teraflops as an absolute indicator of performance."


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Precis startat upp min DE, och börjar ladda ner och lägga till lite spel från PS+ Collection.
Får dock "databasen skadad" hela tiden.
Hela systemet verkar jäkligt skakigt när man addar saker från psn.
Inte imponerad av hur det funkar just nu.

Uppdatering: Verkar ha löst det genom att starta ps5 i felsäkert läge och därifrån byggt om databasen.
Har nu bara lite sporadiska fel när man försöker köa nedladdningar.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Jahapp då har min X-knapp på DualSensen börjat bli "sticky" och fastnar till då och då.
Det handlar alltså om handkontrollen som följer med basenheten och det är den enda hk jag har till ps5.

Väldigt frustrerande när man spelar.. Det är vid knapptryckning "diagonalt uppåt höger" som får den att fastna som oftast..
Alla andra knappar är helt funktionella och bra.

Jag antar jag får vända mig till webhallen och visa upp felet.
Kommer jag få ut en ny, tar de in den på service för reparation? Är det någon mer som fått detta problem med nya DualSense'n?

Kan även tillägga att den är väldigt sparsamt använd..

Uppdatering:
Var förbi webhallen och fick byta ut den mot en ny.

Medlem
Skrivet av Cologeno:

Jahapp då har min X-knapp på DualSensen börjat bli "sticky" och fastnar till då och då.
Det handlar alltså om handkontrollen som följer med basenheten och det är den enda hk jag har till ps5.

Väldigt frustrerande när man spelar.. Det är vid knapptryckning "diagonalt uppåt höger" som får den att fastna som oftast..
Alla andra knappar är helt funktionella och bra.

Jag antar jag får vända mig till webhallen och visa upp felet.
Kommer jag få ut en ny, tar de in den på service för reparation? Är det någon mer som fått detta problem med nya DualSense'n?

Kan även tillägga att den är väldigt sparsamt använd..

Uppdatering:
Var förbi webhallen och fick byta ut den mot en ny.

Jag har bara använd min Ps5 i mindre än 24h hittills, men knapparna på min DualSense är tillräckligt mushy att ibland får jag en spökkänsla att knapparna ploppar upp sakta, som om de håller på och fastnar. Jag skulle inte vara förvånad om det kommer börja hända efter en viss tids användning.

Medlem

En snabb fråga som jag försökt googla svar på.
”ska” man ha stället på om man har den stående? Eller är det valfritt, bara att den står stadigare? Eller finns det fördelar med värme osv?

Helst inte spekulationer, är det nån som vet vad som har sagts?

Dex
Medlem
Skrivet av majep:

En snabb fråga som jag försökt googla svar på.
”ska” man ha stället på om man har den stående? Eller är det valfritt, bara att den står stadigare? Eller finns det fördelar med värme osv?

Helst inte spekulationer, är det nån som vet vad som har sagts?

Är rätt säker på att jag har läst från Sony att det är bara för att den ska stå stabilare. Men är inte helt hundra och hittar naturligtvis inte det nu heller.

Men där är ju inget utblås undertill så ska ju inte vara något problem.

Medlem
Skrivet av Dex:

Är rätt säker på att jag har läst från Sony att det är bara för att den ska stå stabilare. Men är inte helt hundra och hittar naturligtvis inte det nu heller.

Men där är ju inget utblås undertill så ska ju inte vara något problem.

Nej, det är så jag tänker också. Ville bara vara säker på att man inte göra ngt som är mindre bra för konsolen. Vi ska nämligen leva ett långt liv tillsammans. Eller åtminstone tills pro-versionen kommer.

Medlem
Skrivet av majep:

En snabb fråga som jag försökt googla svar på.
”ska” man ha stället på om man har den stående? Eller är det valfritt, bara att den står stadigare? Eller finns det fördelar med värme osv?

Helst inte spekulationer, är det nån som vet vad som har sagts?

Det är för att konsolen ska vara stabilare. Om jag inte missminner mig så har foten gummifötter för att konsolen inte ska glida runt om man råkar dra lite i sladden samtidigt som man laddar handkontrollen, varpå om du inte har foten på så kommer konsolen vara mer benägen att glida runt om något kommer åt den.

Av allt jag har läst och hört så är det där det enda anledningen man rekommenderar att använda foten.

Finns det någon anledning varför man inte skulle vilja ha foten på Ps5an?

Skriv svar