Nästa Dragon Age kommer visas upp under Game Awards nästa vecka

Robot
Nästa Dragon Age kommer visas upp under Game Awards nästa vecka

Hur sugna är ni på att resa tillbaka till drakåldern?

#Bioware, #Dragon-age


Medlem

Nå man får se trotts massa avhoppare av det gamla gänget, så får vi se hur nya gänget kan göra efter alla omstädigheter. Kommer det kunna ta över staffet pinnen och göra något bra i mörkret av alla bioware spel är just nu i. Åter står och se?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Vinna eller försvinna. Lägg ner Bioware och kicka liv i visceral games så vi kan få ett nytt dead space till de nya konsolerna tack.

Medlem

Vill gärna lira ett nytt Dragon age. Återstår att se om de kan leverera. Det blir ett styrkeprov för Bioware.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Vinna eller försvinna. Lägg ner Bioware och kicka liv i visceral games så vi kan få ett nytt dead space till de nya konsolerna tack.

Dead Space-serien är så jäkla trevlig, visst 3an är inte lika vass, men helt OK ändå. Atmosfäriska som attan, främst första spelet. Ett nytt grymt Dead Space och Silent Hill, ja tack.

Förövrigt har jag aldrig lirat något av Dragon Age-spelen, påbörjade Origins när man fick det gratis för en herrans massa år sedan, men fastna inte just då av någon anledning. Så, min hype för nästa spel är ganska minimal. Men det ska bli intressant och se om BioWare lyckas vända på skutan, min gissning är nej.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Dragon Age känns lite som ett sorgebarn. Första var så sanslöst bra (minus "drömsekvensen", som senare patchades bort), sedan har det blivit mer och mer konsollifierat och nerdummat för varje release. Går de tillbaka till rötterna så kan det bli hur bra som helst, är det ännu ett spel för människor som spelar med tummarna är det sorgligt och en solklar kandidat för palliativ vård.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Ändå lite kul att dom håller kvar i denna serie. Är ju egentligen bara origins som e någorlunda bra. 2an var ju ren katastrof imao. Inqusition hade varit bättre om det marknadsförs som ett annat spel. Det är typ som att nu har vi skapat ett ip då ska vi bannemig hålla oss till det, sen om känslan eller om det blir bra skiter vi i.

Medlem
Skrivet av gryzor:

Dragon Age känns lite som ett sorgebarn. Första var så sanslöst bra (minus "drömsekvensen", som senare patchades bort), sedan har det blivit mer och mer konsollifierat och nerdummat för varje release. Går de tillbaka till rötterna så kan det bli hur bra som helst, är det ännu ett spel för människor som spelar med tummarna är det sorgligt och en solklar kandidat för palliativ vård.

Jag håller helt med, det är inte många utvecklare som lyckas med konststycket att bibehålla spelets identitet efter varje uppföljare. Bioware verkar också lida av någon form av identitetskris (vilket återspeglas i deras spel). Klart att spelserien behöver utvecklas och kanske gå en ny riktning men det får inte ta över för mycket. Tvåan har fått mycket ris av förståeliga anledningar men själv tycker jag inte det är så pjåkigt. Definitivt värd en genomspelning i mitt tycke. Trean svävade bort för långt från rötterna och blev ett MMO istället. Har hört att dragon age 4 eller vad de nu väljer att kalla det kommer vara live service. Jag hoppas för deras skull att detta inte är sant.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tror tyvärr inte så mycket på det, ettan är ju fenomenalt, 2an hade ändå bra grejer (tyckte ändå att det var rätt mysigt att det utspelade sig på samma plats fast under flera års tid) men var ju ingenting jämfört med ettan. 3an hade fin grafik och en del härliga karaktärer etc. men kändes jävligt tomt och ytligt och MMO-igt. Med tanke på utveckling bland de större företagen så lär väl 4an vara ännu ytligare och proppfyllt med reklam för kosmetiska köp och grejer.

Men jag hoppas såklart att min bitterhet inte stämmer.

Medlem

Tror inte ett skit på det här, tyvärr.

Medlem

Tror inte det kommer bli något bra. Många av de gamla utvecklarna som var de som gjorde studion och också spelen har slutat eller sitter på andra roller. Den nya skaran och EA giriga fingrar låter ingen göra ett riktigt bra spel utan det handlar bara om mikrotransaktioner, Live Service och små DLC's. Den nya skaran utvecklare kan inte låta politiken ligga hemma utan måste krysta ut allt för mycket för att anpassa sig till en liten skara spelare.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Väldigt sugna

Medlem

Trean och till viss del, del två fick mig att tappa sugen för ett nytt Dragon Age. Och med tanke på vad som hände med Mass Effect Andromeda är jag inte hoppfull. Men får hoppas att ett nytt DA inte är DoA.

Geeks Gaming

För att jag ska ens fundera på de så måste dom mer eller mindre gå tillbaka till hur första va.

Medlem

Var det inte nån hos Bioware som påstod att nya dragon age skulle vara ett politiskt anti Trump spel?
Jag vet inte om det var sant och jag är ingen Trump supporter men det börjar bli en aning tröttsamt med alla dessa anti Trump medier som uppstått under hans period. Han är som en levande seriefigur och det är för lätt att göra narr av honom och hans politik och nu är det väl inte lika aktuellt längre?

Medlem

Läste detta på Wikipedia.

"Development of Dragon Age 4 was restarted under the code-name "Morrison", this time with a live-service component and based on Anthem's code."

Måste ha missat dessa nyheter helt, men det låter ju inte speciellt lovande.

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Läste detta på Wikipedia.

"Development of Dragon Age 4 was restarted under the code-name "Morrison", this time with a live-service component and based on Anthem's code."

Måste ha missat dessa nyheter helt, men det låter ju inte speciellt lovande.

Nej, den nyheten välkomnades inte direkt med öppna armar. Vi skrev lite om det här.

Ase
Medlem

Ettan var klassiskt bra 2an blev gjord för snabbt & implementeringen av att fortsätta en story på samma platser var ju inte särskilt lyckad ,3an var oxå väldigt bra tycker jag, (lite för mycket konsol-anpassning över alla tre)även om ettan nog tilltalade mig mest med de klassiska rpg elementen som form. Ser fram mot en 4a men det behövs ett riktigt bra manus för att det ska bli bra. Med de flesta från black isle utsprungna ur firman, så blir det väl som att en ny studio ska göra fortsättningen

Medlem
Skrivet av gryzor:

Dragon Age känns lite som ett sorgebarn. Första var så sanslöst bra (minus "drömsekvensen", som senare patchades bort), sedan har det blivit mer och mer konsollifierat och nerdummat för varje release. Går de tillbaka till rötterna så kan det bli hur bra som helst, är det ännu ett spel för människor som spelar med tummarna är det sorgligt och en solklar kandidat för palliativ vård.

AMEN BROTHA!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Har noll förväntningar på detta. Nog lika bra det.

Medlem

Dragon Age Origin var riktigt nice och Inquisition var helt ok. Spelet måste dock fan hålla högre nivå än Inquisition imo för att det inte ska floppa. Hur detta spel blir kommer också visa Biowares nuvarande kompetens och om det nya Mass Effect kommer vara något värt att se fram emot.

Medlem
Skrivet av gryzor:

Dragon Age känns lite som ett sorgebarn. Första var så sanslöst bra (minus "drömsekvensen", som senare patchades bort), sedan har det blivit mer och mer konsollifierat och nerdummat för varje release. Går de tillbaka till rötterna så kan det bli hur bra som helst, är det ännu ett spel för människor som spelar med tummarna är det sorgligt och en solklar kandidat för palliativ vård.

Håller helt med. Lägg sedan till de läckor från utvecklingen av senaste spelet där de folk som ville göra ett spel mer likt det första, eller åtminstone utveckla vägen Inquisition tog, körts över och sedermera lämnat Bioware så kan man inte annat än ha extremt låga förväntningar. Nu skall vi komma ihåg att Inquisition blev bättre eftersom att Bioware utsattes för en sådan kritikstorm med den väg de tog med Dragon Age 2 att de utvecklare som hela tiden velat fortsätta i samma fotspår som Origins fick mer utrymme. Det hämtades även in åsikter från communityn i början av utvecklingen. Nu låter det helt annorlunda och som sagt, dessa människor har lämnat företaget eller i princip tvingats bort då de körts över. Det låter således som om det nuvarande spelet skall se snyggt ut men vara smittat av games as a service tänk och en stor del av EAs ständiga "accessibility" push.

Dvs att dumma ned spel så mycket som möjligt så att det dels skall vara billigt att utveckla för alla plattformar på en gång samt att det skall locka till köp av barn i alla åldrar om vi säger så för att maximera profit. Detta gör att vi får ett spel som anpassats för tummen som du skriver eftersom man måste utveckla för den lägsta gemensamma nämnaren bland plattformar om man bara lägger pengar på en UI version, vilket är konsoler då de har de mest limiterade kontrollmöjligheterna. Det gör också att själva spelsystemen och karaktärsutvecklingen blir neddummat för att sänka trösklarna att köpa spelet.

Någon hype? Knappast.

Det här klippet från en berömd intervju från före releasen av Dragon Age 2 är ganska talande för hur EA tänker.

Finns även artiklar sedan förra året om hur EA lade ned spelet internt och startade om utvecklingen (kodnamn joplin lades ned och nuvarande version kallas morrison) i samband med att de flyttat resurser till Anthem. Det skall ha varit i samband med detta som man gjort en stor förflyttning från Inquisition/origins utformningen på spelet till något mer urvattnat. https://gamerant.com/dragon-age-4-restarted-at-bioware-after-...
https://www.pcgamer.com/dragon-age-4-development-was-reported...

Medlem

Nog den mest stämningsgivande delen utav Inquisition iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Very much so, satt redan under gårdagen och funderade på att lira igenom alla nuvarande spelen.

Medlem

Betvivlar att Bioware kan göra något rätt längre. Men de får gärna överraska mig.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Fruktansvärt osugen efter de senaste två katastroferna och alla rykten.

Ska till MÅNGA positiva recensioner av personer jag litar på innan jag ger en krona till EA.

Medlem

För att klargöra vissa påståenden i tråden så var första spelet fenomenalt mycket bättre även för oss "tummspelare", dessutom finns det många bra spel för konsol numera som fungerar förvånansvärt bra med "tummarna". Pillars of eternity, Divinity, NwN osv.
Att spelet blir automatiskt dåligt för att det utvecklas till många plattformar är inte sant, andra lyckas.
Däremot att utveckla spel för att klara vissa åldersgränser är mer förödande, men även Fallout 3 fick ändra visst politiskt känsligt innehåll för exempelvis den Japanska marknaden.

Medlem
Skrivet av Deluximus:

För att klargöra vissa påståenden i tråden så var första spelet fenomenalt mycket bättre även för oss "tummspelare", dessutom finns det många bra spel för konsol numera som fungerar förvånansvärt bra med "tummarna". Pillars of eternity, Divinity, NwN osv.
Att spelet blir automatiskt dåligt för att det utvecklas till många plattformar är inte sant, andra lyckas.
Däremot att utveckla spel för att klara vissa åldersgränser är mer förödande, men även Fallout 3 fick ändra visst politiskt känsligt innehåll för exempelvis den Japanska marknaden.

Jag tror du missar poängen. Origins gjordes med PC fokuserat interface från början. Sedan lades det ned tid och pengar för en konsolanpassning vid sidan om det. Detsamma med Pillars of Eternity, Divinity och NwN. Problemet uppstår när spelet från grunden konsolanpassas. Då måste spelets innehåll anpassas efter den mest limiterade kontrollmetoden vilket är handkontroll och det måste då även PC spelare förhålla sig till. Detta sker ofta nu för tiden speciellt hos tex EA då det är billigare att satsa allt på en kontrollmetod istället för att lägga pengar på flera. När ett helt spel anpassas till en enklare kontrollmetod från början så betyder det att gameplay och innehåll även förenklas för att anpassas till detta.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag tror du missar poängen. Origins gjordes med PC fokuserat interface från början. Sedan lades det ned tid och pengar för en konsolanpassning vid sidan om det. Detsamma med Pillars of Eternity, Divinity och NwN. Problemet uppstår när spelet från grunden konsolanpassas. Då måste spelets innehåll anpassas efter den mest limiterade kontrollmetoden vilket är handkontroll och det måste då även PC spelare förhålla sig till. Detta sker ofta nu för tiden speciellt hos tex EA då det är billigare att satsa allt på en kontrollmetod istället för att lägga pengar på flera. När ett helt spel anpassas till en enklare kontrollmetod från början så betyder det att gameplay och innehåll även förenklas för att anpassas till detta.

Ja så kan det vara såklart, men det känns mer som att fokus har varit att göra om serien till ett actionspel med RPG-inslag a la Mass Effect istället för att fortsätta på inslagen väg. Origins var mer ett Baldurs Gate i 3D. Väldigt tråkigt med tanke på hur bra serien kunde blivit.

1
Skriv svar