PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast det beror ju på vart man har bokat. Folk har ju bokat sen 2019 från t.ex. Webhallen som inte har fått någon konsol. Kritiken går till ÅF som sätter deras Förbokning 1.5 år innan release utan att ha gräns på hur många som fått förboka.

Skrivet av sternet:

Jo det är förstås trist. Jag själv har en bokning på webhallen från februari i år. När jag fick reda på att den inte kommer förrän Q1 så försökte jag hitta andra alternativ. Knep en på EG kl 12, men har inte fått någon leveransbesked från bring ännu.

Skrivet av NiclasB92:

Alla ni som skriver att ni förhandsbokade i t.ex. juni och är besvikna för att ni får era PS5:or först 2021 medan vi som beställt från EG den 19/11 får våra PS5:or nästa vecka. Det är varken Elgigantens eller Sonys fel. Sony skeppar ut lika många PS5:or till alla ÅF. Enda anledningen till att ni som har beställt från t.ex. Webhallen, MediaMarkt Inet m.m. får vänta längre än oss som beställt från EG är på grund av att era ÅF öppnade upp förhandsbokningarna för tidigt.

Så här funkar det: T.ex så får EG veta i september att de kommer få in 1000 exemplar av PS5 i november. Därför så släpper EG 1000 förhandsbokningar i september. I november så får EG veta att de ska få in ytterligare 1000 exemplar i runt månadsskifter november/december och släpper därför 1000 nya bokningar den 19 november. Samtidigt så kör t.ex. Webhallen sitt egna race och öppnar upp förhandsbokningar redan i början av 2019 (LÅÅÅÅÅNGT innan PS5 ens var officiell). Och när Sony väl meddelar Webhallen att de kommer att få in 1000 exemplar runt release (19 november) så har kanske 50 000 förhandsbokningar redan gjorts. Det är alltså 49 000 pers som får vänta på sina PS5:or ENBART på grund av att Webhallen har gjort ett extremt dåligt jobb med förhandsbokningen.
Så med det sagt, ja det kanske känns orättvist att vi som beställde från EG den 19/11 2020 får våra PS5:or tidigare än er som beställde från t.ex Webhallen den 6/7 2020. Men detta är INTE Sonys fel. Det är heller INTE Elgigantens fel. Det är ENBART Webhallens fel. Samma gäller er som beställt från MediaMarkt eller Inet, eller vart ni nu har beställt ifrån.

Är det någon ni ska skylla på så är det ER återförsäljare som har tagit emot fler förhandsbokningar än vad de får in exemplar.

Anklagar ingen specifik, då jag inte vet vem som är boven i dramat. Bara tycker det är fruktansvärt dåligt. Det är ju först nu i efterhand som man vet att man aldrig mer kommer förhandsboka något, för det har uppenbarligen ingen betydelse

Medlem
Skrivet av Nilaya:

Anklagar ingen specifik, då jag inte vet vem som är boven i dramat. Bara tycker det är fruktansvärt dåligt. Det är ju först nu i efterhand som man vet att man aldrig mer kommer förhandsboka något, för det har uppenbarligen ingen betydelse

Betydelsen det har är att du får ditt Playstation tidigare än de som förhandsbokade senare än dig hos samma återförsäljare.

Men ja, superstörande att Webbhallen och andra varit så dåliga med info att folk med förhandsbokningar vaggats in i falsk trygghet att de kommer få en på releasedagen

Medlem
Skrivet av Nilaya:

Anklagar ingen specifik, då jag inte vet vem som är boven i dramat. Bara tycker det är fruktansvärt dåligt. Det är ju först nu i efterhand som man vet att man aldrig mer kommer förhandsboka något, för det har uppenbarligen ingen betydelse

Jo du kan fortsätta förhandsboka, bara inte av Webhallen . Jag har en bokning där som lades 17/03/2020 och trodde jag åtminstone skulle få i år men icke, var exakt samma scenario för mig med ps4 hos Webhallen men hade förträngt det.

Känner att både Elgiganten/mediamarkt har gått om wh även i gamingrelaterade prylar

Medlem
Skrivet av Nilaya:

Anklagar ingen specifik, då jag inte vet vem som är boven i dramat. Bara tycker det är fruktansvärt dåligt. Det är ju först nu i efterhand som man vet att man aldrig mer kommer förhandsboka något, för det har uppenbarligen ingen betydelse

Det har betydelse för det sätter dig i en kö hos den återförsäljare specifikt.

Problemet med t.ex. Webhallen är att de har inte satt stopp på förbokningar utav Ps5 förens i November i år, efter de fick reda på hur många konsoler de kommer få in.
Bokningar hos Webhallen öppnades i April 2019 om jag kommer ihåg rätt. Det är alltså 20 månader av förbokningar de har mottagit.

Elgiganten gjorde motsatsen, de öppnade inte bokningar förens de visste om exakt hur många enheter de får, och tog bara emot så många förbokningar innan de stängde köpmöjligheten.

Jag har en bokning fortfarande på Webhallen som jag la 2020-06, den kommer jag inte se skymten av förens Juni nästa år eller något. När jag fick reda på att Webhallens lager täcker bara förbokningar som gjordes mellan April och Oktober 2019 så visste jag att jag måste leta hos andra ställen, och lyckades hitta info om Elgigantens bokning.

Så i det här fallet så är boven i dramat de ÅF som tagit emot alldeles för många förbokningar utan att sätta stopp på det i tid, utan att ha vetat om antalet de kommer få på releasedagen, och dessutom varit dåliga med att gå ut med info i tid.

Mig personligen så kommer jag sluta förboka hos Webhallen, och undvika så gott det går att handla från dem framöver. De har gått från att vara en spelbutik i framkant och ha kunderna i fokus, till att vara ett företag som inte tänker på kundernas bästa (imo). De anser att det är Customer Service att låta förbokningsmöjlighet på konsol vara öppen i 20 månader så att folk kan placera sig i kö, istället för att stänga bokningsfönstret när de har fått X antal förbokningar.

Medlem

ÅF = återförsäljare? :S

Medlem
Skrivet av Chicobello:

ÅF = återförsäljare? :S

Japp

Medlem

Enligt EG ska min skeppas 1207.
jag måste erkänna när ordern från 20191119 13.45 gick genom.

Bara avvakta och börja packa ner PS4, köpa en extra kontroll..

Medlem

Nu har jag den hemma! Fick mail om leverans igår kl 2025. Nu idag kl 1507 fick jag sms om att den är framme!

Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Alla ni som skriver att ni förhandsbokade i t.ex. juni och är besvikna för att ni får era PS5:or först 2021 medan vi som beställt från EG den 19/11 får våra PS5:or nästa vecka. Det är varken Elgigantens eller Sonys fel. Sony skeppar ut lika många PS5:or till alla ÅF. Enda anledningen till att ni som har beställt från t.ex. Webhallen, MediaMarkt Inet m.m. får vänta längre än oss som beställt från EG är på grund av att era ÅF öppnade upp förhandsbokningarna för tidigt.

Så här funkar det: T.ex så får EG veta i september att de kommer få in 1000 exemplar av PS5 i november. Därför så släpper EG 1000 förhandsbokningar i september. I november så får EG veta att de ska få in ytterligare 1000 exemplar i runt månadsskifter november/december och släpper därför 1000 nya bokningar den 19 november. Samtidigt så kör t.ex. Webhallen sitt egna race och öppnar upp förhandsbokningar redan i början av 2019 (LÅÅÅÅÅNGT innan PS5 ens var officiell). Och när Sony väl meddelar Webhallen att de kommer att få in 1000 exemplar runt release (19 november) så har kanske 50 000 förhandsbokningar redan gjorts. Det är alltså 49 000 pers som får vänta på sina PS5:or ENBART på grund av att Webhallen har gjort ett extremt dåligt jobb med förhandsbokningen.
Så med det sagt, ja det kanske känns orättvist att vi som beställde från EG den 19/11 2020 får våra PS5:or tidigare än er som beställde från t.ex Webhallen den 6/7 2020. Men detta är INTE Sonys fel. Det är heller INTE Elgigantens fel. Det är ENBART Webhallens fel. Samma gäller er som beställt från MediaMarkt eller Inet, eller vart ni nu har beställt ifrån.

Är det någon ni ska skylla på så är det ER återförsäljare som har tagit emot fler förhandsbokningar än vad de får in exemplar.

Jag håller med i stort. Däremot tvivlar jag starkt pä att alla återförsäljare fårt lika många PS5 av Sony. Skulle vara mycket märkligt om så vore fallet.

Medlem

Någon mer som har en beställning på MediaMarkt där statusen på ordern är helt blank? Kan det möjligen bero på att jag valde att hämta i butik? Jag beställde i oktober så den är ju inte på gång än på länge, men tycker att det borde stå något där.

Medlem
Skrivet av Popski:

Någon mer som har en beställning på MediaMarkt där statusen på ordern är helt blank? Kan det möjligen bero på att jag valde att hämta i butik? Jag beställde i oktober så den är ju inte på gång än på länge, men tycker att det borde stå något där.

Jag har också beställt både series X och PS5 på MM. Står ingenting under status för mig heller.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag håller med i stort. Däremot tvivlar jag starkt pä att alla återförsäljare fårt lika många PS5 av Sony. Skulle vara mycket märkligt om så vore fallet.

Varför tror du inte att alla ÅF får lika många exemplar?

Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Varför tror du inte att alla ÅF får lika många exemplar?

Är väl en avtals-/förhandlingsfråga mellan ÅF och den som förser produkter (Sony i detta fall)?

Dex
Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Varför tror du inte att alla ÅF får lika många exemplar?

Hade varit väldigt konstigt om dom stora återförsäljarna som Elgiganten och Mediamarkt som omsätter jätte mycket mer än t.ex. Spelbutiken inte skulle få flera konsoler att sälja också.

Så är det med alla varor. Ju större butik ju mer kan du köpa in och sälja till kunder.

Medlem

Ni som beställde från EG den 19/11 runt klockan 12 och fick leveransbekräftelse igår kväll, hur går det med er leverans när ni ska spåra paketet. Jag fick leveransbekräftelse från EG kl 21:12 igår, sen fick jag bekräftelse från Bring kl. 21:21 på mail och 21:22 på sms. Därefter har det inte hänt någonting. När jag går in på länken för att spåra paketet så står det under senaste händelsen: "Meddelande om försändelse på väg via sms, 4 december 21:22." Därefter har det inte hänt någonting alls. Ingen information alls om vart paketet befinner sig. Börjar bli nervös att min PS5 har slarvats bort

Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Ni som beställde från EG den 19/11 runt klockan 12 och fick leveransbekräftelse igår kväll, hur går det med er leverans när ni ska spåra paketet. Jag fick leveransbekräftelse från EG kl 21:12 igår, sen fick jag bekräftelse från Bring kl. 21:21 på mail och 21:22 på sms. Därefter har det inte hänt någonting. När jag går in på länken för att spåra paketet så står det under senaste händelsen: "Meddelande om försändelse på väg via sms, 4 december 21:22." Därefter har det inte hänt någonting alls. Ingen information alls om vart paketet befinner sig. Börjar bli nervös att min PS5 har slarvats bort

Jag som beställde 19/11 kl 12:12 så väntar jag fortfarande på mer information. Har inte fått mail eller sms från Bring. Vet inte vad det är som sker, verkar inte finnas någon logik bakom det hela. Har sett folk som har beställt efter kl 13 som har fått sin levererad av Bring. Så är väl bara och vänta ut helgen, och kommer det ingen uppdatering på Måndag så får man väl kontakta Bring och fråga status vad det är som händer.
Däremot så känner jag att den här "express"-känslan försvinner helt när det inte finns någon statusuppdatering på över 24 timmar efter att den har skickats till leveransbolaget.

Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Ni som beställde från EG den 19/11 runt klockan 12 och fick leveransbekräftelse igår kväll, hur går det med er leverans när ni ska spåra paketet. Jag fick leveransbekräftelse från EG kl 21:12 igår, sen fick jag bekräftelse från Bring kl. 21:21 på mail och 21:22 på sms. Därefter har det inte hänt någonting. När jag går in på länken för att spåra paketet så står det under senaste händelsen: "Meddelande om försändelse på väg via sms, 4 december 21:22." Därefter har det inte hänt någonting alls. Ingen information alls om vart paketet befinner sig. Börjar bli nervös att min PS5 har slarvats bort

Dessa två meddelande får du normalt när de påbörjar packningen. När paketet har skickats så får man normalt det digitala kvittot och då dyker spårlänken även upp under dina ordrar (innan dess vet man i princip inte ens vilken order det är som spårlänken leder till). Så det verkar som din order inte har skickats ännu helt enkelt.

Jag beställde två exakt likadana varor på black friday inom 1 minut (de va någon begränsning på max en per order). Och jag fick t.o.m. två ordernummer i direkt följd. Ända lyckades de skicka dem två olika dagar
Som en liten jämförelse hur det kan se ut

Order 1
2020-12-04 05:11 "Ditt paket är snart på väg" från elgiganten med länk
2020-12-04 05:36 "Din leverans från Elgiganten är snart på väg" från bring med länk
2020-12-05 00:26 "Digitalt kvitto på ditt inköp 20.11.26 Elgiganten"
Spårstatus just nu "Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare."
Orderstatus: Skickad

Order 2
2020-12-04 18:26 "Din leverans från Elgiganten är snart på väg"
Spårstatus just nu "Meddelande om försändelse på väg via SMS"
(det kom aldrig något mail från elgiganten på den här)
Orderstatus: Reserverad

Medlem
Skrivet av MLundin:

Är väl en avtals-/förhandlingsfråga mellan ÅF och den som förser produkter (Sony i detta fall)?

Är väl Nordisk film som distribuerar samtliga Playstation som säljs i Sverige (Jag trodde själv att Sony tagit över detta, men så är det alltså inte)
Och nej alla får inte lika många. Kjell o Company meddelar t.ex. att de inte kommer få in några alls i år.

Om det är någon som har koll på vad som faktiskt händer angående leveranser så är det Nordisk Film man borde skicka alla frågor till. Men att hoppas på något konkret svar från det företaget...knappast.

Medlem

Hade inte tänkt köpa en PS5 till release men när det närmade sig release så ökade hypen som vanligt o jag hade episk tur o lyckades köpa en Disc versionen från Elgiganten vid 13 tiden. Fick sms igår fredag vid 2030 att paket var på gång. Idag vid 1030 dök den upp vid mitt utlämningsställe. Trist för alla som har förhandsbokningar sen länge från säljare som bara fortsatte ta emot bokningar utan någon tanke på hur många exemplar de skulle få in. Sen tycker jag inte direkt lösningen som elgiganten etc hade där de släpper till försäljning vid en viss tid är smart då deras sidor i allmänhet inte pallar och bots etc bara köper allt. Förhandsbokning o kösystem ftw men med moderation på hur många man tar in så klart, eller iaf klar info om köplats.

Medlem
Skrivet av MartaaN:

Jag har också beställt både series X och PS5 på MM. Står ingenting under status för mig heller.

Tack för svaret. Då är det nog inget konstigt med dem.

Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Varför tror du inte att alla ÅF får lika många exemplar?

Stora rikstäckande butiker som Elgiganten får givetvis fler apparater än Nisses Spel & Karameller i Värnamo.

Medlem
Skrivet av Popski:

Stora rikstäckande butiker som Elgiganten får givetvis fler apparater än Nisses Spel & Karameller i Värnamo.

😂😂

Medlem

Sista uppdateringen på min är att den skickats vidare från Jönköping 20.51 igår, efter det ingen uppdatering. Någon som vet vilket var nästa uppdatering bör vara för paket som ska långt norrut?

Sjukt roligt för alla att EG verkar lyckas leverera alla konsoler förresten!

Medlem
Skrivet av e3henri:

Dessa två meddelande får du normalt när de påbörjar packningen. När paketet har skickats så får man normalt det digitala kvittot och då dyker spårlänken även upp under dina ordrar (innan dess vet man i princip inte ens vilken order det är som spårlänken leder till). Så det verkar som din order inte har skickats ännu helt enkelt.

Jag beställde två exakt likadana varor på black friday inom 1 minut (de va någon begränsning på max en per order). Och jag fick t.o.m. två ordernummer i direkt följd. Ända lyckades de skicka dem två olika dagar
Som en liten jämförelse hur det kan se ut

Order 1
2020-12-04 05:11 "Ditt paket är snart på väg" från elgiganten med länk
2020-12-04 05:36 "Din leverans från Elgiganten är snart på väg" från bring med länk
2020-12-05 00:26 "Digitalt kvitto på ditt inköp 20.11.26 Elgiganten"
Spårstatus just nu "Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare."
Orderstatus: Skickad

Order 2
2020-12-04 18:26 "Din leverans från Elgiganten är snart på väg"
Spårstatus just nu "Meddelande om försändelse på väg via SMS"
(det kom aldrig något mail från elgiganten på den här)
Orderstatus: Reserverad

Jag fick ju dock ett mail (leverensbekräftelse) även från EG igår där det stod "Tack för din beställning hos Elgiganten! Produkt/produkterna skickas från lager idag." Alltså så skulle ju paketet enligt Elgiganten ha skickats igår.

Medlem

Borlänge Göteborg Karlstad Nyköping Uddevalla Örebro
Borås Halmstad Kristianstad Skövde Umeå Östersund
Eskilstuna Jönköping Linköping Stenungsund Uppsala
Gotland Kalmar Luleå Stockholm Västerås
Gävle Karlskrona Malmö Sundsvall Växjö

Dessa städer har lördagsleverans av Bring. Något man får när man beställer med express av Elgiganten? Jag fick en konsol levererad idag.

Medlem

Fick tag i XBOX Series X på releasedagen. Supernöjd och tacksam!

PS5 har varit omöjligt för mig att få tag i till ett rimligt pris. Bokade PS5 via Inet i somras men de kunde inte leverera i år. Har försökt beställa vid extrasläpp på Elgiganten och Netonnet men utan någon lycka. Igår beställde jag PS5 1:a leverans 2021 via Ginza. Hoppas verkligen på leverans i januari, men jag har ju lika liten aning om när nästa leverans sker som alla andra.

Medlem

Någon mer än jag som ännu inte hört något från Elgiganten eller Bring? Beställde 19/11.

Medlem

Inte hört ett s..t, beställde 19e kl 12.03. Står som reserverad. Verkar stendött.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Någon mer än jag som ännu inte hört något från Elgiganten eller Bring? Beställde 19/11.

samma sits men är säker på att det kommer snart inom dessa dagar. flera gånger jag beställt av elgiganten har jag inte fått någon info alls utan ett sms ploppar upp random en dag och säger att jag kan hämta hos ombud.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Någon mer än jag som ännu inte hört något från Elgiganten eller Bring? Beställde 19/11.

Jag har inte hört nåt heller. Förstår inte riktigt hur de har hanterat beställningarna. De sa att min skickas på tisdag men det tror jag fan inte på

Skriv svar