PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem

När jag pratade med kundtjänst sa dom till mig att det var konstigt att jag inte fått nått Mail/sms med leveransbekräftelse för att den skulle vara skickad. Han nämnde också att ibland kan just det strula lite och att det bara kommer ett meddelande om att man kan hämta den hos ombudet från ingenstans

Medlem

Har inte heller hört något om att leveransen skulle vara på väg. Beställde SE på EG 19/11 kl 12.14. Imorgon får det visa sig om EG håller vad de lovat, dvs. leverans 7/12.

Medlem
EG
Skrivet av Bo0oga:

Inte hört ett s..t, beställde 19e kl 12.03. Står som reserverad. Verkar stendött.

Samma för mig, inte hört ett smack sen ja beställde 19/11 vid 12 hugget. Men har fått id för å spåra där står det att de kommer 7/12 vilket kundtjänsten också sa.

Medlem
Skrivet av Anzwer:

Jag har inte hört nåt heller. Förstår inte riktigt hur de har hanterat beställningarna. De sa att min skickas på tisdag men det tror jag fan inte på

Har inte heller hört nåt men de har sagt när jag ringde för nån vecka sen att de kommer leverera 7/12 för mig. Hoppas de kan lova det.

Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Ni som beställde från EG den 19/11 runt klockan 12 och fick leveransbekräftelse igår kväll, hur går det med er leverans när ni ska spåra paketet. Jag fick leveransbekräftelse från EG kl 21:12 igår, sen fick jag bekräftelse från Bring kl. 21:21 på mail och 21:22 på sms. Därefter har det inte hänt någonting. När jag går in på länken för att spåra paketet så står det under senaste händelsen: "Meddelande om försändelse på väg via sms, 4 december 21:22." Därefter har det inte hänt någonting alls. Ingen information alls om vart paketet befinner sig. Börjar bli nervös att min PS5 har slarvats bort

Är i princip likadant för mig. Jag fick samma mail från EG och Bring vid 20:25 igår. Idag vid 14-tiden meddelade Klarna att det nu går att betala fakturan, vilket brukar betyda att det är skickat, men det har inte hänt något mer på spårningen hos Bring idag och jag har heller inte fått digitalt kvitto från EG. De verkar ha ett lite opålitligt system där alla verkar få olika information, men vi får nog våra konsoler på måndag eller tisdag i alla fall!

Medlem

Jag tror att alla som fortfarande väntar på leveransbekräftelse från EG kan sitta ner i båten och vänta tills den 7e. Förmodligen kommer ni få ett sms/mail i morgon och konsolen blir levererad som den ska. Annars sker det den 8e, inte hela världen förmodligen 🙂

Medlem

Efter att jag åkte iväg men frugan och att äta Julbord med sonen och hans respective, han jag få ett SMS om hem leverans tid.
20201207 17:00 - 22:00
Klart man är nu hyppad för Måndag som aldrig för

Ps.
PS5 Disk Ed.
Beställt från EG 20201119 13:xx
beställning inkommer 20201207

Medlem
Skrivet av Popski:

Någon mer som har en beställning på MediaMarkt där statusen på ordern är helt blank? Kan det möjligen bero på att jag valde att hämta i butik? Jag beställde i oktober så den är ju inte på gång än på länge, men tycker att det borde stå något där.

Yes, samma här. Och min beställning är daterad 18 september.

Medlem
Skrivet av NiclasB92:

Alla ni som skriver att ni förhandsbokade i t.ex. juni och är besvikna för att ni får era PS5:or först 2021 medan vi som beställt från EG den 19/11 får våra PS5:or nästa vecka. Det är varken Elgigantens eller Sonys fel. Sony skeppar ut lika många PS5:or till alla ÅF. Enda anledningen till att ni som har beställt från t.ex. Webhallen, MediaMarkt Inet m.m. får vänta längre än oss som beställt från EG är på grund av att era ÅF öppnade upp förhandsbokningarna för tidigt.

Så här funkar det: T.ex så får EG veta i september att de kommer få in 1000 exemplar av PS5 i november. Därför så släpper EG 1000 förhandsbokningar i september. I november så får EG veta att de ska få in ytterligare 1000 exemplar i runt månadsskifter november/december och släpper därför 1000 nya bokningar den 19 november. Samtidigt så kör t.ex. Webhallen sitt egna race och öppnar upp förhandsbokningar redan i början av 2019 (LÅÅÅÅÅNGT innan PS5 ens var officiell). Och när Sony väl meddelar Webhallen att de kommer att få in 1000 exemplar runt release (19 november) så har kanske 50 000 förhandsbokningar redan gjorts. Det är alltså 49 000 pers som får vänta på sina PS5:or ENBART på grund av att Webhallen har gjort ett extremt dåligt jobb med förhandsbokningen.
Så med det sagt, ja det kanske känns orättvist att vi som beställde från EG den 19/11 2020 får våra PS5:or tidigare än er som beställde från t.ex Webhallen den 6/7 2020. Men detta är INTE Sonys fel. Det är heller INTE Elgigantens fel. Det är ENBART Webhallens fel. Samma gäller er som beställt från MediaMarkt eller Inet, eller vart ni nu har beställt ifrån.

Är det någon ni ska skylla på så är det ER återförsäljare som har tagit emot fler förhandsbokningar än vad de får in exemplar.

Man bör sätta all besvikelse i kontexten av vilket extremt skitår 2020 har varit. Det var förvisso aldrig rimligt att skapa så höga förväntningar på en spelkonsol, men för många blev det ett hopp om lite glädje och ljusning i en annars ganska dyster vardag.

Samtidigt är min upplevelse att de flesta som står utan konsol trots att de förbokat tidigt riktar sin frustration just mot Webhallen, Inet, Komplett och övriga ÅF som brustit så kapitalt i sina respektive säljstrategier.

Visst ser man ett och annat bittert inlägg om att det är orättvist att någon fick sin PS5 före andra, men det är samtidigt begripligt. I de flesta sammanhang kan man ju förvänta sig att få en förhandsbokning på release om förhandsbokade ett år i förväg.

Vare sig konsumenter, återförsäljare, dist eller tillverkare lyckades förutse detta trots erfarenheter från tidigare lanseringar där trycket varit högt. Att sedan vissa ÅF har gjort bort sig rejält och scalpers inte direkt har gjutit eld på vågorna gör att känslorna ibland kokar över.

Det är lätt att vara efterklok både som vinnare och förlorare i det lotteri som denna lansering utvecklades till att bli.

Medlem

Fortfarande inte hört något och har leveransdatum imorgon med expressfrakt. Ingenting har förändrats gällande ordern sedan den 19/11. Ser mörkt ut det här...

Medlem
Skrivet av Chrizkillah:

Fortfarande inte hört något och har leveransdatum imorgon med expressfrakt. Ingenting har förändrats gällande ordern sedan den 19/11. Ser mörkt ut det här...

Samma här, har dock inte expressfrakt.

Medlem
Skrivet av Chrizkillah:

Fortfarande inte hört något och har leveransdatum imorgon med expressfrakt. Ingenting har förändrats gällande ordern sedan den 19/11. Ser mörkt ut det här...

Har inte heller hört nåt, men har inte expressfrakt. Enligt unika ID:et är det 8:e som gäller men EG sa att det är då det ska skickas medan andra har fått sagt att det är då deras order ska vara levererad. Man önskar att man hade hört nåt iaf

Medlem

Min verkar inte ta sig vidare efter Jönköping, ingen uppdatering sedan 20.51 den 4/12.

"Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare.
4 december 20:51 - 556 52 JÖNKÖPING"

Ingen stress egentligen, den kommer säkert fram. Men man blir ju nojig över om Bring skulle tappat bort paketet...

Medlem

Inte heller jag har hört någon från EG sedan beställningen av en ps5 disc den 19/11 vid 13 tiden. Har expressfrakt, hade varit skönt att få veta att den skickats.

Skrivet av fjeddo:

Min verkar inte ta sig vidare efter Jönköping, ingen uppdatering sedan 20.51 den 4/12.

"Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare.
4 december 20:51 - 556 52 JÖNKÖPING"

Ingen stress egentligen, den kommer säkert fram. Men man blir ju nojig över om Bring skulle tappat bort paketet...

Jag har precis samma status som dig fast kl 21:17. Om inget ändras imorgon måndag kanske det är skäl för oro men att inte så mycket händer över helgen kanske är att förvänta sig.

Medlem
Skrivet av krs_kristoffer:

Jag har precis samma status som dig fast kl 21:17. Om inget ändras imorgon måndag kanske det är skäl för oro men att inte så mycket händer över helgen kanske är att förvänta sig.

Nej det är sant.

Jag försökte för övrigt ändra till hemleverans. Skrev in adress osv och betalade. Betalningen gick igenom men fick bara ett felmeddelande på Brings sida efter det. Nu efter att jag betalat står det bara "Vi beklagar, vi kan inte erbjuda hemleverans för detta paketet." fast de i vanliga fall erbjuder hemleverans i min stad. Skumt.

Medlem
Skrivet av Sn0rt:

Inte heller jag har hört någon från EG sedan beställningen av en ps5 disc den 19/11 vid 13 tiden. Har expressfrakt, hade varit skönt att få veta att den skickats.

Själv fick jag meddelande tidigt på fredag att den skickats och eftersom vissa andra i Stockholmsområdet redan fått den tycker jag det är mystiskt att inte jag fick den igår. Men som andra sagt i tråden verkar inte tiden man beställt eller vart man bor spela någon som helst roll.

Har ju gått från "Lyckades jag verkligen få till en beställning?" till "Hoppas den inte blir stulen av ombudet"

Medlem

Så länge den dyker upp någon gång nästa vecka är jag nöjd. Skulle de ha lovat bort fler PS5:or än de fått in i lager ska de få skäll, det kan jag lova

Skrivet av Popski:

Någon mer som har en beställning på MediaMarkt där statusen på ordern är helt blank? Kan det möjligen bero på att jag valde att hämta i butik? Jag beställde i oktober så den är ju inte på gång än på länge, men tycker att det borde stå något där.

Beställde också för upphämtning i butik men den 27/9. Hur ser du statusen på ordern?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Så länge den dyker upp någon gång nästa vecka är jag nöjd. Skulle de ha lovat bort fler PS5:or än de fått in i lager ska de få skäll, det kan jag lova

Tänker precis som dig och det är just det som oroar mig, att de lovat bort fler än de fått in i lager. Skiter fullständigt i om den kommer imorgon eller under veckan, vill bara ha ett ”livstecken” på att någonting händer med ordern överhuvudtaget.

Ser f.ö att det dykt upp några nya auktioner på Tradera med konsoler köpta på Elgiganten, självklart med ockerpriser. Fan vad ledsen man blir.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Oj! Vad gör man ens då? Fick du pengarna tillbaka?

Ringde till butiken dagen efter som sa att jag skulle skicka bilder till dem på lådan samt polisanmäla ombudet där jag hämtade ut paketet.

I fredags fick jag brev från polisen om att ärendet läggs ner. Ringde då till butiken igen och frågade vad vi gör nu. De berättade då att de gjort en reklamation mot DHL och att de kommer göra en återbetalning till mig.

Så pengarna verkar jag få tillbaka iaf men man sitter ändå besviken utan en PS5.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Nu ska jag inte spamma sönder forumet, men ni andra som inte heller hört något, vad har ni för leveransalternativ? Expressfrakt med hemleverans? Man har ju bara hört om att folk fått skickat till ombud. Tänker om det kan ha något med det att göra.

Medlem
Skrivet av Chrizkillah:

Nu ska jag inte spamma sönder forumet, men ni andra som inte heller hört något, vad har ni för leveransalternativ? Expressfrakt med hemleverans? Man har ju bara hört om att folk fått skickat till ombud. Tänker om det kan ha något med det att göra.

Ekonomi - paket

Medlem
Skrivet av Chrizkillah:

Nu ska jag inte spamma sönder forumet, men ni andra som inte heller hört något, vad har ni för leveransalternativ? Expressfrakt med hemleverans? Man har ju bara hört om att folk fått skickat till ombud. Tänker om det kan ha något med det att göra.

Jag tog hemleverans med express, Statusen hos elgiganten står som skickad, fick ett till digitalt kvitto ifrån EG, Spårningsnummer ifrån BRING där de står att de lämnade Jönköping i fredags kl 16:00. Efter det ingen uppdatering

Medlem
Skrivet av Chrizkillah:

Nu ska jag inte spamma sönder forumet, men ni andra som inte heller hört något, vad har ni för leveransalternativ? Expressfrakt med hemleverans? Man har ju bara hört om att folk fått skickat till ombud. Tänker om det kan ha något med det att göra.

Expressfrakt, inga livstecken från EG.

Medlem
Skrivet av Hadji:

Jag tog hemleverans med express, Statusen hos elgiganten står som skickad, fick ett till digitalt kvitto ifrån EG, Spårningsnummer ifrån BRING där de står att de lämnade Jönköping i fredags kl 16:00. Efter det ingen uppdatering

Min order hos EG står som reserverad fortfarande, enligt unikt id ska den komma 7/12 express hemleverans

Medlem
Skrivet av Hadji:

Jag tog hemleverans med express, Statusen hos elgiganten står som skickad, fick ett till digitalt kvitto ifrån EG, Spårningsnummer ifrån BRING där de står att de lämnade Jönköping i fredags kl 16:00. Efter det ingen uppdatering

Då vet du att din är på gång iallafall, kul! Den lär komma på måndag då som lovat.

Medlem

Jag bad om att få ett digitalt kvitto förväg för att kunna söka på det där UID. Undrar om detta har gjort att det blivit något fel i deras system, de flesta här verkar ju få sitt digitala kvitto i samband med att den skickas.

Medlem
Skrivet av Sn0rt:

Jag bad om att få ett digitalt kvitto förväg för att kunna söka på det där UID. Undrar om detta har gjort att det blivit något fel i deras system, de flesta här verkar ju få sitt digitala kvitto i samband med att den skickas.

Jag bad också om uid.. Svårt och tro att de skulle strula till de.. 🥴

Medlem
Skrivet av Sn0rt:

Jag bad om att få ett digitalt kvitto förväg för att kunna söka på det där UID. Undrar om detta har gjort att det blivit något fel i deras system, de flesta här verkar ju få sitt digitala kvitto i samband med att den skickas.

När jag ringde kundservice 20/11-2020 och fråga ifall jag verkligen lyckades få igenom beställning skickade de automatiskt ett digitalt kvitto till mig efter samtalet utan att jag fråga, sen fick jag ett till när den skickades. Men jag fick ingen unik id på det nya kvittot

Skriv svar