Speldator till sonen

Medlem
Speldator till sonen

Hej!

Sonen önskar sig en speldator i julklapp. Normalt sett så bygger jag själv. Men är sjukskriven pga utmattning och klarar inte av att göra det själv den här gången.

Finns det någon påläst där ute som kan rekommendera en färdigbyggd dator? Helst en som faktiskt går att köpa och inte är reatnoterad den till mars 2023...

Krav:
Prisjakt absolut max 13000 men helst lägre.
Helst Nvidia grafikkort (vet att det kan vara svårt att få tag på)
Windows givetvis
Helst stationär men laptop ett alternativ om grafikdelen är stark.

Extremt tacksam om någon där ute kan förbarma sig att kolla runt eller svara om du har tips.

Har ni frågor så tveka inte. Jag har säkert glömt massa nu.

/M

jbx
Medlem

Har du kikat på sweclockers? Finns mängder av liknande frågor och bra svar där.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Spontant tycker jag den här känns väldigt prisvärd. Enda datorn på Prisjakt med 2070 för under 13000 kr.

Det som skulle kunna sägas vara negativt är att processorn är någon generation gammal (i5 8400), men ska det spelas är ju GPU:n ändå viktigast.

https://www.billigteknik.se/speldator/27886-hp-pavilion-gamin...

Edit: Annars håller jag med föregående talare. På Swec brukar man få bra svar (och i slutändan övertalas att bygga själv 😛).

Edit 2: Såg att det bara är 8 GB minne i den. Är kanske inte så prisvärd trots allt. Även om det iofs är billigt att uppgradera.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Min far köpte en färdigbyggd speldator från Webhallen från deras egna "Webhallen Config"-utbud i somras för att spela Flight Simulator och är helnöjd.

Komplett har ju även sitt egna "Komplett PC"-utbud som det kan vara värt att ta en titt på.

Inaktiv

Som tidigare nämnt så är swec en väldigt bra plats för denna frågan. Dock kan jag rekommendera inet.se, ta kontakt med dom och berätta vad datorn ska vara för, budget etc. Då kan dom sätta ihop delar som lirar bra tillsammans, deras service är väldigt bra.

Skulle du vilja att de sätter ihop datorn så tror jag endast att de kostar ca 500kr.

Medlem

Ja Sweclockers har många personer som är väldigt kunniga inom datorer, rekommenderar att du kikar på deras forum. Ibland kan det vara någon som redan frågat om liknande saker.

Medlem

Den där var riktigt fin. Helt klart bättre än den jag länkade. 👌


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Intressant! Någon som beställt därifrån?

Tack för alla svar hittills. Tveka inte om ni har mer förslag.

Medlem

Jag tycker du ska kika på komponentkoll, jag plockade lite friskt här, finns definitivt besparningsmöjligheter där du kan välja billigare chassi osv:
https://komponentkoll.se/bygg/onByo

Om du hittar så alla delar finns hos webhallen så bygger de ihop det åt dig för ~700 med tester och allt. Du får lägga till kostnaden för windows.

Det svåra är idag grafikkort eftersom de inte fallit i pris så mkt som de borde iochmed brist på nya komponenter.
Välj för all del ett billigare grafikkort och sen uppgradera om ett år.

Medlem

Du kan inte hitta bättre deal än denna om du vill ha en färdig dator.

Du får liknande pris om du väljer samma komponenter själv och låter till exempel Webhallen eller Inet att bygga ihop den. Lite bättre moderkort får du och ssd, men inte mer än så.

Medlem

Känner inte till Sharkgaming, personligen hade jag gjort som vissa verkar ha föreslagit redan, lagt till samma komponenter hos en mer känd butik som Webhallen, Inet eller Komplett.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Intressant! Någon som beställt därifrån?

Tack för alla svar hittills. Tveka inte om ni har mer förslag.

inga egna erfarenheter men känner en som känner en som köpt därifrån.
Allt var i sin ordning från början, kom på utsatt tid och inga fel så personen har inte behövt vara i nått supportärende iaf.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hej,

Är inte här för att hijacka tråden, men kom på en relevant fråga (ska uppgradera min burk) gällande grafikkort. Om man köper tex en Webhallen-Config eller en Konplett-PC, med ett grafikkort, såklart, finns dom att tillgå i en sådan färdigbyggd tro? Eller blir det till att vänta i någon/några månader där också?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Hej,

Är inte här för att hijacka tråden, men kom på en relevant fråga (ska uppgradera min burk) gällande grafikkort. Om man köper tex en Webhallen-Config eller en Konplett-PC, med ett grafikkort, såklart, finns dom att tillgå i en sådan färdigbyggd tro? Eller blir det till att vänta i någon/några månader där också?

Det står antagligen när du lägger det i varukorgen. Men gissar på att om du ska ha ett RTX 3000 serien eller RX 6000 serien är det lång väntat tyvärr.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Det står antagligen när du lägger det i varukorgen. Men gissar på att om du ska ha ett RTX 3000 serien eller RX 6000 serien är det lång väntat tyvärr.

Både ja och nej. Olika datum på olika sidor, såklart. Men det är ingen som riktigt vet, eller någon annan typ av källa?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Både ja och nej. Olika datum på olika sidor, såklart. Men det är ingen som riktigt vet, eller någon annan typ av källa?

Om dom inte har enkom korta undanlagda för sina egna konfigurationer så blir det tyvärr att vänta.

Det är nog en fråga du bör ställa direkt till Inet, komplett mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om dom inte har enkom korta undanlagda för sina egna konfigurationer så blir det tyvärr att vänta.

Det är nog en fråga du bör ställa direkt till Inet, komplett mm

Ja, tänkte det också. Absolut, ville bara höra med kollegorna här på forumet först, alltid trevlig med first-hand-experience.


signatur

Niet.

Medlem

vill du ha bästa möjliga hjälp så skriv i SweClockers.com forumet 👍

Medlem

inet skruvar ihop lösa delar åt en för ca 600kr också 👍

Medlem

Jag tycker komplett.se generellt sätt erbjuder bra och prisvärda paket. Vare sig det är för gaming eller kontorsbruk.


signatur

Spelar så ofta det går och driver webbyrå Cajber Softworks

1
Skriv svar