Activision stämmer Netflix för att ha snott deras ekonomichef

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Eh? Olagligförklara alla anställningsavtal?
Låter lite för radikalt för min smak.

Innebär att dom får extremt mycket bättre lön, man gör det valet själv. Är lite som att signa för att sportlag, spelar du i högsta ligan är kontrakten vattentätare, inget annorlunda här.

Medlem

Det här gäller i stort sett alla i min branch (IT-branchen), man går helt enkelt inte över till en konkurrent bara sådär. Speciellt inte om man har en sådan position som den här personen har.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det här gäller i stort sett alla i min branch (IT-branchen), man går helt enkelt inte över till en konkurrent bara sådär. Speciellt inte om man har en sådan position som den här personen har.

Borde det inte vara individens ansvar och val? Han gjorde ju detta medvetet om han hade skrivit på ett avtal där detta stog i. Det kan inte bli företagets fel som anställt personen anser jag? Det är ju trots allt personen i fråga som har ett kontrakt med sin underskrift på förmodligen? Och därmed ett ansvar och plikt som gällande kontrakt innehar


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Förklara gärna vad du menar med: "Du har ju ett själv ett ansvar som anställd att vara lojal mot din arbetsgivare." ?
Just det, i ditt annars bra svar, ställer mig verkligen frågande.

Skriver du under ett kontrakt innebär ju det att du ska vara lojal mot det företaget. Samma inom min bransch, jag får inte jobba svart, inte för att just svartjobb är olagligt utan även för att jag snor jobb från företaget där jag är anställd. På samma sätt som din arbetsgivare har skyldigheter mot dig vilket står i samma kontrakt antar jag. Jag ser inget fel med det alls, tar vi bort kontrakt och skyldigheter kommer det bli kaos tror jag, du tror inte arbetsgivarna betalar "vanliga knegare" bra lön för att dom vill va? Kolla bara i länder där dessa lagar och regler inte finns, där måste människor ha flera jobb för att kunna ha nog med pengar för att överleva. Dessa regler finns inte för att någon tyckte det var kul att skriva lite regler, dom finns för att skydda både företaget och dig som anställd. Sen att vissa av dessa regler kanske borde moderniseras det är en annan fråga.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Gandy:

Borde det inte vara individens ansvar och val? Han gjorde ju detta medvetet om han hade skrivit på ett avtal där detta stog i. Det kan inte bli företagets fel som anställt personen anser jag? Det är ju trots allt personen i fråga som har ett kontrakt med sin underskrift på förmodligen? Och därmed ett ansvar och plikt som gällande kontrakt innehar

Problemet med en person i hans position besitter ju väldigt mycket affärsstrategisk kunskap, därför bör han sitta i någon slaggs karantän innan han hoppar på det andra jobbet. Detta ska ju givetvis betalas av företaget han ska bli anställd av.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Problemet med en person i hans position besitter ju väldigt mycket affärsstrategisk kunskap, därför bör han sitta i någon slaggs karantän innan han hoppar på det andra jobbet. Detta ska ju givetvis betalas av företaget han ska bli anställd av.

ok ja det köper jag


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

12
Skriv svar