The Game Awards tjuvstartar när Ghost of Tsushima får folkets pris

Robot
The Game Awards tjuvstartar när Ghost of Tsushima får folkets pris

Låg länge under, men spurtade förbi The Last of Us 2.

#game-awards, #ghost-of-tsushima


Medlem

Ghost förtjänar definitivt att bli årets spel mer än last of us 2. Last of us 2 var ett bra spel men hade lite för mkt brister tycker jag så tycker inte det förtjänar o bli årets spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Mitt årets spel är Half life Alyx tätt följt av Boneworks.
2 VR spel med andra ord, det tar sig på VR-scenen.

Cyberpunk får jag väll gissa blir mitt nästa års spel då "brytpunkten" för året spel är innan året är slut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är dags. Tiden är inne.

I believe!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tycker nog personligen att både Hades och Doom är bättre spel, men åtminstone är det inte TLoU2.

Medlem

Välförtjänt, visar även hur spelkritiker är på god väg att bli lika frånkopplade från spelarna som filmkritiker är.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Välförtjänt, visar även hur spelkritiker är på god väg att bli lika frånkopplade från spelarna som filmkritiker är.

Tycker att dom gett Ghost ganska bra betyg överlag.

Men tydligen får man inte gilla last of us 2 för då är man både det ena och det andra.

Har dock märkt att 98% av folk som hatar last of us 2 har inte ens spelat det. Känns väldigt konstigt.

It's not a lake, it's an ocean

Kul för Sucker Punch! Vilket år de har haft.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tydligen genomfördes det ännu en kampanj mot Last of Us 2 när det såg ut som att spelet var på väg att vinna där folk på vissa delar av nätet uppmanades att rösta på Tsushima enbart för att TLOU2 inte skulle vinna.

Jag har inte spelat något av spelen men det kan behövas lite perspektiv på omröstningen.

Medlem

Ghost of tsushima måste vara grymt för last of us 2 är nog en av mina topp 5 spel genom alla tider.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har dock märkt att 98% av folk som hatar last of us 2 har inte ens spelat det. Känns väldigt konstigt.

Jag hatar inte TLoU2 men allt jag läst om det, både från för- och emot-sidan, säger mig att jag kommer att hata det om jag spelar det. Det känns för mig som att mycket av kritiken är befogad.

Dex
Medlem
Skrivet av kebbe:

Välförtjänt, visar även hur spelkritiker är på god väg att bli lika frånkopplade från spelarna som filmkritiker är.

Va? Ghosts of Tsushima har ju fått jätte bra betyg från många recensenter?

Skrivet av kebbe:

Välförtjänt, visar även hur spelkritiker är på god väg att bli lika frånkopplade från spelarna som filmkritiker är.

Intressant iakttagelse, något speciellt du tänker på där?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Intressant iakttagelse, något speciellt du tänker på där?

Ghost of Tsushima svävade mellan 6/10 och 8/10 på många stora plattformar när det släpptes, det landade till slut på 83 hos Metacritic. Spelarna å andra sidan verkar älska det, utöver omröstningar som denna så ligger det även på 9.2 i Metacritics användarbetyg. Samtidigt hyllades The Last of US: Part 2 till skyarna av spelkritikerna, Metascore på 93 och full pott hos mängder av enorma sidor, detta med ett användarbetyg på 5.7. Bortser man från konspirationsteorier om recensionsbombning ser jag inte hur man kan argumentera mot att spelet var väldigt polariserande för spelarna.

Nu kritiserar jag inte betygen som Ghost of Tsushima eller The Last of Us: Part 2 kammade hem, det är personliga åsikter som inte behöver representera någonting annat än skribenten själv. I slutändan är dock spelkritik en form av konsumentupplysning och jag tycker mig se en utveckling i samma väg som filmvärlden där man lite lätt skämtsamt kan läsa en sågning som att filmen troligen är helt ok. Filmerna som hyllas av filmkritiker och kammar hem mängder av priser på galor tilltalar inte den breda filmpubliken, filmer från Marvel och DC är även för "fula" för ha en plats. Filmkritikerna har hamnat i en bubbla där man hyllar samma filmer, dunkar varandra i ryggen och ger priser till filmer som ingen ser och som en extremt liten grupp tycker är sevärda.

Spel som The Last of Us: Part 2 och Ghost of Tsushima visar vissa tecken på att spelkritiker närmar sig samma sorts bubbla, dock i betydligt mindre omfattning än så länge. Det är Rotten Tomatoes-syndromet där användarna och "recensenternas" åsikter är motsatser till varandra.

Medlem
Skrivet av kebbe:

[...] Bortser man från konspirationsteorier om recensionsbombning ser jag inte hur man kan argumentera mot att spelet var väldigt polariserande för spelarna.

[...]

Tycker man kan vara lite försiktig med att kasta runt ordet "konspirationsteori" här gällande recensionsbombning. Vi snackar trots allt om ett känt problem som bl.a. Steam aktivt försöker bromsa, och inte satanistiska liberala brevduvor som våldtar ofödda foster genom telepatiska länkar förstärkta via aluminiumtäckta pizzakartonger sponsrade av Bill Gates (eller vad nu dagens populära vansinne handlar om).

Annars håller jag överlag med dig, även om jag tror att recensioner i sin vanliga form blir mer och mer irrelevanta, och att "äkta" recensenters åsikter spelar mindre och mindre roll. Tycker inte det verkar som folk längre baserar sina köp på vad dessa säger om spelen, utan mer och mer på vilken favoritstreamer som pumpar ut sponsrad reklam för stunden.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Jag hatar inte TLoU2 men allt jag läst om det, både från för- och emot-sidan, säger mig att jag kommer att hata det om jag spelar det. Det känns för mig som att mycket av kritiken är befogad.

Vad är det med last of US 2 som "alla" hatar?
Jag har inte spelat spelet själv och är väll inte så intresserad.
Tyckte 1an var ett helt ok spel men finns ju bättre helt klart.
Men vänner och kollegor som jag pratat med som är gamers som spelat både 1an och 2an tycker att 2an är jätte bra.

Tillägger att dom är riktiga Playstation fans och dom gillar Ghost of tsushima också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Margy:

Tydligen genomfördes det ännu en kampanj mot Last of Us 2 när det såg ut som att spelet var på väg att vinna där folk på vissa delar av nätet uppmanades att rösta på Tsushima enbart för att TLOU2 inte skulle vinna.

Jag har inte spelat något av spelen men det kan behövas lite perspektiv på omröstningen.

Det var Druckmann som tweetade ut att folk skulle gå in o rösta på Last Of Us 2 för att "störa hatarna". Han tog senare bort tweeten och bad om ursäkt för hur han uttryckt sig.
Så om det cirkulerat ett liknande utlägg men om Ghost misstänker jag det var en direkt respons till Druckmanns tweet.

Skrivet av Molotov:

Vad är det med last of US 2 som "alla" hatar?
Jag har inte spelat spelet själv och är väll inte så intresserad.
Tyckte 1an var ett helt ok spel men finns ju bättre helt klart.
Men vänner och kollegor som jag pratat med som är gamers som spelat både 1an och 2an tycker att 2an är jätte bra.

Tillägger att dom är riktiga Playstation fans och dom gillar Ghost of tsushima också.

Personligen hatade jag det inte. Produktionsmässigt finns det inget snyggare spel på förra konsolgenerationen. Det var en fröjd att både se och höra vill jag lova.
Jag tänker inte göra ett superlångt inlägg men för att försöka summera lite.
Spelet var på tok för långt för min smak. Det är över 20+ timmar och det är fräckt *om* man bara hade fått något nytt att göra under spelets gång. Men det är samma basic cover shooter spel rakt igenom hela tiden. Från första till sista minuten händer absolut inget nytt. Inga nya attacker, inga nya färdigheter nada, zip, zero. Det blir såååååå utdraget.
Sean fann jag berättelsen vara en redig berg o dal bana. Alldeles för spretig och utdragen och jag fick känslan flera gånger under spelets resa att den har varit väldigt annorlunda en gång tiden och att man fyllt på och gjort om o tagit bort saker här o där allt eftersom utvecklingens gång vilket gjort att det nu var ställen jag kliade mig friskt i huvudet i hur ologiskt saker o ting utspelade sig.

Det var ett helt ok spel. Jag hatade det inte.Några val Naughty Dog gjorde var rent utav genialiska tycker jag, bla när de fimpade en viss karaktär som fick många att skita på sig verkar det som. Tyckte det var vågat gjort och det störde mig inte alls.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Tycker att dom gett Ghost ganska bra betyg överlag.

Men tydligen får man inte gilla last of us 2 för då är man både det ena och det andra.

Har dock märkt att 98% av folk som hatar last of us 2 har inte ens spelat det. Känns väldigt konstigt.

Det är så hatare fungerar. Det har aldrig funnits en nyfiken hatare

Medlem
Skrivet av SunShine:

Personligen hatade jag det inte. Produktionsmässigt finns det inget snyggare spel på förra konsolgenerationen. Det var en fröjd att både se och höra vill jag lova.
Jag tänker inte göra ett superlångt inlägg men för att försöka summera lite.
Spelet var på tok för långt för min smak. Det är över 20+ timmar och det är fräckt *om* man bara hade fått något nytt att göra under spelets gång. Men det är samma basic cover shooter spel rakt igenom hela tiden. Från första till sista minuten händer absolut inget nytt. Inga nya attacker, inga nya färdigheter nada, zip, zero. Det blir såååååå utdraget.
Sean fann jag berättelsen vara en redig berg o dal bana. Alldeles för spretig och utdragen och jag fick känslan flera gånger under spelets resa att den har varit väldigt annorlunda en gång tiden och att man fyllt på och gjort om o tagit bort saker här o där allt eftersom utvecklingens gång vilket gjort att det nu var ställen jag kliade mig friskt i huvudet i hur ologiskt saker o ting utspelade sig.

Det var ett helt ok spel. Jag hatade det inte.Några val Naughty Dog gjorde var rent utav genialiska tycker jag, bla när de fimpade en viss karaktär som fick många att skita på sig verkar det som. Tyckte det var vågat gjort och det störde mig inte alls.

Tack för svar.
Det var ungefär så jag tyckte med the last of US 1.
Cover Shooter med väldigt "basic" problemlösning.
Däremot var det väll storyn som fick en att fortsätta spela.
Antar att det är det folk gillar då fortsättning på storyn men gameplay kanske inte är nå speciellt.
Och dom som inte gillar stör sig på repetitivt gameplay?
Verkar iafvara väldigt delade meningar bland Playstation spelarna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av feistin:

Ghost of tsushima måste vara grymt för last of us 2 är nog en av mina topp 5 spel genom alla tider.

Det är det!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack för svar.
Det var ungefär så jag tyckte med the last of US 1.
Cover Shooter med väldigt "basic" problemlösning.
Däremot var det väll storyn som fick en att fortsätta spela.
Antar att det är det folk gillar då fortsättning på storyn men gameplay kanske inte är nå speciellt.
Och dom som inte gillar stör sig på repetitivt gameplay?
Verkar iafvara väldigt delade meningar bland Playstation spelarna

Ja, tror även många dras in i världen de skapat också. Det höll mig underhållen de första tio timmarna iaf. Det är så jävla snyggt och låter så jävla bra det spelet så det är inte klokt. Man är nyfiken på nästa set and setting typ men det trillar isär till slut. det fungerar inte hur länge som helst. Och saker som händer i berättelsen som kunde bli något riktigt spännande och hotfullt bara slarvas bort kände jag flertalet gånger.
Druckmann verkar vara en herre med en miljard idéer i huvudet och alla ska givetvis få utrymme. Det fungerar inte för mig. Det blir rörigt och saker som borde få ta sin tid snabbas upp alt bara försvinner ur berättelsen för att man ska hinna med nästa grej han kommit på osv osv.
Samtidigt som jag har den här inställningen vill jag även ändå att folk ska uppleva spelet. För när det väl är bra, och last of us 2 har bra saker i sig, så är det så in i sjuttsingen bra.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Haha skulle vara jävligt häftigt om de visades upp med ett närliggande releasedatum.
Hoppas bara de inte skippar PvP denna gång.

Skrivet av kebbe:

Ghost of Tsushima svävade mellan 6/10 och 8/10 på många stora plattformar när det släpptes, det landade till slut på 83 hos Metacritic. Spelarna å andra sidan verkar älska det, utöver omröstningar som denna så ligger det även på 9.2 i Metacritics användarbetyg. Samtidigt hyllades The Last of US: Part 2 till skyarna av spelkritikerna, Metascore på 93 och full pott hos mängder av enorma sidor, detta med ett användarbetyg på 5.7. Bortser man från konspirationsteorier om recensionsbombning ser jag inte hur man kan argumentera mot att spelet var väldigt polariserande för spelarna.

Nu kritiserar jag inte betygen som Ghost of Tsushima eller The Last of Us: Part 2 kammade hem, det är personliga åsikter som inte behöver representera någonting annat än skribenten själv. I slutändan är dock spelkritik en form av konsumentupplysning och jag tycker mig se en utveckling i samma väg som filmvärlden där man lite lätt skämtsamt kan läsa en sågning som att filmen troligen är helt ok. Filmerna som hyllas av filmkritiker och kammar hem mängder av priser på galor tilltalar inte den breda filmpubliken, filmer från Marvel och DC är även för "fula" för ha en plats. Filmkritikerna har hamnat i en bubbla där man hyllar samma filmer, dunkar varandra i ryggen och ger priser till filmer som ingen ser och som en extremt liten grupp tycker är sevärda.

Spel som The Last of Us: Part 2 och Ghost of Tsushima visar vissa tecken på att spelkritiker närmar sig samma sorts bubbla, dock i betydligt mindre omfattning än så länge. Det är Rotten Tomatoes-syndromet där användarna och "recensenternas" åsikter är motsatser till varandra.

Tack för bra förklaring.

Ja, det är ett annorlunda recensionsklimat idag, och ibland kan man undra om man har sett samma film / spel, läst samma bok.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Tycker att dom gett Ghost ganska bra betyg överlag.

Men tydligen får man inte gilla last of us 2 för då är man både det ena och det andra.

Har dock märkt att 98% av folk som hatar last of us 2 har inte ens spelat det. Känns väldigt konstigt.

Visste du att 98,5% av alla %satser i foruminlägg hittas på i skrivande stund?


signatur

I drank what?

Medlem

Spelar Ghost of Tsushima nu och tycker verkligen det förtjänar priset. Det jag hoppas på nu är en uppföljare, även om jag just nu mest är inne i Legends-läget.

Medlem

Nu hoppas vi på något nytt från OOOOOOOOHHHHHHHH ELDEN RING!

Medlem
Skrivet av Margy:

Tydligen genomfördes det ännu en kampanj mot Last of Us 2 när det såg ut som att spelet var på väg att vinna där folk på vissa delar av nätet uppmanades att rösta på Tsushima enbart för att TLOU2 inte skulle vinna.

Jag har inte spelat något av spelen men det kan behövas lite perspektiv på omröstningen.

Det verkar som att det var efter Druckmann's tweet "TLoU fans, activate! As a bonus, for every vote you cast for The Last of US Part II, a hater loses their caps lock." som satte igång det hela. Många tolkade tydligen tweetet som att han kallade alla som inte gillade spelet för haters och gav igen genom att rösta på Ghost of Tsushima.
Han tog senare bort tweetet och bad om ursäkt.

Personligen tycker jag Ghost of Tsushima var ett fantastiskt spel som förtjänar vinsten.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det verkar som att det var efter Druckmann's tweet "TLoU fans, activate! As a bonus, for every vote you cast for The Last of US Part II, a hater loses their caps lock." som satte igång det hela. Många tolkade tydligen tweetet som att han kallade alla som inte gillade spelet för haters och gav igen genom att rösta på Ghost of Tsushima.
Han tog senare bort tweetet och bad om ursäkt.

Personligen tycker jag Ghost of Tsushima var ett fantastiskt spel som förtjänar vinsten.

Ännu ett fall av "It's OK when we do it™" som sedan visade sig inte vara OK ens med rätt värdegrund.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ännu ett fall av "It's OK when we do it™" som sedan visade sig inte vara OK ens med rätt värdegrund.

???

Förstår inte vad du menar.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

???

Förstår inte vad du menar.

Druckman försökte sig på ett "looooook!!! ppl who don't like TLOU2 are baaaaaaad!!! make them lose those nazifascists!!!1!!111!". Ett drag som fungerat i Sverige, men resten av världen verkar fortfarande ha ett uns av vett och frågade vad fan han menade, varpå han tog bort sitt inlägg.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar