Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem

Sängen för mig nu.
Första intrycken är väldigt bra. Musiken är ju topnotch, ger galet bra stämning och känsla. Snyggt är det också!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av hybris6:

Hmm,
inte så bra som jag trodde... än så länge iallafall.

Gör sig säkert bättre med gamepad än mus o keyboard..

Men gillar ändå miljöerna så kommer nog bli ett antal timmar till i detta spel, får hoppas jag vänjer mig med kontrollerna. Kanske dags o investera i en steam gamepad... Hmm

Vad tycker du är fel med mus och tangentbord? Själv skulle jag aldrig byta bort det för något annat speciellt då pespektivet är fps. Ska säga att jag kört i princip allt jag spelat med mus+keyboard, alla tredjepesons spel som gta (förutom flygturer), ubisoftspel och allt annat, top down spel, plattformare ja i princip allt. Jag är i princip sammanväxt med min mus och tangentbord och skulle aldrig kunna få samma inlevelse med en kontroll.
Så är genuint nyfiken?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Såg när jag vaknade att spelet var redo att spelas.
Men ska hämta ut mitt RTX 3070 kort efter jobbet sen blir det spela


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr

Tyckte första timmen av spelet var lite sisådär. Man kastas rakt in utan att riktigt fatta vad som pågår och saknar anknytning till såväl andra karaktärer som sin egen liksom till vad som händer. Eller ja, jag fattade inte riktigt i alla fall. Sedan börjar man komma in i det och mot slutet av min knappt 4h långa spelsession var jag redan totalt insugen och ville istället bara fortsätta lira, men så tittar man på klockan och inser att det är dags för säng... Oh well, det första intrycket gav minst sagt mersmak.

Kan tilläggas att jag haft en väldigt smärtfri upplevelse vad gäller buggar och teknisk prestanda. Har inte riktigt riggen för att orka köra raytracing + ultra (framför allt inte när det regnar i spelet), men ultra utan raytracing flyter fint som fan. Inga kraschar och knappt märkt av några buggar över huvud taget. Det enda jag kan komma på var en burk som flöt omkring i luften under en konversation...

En simpel sak jag saknar är dock att kunna gå i spelet. Kanske är blind och missar något i kontrollerna, men verkar bara vara möjligt att jogga och springa. Med tangentbord alltså - lirar man med handkontroll tar jag för givet att man kan knalla.

Medlem

Hur funkar spelet på Playstation 5?

Medlem

Har fungerat bra för mig på pc. Inga krascher, och obefintligt med buggar.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Methea:

Hur funkar spelet på Playstation 5?

Spelat 2h nu på morgonen. Det fungerar bra, inga buggar och inga krascher i alla fall.

60fps konstant, men det är inte speciellt snyggt. Känns rätt suddigt med vissa sunkiga texturer.

Hoppas det kommer en patch för PS5 redan innan dom släpper den riktiga PS5 versionen nästa år som boostar upplösningen lite, hade dom bara gjort det och fått kort AA som jag gissar ger den suddiga effekten så hade det blivit rätt okej.

Använd inte HDR heller, den implementationen är verkligen helt trasig.


signatur

En styck signatur.

Medlem

Citat en som skrev på SweClockers

"Important tip about unobvious aspect of graphic settings in Cyberpunk 20777 (note - this applies only to owners or RT videocards, i.e. 2000th and 3000th gen)

In graphics settings presets, from right to left, after ULTRA preset, there are RT presets. Just from logic, as each settings presets is more and more heavy, one may think that RT Medium and RT Ultra will eat more FPS than just ULTRA

On practice, RT Medium (i.e. Ultra settings + medium Rat Tracing options) gives BETTER performance than just ULTRA WITHOUT RT. This is achieved by DLSS used by RT videocards, which has much better performance cost compared to existing AA methods.

Tldr: if you're owner of a videocard which supports RT (2070 +), make sure to use one of RT graphics presets. Ultra can bee too heavy, but RT Medium in most of cases should give you BETTER visuals and BETTER FPS at the same time"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Spelat 2h nu på morgonen. Det fungerar bra, inga buggar och inga krascher i alla fall.

60fps konstant, men det är inte speciellt snyggt. Känns rätt suddigt med vissa sunkiga texturer.

Hoppas det kommer en patch för PS5 redan innan dom släpper den riktiga PS5 versionen nästa år som boostar upplösningen lite, hade dom bara gjort det och fått kort AA som jag gissar ger den suddiga effekten så hade det blivit rätt okej.

Använd inte HDR heller, den implementationen är verkligen helt trasig.

Ska nog ta och hämta det till PS5 istället. Min gamla dator med 1070/i5 7600k pallar inte alls med, får dra ned allt till low/medium för att hålla 60 fps i 1080p.

Känner mig lite lurad av CD Red faktiskt. Trodde att jag skulle kunna hålla 60fps på high efter att ha sett systemkraven som släpptes nyligen :/

Medlem
Skrivet av Frisell:

Tror jag börjar nomad... Ni?

Samma här!
Är en bonnapajk som precis flyttat till Stockholm så tänkte återuppleva den känslan😎

Medlem

Haha min dator lyckades dö inatt vid 100% download, blue screen, har precis bytt moderkort, minnen och CPU och haft lite trubbel, men fungerat fint i flera dagar, så pang väntat uppe sen 7 på morgonen, kl är 01:10 typ och datorn bara dör, försöker till 4 på morgonen att lösa problemet, men ingenting fungerar, blue screen efter blue screen vid hög belastning på SSD (nerladdning, unpacking av filer, installation etc). Så nu har jag sovit 5 timmar till.. Och ska fortsätta.. Har väntat i 7-8 år, jag SKA spela Cyberpunk idag, och INTE PÅ EN JÄVLA KONSOL MED 30 FPS. JAG SKA INTE FÖRLORA.

Medlem

Har förladdat spelet nu på GOG galaxy, men när jag försöker starta får jag upp det "Go back to sleep samurai, it is not december 10th yet" skärmen. Jag har ingen anning om vad jag gör för fel.
edit. lyckades fixa problemet. Behövde bara verifera/repair


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Två timmar spelade och det ger verkligen mersmak. Kommer ta ett tag att komma in i staden och karaktärerna, men allt känns väldigt tight.

Inte alls lika förtjust i Cyberpunk-universumet jämfört med Witcher på förhand, men har redan börjat mjukna lite.

Inte upplevt några buggar förutom att Jackie gick igenom en hissdörr innan den hann öppnas.

Flyter på bra i 1440p, high på allt, cirka 80 fps. RX 5700 XT och Ryzen 3600.

Medlem

Hann köra lite imorse, det stod mellan street kid och corpo. Blev street kid till slut. Har bara hunnit köra i kanske 1 timme, men wow!
Maxade inställningar och spelet flyter på hur bra som helst. Får se hur det står sig när man får gå runt fritt i staden sen.

Kör på Ps5. Några mindre buggar men inget som stört hittills.
Men tycker grafiken är rent usel på vissa ställen. Alla saker är ju fyrkantiga när man kommer nära. Känns inte som ett nytt spel alls.
Storyn är dock lovande.

Medlem
Skrivet av Methea:

Ska nog ta och hämta det till PS5 istället. Min gamla dator med 1070/i5 7600k pallar inte alls med, får dra ned allt till low/medium för att hålla 60 fps i 1080p.

Känner mig lite lurad av CD Red faktiskt. Trodde att jag skulle kunna hålla 60fps på high efter att ha sett systemkraven som släpptes nyligen :/

Du kommer ju inte få det till 60fps på PS5 kan jag säga redan nu..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Hann spela 2.30h inatt ungefär men kom inte särskilt långt blev rätt mycket karaktärsmeckande och en hel del pill med inställningarna för att få ihop stabila 60fps (lyckades inte riktigt heller) på 1440. Jag som valde nomad måste säga att jag är lite besviken på introduktionen, förväntade mig mer bakgrund i nomad-identiteteten, samt lite underligt att man inte får "komma in" i staden själv. Men jag är ändå positivt inställd överlag.

Medlem

Jag hann lira lite inatt och tror det kan bli riktigt bra längre fram. Körkänslan med bilen var sådär. Knappast GTA-känsla direkt. Flyter väl hyfsat med mitt gamla GTX 1070Ti. Hoppas på en liten optimeringsguide om några dagar från Hardware Unboxed heller vad han kallar sig.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Du kommer ju inte få det till 60fps på PS5 kan jag säga redan nu..

Läs personen jag citerades inlägg.
Inget ovanligt att det strular med prestandan på PC.

Medlem
Skrivet av daniel.johansson.73997:

Kör på Ps5. Några mindre buggar men inget som stört hittills.
Men tycker grafiken är rent usel på vissa ställen. Alla saker är ju fyrkantiga när man kommer nära. Känns inte som ett nytt spel alls.
Storyn är dock lovande.

Ps5 uppdateringen har väl inte kommit ännu? När den kommer så kommer nog grafiken få ett lyft.

Skägg.
10 Chambers

Plita gärna ner hur spelet fungerar på din dator, eller konsol, i benchmark-tråden >> https://www.fz.se/forum/trad/442598-cyberpunk-2077-benchmark-...


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Citat en som skrev på SweClockers

"Important tip about unobvious aspect of graphic settings in Cyberpunk 20777 (note - this applies only to owners or RT videocards, i.e. 2000th and 3000th gen)

In graphics settings presets, from right to left, after ULTRA preset, there are RT presets. Just from logic, as each settings presets is more and more heavy, one may think that RT Medium and RT Ultra will eat more FPS than just ULTRA

On practice, RT Medium (i.e. Ultra settings + medium Rat Tracing options) gives BETTER performance than just ULTRA WITHOUT RT. This is achieved by DLSS used by RT videocards, which has much better performance cost compared to existing AA methods.

Tldr: if you're owner of a videocard which supports RT (2070 +), make sure to use one of RT graphics presets. Ultra can bee too heavy, but RT Medium in most of cases should give you BETTER visuals and BETTER FPS at the same time"

Vet inte egentligen vad han menar, du kan köra på ULTRA och dlss. Skulle rekommendera Linus video där han förklarar exakt detta:
https://www.youtube.com/watch?v=kK45BxjSLCs

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja jag vet inte när jag får min femma men vill ju spela detta så köper det nog. Har också en vanlig ps4.

Körde det på PS5 igår. Det är tydligt att det är optimerat för PS4 och att det finns mycket outnyttjad kraft. Så fram till PS5 patchen släpps är det verkligen ingen idé att känna sig besvärad över att man inte sitter på next gen. Speciellt inte om man har ett PS4 Pro.

Skrivet av snabbfakta:

Ps5 uppdateringen har väl inte kommit ännu? När den kommer så kommer nog grafiken få ett lyft.

Nej är väl ingen som vet när den kommer än. Men absolut blir de säkert bättre då. Men tycker många texturer är under all kritik!

jbx
Medlem
Skrivet av Prixm:

Haha min dator lyckades dö inatt vid 100% download, blue screen, har precis bytt moderkort, minnen och CPU och haft lite trubbel, men fungerat fint i flera dagar, så pang väntat uppe sen 7 på morgonen, kl är 01:10 typ och datorn bara dör, försöker till 4 på morgonen att lösa problemet, men ingenting fungerar, blue screen efter blue screen vid hög belastning på SSD (nerladdning, unpacking av filer, installation etc). Så nu har jag sovit 5 timmar till.. Och ska fortsätta.. Har väntat i 7-8 år, jag SKA spela Cyberpunk idag, och INTE PÅ EN JÄVLA KONSOL MED 30 FPS. JAG SKA INTE FÖRLORA.

Lycka till, det du skriver om är en av anledningarna att jag valde ps5 och xsx istället för min 3080-PC, jag lägger nämligen ner 80% av min ”speltid/fritid” på att uppdatera, installera, ställa in, konfigurera, pilla med fläktkurvor, överklocka, hålla koll på temperaturer osv och inte spela. Sen jag valde bort PC har jag närmare 100% speltid, uppdateringar sker automatiskt när jag inte är vid konsolen, btw så spelar jag i 60fps på ps5 på oled 65CX.
Fick den TVn och både ”nextgen”-konsolerna för samma pris som för min PC...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Jag hann lira lite inatt och tror det kan bli riktigt bra längre fram. Körkänslan med bilen var sådär. Knappast GTA-känsla direkt. Flyter väl hyfsat med mitt gamla GTX 1070Ti. Hoppas på en liten optimeringsguide om några dagar från Hardware Unboxed heller vad han kallar sig.

Låter tråkigt. Har nyss spelat igenom Mad Max och körkänslan där är toppklass.
Är den mycket sämre i CP?

Medlem

Jag verkar hamnat mellan storlekar som med kläder fast med RTX, Rtx low on så är det spelbart men med ca 30-40 fps. Fps av så blir det ju väldigt hög fps.
Jävlar i lådan vilket snyggt spel med RTX High on.
i5-9600k, 2070 Super, me2

Medlem
Skrivet av anon_8836:

Vilken besvikelse detta är!
Ett dåligt försök att göra playstation spel till PC.. ingen känsla alls!
Storyn kanske är bra.. men finns ingen känsla allls.. du får välja svar på hur du svarar mot karaktärer i spelet men har du valt ett alternativ så frågar spelet efter det andra svaret om ni förstår vad jag menar..

Edit: Och för att förtydliga.. finns inget i detta som "känns" som ett PC spel!

För mig som har både pc pch ps4/ps5 - vad är skillnaden på ett spel på ps5 och pc i känsla? Förstår verkligen inte så förklara gärna.

Medlem

Tyvärr har jag inte fått spela ännu då spelbutiken inte ens har skickat produkten. Blir lite irriterad på att dom aldrig leverar produkter i tid. Brukar vanligtvis dimpa ner två-tre dagar efter release. Enda gången man blev förvånad var när the last of us part 2 kom en dag för tidigt. Har aldrig tidigare inträffat. Någon annan som har problem med just Spelbutiken.se?

Kan även nämna att jag bor i en stor stad nära Stockholm, skulle ha mer förståelse om jag bodde långt ut på landet i Lappland eller liknande haha.

Får på riktigt leta efter en annan butik som är bättre på leveranser än just spelbutiken.

Ska bli kul när spelet väl kommer, ska lira på xbox one.

Medlem

Tanken var att stanna uppe men vart tvärtom gick och la mig tidigt och vaknade 03 och hoppade direkt in i Night City. En fräsh Hårstil och stor balle senare så begav jag mig runt på intro upppdraget som Street kid(sagt att jag skulle köra Corpo men blir vända 2) och härjade. Riktigt kul! Han bara köra 2,5 timme så har inte ens smakat saltet på kexet än men det lovar så jäkla gött!

Ej stött på buggar än och kört nästan allt grafiskt på högsta och njuter!

Skriv svar