Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av jbx:

Lycka till, det du skriver om är en av anledningarna att jag valde ps5 och xsx istället för min 3080-PC, jag lägger nämligen ner 80% av min ”speltid/fritid” på att uppdatera, installera, ställa in, konfigurera, pilla med fläktkurvor, överklocka, hålla koll på temperaturer osv och inte spela. Sen jag valde bort PC har jag närmare 100% speltid, uppdateringar sker automatiskt när jag inte är vid konsolen, btw så spelar jag i 60fps på ps5 på oled 65CX.
Fick den TVn och både ”nextgen”-konsolerna för samma pris som för min PC...

Vissa saker är man bara inte så bra på, skönt det finns lättare alternativ

Medlem
Skrivet av jbx:

Lycka till, det du skriver om är en av anledningarna att jag valde ps5 och xsx istället för min 3080-PC, jag lägger nämligen ner 80% av min ”speltid/fritid” på att uppdatera, installera, ställa in, konfigurera, pilla med fläktkurvor, överklocka, hålla koll på temperaturer osv och inte spela. Sen jag valde bort PC har jag närmare 100% speltid, uppdateringar sker automatiskt när jag inte är vid konsolen, btw så spelar jag i 60fps på ps5 på oled 65CX.
Fick den TVn och både ”nextgen”-konsolerna för samma pris som för min PC...

Vad använder du då din 3080-pc till?

För övrigt det du spenderar 80% av tiden kanske jag gör 1%. Tänk så olika det kan vara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ser många som klagar på introduktionen av nomad. Jag skulle gissa på att det blir en del "återblickar" under resans gång. Upplevde det och lite att man bara kastas in i storyn. Jag lade ner efter de fyra genomgångarna av funktioner för att slagga.

Kör man Visual läget i stadia så får man typ 30 fps, det andra läget flöt på i 60 fps utan problem. Hade bara önskat den hade stöd för ultrawide screen, men det får bli på PCn sen ^^

Medlem
Skrivet av krille1986:

Tyvärr har jag inte fått spela ännu då spelbutiken inte ens har skickat produkten. Blir lite irriterad på att dom aldrig leverar produkter i tid. Brukar vanligtvis dimpa ner två-tre dagar efter release. Enda gången man blev förvånad var när the last of us part 2 kom en dag för tidigt. Har aldrig tidigare inträffat. Någon annan som har problem med just Spelbutiken.se?

Kan även nämna att jag bor i en stor stad nära Stockholm, skulle ha mer förståelse om jag bodde långt ut på landet i Lappland eller liknande haha.

Får på riktigt leta efter en annan butik som är bättre på leveranser än just spelbutiken.

Ska bli kul när spelet väl kommer, ska lira på xbox one.

Hur skulle det påverka vart i landet man bor när butikerna skickar ut spel? Har inte beställt från spelbutiken på länge, men elgiganten och webbhallen brukar skicka ut spel så att man har spelet på release. Jag bor just i Lappland och brev tar en extra dag upp hit men det kompenserar som sagt både webbhallen och elgiganten för. Säkert flera men det är de jag beställer ifrån när det gäller fysiska spel

Inaktiv

Körde 1.5h imorse innan familjen vaknade. Och sjukt nöjd. Ljudet är riktigt grymt, för att inte tala om musiken. Rätt förvånad över hur nöjd jag är med shooter delen, känns väldigt tight faktiskt.

För att inte tala om hur vackert spelet är med tanke på storleken. Kör det mesta på max med 3080 samt 3440x1440 och atmosfären är grym.

Även om jag suktat efter detta spelet så har jag inte läst någonting om världen innan idag och jag är väldigt nöjd med att hoppa in i världen utan att veta vad jag ska förvänta mig.

Första intrycket är sjukt bra, har inte känt detta sedan Oblivion för 13-14 år sedan.

Medlem

Väldigt mycket problem med spelet. Hypen är=var enligt mitt tycke, rätt fake. Spelet hypade upp till något som inte ens patcher kan fixa. Ändå har jag kul och helt värt 719kr. Många timmar kommer spelas. Jag sa att jag inte skulle köpa det här men jag ångrar mig inte.

Undrar om fz fick recensera en produkt allmänheten inte får spela, för mästerligt är det inte. Medelbetyget på de flesta sidor är mer korrekt till produkten jag spelade inatt.

Bara gå in och läsa på reddit med 560k medlemmar. Spelet är inte vad som lovades. En 4 får den av mig

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Körde det på PS5 igår. Det är tydligt att det är optimerat för PS4 och att det finns mycket outnyttjad kraft. Så fram till PS5 patchen släpps är det verkligen ingen idé att känna sig besvärad över att man inte sitter på next gen. Speciellt inte om man har ett PS4 Pro.

"Det är tydligt att det är optimerat för PS4"

Om det ändå vore så väl! Vad jag har sett och läst hittills, så är spelet mer eller mindre ospelbart på PS4 :/ Hade förväntat mig en klart sämre version än PC såklart. Utan all lighting osv.. men det ser ut som Switch versionen.

Medlem
Skrivet av Sev7en:

"Det är tydligt att det är optimerat för PS4"

Om det ändå vore så väl! Vad jag har sett och läst hittills, så är spelet mer eller mindre ospelbart på PS4 :/ Hade förväntat mig en klart sämre version än PC såklart. Utan all lighting osv.. men det ser ut som Switch versionen.

Flyter på bra och är snyggt på series x

Medlem

När tror vi att en PS5 version kommer ut?

jbx
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad använder du då din 3080-pc till?

För övrigt det du spenderar 80% av tiden kanske jag gör 1%. Tänk så olika det kan vara

Den används till Two Point Hospital, Age of Empires 3, Red Alert och lite Civ. Jag vet att det verkligen är överkurs med 3080 men är väldigt svag för hårdvara.

De flesta har nog inte det maniska beteendet av konfiguration som jag har, har blivit som ett beroende, känner mig inte tillräckligt till lags till att spela innan allt är tip top, vilket snor en rejält massa tid, så datorn får användas till RTS och Word. 😇


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Flakmonkey
Skrivet av niklas.logdal:

När tror vi att en PS5 version kommer ut?

Har aldrig sett något datum annat än under 2021, vilket kanske är vettigt med tanke på hur det gått tidigare med releasedatum och att det tycks finnas gott om saker att lösa med "basversionen" av spelet.

Medlem

en fråga, jag valde att spela som Nomad, men det kändes som att det inte var någon "prologue" alls utan man åkte direkt in i Night City efter typ 10mins? missar jag något eller skall det vara så? kändes lite som att man inte fick någon bakgrund till vad som händer ect...

Medlem

Någon som hunnit testa det på ps5 än?
Vet inte om jag ska vänta på upgraden och fler buggfixar. Eller om man ska sätta igång redan nu 🤔

Medlem
Skrivet av alias:

Vad tycker du är fel med mus och tangentbord? Själv skulle jag aldrig byta bort det för något annat speciellt då pespektivet är fps. Ska säga att jag kört i princip allt jag spelat med mus+keyboard, alla tredjepesons spel som gta (förutom flygturer), ubisoftspel och allt annat, top down spel, plattformare ja i princip allt. Jag är i princip sammanväxt med min mus och tangentbord och skulle aldrig kunna få samma inlevelse med en kontroll.
Så är genuint nyfiken?

Oj, ja det blir svårt o förklara.. E nog mest hur jag själv fungerar.. Haha
Så här, CS, BF, COD SKA spelas med mus och tangentbord. HALO däremot skall spelas med kontroll
Det här känns för mig mer som ett HALO spel än så länge så därför (hand)kontroll.

Det funkar dock utmärkt med mus och tangentbord för att flytta och pang panga men sen finns ju lite andra funktioner som scanning (vilket givetvis funkar med mus o tangentbord) som känns som det hade varit lite mer "naturligt" med en handkontroll...

Väldigt svårt att beskriva känslan.. men för mig känns spelet mer som en port av ett tvspel än som ett spel som var utvecklat för pc.. Dock en utmärkt portning och mus + tangentbord funkar bra så det är inte det... mest.. känslan... på något sätt..

Hoppas du förstår vad jag menar.

Medlem
Skrivet av rosski:

Hur skulle det påverka vart i landet man bor när butikerna skickar ut spel? Har inte beställt från spelbutiken på länge, men elgiganten och webbhallen brukar skicka ut spel så att man har spelet på release. Jag bor just i Lappland och brev tar en extra dag upp hit men det kompenserar som sagt både webbhallen och elgiganten för. Säkert flera men det är de jag beställer ifrån när det gäller fysiska spel

Varför jag skrev just Lappland var väl mer för att då kanske man får räkna med en något längre leveranstid från vissa återförsäljare. Var inget negativt tänkt.
Sen ska det absolut inte spela någon roll vart man bor i landet, företaget bör ha en sådan framförhållning att de ska se till att berörd person får sin produkt vid release.

Jag får börja beställa därifrån istället. För som jag skrev är detta inte första gången det inträffar.
Varför jag just tog spelbutiken den här gången var för att jag har points hos dem som jag ville använda, då produkten blir något billigare.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Haha min dator lyckades dö inatt vid 100% download, blue screen, har precis bytt moderkort, minnen och CPU och haft lite trubbel, men fungerat fint i flera dagar, så pang väntat uppe sen 7 på morgonen, kl är 01:10 typ och datorn bara dör, försöker till 4 på morgonen att lösa problemet, men ingenting fungerar, blue screen efter blue screen vid hög belastning på SSD (nerladdning, unpacking av filer, installation etc). Så nu har jag sovit 5 timmar till.. Och ska fortsätta.. Har väntat i 7-8 år, jag SKA spela Cyberpunk idag, och INTE PÅ EN JÄVLA KONSOL MED 30 FPS. JAG SKA INTE FÖRLORA.

F-n va segt,
jag hade lite "flyt" då min windows SSD kraschade förra veckan när jag skulle lira StarCitizen så jag blev tvungen att köpa en ny (sjukt snabb..och rätt dyr) SSD och ominstallera Windows i helgen vilket naturligtvis inte var en nackdel när Cyberpunk släpptes

Hoppas du får igång datorn

Medlem
Skrivet av Sev7en:

"Det är tydligt att det är optimerat för PS4"

Om det ändå vore så väl! Vad jag har sett och läst hittills, så är spelet mer eller mindre ospelbart på PS4 :/ Hade förväntat mig en klart sämre version än PC såklart. Utan all lighting osv.. men det ser ut som Switch versionen.

Lite det här som gjorde att jag köpte det på Steam ändå.

Någon som kan teknik mer än jag och kan svara på hur mycket skillnad 12GB ram vs 8GB ram är och 6GB vs 4GB ”dedicated video ram” är? Det enda som inte nådde upp till recommended enligt Can you run it.

Medlem

Spelade också inatt. Gav ett mycket gott intryck! Jag valde att spela som Street-kid. Det enda jag tyckte var lite konstigt var att helt plötsligt så rycks man in i nån slags introvideo efter första uppdraget där man bekantar sig med Jackie. Tänkte lite "Vad händer? Ska det va nåt slags '1 år senare'-prolog?" och mycket rätt så var det det, fast 6 månader senare. Men varför får man inte lira det på egen hand. Kanske skulle spelet bli för stort då och det är menat att man ska bli vän med Jackie. Aja, det gör inte så mycket.

Två grafikbuggar stötte jag på. En polisbil som halvt körde igenom en pelare och Jackie gick igenom en hissdör (som jag såg en annan i tråden upplevde också).

Men Gud vad snyggt det är. Jag har säkert stannat upp flera gånger i en konversation och zoomat in på detaljer och bara stirrat. Vapnen känns genuina och tunga, människorna runt om en känns verkliga, coolt att ens kompanjoner reagerar med kroppsspråk på vad man säger. Slagsmålssektionerna känns korrekta och inte alls sådär otympliga och stygga som en trailer visade förut. Hacking verkar riktigt kul och uppfinningsrikt, ska bli roligt att utforska den delen. Jag har inte hunnit kört något fordon ännu, men att sitta bredvid Jackie som körde bilen kändes lite - jag vet inte - som att bilen mer "gled" på asfalten? Vet inte om det kändes helt rätt. Jag längtar i alla fall tills jobbdagen är slut så man får hugga in mer!

Medlem

Har beställt en ps5 🤣 får den inte förrän nästa år.

Frågan är: Ni som har spelet på ps4 base och med day 1 patch - vad tycker ni grafikmässigt och spelmässigt? Är det ok?

Jag ser även för mig att skaffa det till Stadia, första gång användare till Stadia i sådana fall.
Är det värt det?

Medlem
Skrivet av mrpazza:

Har beställt en ps5 🤣 får den inte förrän nästa år.

Frågan är: Ni som har spelet på ps4 base och med day 1 patch - vad tycker ni grafikmässigt och spelmässigt? Är det ok?

Jag ser även för mig att skaffa det till Stadia, första gång användare till Stadia i sådana fall.
Är det värt det?

Tror att ps4 Base funkar ritkgit skit, ps4pro flyter bättre men ser ut som Nintendo switch haha.

Ska hämta mitt ex idag till ps5, men kommer invänta ps5 patch innan jag spelar detta.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Kiario:

Låter tråkigt. Har nyss spelat igenom Mad Max och körkänslan där är toppklass.
Är den mycket sämre i CP?

Jag har inte riktigt lirat Mad Max så kan tyvärr inte uttala mig om det. Jag tror dock inte att bilkörning är en jättestor del av spelet men jag kan ha fel.

Första intryck? De har gjort ett gediget jobb och man känner sig genast intresserad av att utforska mer. Bra hantverk och bra vapenkänsla, gillar även att köra bil. Worth the wait.

Har också hissglitchen, annars har jag inte märkt något speciellt. Har ett RTX 2080 Super. Funkar finfint.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nån mer än jag som tycker skådespeleriet är lite b (kvinnlig V)? Har spelat för lite egentligen men hoppas det blir bättre.

Medlem

Tur man inte köpte detta och trodde på hypen.
Ser inte ut som något speciellt. Fruktansvärt basic i många avseenden om man läser omdömmen på reddit.

Medlem
Skrivet av Oneone:

en fråga, jag valde att spela som Nomad, men det kändes som att det inte var någon "prologue" alls utan man åkte direkt in i Night City efter typ 10mins? missar jag något eller skall det vara så? kändes lite som att man inte fick någon bakgrund till vad som händer ect...

Har precis samma upplevelse, kändes jätteunderligt.

Är det någon annan som upplever att dialogerna ekar ibland? Att det är två ljudspår samtidigt varav det ena släpar lite.

Medlem

Är taggad att få hoppa in i Night City efter jobbet! Fått meddelande att mitt CE exemplar är redo att hämtas!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av Kiario:

Tur man inte köpte detta och trodde på hypen.
Ser inte ut som något speciellt. Fruktansvärt basic i många avseenden om man läser omdömmen på reddit.

Vad tyckte du om The Witcher 3 och Tycker du det var basic?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Oneone:

en fråga, jag valde att spela som Nomad, men det kändes som att det inte var någon "prologue" alls utan man åkte direkt in i Night City efter typ 10mins? missar jag något eller skall det vara så? kändes lite som att man inte fick någon bakgrund till vad som händer ect...

Kände precis likadant, var bl.a. det jag åsyftade i mitt inlägg. Som jag skrev där tog sig spelupplevelsen så småningom, men den första timmen var mest förvirrande. Förhoppningsvis får man reda på mer om sin bakgrund osv efter hand.

Medlem
Skrivet av rosski:

Hur skulle det påverka vart i landet man bor när butikerna skickar ut spel? Har inte beställt från spelbutiken på länge, men elgiganten och webbhallen brukar skicka ut spel så att man har spelet på release. Jag bor just i Lappland och brev tar en extra dag upp hit men det kompenserar som sagt både webbhallen och elgiganten för. Säkert flera men det är de jag beställer ifrån när det gäller fysiska spel

Har än så länge inte ens fått info om Webhallen ens packat min Collectors Edition, svarar inte heller på mail. De har den ju på lager, det flexade de med på sociala medier för ett par dagar sedan.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kiario:

Tur man inte köpte detta och trodde på hypen.
Ser inte ut som något speciellt. Fruktansvärt basic i många avseenden om man läser omdömmen på reddit.

Vem går in i en diskussionstråd om ett spel för att berätta att man inte har köpt det. 😂

Skriv svar