Cyberpunk 2077-benchmark (hur flyter spelet för dig?)

Skägg.
10 Chambers
Cyberpunk 2077-benchmark (hur flyter spelet för dig?)

Benchmarks är knepiga och i väntan på Sweclockers test av en hel hög grafikkort vore det som alltid intressant att veta hur just din rig hanterar spelet, och vilka inställningar du behövt göra för att få bra flyt på den. Fredrik recensionsspelade på Intel Core i7-7700, Gefore RTX 2070, 16 GB RAM och fick ett helt okej flyt i 1440p. Vi vet också att många uppgraderat sin dator, just för Cyberpunk 2077, så det finns även en möjlighet för lite hårdvaruskryt.

Digital Foundry kallar det ett nytt Crysis, och ett av de mest visuellt imponerande pc-spelen någonsin.


signatur
Medlem

En på swec skrev detta, kan vara nått att kolla mer på

Important tip about unobvious aspect of graphic settings in Cyberpunk 20777 (note - this applies only to owners or RT videocards, i.e. 2000th and 3000th gen)

In graphics settings presets, from right to left, after ULTRA preset, there are RT presets. Just from logic, as each settings presets is more and more heavy, one may think that RT Medium and RT Ultra will eat more FPS than just ULTRA

On practice, RT Medium (i.e. Ultra settings + medium Rat Tracing options) gives BETTER performance than just ULTRA WITHOUT RT. This is achieved by DLSS used by RT videocards, which has much better performance cost compared to existing AA methods.

Tldr: if you're owner of a videocard which supports RT (2070 +), make sure to use one of RT graphics presets. Ultra can bee too heavy, but RT Medium in most of cases should give you BETTER visuals and BETTER FPS at the same time"

Så med andra ord, kör med raytracing så blir det bättre bild och flyt ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag sitter på överklockade 2060 och Ryzen 5 2600 (4.1ghz) med 16gb 3200MHz.
Har bara hunnit testa på 1440p skärm och då presterade det lite sämre än jag hoppats baserat på deras system reqs som kom ut innan släppet. Jag fick köra på medium/high med DLSS på Quality för att ens få 60fps och då kommer det ändå med drops ner till 55ish och i värsta ner i 45-50. Ska testa 1080p idag och se hur det går.

Medlem

Kör det på PS5. Men skriver ned lite första intryck för de som kan vara nyfikna. Märks verkligen att det inte tar vara på kraften ännu. Hoppas vi får se next gen patchen redan Q1 men det är nog att hoppa för mycket.

Grafiken känns lite ojämn, ibland ser det riktigt bra ut, ibland underpresterar det (tydligt att raytracing lyser med sin frånvaro på Ps5 just nu) ibland får jag glitchar i textur och ljus på enstaka områden. Framerate var stabil under de få timmar jag hann med i natt

Ljudet, röstskådisarna och musiken är toppklass.

Medlem

Sitter på klart "sämre" dator, 1660 ti kort samt I5 9400f, §6 gb ram. Ska testa i eftermiddag, uppdaterar den här posten när jag spelat en timme. Då jag antar det kan vara intressant hur mer begränsade system klarar det hela.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

En på swec skrev detta, kan vara nått att kolla mer på

Important tip about unobvious aspect of graphic settings in Cyberpunk 20777 (note - this applies only to owners or RT videocards, i.e. 2000th and 3000th gen)

In graphics settings presets, from right to left, after ULTRA preset, there are RT presets. Just from logic, as each settings presets is more and more heavy, one may think that RT Medium and RT Ultra will eat more FPS than just ULTRA

On practice, RT Medium (i.e. Ultra settings + medium Rat Tracing options) gives BETTER performance than just ULTRA WITHOUT RT. This is achieved by DLSS used by RT videocards, which has much better performance cost compared to existing AA methods.

Tldr: if you're owner of a videocard which supports RT (2070 +), make sure to use one of RT graphics presets. Ultra can bee too heavy, but RT Medium in most of cases should give you BETTER visuals and BETTER FPS at the same time"

Så med andra ord, kör med raytracing så blir det bättre bild och flyt ?

Är väl DLSS som ger det extra flytet isf?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Är väl DLSS som ger det extra flytet isf?

Ja, att köra med dlss är väll inget negativt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Ja, att köra med dlss är väll inget negativt?

Ja, näe, precis!


signatur
Farornas Konung

Kör det mesta maxat, kan inte lista alla inställningar då de är för många.
Ultra Raytracing i alla fall med DLSS aktiverat på Quality mode och i 1440p.

Får stabila 70-100 fps i Night City med i9 9900k och ett 3090 samt 64gb ram.
Går upp 20 fps kanske på DLSS preformance mode och ner kanske 15-20 fps med DLSS av.
Helt ok, men man är ju inte superimponerad.

Kört Nomad och spelat i ca1,5h och är mycket nöjd med spelet än så länge.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja, att köra med dlss är väll inget negativt?

Beror väl på vad man är ute efter. LTT satte upp en video för några timmar sen där de går igenom prestanda och kvalitet med de olika presets som finns i spelet samt olika DLSS lägen.

Summa summarum är att DLSS "Quality" funkar rätt bra, offrar en del skärpa på saker som är långt borta men det går väl att leva med. Allt under "Quality" var inte lika roligt dock, med ökad suddighet över hela bilden.

Medlem

Kan meddela att det buggade omedelbart för mig vid skapandet av min karaktär. Verkade som om jag fick en overlap av två för-renderade figurer, så det spelade ingen roll om jag ändrade hår och utseende då det alltid låg ett lager över. Så yeah...

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Beror väl på vad man är ute efter. LTT satte upp en video för några timmar sen där de går igenom prestanda och kvalitet med de olika presets som finns i spelet samt olika DLSS lägen.

Summa summarum är att DLSS "Quality" funkar rätt bra, offrar en del skärpa på saker som är långt borta men det går väl att leva med. Allt under "Quality" var inte lika roligt dock, med ökad suddighet över hela bilden.

Ok tack för summeringen.
Har lite svårt att titta på Linus TT, det är så glättigt och tjoho ibland.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

I7 9700K @ 4.9 Ghz, 3080 undervoltat och 1860Mhz, 32GB RAM @ 3200Mhz, SSD

Kör preset RT Ultra med DLSS Q

Får ca 70+ fps i 1440p. Låg på ca 30 fps i 4K.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Spelet flyter på riktigt fint i 2560x1440 med ultra preset inställt. Det enda jag tänkt på hittills är att vissa animationer klipps lite kort under konversationer.

Ryzen 5 5600X och Radeon RX 6800 (med SAM aktiverat), 16 GB RAM @ 3600 MHz, Samsung Evo 980 Pro SSD.

Edit: Jag snittar 126 FPS enligt Radeon Software.

Edit igen: Jag får siffror som stämmer överens med SweClockers test! Alltså 65-80 FPS. Radeon Software räknar in all tid i huvudmenyn, som rullar stadiga 144 FPS.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Kör på en i7-7700 med 16GB RAM och ett GTX 1060 (bara 3GB RAM)... Så ingen höjdardator direkt med dagens mått mätt. I 1080p med settings på medium var det väl spelbart men ingen större njutning FPS-mässigt, med allt på Low så känns det aningen bättre och tycker nog ändå att det ser helt OK ut.

SoL
Medlem

Inte alls för jag sitter och väntar på att posten ska dimpa ner i brevlådan. Hoppas elgiganten har skickat ut som dom lovat..

Medlem

Spelar på PC'n i signaturen i 1440p och ligger på 55-70fps med grafiken på max ultra/high, RTX på Ultra och DLSS på quality.
Stängde av DLSS och hamnade på dryga 35fps
Använder senaste drivaren 460.79


signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: ASUS RTX 3060Ti Strix OC | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Medlem

i7 8700k, 32GB, GeForce RTX 3070 8GB
1080p allt på ultra + raytracing
DLSS på auto

Får leka mer kanske med inställningar imorgon men var så inne i spelet att det blev inte mycket mer än vad som ställdes in default


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

R5 3600, 16GB 3733Mhz cl16 RAM, Radeon RX 6800XT

1440p, high preset + contact shadows = on, static FidelityFX CAS = on, 100% resolution scaling. FoV = 90
Lens flare, motion blur, chromatic aberration, film grain = off

Snittar ca 80 FPS, pendlar mellan ~70-90 beroende på omgivning, kan droppa till ~60fps ibland.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Spelet flyter på riktigt fint i 2560x1440 med ultra preset inställt. Det enda jag tänkt på hittills är att vissa animationer klipps lite kort under konversationer.

Ryzen 5 5600X och Radeon RX 6800 (med SAM aktiverat), 16 GB RAM @ 3600 MHz, Samsung Evo 980 Pro SSD.

Edit: Jag snittar 126 FPS enligt Radeon Software.

Vad, nyaste gen ryzen och radeon, tacka för att du ska kunna maxa allt i 1440p.
Allt annat vore absurt.
Vad har du gjort för att få tag i de prylarna, sålt din själ eller


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Kör det mesta maxat, kan inte lista alla inställningar då de är för många.
Ultra Raytracing i alla fall med DLSS aktiverat på Quality mode och i 1440p.

Får stabila 70-100 fps i Night City med i9 9900k och ett 3090 samt 64gb ram.
Går upp 20 fps kanske på DLSS preformance mode och ner kanske 15-20 fps med DLSS av.
Helt ok, men man är ju inte superimponerad.

Kört Nomad och spelat i ca1,5h och är mycket nöjd med spelet än så länge.

kör samma inställning med 3080 fast med vsync på då jag spelar på oled tv med 60hz o det håller den

Medlem

Kör med 3080 och intel 9. Kör allt på max på min 65” i 4K, förutom motion blur och film grain. Allt flyter på i 57-60 fps utan problem. Testade utan dlss och det blev ospelbart, men på max så är det mumma 😊

Medlem

Har 6700K, 16GB ram, gtx 1080. Kör med medium preset i 1440. Får ut ca 47 fps

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av alias:

Vad, nyaste gen ryzen och radeon, tacka för att du ska kunna maxa allt i 1440p.
Allt annat vore absurt.
Vad har du gjort för att få tag i de prylarna, sålt din själ eller

Det var en gastkramande lansering efter den andra! Men det gick vägen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Det var en gastkramande lansering efter den andra! Men det gick vägen.

Grattis hur som helst! Kan inte vänta tills jag får spela detta spel som det ska spelas d.v.s. med allt på max rts och minst 60fps, får se om det går med nästa generation hårdvara..
Så länge så njuter jag av ett suveränt narrativ och en fantastisk värld!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av MorbidSwe:

Kör med 3080 och intel 9. Kör allt på max på min 65” i 4K, förutom motion blur och film grain. Allt flyter på i 57-60 fps utan problem. Testade utan dlss och det blev ospelbart, men på max så är det mumma 😊

Låter fint, bara utav intresse vilken fps ligger du på med 4K om du slår av dlss?


signatur

7900XTX
7800X3D

1
Skriv svar