Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem

Vad är eran roligaste buggigaste death hittils? min är att backa in i sopor på gatan så jag instant dog, kan ju säga jag garvade en del.

har fått en del buggar med johnny där han står och snackar långt bort ifrån där jag är när jag gör en sidemission.

Hittils är jag nöjd skulle väl säga det är som en mix utav fallout och gta med lite tyngre story, men jag är inte helt såld på detta är goty än får avänta men en stark 8a av 10 av mig hittils iaf.

Medlem

Råkat ut för en bugg då Jackie försvinner, men löste sig med att ladda om spelet.
Får runt 55-65fps med 1440p RT medium och DLSS Quality med mitt 2080Ti, dvs rätt ospelbart.
Stänger jag av RT får jag 20-50 mer fps och betydligt bättre flyt.
Skulle ge spelet 7/10 just nu.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av cyprus:

Råkat ut för en bugg då Jackie försvinner, men löste sig med att ladda om spelet.
Får runt 55-65fps med 1440p RT medium och DLSS Quality med mitt 2080Ti, dvs rätt ospelbart.
Stänger jag av RT får jag 20-50 mer fps och betydligt bättre flyt.

Har bara ett vanligt 2080, men samma sak här. Dvs att FPS:en blir för låg med ray-tracing på, medan det flyter kanoners om jag har det avstängt.

Medlem

Jag tycker spelet ser lite suddigt ut (särskilt detaljer på längre avstånd, typ i början på nomad) även när jag slår av och på RT, DLSS och fipplar med övriga inställningar.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_8836:

Vilken besvikelse detta är!
Ett dåligt försök att göra playstation spel till PC.. ingen känsla alls!
Storyn kanske är bra.. men finns ingen känsla allls.. du får välja svar på hur du svarar mot karaktärer i spelet men har du valt ett alternativ så frågar spelet efter det andra svaret om ni förstår vad jag menar..

Edit: Och för att förtydliga.. finns inget i detta som "känns" som ett PC spel!

Det är ett RPG och dessa kom först till PC. Spelet är ingen FPS shooter.

Skrivet av alias:

Vad tycker du är fel med mus och tangentbord? Själv skulle jag aldrig byta bort det för något annat speciellt då pespektivet är fps. Ska säga att jag kört i princip allt jag spelat med mus+keyboard, alla tredjepesons spel som gta (förutom flygturer), ubisoftspel och allt annat, top down spel, plattformare ja i princip allt. Jag är i princip sammanväxt med min mus och tangentbord och skulle aldrig kunna få samma inlevelse med en kontroll.
Så är genuint nyfiken?

Man kan väl inte toggle sprint tydligen. Så man kan bara gå med handkontroll. I ”story moments” så springer du förbi snubben som går och snackar etc.

Inte spelat själv utan bara hört på YT och läst Reddit


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Stöter på buggar hela tiden känns det som, inget game breaking men det börjar kännas som många droppar små nu. Det flyter på bra för mig rent generellt med 9900k och 2080ti (ultra + dlss performance). Får prova att sänka allt från ultra till high då någon utvecklare menar på att för hög grafikinställning kan orsaka buggar, ingen aning om vilka FPS jag ligger på men det är definitivt runt 60 och ibland över.

Ett urval:

  • Att välja saker i världen (plocka upp) funkar inte alltid. T.ex. kan jag inte plocka upp vapen/junk eller annat ibland. Har inte fullt inventory. Det hoppar vilt mellan olika objekt om det är många i närheten av varandra.

  • Fysik bugg i första bilen man kör. Något halsband som hänger och ballar ur när jag kommer ur en pause-meny.

  • 3D modeller som dubbleras och fryser fast eller försvinner rent tvärt (både NPC och props). Jackies ätpinnar klonades under hans samtal och frös fast i luften medan han åt med original- eller klonparet. Kanske samma pinnar, två olika kroppar? (heh)

  • NPCs som beter sig märkligt. Lutar sig mot väggar som inte finns, står tillsammans i samling av 6-7 st och rör sig inte ur fläcken, som de väntar på en buss mitt på trottoaren. NPCs som sitter hukade av rädsla trots att eldstriden utspelade sig en bit från dem och för flera minuter sedan. Kan leva med enstaka fall ibland men det här sker ofta.

  • Fiender som snabbspolas mellan olika platser under eldstrid. Här vet jag ärligt talat inte om de har någon buff/perk som gör att de rör sig snabbare men det ser inte helt normalt ut i alla fall.

Annars känns spelet välgjort och har inte kommit så långt ännu men runt 7/10 pga. alla buggar just nu.

Medlem

Tänk vad olika det kan vara när det kommer till buggar.
Den enda som jag lagt märke till är att en NPC buggade fast i en hiss, räckte med att ladda om sparfilen.

Medlem

Jag hoppas att Hardware Unboxed och Digital Foundry gör en "Game Optimization Guide" snarast.

Medlem

Nu sitter man ju inte längre på en high tech dator. Den har servat mig bra igenom åren fram till nu. Nu gråter den igenom Night City 20-30 fps. Inte förvånad men synd, känner inte för att uppgradera just nu. Får testa koppla datorn till TV:n med 1080P och Xbox-kontroll så kanske det känns mer förlåtande.

Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB

Medlem
Skrivet av pinky:

Fiender som snabbspolas mellan olika platser under eldstrid. Här vet jag ärligt talat inte om de har någon buff/perk som gör att de rör sig snabbare men det ser inte helt normalt ut i alla fall.

Kan säga att det finns en förmåga som vissa fiender har som kan göra något sådant.

Inaktiv
Skrivet av Dajvan:

Nu sitter man ju inte längre på en high tech dator. Den har servat mig bra igenom åren fram till nu. Nu gråter den igenom Night City 20-30 fps. Inte förvånad men synd, känner inte för att uppgradera just nu. Får testa koppla datorn till TV:n med 1080P och Xbox-kontroll så kanske det känns mer förlåtande.

Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB

Du kan testa köra med Geforce Now, är nog bättre än att spela med så låg FPS.

Medlem

Har nu spelat nån timma och längtar bara till att få fortsätta.
Har inte fått vandra fritt i staden ännu men det flyter riktigt fint hittils.
I7 8700k, RTX 3070 allt ultra inkl RT (spelet ställde in sig själv så)

Men som jag skrev på Swec.
Tror idag att jag gärna hade spelat det här som ett 3rd person spel.
Alla "FPS" spel jag spelat senaste året har varit I VR.
Så man får inte riktigt samma känsla av att "vara där" på en plattskärm, som jag antar cdpr ville genom att köra spelet som FPS.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Känner att det är väldigt uppdelat bland de som testat. Såklart är det större chans att stöta på buggar osv på PC. Men låter som det är mer stabilt på. Sen kan jag förstå att vissa hoppades på något annat än det de fick. Kanske det förstörs med så hög hype?

Ser fram emot att köra igång på PS5:an!

Medlem

Tar emot att säga men jag begärde en återbetalning av spelet. Detta är inte vad systemkraven lovade!
Det får hamna i backloggen tills jag har ett kort i 30-serien och dem flesta buggarna är döda.

Medlem

Utan G-sync hade det härt varit ospelbart för mig. Men än så länge har jag inte stött på några större buggar. Gillar det så här långt, 5 timmar in.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Trist att buggar förstör för så många, har nu själv spelat i 8h och inte haft en enda bugg...

Däremot märkte jag tydligt att spelet började sin utveckling 8 år, det känns liksom gammalt, men i vacker förpackning.
Inget illa med det, och det skall bli intressant att se vart storyn slutar

Men det känns helt klart som ett sådant 7-8 / 10 spel. Bra, men inte på någotvis amazeballs.

Medlem

Mitt spel hänger sig då och då med reboot som enda utväg. Jag har iofs undervoltat min GPU, så ska prova att ställa upp volten lite.
Är det någon annan som har samma problem?

Medlem
Skrivet av Frisell:

Mitt spel hänger sig då och då med reboot som enda utväg. Jag har iofs undervoltat min GPU, så ska prova att ställa upp volten lite.
Är det någon annan som har samma problem?

Har bara spelat några timmar men inga som helst problem hittils, varken sett buggar, haft prestanda problem eller råkat ut för crasher.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av NuZ:

Det är ett RPG och dessa kom först till PC. Spelet är ingen FPS shooter.

Man kan väl inte toggle sprint tydligen. Så man kan bara gå med handkontroll. I ”story moments” så springer du förbi snubben som går och snackar etc.

Inte spelat själv utan bara hört på YT och läst Reddit

Det kan jag hålla med om, riktigt störande att man inte kan gå sakta i spelet. När man bara vill gå och insupa miljön eller som du säger gå med en npc så springer man förbi. Funderar på att köra med kontroll o se om de känns bättre.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Inte särskilt imponerad av grafiken på Series X. Flyter på bra men ser ut som det gör på One X, tänker jag. Men visst, jag är medveten om att det inte är "nextgen-patchat" ännu.

Vad tycker ni som kör på konsol om grafiken?

Startade det igår på ps5. Tänker inte spela vidare föränn nextgen patchen kommer. Såg ut som lågupplöst gröt

Medlem

Spelet flyter på bra för mig. De enda buggarna jag har stött på än så länge är att ibland är det svårt att plocka upp saker. Jag siktar rakt på dem, men ändå så går det inte. Lite störande ibland men inget gamebreaking.

Samt att vissa NPC:s i staden poppar in och ut ibland. Annars.. so far, so good 👍

Geforce RTX 3080, AMD Ryzen 9 3950X, 32 GB RAM

Medlem
Skrivet av HerrLarsson:

Det kan jag hålla med om, riktigt störande att man inte kan gå sakta i spelet. När man bara vill gå och insupa miljön eller som du säger gå med en npc så springer man förbi. Funderar på att köra med kontroll o se om de känns bättre.

Spelet känns så mycket bättre med kontroll måste jag erkänna. Däremot tycker jag eldstriderna blir röriga och jobbigare så hoppar ibland över till M+KB då. Melee funkar däremot utan problem med kontroll enligt mig. Kommer fortsätta med handkontroll genom majoriteten av spelet.

Medlem

Minus prestanda-problemen är jag sjukt imponerad. Otroligt stämningfullt och spännande såhär långt.

Känns som ett spel som kommer att sätta stor press på vissa andra RPG-makare.

Medlem

Jag har hittils bara hoppat över till kontroll under bilkörningen.
Gillar inte riktigt att styra FPS med kontroll


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av pinky:

Spelet känns så mycket bättre med kontroll måste jag erkänna. Däremot tycker jag eldstriderna blir röriga och jobbigare så hoppar ibland över till M+KB då. Melee funkar däremot utan problem med kontroll enligt mig. Kommer fortsätta med handkontroll genom majoriteten av spelet.

Kommer nog också gå över till handkontroll. Började med m&t men det känns inte klockrent (speciellt vid körning av fordon). Ska nog börja om och köra med kontroll.

Medlem

För er som har mycket problem med buggar. Att sänka från Ultra till High på grafiska inställningar verkar göra stor skillnad för många. Valde High från början och har knappt sett någon bugg.

Tycker överlag att ultra/högsta inställningar på spel ofta ställer till det. Det är som att spelen är gjorda för High och att Ultra bara är allt uppskruvat till max och med det många problem.

Medlem

Framsteg chombas! Nu får jag upp en ruta att jag kan skicka en krash rapport till CDPR!

Så kanske om åtta månader så har dom fixat att spelet inte hänger sig vid varje autosave!

Ett spel som är early access borde dels visa det och dels inte ta fullpris för produkten, den är ju helt logiskt, inte färdig.

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Framsteg chombas! Nu får jag upp en ruta att jag kan skicka en krash rapport till CDPR!

Så kanske om åtta månader så har dom fixat att spelet inte hänger sig vid varje autosave!

Ett spel som är early access borde dels visa det och dels inte ta fullpris för produkten, den är ju helt logiskt, inte färdig.

Har inte stött på en enda crash, bugg eller prestandaproblem än.
Inte spelat så många timmar så återstår att se.

Red dead Redemption 2 var det värsta härva till spel på många år för min del när det släpptes, nu fungerar det spelet 100%


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har bara spelat några timmar men inga som helst problem hittils, varken sett buggar, haft prestanda problem eller råkat ut för crasher.

Ok, då var det säkert min undervolt. Ställde upp 50mV och har inte haft problem efter det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inte stött på en enda crash, bugg eller prestandaproblem än.
Inte spelat så många timmar så återstår att se.

Red dead Redemption 2 var det värsta härva till spel på många år för min del när det släpptes, nu fungerar det spelet 100%

Du menar RDR2 till PC, va? Kan inte minnas några problem alls på konsoll.

Skriv svar