CDPR bekräftar epilepsi-bekymmer i Cyberpunk, lovar fixa

Medlem
Skrivet av jehuty:

Helvete vilken ond människa du är! Gå ut och ta lite frisk luft och fundera på vad du säger.

Hallå visa lite respekt! Jag sa aldrig att det var rätt av dem att skicka sånt, sa endast att det var hennes eget fel eftersom det är känt att cyberpunk har massa sånt som kan trigga epilepsi.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hallå visa lite respekt! Jag sa aldrig att det var rätt av dem att skicka sånt, sa endast att det var hennes eget fel eftersom det är känt att cyberpunk har massa sånt som kan trigga epilepsi.

Tycker det var lite hårt att gå på dig sådär men HUR kan det vara känt att ett spel som inte är släppt innehåller scener som är typiska för att trigga detta? Att skylla på att det är ett "cyberpunk" spel håller inte som argument i min värld. Borde vara basic kunskaper hos speltillverkare idag tycker man att desgina runt sådant. Hennes eget fel... tycker du kan visa lite respekt också, speciellt då hon inte kan försvara sig här.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hon kanske inte borde klaga på något som är självklart?

Visa gärna vart hon faktiskt klagar. Visa också vart någonstans det är självklart att (enligt henne) i en cyberpunk-miljö innehåller specifik strobelight flimmer av intensitivitet och mönster som replikerar läkarnas approach för att trigga epilepsi?

Sen, varför ska man behöva bli mött av saker som epilepsi-framkallande material som kan orsaka allvarliga skador bara för man lyfter fram saker som kan upplevas som problematiska i ett spel?

Att påpeka något såsom att något kan vara problematiskt eller farligt för andra gamers är ju bara bra, och är de smarta så kommer de implementera det som en inställning under accessability eller dylikt så att de som är känsliga kan ändra det i inställningarna, medans andra som inte är känsliga får spela spelet i exakt den miljö som den var skapad.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hon kanske inte borde klaga på något som är självklart?

Jag avskyr mycket av den nutida kulturens gnällighet men efter att ha läst tjejens text så finns det inget att gnälla på, snarare rättfram information om vad man kan förvänta sig. Min uppfattning är att hon tar eget ansvar och även vill att andra gör det.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Grattis, citat nr två du gör av mig med totalt menlöst innehåll Jobbigt att inte kunna skriva antar jag.

eld
Medlem
Skrivet av anon_176162:

Grattis, citat nr två du gör av mig med totalt menlöst innehåll Jobbigt att inte kunna skriva antar jag.

Okej, såhär skulle du ha kunnat skriva istället i ditt första inlägg:

"Vad bra att de tänker lägga till en funktion så att det inte triggar anfall, tycker det är självklart att så många som möjligt ska kunna spela spelet!"

eld
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hallå visa lite respekt! Jag sa aldrig att det var rätt av dem att skicka sånt, sa endast att det var hennes eget fel eftersom det är känt att cyberpunk har massa sånt som kan trigga epilepsi.

Alla spel har möjlighet att ha effekter som trigga anfall, det är inte exklusivt till cyberpunk-genren, och cyberpunk behöver inte innebära det heller.

Sen så har vi ju redan kommit fram här i tråden att det inte handlar om att någon skyller runt på spelet, utan att det är någon som påpekar att det skulle vara bra om man kunde fixa så det gick att undvika anfall, vilket CDPR håller med om.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Helvete vilken ond människa du är! Gå ut och ta lite frisk luft och fundera på vad du säger.

Kleptoman är kungen av negativitet och dryghet på FZ. Antingen ett troll eller en jävligt bitter person. Bli inte förvånad över något som skrivs från det kontot.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Står en stor jävla varningtext varenda gång man startar spel. Har man tendens till epelisi ska man inte spela och gör man det så är det på egen risk.

Gör det?

Medlem

Efter en operation för några år sedan så kan jag tydligen få epileptiska anfall, och måste käka medicin för det. Jag har ofta sett varningstexter här och där, mest på tv'n tror jag(?) men aldrig märkt av något som triggat ett anfall, så jag skulle tro att det är precis som det låter..."kan", vilket innebär olika för alla. Vad som skulle kunna trigga ett anfall hos mig har jag ingen aning om, medan andra får det att låta som något uppenbart. Blinkande ljus i vissa sammanhang har jag upplevt som jobbiga i någon film, men inte mer än så, och "jobbig" är inte samma sak som ett anfall kan jag försäkra.

För mig är informationen tacksam i alla fall, för jag hade inte förväntat mig det annars. Fanns det något reglage man kunde dra ner på eller någon speciell scen/plats att undvika så hade jag gärna vetat om det så jag kunde ta det säkra före det osäkra.
Jag trot inte det finns ett spel eller film som inte har något ljus eller film som flimrar till eller förbi vid något tillfälle, och det skulle bli rätt mycket att undvika ifall man "borde akta sig för sånt".

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Gör det?

Jupp. Första som kommer oftast före man startar spelet. Fast man har läst det så många ggr att man knappt tänker på det längre. Vet inte hur det är på PC.

Medlem
Skrivet av Ender:

Efter en operation för några år sedan så kan jag tydligen få epileptiska anfall, och måste käka medicin för det. Jag har ofta sett varningstexter här och där, mest på tv'n tror jag(?) men aldrig märkt av något som triggat ett anfall, så jag skulle tro att det är precis som det låter..."kan", vilket innebär olika för alla. Vad som skulle kunna trigga ett anfall hos mig har jag ingen aning om, medan andra får det att låta som något uppenbart. Blinkande ljus i vissa sammanhang har jag upplevt som jobbiga i någon film, men inte mer än så, och "jobbig" är inte samma sak som ett anfall kan jag försäkra.

För mig är informationen tacksam i alla fall, för jag hade inte förväntat mig det annars. Fanns det något reglage man kunde dra ner på eller någon speciell scen/plats att undvika så hade jag gärna vetat om det så jag kunde ta det säkra före det osäkra.
Jag trot inte det finns ett spel eller film som inte har något ljus eller film som flimrar till eller förbi vid något tillfälle, och det skulle bli rätt mycket att undvika ifall man "borde akta sig för sånt".

Vad jag vet så förs det ett test på filmer innan de släpps för visning där den kontrolleras att de är inom gränserna för "epilepsi-säkert", och även streamingtjänster såsom Netflix kräver att materialet passerar testet innan de kan gå vidare med produktionen/visningen.

https://partnerhelp.netflixstudios.com/hc/en-us/articles/1150...

Däremot så tror jag inte att man gör sånna tester på spel, inte än iaf. Har för mig att någon på reddit testade ett förhandsklipp som CDPR visade just gällande Braindance, och hen skrev att testet misslyckades på den scenen, och hade behövts göra om.

Medlem
Skrivet av Ender:

Efter en operation för några år sedan så kan jag tydligen få epileptiska anfall, och måste käka medicin för det. Jag har ofta sett varningstexter här och där, mest på tv'n tror jag(?) men aldrig märkt av något som triggat ett anfall, så jag skulle tro att det är precis som det låter..."kan", vilket innebär olika för alla. Vad som skulle kunna trigga ett anfall hos mig har jag ingen aning om, medan andra får det att låta som något uppenbart. Blinkande ljus i vissa sammanhang har jag upplevt som jobbiga i någon film, men inte mer än så, och "jobbig" är inte samma sak som ett anfall kan jag försäkra.

För mig är informationen tacksam i alla fall, för jag hade inte förväntat mig det annars. Fanns det något reglage man kunde dra ner på eller någon speciell scen/plats att undvika så hade jag gärna vetat om det så jag kunde ta det säkra före det osäkra.
Jag trot inte det finns ett spel eller film som inte har något ljus eller film som flimrar till eller förbi vid något tillfälle, och det skulle bli rätt mycket att undvika ifall man "borde akta sig för sånt".

Det är olika jag har också epilepsi man har aldrig haft problem med blinkande ljus inte ens stroboskop.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Okej, såhär skulle du ha kunnat skriva istället i ditt första inlägg:

"Vad bra att de tänker lägga till en funktion så att det inte triggar anfall, tycker det är självklart att så många som möjligt ska kunna spela spelet!"

Haha, nejdå, så tycker du, inte jag inte ens i närheten, ge dig. Personer som vet om,får, eller har misstankar att de har epelisi ska inte spela spel eller se program. Står STORA bokstäver om det.
"Är du allgeriskt mot jordnötter?" skippa Piff och puff på julafton är en annan. Inte så jäkla svårt.
Det är inte så svårt. Har man problem med saker får man ta ett eget ansvar för dom, inte be världen att ändra sig.
Gillar inte lukten av hyasinter och de ger mig huvudvärk ,ber inte hela universum att ta bort dom från sortimentet för det. Håller mig borta istället som en person med något hög IQ gör.
Fast det är sånna saker som att klaga på att man får epelisi av spel som gör att människor som Trump fick makten i 4 år, oinsatthet och omotiverat folkhysteri, vi mot dom tänktet. Tragiska, outbildade människor.
Men alla har väl rätt till sina åsikter...även om dom är outgrundade och inte har någon djupare tanke bakom
Hur är dina tankar bakom Corona vaccin?
Hundratusen fick vaccin, två fick en allergisk reaktion av dom? Antar att du skulle skulle sitta där och säga "Alla andras fel.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Haha, nejdå, så tycker du, inte jag inte ens i närheten, ge dig. Personer som vet om,får, eller har misstankar att de har epelisi ska inte spela spel eller se program. Står STORA bokstäver om det.
"Är du allgeriskt mot jordnötter?" skippa Piff och puff på julafton är en annan. Inte så jäkla svårt.
Det är inte så svårt. Har man problem med saker får man ta ett eget ansvar för dom, inte be världen att ändra sig.
Gillar inte lukten av hyasinter och de ger mig huvudvärk ,ber inte hela universum att ta bort dom från sortimentet för det. Håller mig borta istället som en person med något hög IQ gör.
Fast det är sånna saker som att klaga på att man får epelisi av spel som gör att människor som Trump fick makten i 4 år, oinsatthet och omotiverat folkhysteri, vi mot dom tänktet. Tragiska, outbildade människor.
Men alla har väl rätt till sina åsikter...även om dom är outgrundade och inte har någon djupare tanke bakom
Hur är dina tankar bakom Corona vaccin?
Hundratusen fick vaccin, två fick en allergisk reaktion av dom? Antar att du skulle skulle sitta där och säga "Alla andras fel.

Någonting annat man skulle kunna använda en hyacint till att jämföra något med är möjligen din retorik. Håller du dig borta från "utomhus" också för att där kan finnas faror? Ifall det visar sig att ett spel oavsiktligt kan framkalla epileptiska störningar är det jättebra at det uppmärksammas, inte minst för utvecklaren som, ifall det går att med enkla medel göra något åt det har allt att vinna på det...både för sig själv och de som drabbas.

Sedan finns det ju förstås den där klicken som struntar fullständigt i andras välmående, som t ex tobaksindustrin, så länge de tjänar pengar på det. Vad skulle du förresten själv säga ifall du var en av dem som fick narkolepsi av Pandemrix (vaccinet mot svininfluensan)..."åh, vilken idiot jag är!"?

eld
Medlem
Skrivet av anon_176162:

Haha, nejdå, så tycker du, inte jag inte ens i närheten, ge dig. Personer som vet om,får, eller har misstankar att de har epelisi ska inte spela spel eller se program. Står STORA bokstäver om det.
"Är du allgeriskt mot jordnötter?" skippa Piff och puff på julafton är en annan. Inte så jäkla svårt.
Det är inte så svårt. Har man problem med saker får man ta ett eget ansvar för dom, inte be världen att ändra sig.

Det är ju en självklarhet att vi undviker äta jordnötter i närheten av någon som är allergisk mot jordnötter, allt annat är ju en hel avsaknad av empati. Och det är oftast så det fungerar, det är många ställen du inte får öppna upp en påse jordnötter, vi anpassar oss för andra.

Skrivet av anon_176162:

Gillar inte lukten av hyasinter och de ger mig huvudvärk ,ber inte hela universum att ta bort dom från sortimentet för det. Håller mig borta istället som en person med något hög IQ gör.
Fast det är sånna saker som att klaga på att man får epelisi av spel som gör att människor som Trump fick makten i 4 år, oinsatthet och omotiverat folkhysteri, vi mot dom tänktet. Tragiska, outbildade människor.
Men alla har väl rätt till sina åsikter...även om dom är outgrundade och inte har någon djupare tanke bakom

Hur är dina tankar bakom Corona vaccin?
Hundratusen fick vaccin, två fick en allergisk reaktion av dom? Antar att du skulle skulle sitta där och säga "Alla andras fel.

Att det är jätteviktigt att vi alla tar vaccin så att de som inte kan ta vaccinet faktiskt kan vara säkra genom flockimmunitet. Det är jättebra att vi andra gör något så de kan vara säkra från sjukdomar. Vi gör åter igen en liten insats för andra, empati!

Medlem

Ibland får man nästan känslan att en del personer vill "skryta" med att de saknar empati?

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_176162:

Står en stor jävla varningtext varenda gång man startar spel. Har man tendens till epelisi ska man inte spela och gör man det så är det på egen risk.

Håller lite med dig faktiskt att det är ett eget ansvar. Jag ser spel som konst. Att konstnären ska begränsa sin kreativa idéer för att det ska passa alla är fel samt att det står faktiskt varningstext.

Men med det sagt så är det ju också bra om det går att lösa så fler kan spela spelet. Funkar ju som jag skrev med färgblindhet så borde kunna funka att ta bort blinkande ljus och ljud i spelet med ett reglage


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av eld:

Det är ju en självklarhet att vi undviker äta jordnötter i närheten av någon som är allergisk mot jordnötter, allt annat är ju en hel avsaknad av empati. Och det är oftast så det fungerar, det är många ställen du inte får öppna upp en påse jordnötter, vi anpassar oss för andra.

Att det är jätteviktigt att vi alla tar vaccin så att de som inte kan ta vaccinet faktiskt kan vara säkra genom flockimmunitet. Det är jättebra att vi andra gör något så de kan vara säkra från sjukdomar. Vi gör åter igen en liten insats för andra, empati!

Tror ni pratar om exakt samma sak men menar olika saker. Han menar att det står varningstext och man ska försöka undvika saker som triggar en. Tror inte han sagt något om att ”Nej varför ska ett sådant läge finnas, Fuck epileptiker!”. Utan det stör nog ingen att ett epilepsisäkert läge finns i spelet. Samma sak men ni pratar i olika nivåer


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Tror ni pratar om exakt samma sak men menar olika saker. Han menar att det står varningstext och man ska försöka undvika saker som triggar en. Tror inte han sagt något om att ”Nej varför ska ett sådant läge finnas, Fuck epileptiker!”. Utan det stör nog ingen att ett epilepsisäkert läge finns i spelet. Samma sak men ni pratar i olika nivåer

Han säger ganska tydligt att det är deras problem och att vi andra inte ska behöva anpassa oss. Jag påpekade hans brist på empati.

12
Skriv svar