Sweclockers prestandatestar Cyberpunk 2077 på pc

Robot
Sweclockers prestandatestar Cyberpunk 2077 på pc
Medlem

Kör allt på ultra i 1440p med ett 2080ti och en i9900 med 16gb ram och får runt 80fps med dlss quality.
Med raytracing allt på förutom lightning så mellan 50-60fps.

Verkar vara väldigt tungdrivet. Raytracing med AMD-kort är ju bara att glömma då DLSS är ett måste.

Medlem

Förvånad över att spelet faktiskt var spelbart med min i5 3350p/1060 burk, framförallt med tanke på den uråldriga processorn. Spelet defaultade till high och under mina första två timmar låg det på ungefär 35-40 fps för det mesta vilket faktiskt kändes okej, även fast jag brukar ha svårt för 30 fps på PC.

Medlem

Kör på med-high inställningar utan raytracing, i7 och 1080ti och spelet flyter på riktigt bra. Rycker lite när man kör snabbt genom staden men förutom det inget att klaga på, och tack och lov att de nya drivrutinerna släpptes som löste de grafiska buggarna!

Rent grafiskt tycker jag spelet är riktigt läckert men wow-känslan som både Witcher 3 gav på sin tid, och RDR2 erbjöd nyligt infinner dig inte. Spelet är riktigt snyggt men inte trendsättande.

Har inte tid o skriva mer, måste tilbax till spelet nu XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kör på med-high inställningar utan raytracing, i7 och 1080ti och spelet flyter på riktigt bra. Rycker lite när man kör snabbt genom staden men förutom det inget att klaga på, och tack och lov att de nya drivrutinerna släpptes som löste de grafiska buggarna!

Rent grafiskt tycker jag spelet är riktigt läckert men wow-känslan som både Witcher 3 gav på sin tid, och RDR2 erbjöd nyligt infinner dig inte. Spelet är riktigt snyggt men inte trendsättande.

Har inte tid o skriva mer, måste tilbax till spelet nu XD

Mycket beror på raytracing dock. Med RT påslaget så ser vissa scener ut som en film, helt otroligt snyggt och känns som något helt nytt man inte sett förut.

Sen är ju detaljrikedomen i texturerna helt galet. När man zoomar in (höger musknapp+scrollhjulet btw), så kan man se så mycket små detaljer som man inte brukar göra i spel. Allt från tatueringar till den lilla texten som står godisautomaternas knappar... eller serienummer på maskiner - allting inte bara läsbart utan helt kristallklart. Kanske inget som egentligen behövs, men imponerande är det!

Medlem

Den dära meningen kan du ju inte använda till annat Tomas, fy :)! Den är helig och tillägnad Crysis, enbart Crysis!

Redaktör
Skrivet av Aggur:

Den dära meningen kan du ju inte använda till annat Tomas, fy :)! Den är helig och tillägnad Crysis, enbart Crysis!

F'låt


signatur
Medlem

En smärre katastrof att spelet flyter så dåligt på last-gen efter vad CDPR sagt i sina uttalanden. Inget som drabbat mig som kör på PC, men det här kommer att påverka företagets anseende, om inget väldigt drastiskt händer den närmsta tiden.

Medlem

Knappt spelbart på en 1070gtx som inte har något problem med någonting annat. Fick gå ner i 1080p och medium inställningar för att få en duglig bildfrekvens och okej FOV. Rätt så besviken ärligt talat.

Medlem

Kör 1070 gtx, mix mellan medium/high. Flyter riktitr bra tycker jag. 50-60 FPS ungefär.

Medlem

"Det är alltså ett spel som kräver sin hårdvara, och som visar att en trotjänare som Geforce GTX 1080 faktiskt är rejält gammal."

Tycker mer det bevisar att CDPR har misslyckats katastrofalt med optimeringen av spelet.

Visst man skulle kunna köpa ett nytt grafikkort enbart för ett spel men känns tveksamt om det är värt det när alla andra spel flyter på så pass bra som dom gör. Tråkigt faktiskt men spelet får vänta tills jag har uppgraderat datorn o det lär dröja.

Medlem

Läst att man tydligen kan vinna en hel del FPS genom att skruva ner "Cascaded Shadows Resolution" till Medium. Har dock inte hunnit testa detta själv än.

Medlem

Tycker ändå det är lite humor att folk med tre-fyra år gamla kort klagar på att de inte klarar av att lira "the latest and greatest" med höga inställningar. Jag hade knappt väntat mig att mitt 1080ti skulle tugga i sig spelet. Bestämde mig redan innan att köra på stadia tills jag får tag på ny hårdvara. Men men, alla är olika ^^

Medlem
Skrivet av deezel:

Tycker ändå det är lite humor att folk med tre-fyra år gamla kort klagar på att de inte klarar av att lira "the latest and greatest" med höga inställningar. Jag hade knappt väntat mig att mitt 1080ti skulle tugga i sig spelet. Bestämde mig redan innan att köra på stadia tills jag får tag på ny hårdvara. Men men, alla är olika ^^

Nog för att mitt 1080 tuggat i sig det mesta fram till nu med Cyberpunk och Oculus Quest 2 så nångång kommer man till en brytpunkt när man bara måste uppgradera.
Köpte mig ett 3070 för jag orkade inte vänta på 3080.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av fishfugg:

"Det är alltså ett spel som kräver sin hårdvara, och som visar att en trotjänare som Geforce GTX 1080 faktiskt är rejält gammal."

Tycker mer det bevisar att CDPR har misslyckats katastrofalt med optimeringen av spelet.

Visst man skulle kunna köpa ett nytt grafikkort enbart för ett spel men känns tveksamt om det är värt det när alla andra spel flyter på så pass bra som dom gör. Tråkigt faktiskt men spelet får vänta tills jag har uppgraderat datorn o det lär dröja.

Instämmer! Jag sitter med ett GTX 1070 och det flyter ju inte superbra men är fullt spelbart. Jag har hittills aldrig varit med om något som detta i spel sedan jag skaffade mitt kort. Visst det är lite gammalt och det är väl dags för ett nytt snart men inte för ett spel.

Medlem

Det hade varit en sak om spelet faktiskt gjorde skäl för att kräva sin hårdvara, men jag tycker inte att det levererar grafiskt som rättfärdigar detta. Känns snarare som att spelet behöver ett antal uppdateringar (samt från AMD/Nvidia) för att komma till rätta med prestandaproblemen.

Skrivet av deezel:

Tycker ändå det är lite humor att folk med tre-fyra år gamla kort klagar på att de inte klarar av att lira "the latest and greatest" med höga inställningar. Jag hade knappt väntat mig att mitt 1080ti skulle tugga i sig spelet. Bestämde mig redan innan att köra på stadia tills jag får tag på ny hårdvara. Men men, alla är olika ^^

Cyberpunk 2077 Recommended PC: 1080p High

  • Core i7-4790 or Ryzen 3 3200G

  • GTX 1060 6GB, GTX 1660 Super (or R9 Fury)

  • 12GB RAM

  • 6GB VRAM

  • 70GB SSD storage

  • Windows 10 64-bit

Ett fyra år gammalt grafikkort i mellanklassen är rekommenderat för "High" i 1080p, så jag tycker nog att det är rimligt att man ska kunna förvänta sig bättre prestanda från snabbare kort ur den generationen.

Själv har jag problem med prestandan i 1080p med ett RTX 2070 Super, helt utan Ray Tracing, så något är ju helt klart galet.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Knappt spelbart på en 1070gtx som inte har något problem med någonting annat. Fick gå ner i 1080p och medium inställningar för att få en duglig bildfrekvens och okej FOV. Rätt så besviken ärligt talat.

1070/980ti funkar på låga inställningar i 1080p, high är bara att glömma om man vill ha det spelbart. 30fps har de utgått ifrån när de skrivit systemkraven, för mig personligen så avstår jag hellere än att spela i 25-30fps på pc.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Spelar med 2080, dlss hjälper mig nå 60 sträcket på höga inställningar utan RT

Känns dock som ett misstag att släppa spelet till last gen. Nästa gång kanske man inte ska lova till vilka plattformar spelet kommer till


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Spelar med 2080, dlss hjälper mig nå 60 sträcket på höga inställningar utan RT

Känns dock som ett misstag att släppa spelet till last gen. Nästa gång kanske man inte ska lova till vilka plattformar spelet kommer till

Håller med känns som det var fulspel med då pc koden släpptes för recensioner, de visste att det inte skulle tagits emot väl om recensenter/influencesers/streamers skulle spelat på lastgen konsoler..

CDPR är inte endast goda.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av dTexN:

Spelar med 2080, dlss hjälper mig nå 60 sträcket på höga inställningar utan RT

Känns dock som ett misstag att släppa spelet till last gen. Nästa gång kanske man inte ska lova till vilka plattformar spelet kommer till

Ett tips är att istället aktivera RT på minst medium för att få snyggare grafik med bättre prestanda om ditt kort stödjer RT.
Det hjälpte iaf mitt 2070 att prestera bättre med mycket vackrare intryck och flera andra som jag norpade tipset från. Spelet är verkligen optimerat för RT och NVidias day one patch hjälpte spelets prestanda mycket i RT.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Metroid:

Det hade varit en sak om spelet faktiskt gjorde skäl för att kräva sin hårdvara, men jag tycker inte att det levererar grafiskt som rättfärdigar detta. Känns snarare som att spelet behöver ett antal uppdateringar (samt från AMD/Nvidia) för att komma till rätta med prestandaproblemen.

Cyberpunk 2077 Recommended PC: 1080p High

  • Core i7-4790 or Ryzen 3 3200G

  • GTX 1060 6GB, GTX 1660 Super (or R9 Fury)

  • 12GB RAM

  • 6GB VRAM

  • 70GB SSD storage

  • Windows 10 64-bit

Ett fyra år gammalt grafikkort i mellanklassen är rekommenderat för "High" i 1080p, så jag tycker nog att det är rimligt att man ska kunna förvänta sig bättre prestanda från snabbare kort ur den generationen.

Själv har jag problem med prestandan i 1080p med ett RTX 2070 Super, helt utan Ray Tracing, så något är ju helt klart galet.

Det var därför jag sa "JAG hade knappt väntat mig". Jag vet vad rekommendationerna sa, vad jag förväntade mig satte jag långt innan de var ute.

Medlem
Skrivet av Metroid:

...Själv har jag problem med prestandan i 1080p med ett RTX 2070 Super, helt utan Ray Tracing, så något är ju helt klart galet.

Själv skulle jag rekommendera att istället slå RT, som jag skrev i en annan kommentar här ovan.
Har själv bara ett 2070 utan Super, men i 1080p så blir det helt klart bättre prestanda samtidigt som det blir snyggare grafiskt när jag aktiverar RT på iaf medium, istället för att köra utan RT på höga inställningar.
Se även till att ladda ned Nvidias dag-ett patch. Det gjorde också sitt för RT prestandan i spelet.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Själv skulle jag rekommendera att istället slå RT, som jag skrev i en annan kommentar här ovan.
Har själv bara ett 2070 utan Super, men i 1080p så blir det helt klart bättre prestanda samtidigt som det blir snyggare grafiskt när jag aktiverar RT på iaf medium, istället för att köra utan RT på höga inställningar.
Se även till att ladda ned Nvidias dag-ett patch. Det gjorde också sitt för RT prestandan i spelet.

med dlss påslaget förmodar jag?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

om jag får runt 60fps med allt utom cascading shadows på high, med min 1070, så måste det ju som värst handla om att ställa in spelet korrekt


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av alias:

1070/980ti funkar på låga inställningar i 1080p, high är bara att glömma om man vill ha det spelbart. 30fps har de utgått ifrån när de skrivit systemkraven, för mig personligen så avstår jag hellere än att spela i 25-30fps på pc.

jag har 1070 med 1080p och snittar 55-60fps med high i allt utom cascading shadows. som lägst har det i korta stunder droppat ner till 45. men aldrig värre än så på 10 tim speltid. handlar mer om att veta vad man gör i options kanske googla lite performance guide osv


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag har 1070 med 1080p och snittar 55-60fps med high i allt utom cascading shadows. som lägst har det i korta stunder droppat ner till 45. men aldrig värre än så på 10 tim speltid. handlar mer om att veta vad man gör i options kanske googla lite performance guide osv

ok ska provas, fortfarande så för mig är 1080p är en rejäl besvikelse, low eller high.., hade hoppats på att kunna köra low i 1440p men finns inte en chans.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av fishfugg:

"Det är alltså ett spel som kräver sin hårdvara, och som visar att en trotjänare som Geforce GTX 1080 faktiskt är rejält gammal."

Tycker mer det bevisar att CDPR har misslyckats katastrofalt med optimeringen av spelet.

Visst man skulle kunna köpa ett nytt grafikkort enbart för ett spel men känns tveksamt om det är värt det när alla andra spel flyter på så pass bra som dom gör. Tråkigt faktiskt men spelet får vänta tills jag har uppgraderat datorn o det lär dröja.

Tycker också av det jag sett att spelet verkar vara riktigt kasst optimerat, ser man till recommended grafikkortet så ska man väl förvänta sig generellt lite bättre prestanda, folk har ju lite nyare kort och verkar bråka med att ens få stabila 50fps i 1080.. det är ju knappast att begära för mycket.. kan förså om man vill pressa det i 4k upplösning men jösses viken dator man måste ha för det.. men 1080 ska fan inte vara så här krävande....

Medlem
Skrivet av deezel:

Det var därför jag sa "JAG hade knappt väntat mig". Jag vet vad rekommendationerna sa, vad jag förväntade mig satte jag långt innan de var ute.

Ja, men eftersom ditt inlägg var riktat till dem som förväntade sig bättre prestanda med bättre kort från den generationen så var det den detaljen jag kommenterade också.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

verkar viktigt att ta reda på vilka effekter som tar mest stryk på fps dock, läst mkt och verkar som dom med bättre datorer har sämre flyt


signatur

//monster

12
Skriv svar