Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem

Hörde någon påstå att poliserna i spelet ej jagar en när man kör iväg ifrån dom. Dvs inga dynamiska biljakter i den öppna världen. Kan någon bekräfta om det stämmer eller ej?

Medlem

Spelat en timme och måste nog säga att cyberpunk 2077 så här långt känns som 5/10. Får hoppas det blir bättre.

jbx
Medlem
Skrivet av Zontos:

Tycker också striderna är konstiga. Men det går att smyga sig på dom och döda dem, fan vad kul det är ett smyga sig fram det gillar jag verkligen och att hacka. Men det är många grafik-grejer som är dåligt.

Det är spelbart men nästan inte...

Det är som om jag skulle köpa NBA men hata sport

Det är som om du skulle älska sport och köpa ett basketspel som har hypats i flera år och är skapat av den bästa sportspels-skaparen på marknaden trots att du inte gillar basket, ja! Det hade kunnat funka, bollfan är ju rund ändå.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det vet man aldrig.
Red dead Redemption 2 är ett riktigt bra spel men jag tycker det finns mycket förlorad potential i det spelet också.
"The rockstar formula" håller inte längre för min del.

Ohh trodde jag var nästan ensam i världen som tycker så, själv så tycker jag främst spel delen av rdr2 är sjukt trasig; som spel så tror jag ändå att jag kommer gilla cyberpunk men det svider i vilket skick det släpps i.

Medlem
Skrivet av jbx:

Det är som om du skulle älska sport och köpa ett basketspel som har hypats i flera år och är skapat av den bästa sportspels-skaparen på marknaden trots att du inte gillar basket, ja! Det hade kunnat funka, bollfan är ju rund ändå.

Sure kanske det ...

Medlem

Apropå rockstar så spelade jag GTA5 idag. Bättre grafik än Cyberpunk, skickade en bild till en kompis och han tyckte det var bättre grafik än på gans Xbox också. Tror det är värre för Xbox one ändå.

Medlem
Skrivet av Methea:

Får man fråga vad du har för inställningar i spelet?
Och vad har du för CPU?

https://imgur.com/a/P2tqy1y här mina inställningar för 1080p


signatur

//monster

Medlem

Är det något CDPR verkligen nailar så är det bilkörningen.
Tycker att det påminner väldigt mycket om Project Gotham Racing 3 och GTA 4, vilket jag verkligen gillade.

Allt annat känns vääääldigt stelt och styltigt. Bedrövligt mycket buggar. Munnar som inte rör sig, Npc'erna loopar nån märklig animation när man går emot dem, poliserna bryr sig inte ifall jag slår till någon precis bredvid, No-clipar genom väggar, no-clipar igenom biltaket, föremål försvinner ur händerna på npc'er, vattenfysiken är helt trasig när man simmar, väldigt konstigt uppbyggd huvudmeny med märklig pekare, kontroll-stödet är sådär med konstigt beteende i menyer, subtitles smälter in i bakgrunden trots maxat opacitet. Utöver det är det väldigt mycket information som bara slängs i ansiktet på en hela tiden som är blir väldigt påtaligt.
Väldigt rörigt spel måste jag säga.

Och det svider verkligen i ögonen av att se detta förlitar sig på TAA. Allt är så himla suddigt och det blir ju inte bättre av att använda DLSS på maxprestanda.
Fick använda Nvidia's spelfilter å lägga på 50% skärpa så vart det någolunda bättre.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Razken:

Är det något CDPR verkligen nailar så är det bilkörningen.
Tycker att det påminner väldigt mycket om Project Gotham Racing 3 och GTA 4, vilket jag verkligen gillade.

Allt annat känns vääääldigt stelt och styltigt. Bedrövligt mycket buggar. Munnar som inte rör sig, Npc'erna loopar nån märklig animation när man går emot dem, poliserna bryr sig inte ifall jag slår till någon precis bredvid, No-clipar genom väggar, no-clipar igenom biltaket, föremål försvinner ur händerna på npc'er, vattenfysiken är helt trasig när man simmar, väldigt konstigt uppbyggd huvudmeny med märklig pekare, kontroll-stödet är sådär med konstigt beteende i menyer, subtitles smälter in i bakgrunden trots maxat opacitet. Utöver det är det väldigt mycket information som bara slängs i ansiktet på en hela tiden som är blir väldigt påtaligt.
Väldigt rörigt spel måste jag säga.

Och det svider verkligen i ögonen av att se detta förlitar sig på TAA. Allt är så himla suddigt och det blir ju inte bättre av att använda DLSS på maxprestanda.
Fick använda Nvidia's spelfilter å lägga på 50% skärpa så vart det någolunda bättre.

Tycker det är smått bisarrt hur det kan skilja sig så mycket från person till person vad gäller buggar. Inget av det du nämner har jag drabbats av, liksom (vid sidan om no-clip genom vägg - det har hänt exakt en gång). De buggar jag själv har drabbats av har varit en burk som flöt i luften samt 3-4 fall av ljudbuggar i form av att ljudet helt enkelt saknats vid några tillfällen. Typ att man stängt en bildörr ljudlöst eller att en replik i telefonsamtal varit ljudlös (men läsbar i undertexten). Detta åsido har det varit en jäkligt smärtfri upplevelse såhär långt, och då har jag ändå plöjt ner 24 timmar.

Håller med om bilkörningen dock. Tycker inte den är lika vass som GTA IV, men snäppet upp mot GTA V. Gillar't! Har kanske en del med låga förväntningar att göra också då bilkörningen väl var det jag hade absolut lägst förväntningar på av allt i spelet på förhand.

Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Hörde någon påstå att poliserna i spelet ej jagar en när man kör iväg ifrån dom. Dvs inga dynamiska biljakter i den öppna världen. Kan någon bekräfta om det stämmer eller ej?

Har inte varit med om det än iaf...
Tycker att det är fruktansvärt dåligt när man blir jagad av polis. De spawnar i enorma mängder bara 5 meter ifrån mig. Helt omöjlgigt att "komma undan".

Medlem

Köpte för att testa (har ca: 3 timmar). Ligger på mellan 30 - 50 FPS (1080p, medium + high). 5820K (klockade upp den lite) och ett 980Ti. Har märkt att jag förmodligen inte behöver ett värmeelement då datorn pumpar.

Gillar staden, älskade Deus ex Human revolution kina-distrikt och tycker allt påminner lite om detta. Har fått vissa buggar. Tycker det är svårt att hänga med i vad man ska göra och storyn. Får ett nytt uppdrag åker ditt. Klart. Men det kanske tar en stund att komma in i spelet. Sitter fortfarande och försöker koncentrera mig på kontroller m.m.

Medlem

Jag gillar spelet, skarpt. En sak jag blir lite trött på är dock braindance. Det är en läcker funktion, absolut. Men fan vilken jävla tid det tar att hitta rätt ledtrådar ibland 😅


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Fler som tycker ett bilden är mörk?

Medlem
Medlem
Skrivet av Sev7en:

"Det är tydligt att det är optimerat för PS4"

Om det ändå vore så väl! Vad jag har sett och läst hittills, så är spelet mer eller mindre ospelbart på PS4 :/ Hade förväntat mig en klart sämre version än PC såklart. Utan all lighting osv.. men det ser ut som Switch versionen.

Kanske uttryckte mig klumpigt. Det jag menade var att det är utvecklat för lastgen. Och att man märker att det inte utnyttjar kraften hos PS5. Men har förstått via vänner att det kämpar hårt på PS4 speciellt basversionen. Hoppas patchen gjort det mer spelbart.

Jag har åtminstone inte märkt av några större buggar eller droppad framerate. Så med tanke på det ska jag nog vara glad att köra det på PS5. Men längtar såklart efter Raytracing och i bästa fall adaptive triggers.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vad tycker folket efter att ha spelat en stund? Jag personligen känner avsaknaden av många saker i spelet som jag förväntade mig skulle finnas där.

Polisen är ett skämt i detta spel. Finns absolut ingen chans för en biljakt då poliserna spawnar framför en när man gjort något olagligt, och de bara spawnar mer och mer.

Saknaden av reaktioner från NPCs när du gör grejer framför dom (snor från dom, pratar med dom, kör in i dom, drar ett vapen framför dom etc.).

Finns ingen möjlighet att göra om sig själv, sin bil, eller lägenhet för den delen. Ett spel som marknadsfört tungt för sin frihet att jobba med sin karaktär och dess utseende.

Världen är i stort sett platt. Karaktärerna reagerar inte på tex. misshandel som sker framför dom mitt på gatorna. Har du parkerat bilen på gatan så bildas det köer pga att AI inte kör runt bilen.

Finns så mycket mer jag kan dra upp från mina första 15 timmar i spelet som jag är långt ifrån nöjd med, främst för att det marknadsfört det annorlunda. När man jämför med Rockstars spel så skrapar detta inte ens ytan av vad ett Open World ska vara.

Sen ska jag inte ens gå in på att det är ospelbart på gamla konsoler och att buggarna finns där i mängder.

Detta spelet är OK, men inte mer än så.

Jag håller med dig. Jag tycker att huvud-uppdragen är riktigt intressanta och givande men sidouppdragen har än så länge vart på tok för enformiga. Det är märkligt att det är så kan jag tycka då CDPR har ju vart nästan marknadsledande på intressanta och givande sidouppdrag. Världen känns intressant vid första anblick men jag tycker precis som dig att det inte finns så mycket jag kan göra i världen när man väl har kört ett tag.

Medlem

CD Projekt Red - The industry leader in creating role-playing games.

Ok. Ni fick mina pengar. Nu är ni ännu ett namn att undvika i fortsättningen. Som David Benioff och D.B. Weiss.

Som Terminator skulle ha sagt: "Fuck you, asshole"

Medlem

Undrar hur många som begär pengarna tillbaka efter det här..

Medlem

Jag förstår varför många gnäller men jag håller samtidigt inte med allt hat. Spelet är inte perfekt nej. Jag tror många förväntade sig det efter all hype.
Storyn och karaktärerna tycker jag är riktigt bra än så länge.
Staden, ljudet, och ”uppdragskartorna” är väldigt imponerande och detaljerade. Man vill verkligen utforska allt och STORT är det.
Gameplay och skill systemet är riktigt trevligt och det möjlighet till vilken spelstil man vill. Självklart finns det alltid någon spelstil som är bättre. Inget spel är 100% balanserat.
GRAFIKEN = WOW. Men tungdrivet.
Bilkörningen är trevligt och nästan i klass med GTA.

Det negativa;
Lite svag och förvirrande inledning.
Befolkningen, trafiken och polisens AI är kass. Men inget jag stört mig på än då jag mest går runt och njuter av staden på fot mellan uppdrag. Hoppas dom patchar AI’n så man kan leka runt sedan ala GTA style.
Grafiska glitchar lite då och då. Inget som varit gamebreaking för mig iallafall.
Visst är det lite tråkigt att det saknas lite möjligheter i Night City. Som matstånd att köpa mat ifrån (onödigt men trevligt gör rp) samt arkadmaskiner man inte kan spela på eller frisör/tatueringsshop.

Överlag är det en stark 8/10 för mig än så länge. Och sålänge storyn håller hög klass förblir det så. Men spelet hade behövt några månader till. Om de fixar ovanstående blir det lätt ett 10/10 spel.

Medlem
Skrivet av Maddog:

Har inte varit med om det än iaf...
Tycker att det är fruktansvärt dåligt när man blir jagad av polis. De spawnar i enorma mängder bara 5 meter ifrån mig. Helt omöjlgigt att "komma undan".

Kollade upp lite mer och det verkade stämma se,

https://www.youtube.com/watch?v=8p-5sqXvFq0

Kan faktiskt inte förstå hur detta kan vara fallet när detta har varit en standard feature i spel sedan 20 år tillbaka.
Men dom verkar allmänt ha lite problem med AI för deras bilar

https://www.youtube.com/watch?v=EkpZhYG_Oq8

Medlem

Spelet känns "tomt" på något vis, har provat 2 olika lifepaths, men fastnar inte riktigt för spelet. Ju mer jag spelar detta desto mer saknar jag TW3. Kan inte riktigt sätta fingret på det men spelet "känns" så stelt, AIn lämnar mycket att önska, fienderna rör sig knappt, de står mestadels stilla eller gömmer sig bakom en låda. De försöker inte ens överraska. För att utspela sig i framtiden har NPC, poliser och fiender oerhört låg AI. Menar, FEAR från 2005 har betydligt smartare AI än detta.

RPG-elementen har jag inte dykt in djupare på än så länge.

Inledningen är inte heller någon höjdare, visst karaktärerna är trovärdiga och dialogen håller hög klass men jämfört med TW3 är detta ett steg framåt rent grafikmässigt men två steg bakåt avseende AI.

Har bara stött på en bugg hittills i spelet samt att mina sparfiler blivit korrupta redan. Lutar åt refund :/


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Jag gillar spelet, skarpt. En sak jag blir lite trött på är dock braindance. Det är en läcker funktion, absolut. Men fan vilken jävla tid det tar att hitta rätt ledtrådar ibland 😅

så tråkigt inslag att jag sluta spela skiten..

Medlem

Såhär blir det när spel ska anpassas till en miljard plattformar, och dessutom pressas ut innan årets slut för att rädda bokslutet.

Medlem

Sprang mellan två rör som stod tätt ihop och karaktären for i turbofart. lol

Medlem

Efter 35 timmars spel så kom jag till Cyberpunk 2077 loggan... Kommer ta en stund detta.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Jag gillar spelet, skarpt. En sak jag blir lite trött på är dock braindance. Det är en läcker funktion, absolut. Men fan vilken jävla tid det tar att hitta rätt ledtrådar ibland 😅

Tycker hela Braindance-biten känns som filler.
Hade så rungande tråkigt när den delen kom och skulle vara en grej. Precis som du säger, det tar bara en massa tid. 😑 Kändes omodernt och stelt. Precis som spelet i övrigt. Hela världen känns ju som ett enda stort skyltdocks-fönster. Varenda NPC bara går omkring eller står och loopar samma animation om och om igen. Ingenting som händer dynamiskt...

En annan grej jag märkt är att ljudmixningen är enastående dålig. Rösterna saknar "rum ljud" beroende på scenario och när man ser på en "cutscene" så låter de man talar med i 100% ljudvolym och den man spelar är alltid minst 10-15% över det så känns nästan som att han gapar tillbaka. Hjälper ju inte heller att röstskådisen för (manliga) V är riiiiiktigt kass.
Alla hans lines låter så himla scriptade. Gillar inte hans röst heller.

Medlem
Skrivet av Razken:

Tycker hela Braindance-biten känns som filler.
Hade så rungande tråkigt när den delen kom och skulle vara en grej. Precis som du säger, det tar bara en massa tid. 😑 Kändes omodernt och stelt. Precis som spelet i övrigt. Hela världen känns ju som ett enda stort skyltdocks-fönster. Varenda NPC bara går omkring eller står och loopar samma animation om och om igen. Ingenting som händer dynamiskt...

En annan grej jag märkt är att ljudmixningen är enastående dålig. Rösterna saknar "rum ljud" beroende på scenario och när man ser på en "cutscene" så låter de man talar med i 100% ljudvolym och den man spelar är alltid minst 10-15% över det så känns nästan som att han gapar tillbaka. Hjälper ju inte heller att röstskådisen för (manliga) V är riiiiiktigt kass.
Alla hans lines låter så himla scriptade. Gillar inte hans röst heller.

Håller med om skådespeleriet, även den kvinnliga rösten är sådär (även om hon har sina moments). Det känns sällan som det passar in i sammanhanget vilket jag tycker andra RPGn gjort bättre.

Skribent

Har spelat cirka 10h nu, och håller verkligen inte med hur upprörda folk är om buggar. Visst, det är buggigt, men aldrig game breaking. Ett par svävande objekt här och där, men inte så jag direkt stör mig. Men jag kanske haft tur?


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Har spelat cirka 10h nu, och håller verkligen inte med hur upprörda folk är om buggar. Visst, det är buggigt, men aldrig game breaking. Ett par svävande objekt här och där, men inte så jag direkt stör mig. Men jag kanske haft tur?

Jag har endast haft ett fåtal visuella buggar och endast en krasch, inget game breaking, och tror att ganska många har haft en bra upplevelse, men det är ju hemskt för de som har haft det riktigt buggig.

Skriv svar