Vilka "skills" låser du upp först?

Skribent
Vilka "skills" låser du upp först?

Det eviga velandet och den påföljande ångesten väcktes på nytt i och med Cyberpunk 2077 – vilka typer av skills ska man låsa upp först? Och nu pratar vi i spel på det stora hela, inte exklusivt Cyberpunk 2077.

Några olika typer av skills:

  • Roliga förmågor som kan användas i strid, som en ny attack eller liknande.

  • "Proficiencies" som låter en använda fler typer av utrustning och vapen.

  • Skills som ger bonusar i form av experience points för olika saker man gör i spelet, som att färdas olika avstånd.

  • Skills kopplade till att köpa och sälja så att man kan maximera hur mycket pengar man får.

  • Skills som låter en låsa upp dörrar/kistor eller på annat sätt få åtkomst till alternativa vägar.

  • Skills som låser upp fler alternativ i dialoger, som att "charma" eller övertala folk.

Personligen brukar jag först och främst satsa på sådant som ger stor utdelning över tid, vilket i fallet Cyberpunk 2077 är automatisk "dismantling" av allt skräp man plockar upp eller sådant som ger chans att få ytterligare grejer vid "dismantling" i största allmänhet.

Även sådant som ger extra experience points känns vettigt att satsa på eftersom man får ut mer av dem ju tidigare i spelet man låser upp dem.

Vilka typer av skills brukar ni satsa på att låsa upp först i diverse spel?

Medlem

I dialog-spel som The Witcher, Mass Effect kör jag på charm/axis och liknande.

Annars blir de mycket stealth, perception och tjuv/ninja färdigheter


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Smooth talker och stealth väljer jag alltid först!

Medlem

Om det finns att öka i level lite snabbare kör jag på den annars är det ofta något som har med defence att göra typ bättre armor hälsa o, d

Ambassadör
Xbox

Brukar alltid ta de skills som ger mest över tid så tidigt som möjligt. Brukar bli mycket i "misc"


signatur

Jump in.

Stealth, lockpicking/hacking brukar jag fokusera på.

Medlem

Första bli alltid någon health relaterat. Mest för att man inte kanske fått grepp på spelet. Sedan stealth om det är möjligt i spelet.

Älskar att rollspela lönnmordare

Medlem

Har hittills satsat mycket på pistoler och hacking, tänkte att som corpo passar det! Söker febrilt snygga västar och kostymer med bra armor också!

Tog också perken för att kunna bära mer och den som dismantlar junk automatiskt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Geeks Gaming

Oftast gällande vapen/damage eller mer xp.

Medlem

I Fallout blir det alltid Speech, Lockpick och Science (älskar att läsa saker på låsta datorer).


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Hanzo:

I dialog-spel som The Witcher, Mass Effect kör jag på charm/axis och liknande.

Samma här; pumpar den typen av stats till max så fort som möjligt!

Medlem

Armor,hälsa och större väskor så jag snabbare får en bra ekonomi sedan kommer vapengrejjer på 4de plats.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Först och främst dialog-relaterade grejer och sedan blir det nog mer åt utility-hållet. Jag är sällan intresserad av saker och ting som är styrka-baserat, typ som att slå sönder väggar eller kontrollera rekyl i Deus Ex och så vidare är inget för mig.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Armor,hälsa och större väskor så jag snabbare får en bra ekonomi sedan kommer vapengrejjer på 4de plats.

Större inventory är livsnödvändigt om man är spelvärldens största kleptoman som jag. Älskar, älskar, älskar att plocka på mig random skit som säljs direkt i närmaste stad/by.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

Jag får alltid beslutsångest över alla val och väntar ofta med att välja perks osv om det går. Sedan blir det ofta charismabaserade saker eller misc grejer till slut efter att jag svettats klart. Annars håller jag med Gregory ovan att tills man kommer på vilken inriktning man vill ha så är health ett säkert val som alltid gör nytta.

Medlem

Större inventory, högre movement speed, högre level på crafting av vapen/armor osv.

KoP
Medlem

Mera hälsa och kapacitet att kånka runt mera loot.

Medlem

Jag är en sådan som helst låser upp passiva bonusar först eller sådant som ger mig mer poäng för att låsa upp snabbare. Att låsa upp alla skills först gör mig överväldigad och då får man inte använda allt lite innan man genast ska använda ngt nytt. Vissa spel är sämre på detta då de har 1392349823948 skills och tror att det är en bra idé med 400 combos. Visst är det nice med val, men det kan lätt bli för mycket att hålla koll på ett helt tangentbord bara för att kunna spela.

Passiva boosts, intäkter av olika typer (money, skillpoints, etc), aktiva skills, fler alternativa vägar att "charmera" folk är ngt jag inte är så van vid utan endast egentligen sett i WItcher 3. Spelar vanligtvis jRPG, tRPG, RPG, etc.

Kul oavsett, inväntar mitt ex till PS4 (ska spelas på PS5 så hoppas det rullar någorlunda där iaf...).

Medlem

1. Persuasion/ytterligare diaogval
2. Lockpicking/hacking
3. Inventory

Medlem

alltid det som har med crafting och lockpicking att göra, om man säger så


signatur

//monster

Inaktiv

Finns det något som gör att man får mer XP när man tex dödar fiender brukar jag levla den i taket tidigt.
Sen har man en fetish för låsdyrkande i spdl,hatar att lämna en kista oöppnad.

Medlem

Beror på lite men oftast är det extra HP och attack skada. Eventuellt också andra skills som kan ge ett övertag, t.ex. låsa upp olika kistor och dörrar som man annars kanske inte har tillgång till för att snabbare få bättre gear.

Medlem

Xp bonusar tidigt, då det ger mest effekt, sedan prata bra färdigheter om det finns, sedan dyrka lås osv. Finns inget mer irriterande att missa en dörr eller ett dialog val som man inte kommer åt.

Beror på spelet och hur det har gått fram tills jag får skills.
Men generellt, Först försöker jag låsa upp skills som ger en tillgång till låsta saker, antingen lockpicking eller hackning om det finns i spelet. Sen går jag alltid väldigt mycket på karisma-grejer, är det ett spel där man kan klara väldigt stora delar genom att bara snacka så satsar jag på det. Efter det satsar jag på stealth och/eller sniping.

Medlem

"Skills som låser upp fler alternativ i dialoger, som att "charma" eller övertala folk." är i stort sett alltid mitt första val, om möjligt.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

...automatisk "dismantling" av allt skräp man plockar upp

Nej, gör inte det. Finns vissa junk items som man kan sälja för 700-1000$.

Själv försöker jag maxa hack/reflex/blade. La ner crafting då det verkar helt värdelöst.

Medlem
Skrivet av Necroluster:

Större inventory är livsnödvändigt om man är spelvärldens största kleptoman som jag. Älskar, älskar, älskar att plocka på mig random skit som säljs direkt i närmaste stad/by.

Jag vänder på varje sten,är mainstoryn på 60 timmar så lyckas jag med bragden att spela i 300 timmar.
RPG är helskoj och det finns massor bra tidsfördriv.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Skribent
Skrivet av Muy-thai:

Nej, gör inte det. Finns vissa junk items som man kan sälja för 700-1000$.

Själv försöker jag maxa hack/reflex/blade. La ner crafting då det verkar helt värdelöst.

Jag tyckte pengarna flödade in rätt bra ändå, så länge man gör lite sidouppdrag här och där, och har inte hittat så mycket att lägga pengarna på utöver bilar.

Har iofs inte craftat något överdrivet användbart heller, men hoppas att det dyker upp lite bra recept senare.

Moderator | Testpilot

Det beror helt på spel.

När det kommer till rollspel likt Skyrim och Mass Effect brukar jag tycka om att lägga poäng i saker som gör det lättare för mig att prata med karaktärer. Oftast får man mer intressanta val och möjligheter att prata sig ur olika situationer.

För spel som Diablo brukar jag tycka om att spelare som en "warrior". Gärna något med svärd och sköld.

När det kommer till titlar som Divinity Original Sin brukar jag tycka om att köra melee-karaktärer med magiker som support, alltså inte en trollkarl/dam som kastar eld utan en som läker mina sår och gör mig starkare.

Tillbaka till Skyrim, där tycker jag om att smyga. Alltid gillat att köra pilbåge, smygande och knivar. Otrolig skada och det bara känns härligt att smyga igenom nästan hela spelet. När det blir dags för mig att lira Cyberpunk kommer jag lätt göra samma sak.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

Stealth, alltid stealth, finns inte stealth, så låser jag upp stealth ändå.

12
Skriv svar