PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Deekar:

18/9 typ klockan 21:00 och Postorder

Haha ja vilket år har dom inte sagt😂

Beställde min 19e september på kvällen....... SE. Blev lovad december, men ibland säger dom första kvartalet 2021. Tror inte det blir december, så osäkra som dom är..

Medlem

Är det någon här som har beställt PS5 med skivläsare ifrån CDON under denna vecka och fått info om leverans?

Medlem
Skrivet av PriPPs:

Är det någon här som har beställt PS5 med skivläsare ifrån CDON under denna vecka och fått info om leverans?

Stod ju 28 feb när man bokade så är bara att sitta still i båten antar jag....

Medlem
Skrivet av e3henri:

Stod ju 28 feb när man bokade så är bara att sitta still i båten antar jag....

Vet, men flera användare på Sweclockers har idag fått info om leverans ifrån CDON på DE imorgon.

Medlem
Skrivet av PriPPs:

Vet, men flera användare på Sweclockers har idag fått info om leverans ifrån CDON på DE imorgon.

Misstänker att de räknade med att ha ett parti DE till innan december är över. Detta då SE var märkt med ”Release 2021”, och inte DE var det. Men bara teorier

Medlem
Skrivet av MLundin:

Misstänker att de räknade med att ha ett parti DE till innan december är över. Detta då SE var märkt med ”Release 2021”, och inte DE var det. Men bara teorier

Ja lite oklart vilka kommande leveranser CDON räknat med för 9/12 beställningarna.
Så här svarade de ju
"Vi har bara tagit emot bokningar på så många konsoler vi fått bekräftat kommer in.

Vi kommer få flera leveranser och skicka ut Playstations därefter. Får vi in ett parti nu kommer vi skicka ut det till kunderna som bokade först och sen fortsätter det i turordning. Kort sagt kan jag säga att vår förhoppning är att leverera alla konsoler under första kvartalet 2021, men utan att lova något blir det nog tidigare än så för många kunder."

Jag själv har SE bokad 17:57. Har inte hört något.

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Nej xbox one s är inte attraktiv då den är förra generationen så det är inte konstigt att det fanns många kvar

Jag skrev förra black friday... då var xbox one s och ps4 aktuell generation.

För övrigt kostar xbox one s över 2000 spänn idag, när den verkligen är förra generationen, vilket är helt galet. Mycket grejer som gått upp i pris rejält efter corona.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Fick min XBSX på release. PS5 får jag förhoppningsvis någon gång nästa kvartal. Bokade samtidigt, skall sägas.

Visst är det så att Xbox har lägre efterfrågan. Jag förstår inte att scalpers ens kan tjäna pengar på XS eftersom det gått att köpa den både i butik och online flera dagar, rent av veckor, sedan releasen. Men det kan ju vara olika förutsättningar i olika länder. I Sverige har det i varje fall gått att köpa "ganska lätt".

Om MS strategi är bra eller dålig får vi se inom ett par år. Deras GamePass Ultimate är marknadens överlägset bästa speltjänst. Inget annat kommer ens i närheten. Det är där hela deras fokus ligger. MS styrka har traditionellt varit mjukvara så på sätt och vis återgår de till sina rötter igen. Phil verkar snarare se next-gen som ett billigt sätt att köpa en spel-PC utan andra funktioner än just spelandet. De som redan har en PC med dräglig hårdvara är inte målgruppen för XS.

Jag tycker det känns spännande. Jag är väldigt sugen på att få hem en PS5 och sedan sitta med det bästa av båda världarna; Sonys senaste konsol och MS bästa GaaS.

Iaf på tradera tjänar scalpers inte några pengar. Dels tar tradera 300 kr, sen ska folk betala frakt på ca 150 kr på det. Så du måste höja priset direkt med ca 450 kr om du inte ska gå plus minus noll.
Senaste xbox series x som såldes på tradera (som jag hittar iaf) gick 13 nov för mer än inköpspriset (sortera på senast inlagda snarar än "bäst" träff). Alla andra står som osålda. Nån budas på i skrivande stund, vi får väl se om närheten till julafton gör folk mer benägna att betala än de gjort senaste månaden.
Blocket går ju inte få fram nån statistik ifrån iom att man inte ser vad grejerna sålts för.
Att vara scalper för xbox just nu verkar helt enkelt inte så lukrativt. Om man inte kan köpa en utomlands och sälja här möjligen. Har för mig att Series S kostar 2800 i UK (där man får se till att rappa på med att beställa innan årsskiftet) men den ska de ha hutlösa 3400 för här eller vad det är.

Ovanstående behöver naturligtvis inte betyda att xbox är oattraktiv, den kanske säljer massor och MS kan möta efterfrågan för de har bättre logistik eller något. Och ps5 kanske har artificiellt lågt utbud (säg 4000 xboxar mot 200 ps5 eller något bara för att skapa hype om att produkten är svår att få tag i trots att det egentligen bara är 500 pers som vill ha en sån mot 4000 som vill ha xbox.) Men givet hur lång tid det tog för landsomfattande webhallen att sälja 50 stycken så är iaf min gissning att vi tillhör minoriteten och är nöjda med det.

Instant resume eller vad det heter är verkligen väldigt smidigt, det funkar även i energisparläget. Bara stänga av xboxen mitt i ett spel så kan man fortsätta från det stället sedan, precis som nintendo switch eller liknande som man bara sätter i viloläge. Kanske funkar så på PS5 också?

Håller med om gamepass, det var därför jag köpte en xbox. Microsoft har så otroligt mycket pengar att de har råd att ta in en massa högprofilerade titlar i utbudet samtidigt som månadsavgiften är fullt hanterbar. Så länge xbox fortsätter sälja dåligt kommer det ju dessutom en massa rabatter med jämna mellanrum, tre månader för en tia och liknande. Jag vill minnas att jag fick första året för 300 spänn eller något sådant, plus att man därefter kunde (kanske fortfarande kan?) stapla xbox live gold-värdebevis ovanpå varann och sedan konvertera till game pass till förmånlig "växlingskurs".

Medlem
Skrivet av Knut:

Jag skrev förra black friday... då var xbox one s och ps4 aktuell generation.

För övrigt kostar xbox one s över 2000 spänn idag, när den verkligen är förra generationen, vilket är helt galet. Mycket grejer som gått upp i pris rejält efter corona.

Priserna hoppas ju upp och ner hela tiden.
Mitt PS4 original gick sönder 2017 och Nordisk film ville ha 1500:- för att laga (byta till refurb).
Det slutade med att jag köpte ett nytt slim för 1995:- istället (och fick då en extra handkontroll jämfört med att "laga").
1995:-. för ett P4 var verkligen billigt 2017.
Idag ligger slim över 3000:- och pro över 4000:- vilket känns väldigt dyrt när man kan få en PS5 DE för 5000:- eller series S för 3600:-

Angående popularitet så verkar det svårare att får ut siffror från tillverkarna. Men om man tittar på sweclockers trådar så gäller
Xbox series s/x 164000 visningar 1800 inlägg
PS5 467000 visningar. 6600 inlägg

Antalet inlägg kan ju också bero på mängden problem/konstigheter som folk vill diskutera. Men tycker ändå det är intressant att Playstation har 3ggr högre aktivitet än Xbox. Och detta trots att sony varit mycket senare med att presentera sin konsoll
Jag tolkar det som att bristen på PS5 vs tillgången på Xbox trots allt beror på högre intresse snarare än att Microsoft lyckats tillverkar fler än Sony
PS5 och PS5 DE ligger bägge också över Series X/S på populäritet på prisjakt.

Medlem

Ny vecka!
Kom igen nu Mediamarkt!
Nu kör vi!

Medlem
Skrivet av Svampfhen:

Ny vecka!
Kom igen nu Mediamarkt!
Nu kör vi!

Haha jag får magsår av det här 😂

Medlem
Skrivet av krs_kristoffer:

Nu blev jag nervös på riktigt. Tidigare idag stod det att paketet var lastat för utkörning till ombud. Nu får jag ingen träff när jag söker på Bring på mitt paketnummer.

De har nog extremt mycket inför jul och hann inte leverera enligt plan. Det hände mig med ups. Lastad för leverans men kom dagen efter. Hann tänka att chauffören var en tjuv... men så var det inte

Medlem
Skrivet av Svampfhen:

Ny vecka!
Kom igen nu Mediamarkt!
Nu kör vi!

Skrivet av Deekar:

Haha jag får magsår av det här 😂

Haha, jag ställer mig i kön. Det här är väl typ sista veckan? Svårt att se att det skulle komma en leverans nästa vecka?

Jag är 99% säker på att nästa batch kommer 2021.

Beställt 18/9, hämta hos MM.

Medlem

Första inlägget här.....

Jag tillhör förmodligen det gamla gardet nu, började min resa med Amiga-500 och sedan vidare till Nes.
Har sedan dess haft det mesta i konsolväg.
Varit Sony trogen sedan lanseringen av PS1, gjorde dock ett skifte.
Ist för PS4 pro fick det bli ett Xbox one X, skiljde helt enkelt för mycket på de två konsolerna. (Personligen tycker jag Sony inte riktigt hängde med där.)
Förr så spelade det inte så mycket roll vilken av konsolerna som var "bäst" då jag köpte en av varje ändå.....
Lite andra prioriteringar idag så det kommer med största sannolikhet att bli ett PS5.

Jag har alltid (så fort det varit möjligt) tillhört en av de som gav sig ut vid tolvslaget dagen innan realese för att köa till att vara en av de första som får sin nya konsol. (Ja butikerna brukade ha nattöppet vid realese)
Har ALDRIG förbokat nån enda maskin, alltid fått maskin på realesedag ändå......
Med PS5 blev det ju en helt annan historia pga Covid-19....
Lata äckliga scalpers jublade inombords och effekten av detta ser vi ju på andrahandsmarknaden idag.
Själv skulle jag aldrig ge de där a**n en enda krona, dels för att sååå bråttom har jag inte och dels för att de ska inte ska kunna göra så vid nästa realese.

Situationen som konsolgamers nu hamnat i gynnar ju såklart Sony nåt så otroligt.
Skulle en vanlig Svensson ens få se en PS5 i lager så har ju hypen byggts upps såpass, så de köper utan att knappt veta vad det är.
Sen det här med att vi som inte bokat skulle behöva vänta till mars eller längre, det köper jag inte alls.
Med största sannolikhet så dyker det upp en batch innan jul, därefter dröjer det inte länge förens Sony droppar nästa last. (Smida medans järnet är varmt heter det väl?)
Summa summarum, det hela handlar om sjukt bra PR som Sony fixat. För att nämna ett annat företag, Apple brukar även de vara duktiga på detta när ny Iphone ska till att släppas. (Personligen så tror ju jag att det finns vääääldigt många fler som brukar Iphone än vad det finns PS5 gamers...)
Frågade för skojs skull personalen på en känd elektronikjätte när de skulle få in nya PS5:or.
De svarade: "Om du bokar nu så har du troligtvis den i slutet av mars". 😆

Till alla er som inte lyckades vid lansering, sitt lugnt i båten och vad ni än gör så gynna inte dessa scalpers!
Ni har en PS5:a snabbare än vad ni tror!

Medlem
Skrivet av Greven50:

Första inlägget här.....
Jag tillhör förmodligen det gamla gardet nu, började min resa med Amiga-500 och sedan vidare till Nes.

Amiga 500? ...då hade man redan hunnit avverka en Spectrum ZX81, Vic20, Commodore 64, Commodore 128

Skrivet av Greven50:

Sen det här med att vi som inte bokat skulle behöva vänta till mars eller längre, det köper jag inte alls.
Med största sannolikhet så dyker det upp en batch innan jul, därefter dröjer det inte länge förens Sony droppar nästa last. (Smida medans järnet är varmt heter det väl?)

Beror väl helt på vad du menar med att man ska behöva vänta till Mars.
Efter lanseringsdagen så har både Power och CD (så sent som förra veckan) öppnat upp för ytterligare förhandsbokningar med några månaders leveranstid. Så det kommer säkert erbjudas flera möjligheter att boka flera gånger närmsta månaderna. Men att du ska kunna beställa med omgående leverans eller gå in i butik och hämta tror jag mycket väl kan dröja till Mars.
Sony tillåter inte försäljning i butik förrän tillgången är tillräckligt god för att undvika kö. Så tills dess så är det kö online som gäller och det kommer släppas fler och fler köplatser framöver, men tror inte på att kön försvinner förrän Q2 2021 - det är min gissning.

Medlem

Webhallen meddelar att nästa leverans kommer in i slutet av februari.

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/nar-kommer-nast...

Medlem

Nu har webhallen i samma tråd tagit bort inlägget som sa "slutet av februari" och ersatt med "Jag kan tyvärr inte se något specifikt datum men jag gissar på att nästa leverans kommer inom 2 veckor."

Medlem
Skrivet av e3henri:

Amiga 500? ...då hade man redan hunnit avverka en Spectrum ZX81, Vic20, Commodore 64, Commodore 128

Frågan är om jag vinner med mitt Luxor Video Entertainment System från 70-taler (jag ärvde den dock av mina äldre kusiner i början av 80-talet).

Det här är dock första gången jag försökt få tag i en apparat på release. Det sket sig dock.

Medlem

Heads up! Elgiganten gick precis ut med detta inlägg på deras Instagram:

elgigantengaming
🎄 + 💙 = 🎮
Tagga någon som fortfarande har plats under granen. 😉
Mer info kommer snart. Håll ut. 👏🏻 Se till att följa oss på Instagram för uppdateringar!
#elgigantengaming #ps5 #playstation5


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem
Skrivet av Andy Hexagon:

Heads up! Elgiganten gick precis ut med detta inlägg på deras Instagram:

elgigantengaming
🎄 + 💙 = 🎮
Tagga någon som fortfarande har plats under granen. 😉
Mer info kommer snart. Håll ut. 👏🏻 Se till att följa oss på Instagram för uppdateringar!
#elgigantengaming #ps5 #playstation5

Snacka om skillnad på Elgiganten och Mediamarkt. Mediamarkt framstår ju som clowner jämfört med Elgiganten. Sista gången jag förbeställer något från Mediamarkt.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Snacka om skillnad på Elgiganten och Mediamarkt. Mediamarkt framstår ju som clowner jämfört med Elgiganten. Sista gången jag föreställer något från Mediamarkt.

Ja det är helt sjukt.
Får de inga leveranser?
Vad är det här?

Medlem
Skrivet av Andy Hexagon:

Heads up! Elgiganten gick precis ut med detta inlägg på deras Instagram:

elgigantengaming
🎄 + 💙 = 🎮
Tagga någon som fortfarande har plats under granen. 😉
Mer info kommer snart. Håll ut. 👏🏻 Se till att följa oss på Instagram för uppdateringar!
#elgigantengaming #ps5 #playstation5

Fast enda chansen att få köpa av EG är väl när de lägger ut i smyg (ej via Insta) och bara sprids bland de mest sugna här. Nu kommer det väl gå ut med bokningstid i förväg och sedan rasar websidan ihop och det tar slut på 2 minuter Allt för att få likes på insta

2000 likes på det inlägget på en timme. Stor chans att man kan få en haha

Medlem
Skrivet av e3henri:

Fast enda chansen att få köpa av EG är väl när de lägger ut i smyg (ej via Insta) och bara sprids bland de mest sugna här. Nu kommer det väl gå ut med bokningstid i förväg och sedan rasar websidan ihop och det tar slut på 2 minuter Allt för att få likes på insta

2000 likes på det inlägget på en timme. Stor chans att man kan få en haha

Väldigt sant..

Sist gjorde de ju ett släpp i smyg vid typ 13:00 som de inte gick ut med info om, om jag minns rätt?

De kanske gör likadant denna gången så får man inte vid utgiven tid kanske man ska hålla koll under dagen


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av Deekar:

Snacka om skillnad på Elgiganten och Mediamarkt. Mediamarkt framstår ju som clowner jämfört med Elgiganten. Sista gången jag förbeställer något från Mediamarkt.

Nån tjomme på sweclockers tråd i samma ämne skrev nyss att MediaMarkt fått in PS5:or nu och att hans order var på gång.

Medlem
Skrivet av Popski:

Nån tjomme på sweclockers tråd i samma ämne skrev nyss att MediaMarkt fått in PS5:or nu och att hans order var på gång.

Whaaaat?! Hoppas de stämmer!!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Whaaaat?! Hoppas de stämmer!!

Oh ja oh ja....
Hoppas hoooppaaassss....

Medlem

Hur gjorde ni som lyckades boka hos Elgiganten senast? Alla tips är välkomna 😁

Medlem

Fortfarande knäpptyst hos Inet dom skulle få in imorgon. Verkar som dom inte lyckas få mer hur kan elgiganten få all konsoler.

Medlem

Helt dött på komplett med. Inte en uppdatering sedan 4/12

Medlem
Skrivet av e3henri:

Amiga 500? ...då hade man redan hunnit avverka en Spectrum ZX81, Vic20, Commodore 64, Commodore 128

Skrivet av Popski:

Frågan är om jag vinner med mitt Luxor Video Entertainment System från 70-taler (jag ärvde den dock av mina äldre kusiner i början av 80-talet).

Det här är dock första gången jag försökt få tag i en apparat på release. Det sket sig dock.

Med andra ord så är man inte ensam härinne. 😁 (Kanske rent av får se sig som lite av en spoling) 😅

Skriv svar