Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem

Ska köpa detta till ps4 när jag får råd. Undrar mest bara om det bara är first person view?
Eller kan man lira i tredje som i division?
Blir lätt yr av fps spel nämligen.
Tack.

fue
Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Ska köpa detta till ps4 när jag får råd. Undrar mest bara om det bara är first person view?
Eller kan man lira i tredje som i division?
Blir lätt yr av fps spel nämligen.
Tack.

Endast first person

fue
Medlem
Inaktiv
Skrivet av erikcedervall:

Har spelat cirka 10h nu, och håller verkligen inte med hur upprörda folk är om buggar. Visst, det är buggigt, men aldrig game breaking. Ett par svävande objekt här och där, men inte så jag direkt stör mig. Men jag kanske haft tur?

Jag har nog kört närmare 22h nu med endast en sparfil som inte gick att ladda, misstänker att det har att göra med att jag dog i princip samtidigt. Men med tanke på att jag nyttjar quicksave ofta och att spelet auto så förlorade jag bara någon minut. Annars har det varit någon svävande cigg och liknande bara.

I övrigt ett helt underbart spel! Vilken stämning det är och känslorna som kommer. Avskyr Maelstrom pga vilka svin de är, personerna man träffar på får men ett riktigt band till etc.

Och de har verkligen lyckats med att utnyttja Z axeln i staden. Finns hur mycket som helst att upptäcka både uppåt och neråt, blev riktigt förvånad när jag hittade en kåkstad på taken.

Man ska passa sig med att slänga sig med uttryck som "bästa spelet" etc. Men för mig så blir jag bara mer och mer övertygad om att CP kommer knipa den platsen för mig.

Medlem

Hmm man undrar ju vad CDPR har hållit på med när de pratades om att CP2077 blev försenat för att "finputsas".

Någon som kan bekräfta att ovanstående knep faktiskt fungerar?

Medlem

Nu har jag kommit en bit in i Act 2 och det känns som att jag nog kommer att lägga ner att spela vidare, åtminstone för tillfället. Buggarna och eventuella prestandaproblem bryr jag mig inte om i över huvud taget. Att spelet typ är ospelbart med en gamepad är störande, men jag kan absolut byta till mus och tangentbord. Och att alla människor på insidan verkar vara livlösa zombies som inte ens reagerar om man hoppar på deras huvuden kan jag ändå bortse ifrån eftersom jag inte måste springa runt och jiddra med dem.

Men jag har helt enkelt inte roligt, och det beror helt och håller på hur tråkiga de flesta uppdrag är och hur oengagerande storyn är. En alldeles för stor del av allt jag gör i spelet handlar bara om att gå till olika platser, lyssna på dialog och göra meningslösa val. Allt detta helt utan någon insats från min sida. Det är alltså mer eller mindre som att titta på en film där jag ibland måste trycka på en knapp för att komma vidare. Men med alla bra filmer, böcker och serier som existerar, varför ska jag lägga ner timmar och åter timmar på att följa just berättelsen i Cyberpunk 2077?

Nä, jag ska gå över till att försöka spela ut Red Dead Redemption 2 istället, ett spel där jag efter varje uppdrag numera ger ifrån mig ett avgrundvrål varje gång jag ser hur lite total completion-procenten går upp. Varför ska alla spel vara så långa och sega? Är det bara jag som önskar mig ett open world-spel som man kan klara på en sittning eller två (och där man istället skulle kunna lägga in en massa val som faktiskt betyder någonting så att spelet får ett omspelningsvärde istället)?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tramsfabriken:

Nu har jag kommit en bit in i Act 2

Fuck, när jag läste detta slog det mig att jag har spelat 31 timmar och fortfarande är i act 1... Jag som efter att ha läst recensionerna oroade mig över att spelet skulle vara för kort.

Medlem
Skrivet av neocon:

Har spelat i 45 timmar. Mest side quests och andra sidosysslor. Tittar jag på kartan och ser vad jag har att göra (och det dyker upp mer och mer hela tiden) så kan jag tänka mig att min första genomspelning kommer ta minst 100 timmar. Kanske mycket mer. Sidouppdragen har varit meningsfulla, intressanta och ofta tankeväckande. Jag blir fäst vid och bryr mig om karaktärerna jag träffar. Jag vandrar runt i Night City och utforskar gränder och andra platser 95% av spelare aldrig kommer se, och blir överraskad med loot. Staden är massiv och otroligt detaljerad och bortser man från de livlösa NPC:erna och den hemska AI:n så har de skapat en riktigt uppslukande värld. Jag har svårt att tro att någon annan studio, inkl. Rockstar, skulle bygga en så oerhört detaljerad stad. Helt enkelt eftersom man kan komma undan med mycket mindre jobb och gå med större vinst. Jag tror inte folk inser hur mycket jobb som ligger bakom Night City. Gissar att det har krävts bra mycket mer arbete än att göra världarna i RDR2 och GTA V.

Jag förstår att vissa är besvikna för att spelet inte lever upp till all hype, och CD Projekt Red har mycket att stå till svars för, men jag har äntligen fått en massiv Cyberpunk-värld att utforska, med många underbara quests, minnesvärda karaktärer och massor av sidosysslor. Hade inte CDPR gjort CP2077 så vet jag inte om eller när jag hade fått spela något liknande.

https://i.ibb.co/dtB6CPZ/fz.png

Ja, folk bländas av att nåt är stort. Med glänsande yta. Ju större, desto bättre. Det är därför vi fick ett sånt här spel. Som inte var färdigt. Mycket vill ha mer. Den som gapar efter mycket...
Jag inser att det är mycket jobb som ligger bakom ett sånt här spel. Dom får betalt för det. Tror inte företaget klagar, de har väl redan tjänat in pengarna. Det de saknar är yrkesstolthet. Men det spelar ju ingen roll, de fick sin bonus.
Jag har alltid tyckt att Polen är ett ointressant land. Nu vet jag varför.

Medlem

Verkar vara tur att man inte spelar på PC :D, segt med alla buggar gott folk !

Angående alla RDR2 jämförelser.. jag vill minnas att jag tröttnade ungefär 17%~ in i huvudstoryn. Kan inte påstå att jag har så mkt "minnen" ifrån spelet. Medans jag absolut inte kan släppa karaktärer/story i alla de uppdrag man gör i Cyberpunk.

Sitter redan och planerar min 2nd playthrough som corpo i huvudet och hur han (!) Ska spelas/byggas. Har nog aldrig hänt mig i ett spel förut.
Om jag klarar ett spel så orkar jag aldrig spela om det. Men här... herregud va jag längtar till att börja om .

Samtidigt dom jag absolut inte skyndar i min första playthrough! Fan att man måste jobba en hel vecka till !

fue
Medlem
Skrivet av bulleboss:

Verkar vara tur att man inte spelar på PC :D, segt med alla buggar gott folk !

PC check-in. Ingen bugga här 🙃

Medlem
Skrivet av neocon:

Har spelat i 45 timmar. Mest side quests och andra sidosysslor. Tittar jag på kartan och ser vad jag har att göra (och det dyker upp mer och mer hela tiden) så kan jag tänka mig att min första genomspelning kommer ta minst 100 timmar. Kanske mycket mer. Sidouppdragen har varit meningsfulla, intressanta och ofta tankeväckande. Jag blir fäst vid och bryr mig om karaktärerna jag träffar. Jag vandrar runt i Night City och utforskar gränder och andra platser 95% av spelare aldrig kommer se, och blir överraskad med loot. Staden är massiv och otroligt detaljerad och bortser man från de livlösa NPC:erna och den hemska AI:n så har de skapat en riktigt uppslukande värld. Jag har svårt att tro att någon annan studio, inkl. Rockstar, skulle bygga en så oerhört detaljerad stad. Helt enkelt eftersom man kan komma undan med mycket mindre jobb och gå med större vinst. Jag tror inte folk inser hur mycket jobb som ligger bakom Night City. Gissar att det har krävts bra mycket mer arbete än att göra världarna i RDR2 och GTA V.

Jag förstår att vissa är besvikna för att spelet inte lever upp till all hype, och CD Projekt Red har mycket att stå till svars för, men jag har äntligen fått en massiv Cyberpunk-värld att utforska, med många underbara quests, minnesvärda karaktärer och massor av sidosysslor. Hade inte CDPR gjort CP2077 så vet jag inte om eller när jag hade fått spela något liknande.

https://i.ibb.co/dtB6CPZ/fz.png

Jag håller fullständigt med. Spelet är underbart än så länge. Jag har nog lirat ca 15h. Staden i sig är helt galen. Häftigaste jag någonsin varit med om nästan. Jag vill gå överallt och utforska varenda gränd. Inte känt såhär sedan jag spelade WoW för första gången år 2004. Story och karaktärer är också väldigt intressant och gameplay är roligt och väldigt dynamiskt.
Lätt 8/10 än så länge. Kan bara gnälla på kass AI på befolkningen och grafiska glitchar. Sedan avsaknaden av lite små rp grejer som hår och tatueringssalong, arkadspel och lite fler interaktiva shoppas/food stores. Vore även trevligt om kollektivtrafiken inte bara var teleport också.

Blir lätt ett 10/10 spel när de patchat upp och släppt någon expansion. De skulle dock väntat 6 månader med ett släpp helt klart.

Många som jämför spelet med RDR2. För mig är Rockstar något av gudar och nästan den enda studion som släppt ett 10/10 spel direkt från början. De är även mästare på levande öppna världar och ingen kommer komma slå dom. Nu är vi dock väldigt nära med CDPR och jag längtar efter mer!

*OK av någon anledning trodde jag detta var Sweclockers. Skrev en likande kommentar tidigare i denna tråd xD

Inaktiv
Skrivet av scaryfoot:

Går inte att jämföra. CP-punk är inte värdigt.
Red Dead 2 har känsla.

Du kanske ska sluta berätta för folk vilka spel som dom får/inte får jämföra. Vi förstår att du blev extremt kränkt för att du fick ladda ner någon gång extra, kanske ska ta en kopp kaffe och gå vidare med något annat spel?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag spelar Watch Dogs istället.
Det är min mission i livet, att berätta för folk vad kasst CP-punk är.

Jag förstår att du är upprörd. Inte bara du som förväntade dig ett perfekt spel som är bättre än allt annat på marknaden. A game to end all games typ.
Men det är din personliga åsikt. Du gillar inte spelet. Det är OK. Man kan inte gilla allt. Du behöva inte trycka in din åsikt som fakta.

Själv tyckte jag Watch Dogs Legion var rätt kasst och kunde inte spela mer än 4-5h. Trots att jag älskade Watch Dogs 2

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det är första Watch Dogs jag spelar nu. Spelar om det. Legion gillade jag. Mycket bättre än CP-punk. Legion fungerade, utan en patch på fucking 45 GB.
Jag förväntade mig inte att CP-punk skulle vara perfekt, men jag räknade med att det skulle funka att spela. Istället fick jag ett clownspel.

Det är mycket fucking före data mängden i dina trådar.
jag har precis köpt en ny fucking 1TB SSD, ville bara säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av scaryfoot:

Det är första Watch Dogs jag spelar nu. Spelar om det. Legion gillade jag. Mycket bättre än CP-punk. Legion fungerade, utan en patch på fucking 45 GB.
Jag förväntade mig inte att CP-punk skulle vara perfekt, men jag räknade med att det skulle funka att spela. Istället fick jag ett clownspel.

Nu får du väl ändå tagga ner. Hur gammal är du? Riktigt omoget att sätta cp i en negativ klang. Väx upp för fan.

Medlem

Jag är ca 25 timmar in nu och är helt uppslukad. Vill inte lämna Night City, och personerna som lever där. Spelar på PC (med handkontroll pga all bilkörning) och kan helt klart leva med de små grafikbuggar jag då och då stöter på.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag är helt såld, men jag tror att det har med skalan att göra. Det finns liksom inget annat spel där ute som fått mig att stå och gapa över synen av en enorm soptipp, för att sedan springa runt där och loota.
I går köpte jag mig en liten Fiat-liknande bil, för att bara glida runt i maklig takt och titta på saker.

Jag har svårt att se hur jag ska kunna tagga till på ett annat open world-spel efter detta. Gillade RDR2 också, men väljer smutsig, dystopisk framtid framför cowboys alla dagar i veckan.

Medlem
Skrivet av Jeybee:

Jag är ca 25 timmar in nu och är helt uppslukad. Vill inte lämna Night City, och personerna som lever där. Spelar på PC (med handkontroll pga all bilkörning) och kan helt klart leva med de små grafikbuggar jag då och då stöter på.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag är helt såld, men jag tror att det har med skalan att göra.

Ja, det är sånt här som lockar folk. Yta, och storlek. Ju större och ju mer, desto bättre. Inte alltid...
Utvecklarna tog sig vatten över huvudet och kunde inte leverera.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, det är sånt här som lockar folk. Yta, och storlek. Ju större och ju mer, desto bättre. Inte alltid...
Utvecklarna tog sig vatten över huvudet och kunde inte leverera.

Folk och folk. Personligen skulle jag säga att det jag lockas av är, i brist på bra svenskt ord, "immersion". Spelets förmåga att få mig att känna att jag är där. Ljudbilden, grafiken, karaktärerna, miljöerna. För mig har Cyberpunk levererat på alla dessa punkter.
Om spelet är så buggigt att närvarokänslan försvinner så blir det ju ett problem, men för mig har detta ännu inte hänt.

Började för övrigt spela Watch Dogs Legion, som du tycker är bra, för nån månad sedan. Det spelet lyckades tyvärr inte leverera på någon av ovanstående punkter, enligt mig, och jag hade tröttnat efter 4 timmar.

Smaken är som baken!

Medlem
Skrivet av Jeybee:

Folk och folk. Personligen skulle jag säga att det jag lockas av är, i brist på bra svenskt ord, "immersion". Spelets förmåga att få mig att känna att jag är där. Ljudbilden, grafiken, karaktärerna, miljöerna. För mig har Cyberpunk levererat på alla dessa punkter.
Om spelet är så buggigt att närvarokänslan försvinner så blir det ju ett problem, men för mig har detta ännu inte hänt.

Började för övrigt spela Watch Dogs Legion, som du tycker är bra, för nån månad sedan. Det spelet lyckades tyvärr inte leverera på någon av ovanstående punkter, enligt mig, och jag hade tröttnat efter 4 timmar.

Smaken är som baken!

Ja, själv tröttnade jag efter 1 timme med Cyberpunk. Faktum är att jag kunde inte ens spela vidare. För jag var tvungen att ladda ner en patch på 45 GB. Så var inte fallet med Legion. Det spelet flöt på bra från början, och har en mysig atmosfär, särskilt nattmiljöerna nere vid vattnet. London är Night City.
På Gamespot fick Legion 8 (Great). Cyberpunk fick 7 (Good)

Medlem

En fråga, finns det något sätt att GÅ på PC utan att koppla in en handkontroll? Känns ju så sjukt att vi år 2020 fortfarande måste kuta fram som en ADHD-människa på stadens gator på PC. Jag är lite trött på att växla mellan min Dualsense och mus/tangentbord varje gång det vankas eldstrid.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Hmm man undrar ju vad CDPR har hållit på med när de pratades om att CP2077 blev försenat för att "finputsas".

Någon som kan bekräfta att ovanstående knep faktiskt fungerar?

Ja, försenat tre gånger. Det märks att polackerna har koll. Höhö, sicka klåpare
The Last Guardian blev försenat under lång tid. Men japaner har yrkesstolthet och släppte spelet när det funkade.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

En fråga, finns det något sätt att GÅ på PC utan att koppla in en handkontroll? Känns ju så sjukt att vi år 2020 fortfarande måste kuta fram som en ADHD-människa på stadens gator på PC. Jag är lite trött på att växla mellan min Dualsense och mus/tangentbord varje gång det vankas eldstrid.

Skrev om denna mod på Sweclockers tråd, kopierar in det nedan.

Better Controls Menu är en mod som lägger till fler alternativ i menyn för att binda om kontroller på PC.
https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/102

Innehåller t.ex. hotkey för Quicksave, separat key för Dodge (denna tar bort dubbeltryck på WASD för att dodga). Toggle key för att gå långsamt (fungerar inte med diagonal move). Med mera. Jag har testat och den verkar fungera som utlovat. Alla nya key bindings står som "Not localized" i menyn eftersom de bara är på engelska.

Man byter ut tre filer i spelkatalogen, döp om originalfilerna om du vill kunna återställa enkelt. Jag mappade om vapenknappen ALT till "§" (bredvid "1"), sen mappade jag "walk key" till ALT. Så kan gå med ALT+WASD. Som jag nämde fungerar det inte diagonalt så använder man ALT+W+A för att gå snett springer man istället. Jag mappade Dodge till tumknappen "Bakåt" på musen, vilket fungerar bra för mig.

Vill du fortfarande ha dubbeltryck för dodge kvar, finns det en alternativ nedladdning för det.

Medlem

Hur gör ni med kläder och vapen? Känns som att jag hittar bättre vapen och kläder efter varje eldstrid jag är med i och det blir ett himla bytande hela tiden...

Medlem

För de som inte är förtjusta i TAA (tekniken som gör bilden suddig), så finns det en mod som tydligen inaktiverar den hysteriska kantutjämningen. På PC givetvis.
Ska testas när jag kommer hem! Får se om man kan skriva över med någon annan AA-teknik i Nvidia Kontrollpanelen.
https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/88

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur gör ni med kläder och vapen? Känns som att jag hittar bättre vapen och kläder efter varje eldstrid jag är med i och det blir ett himla bytande hela tiden...

Tror det hänger ihop med att man går upp i level och därmed börjar hitta gear med lite högre nivå. Svårt val faktiskt, estetik eller effektivitet. Såg någon bild på en som såg ut som en julgran med gear han hittat och satt på sig. Inte helt ovanligt rollspelsproblem.

Inaktiv
Skrivet av Thane:

Hur gör ni med kläder och vapen? Känns som att jag hittar bättre vapen och kläder efter varje eldstrid jag är med i och det blir ett himla bytande hela tiden...

Nu vet jag inte hur långt du kommit men jag reagerade på det i början och det har lagt sig för mig. Hunnit nischa mig mot vilka vapen jag kör (revolver, AK, sneak + quick hack). Och kläderna sitter på längre ju högre level man blir.

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur gör ni med kläder och vapen? Känns som att jag hittar bättre vapen och kläder efter varje eldstrid jag är med i och det blir ett himla bytande hela tiden...

Ja man hittar ju nytt hela tiden så att crafta vapen blir ju väldigt onödigt snabbt, Men jag gillar bytandet, framför allt när man märker skillnad på nya vapen. När det gäller kläder försöker jag se så stilig ut som möjligt men ändå ha hyfsad armor.

Frilansare
Skrivet av Chicobello:

En fråga, finns det något sätt att GÅ på PC utan att koppla in en handkontroll? Känns ju så sjukt att vi år 2020 fortfarande måste kuta fram som en ADHD-människa på stadens gator på PC. Jag är lite trött på att växla mellan min Dualsense och mus/tangentbord varje gång det vankas eldstrid.

This. Borde vara standard utan att modda. Alltid det fösta jag testar i sådana här spel. 1 av 5!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nu vet jag inte hur långt du kommit men jag reagerade på det i början och det har lagt sig för mig. Hunnit nischa mig mot vilka vapen jag kör (revolver, AK, sneak + quick hack). Och kläderna sitter på längre ju högre level man blir.

Har inte kommit så långt in ännu. Tror jag har kommit till sista uppdraget i prologen så free roamar lite nu innan jag gör det.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Fuck, när jag läste detta slog det mig att jag har spelat 31 timmar och fortfarande är i act 1... Jag som efter att ha läst recensionerna oroade mig över att spelet skulle vara för kort.

Hur ser ni vilken act ni är i?

Skriv svar