Kommer spel vara trasiga som Cyberpunk nu i fortsättningen?

Medlem
Kommer spel vara trasiga som Cyberpunk nu i fortsättningen?

Att släppa ett spel som funkar vid release kanske inte är så noga nu. Man kan fixa till dom i efterhand, släppa patchar. Är väl därför hårddiskarna är så stora nu.
Jag har inte det tålamodet. Köper jag ett spel så vill jag kunna spela det, och inte behöva vänta i en massa timmar medan uppdateringen laddas ner.
Om det är så nya konsolgenerationen ser ut, så kommer inte jag hoppa på.

Medlem

Spel har ju varit såhär redan under PS4/XBO-generationen, och förstås även långt tidigare än så för många spel. Vi har ju successivt rört oss mot early access-upplägget där spel kommer ut ’tidigare’ genom att inte vara lika kvalitetssäkrade genom QA, beta-tester osv.

Särskilt utmärkande brukar det kunna bli runt nya konsolgenerationer då spel utvecklas till varierande hårdvara. Cyberpunk specifikt har ju kravet på sig att funka till PS4/XBO, PS4 Pro, One X, PC, PS5, Series S, Series X och Stadia. Det är ju ett gigantiskt åtagande, så jag personligen tror inte man bör göra för många antaganden om huruvida spel kommer släppas på det här viset för hela den kommande generationen.

Medlem
Skrivet av Oscsko:

Spel har ju varit såhär redan under PS4/XBO-generationen, och förstås även långt tidigare än så för många spel. Vi har ju successivt rört oss mot early access-upplägget där spel kommer ut ’tidigare’ genom att inte vara lika kvalitetssäkrade genom QA, beta-tester osv.

Särskilt utmärkande brukar det kunna bli runt nya konsolgenerationer då spel utvecklas till varierande hårdvara. Cyberpunk specifikt har ju kravet på sig att funka till PS4/XBO, PS4 Pro, One X, PC, PS5, Series S, Series X och Stadia. Det är ju ett gigantiskt åtagande, så jag personligen tror inte man bör göra för många antaganden om huruvida spel kommer släppas på det här viset för hela den kommande generationen.

Jag köpte GTA 4 vid releasen, och Death Stranding, God of War, Persona 5, Control, Ni No Kuni, GTA 5, Metal Gear Solid 5. Har inget minne av att de inte funkade och att jag var tvungen ladda ner en gigantisk patch.
Jag kan faktiskt inte minnas ett enda spel som jag haft där jag var tvungen att ladda ner en patch på 45 GB vid release.

Medlem

/me sneglar på Elder Scrolls: Arena från 1994. Bethesda satte standarden på buggigt skit redan där. Åkte bland annat på en bug som gjorde man var tvungen att starta från början. De har ju tyvärr inte direkt blivit bättre med åren.

Medlem

Inte direkt ett nytt fenomen dock. Nu kan ju spelen patchas iaf, värre var det innan internet, vissa spel förblev ju trasiga för evigt..

Sen har ju spelen blivit mer komplexa vilket knappast är gör det lättare.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag köpte GTA 4 vid releasen, och Death Stranding, God of War, GTA 5, Metal Gear Solid 5. Har inget minne av att de inte funkade och att jag var tvungen ladda ner en gigantisk patch.
Jag kan faktiskt inte minnas ett enda spel som jag haft där jag var tvungen att ladda ner en patch på 45 GB vid release.

Själv tycker jag vartannat spel krävt en day one-patch sen typ 2013. När det gäller AAA-spel känns det mer som en regel än ett undantag vid det här laget. Framförallt open world-spel.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Att släppa ett spel som funkar vid release kanske inte är så noga nu. Man kan fixa till dom i efterhand, släppa patchar. Är väl därför hårddiskarna är så stora nu.
Jag har inte det tålamodet. Köper jag ett spel så vill jag kunna spela det, och inte behöva vänta i en massa timmar medan uppdateringen laddas ner.
Om det är så nya konsolgenerationen ser ut, så kommer inte jag hoppa på.

Håll dig till plattformsexklusiva spel så finns inte problemen, eller är minimala.

Medlem

Tyvärr är det så jag känt en längre tid nu... automatiskt blir det så att jag undviker köpa nysläppta spel och låter det istället mogna lite (och i bästa fall, gå det även ner i pris för mödan

Cyberpunk var undantag, köpte det väldigt tidigt, men har fortfarande inte ens satt igång spelet och har inga direkta problem att hålla mig (har väntat 7 år, så nån enstaka månad till klarar jag för en bättre spel upplevelse)

Medlem

Den ända buggen jag stöt på än så länge är att jag fastnar i scan mode som inte går stänga av, spelat ca 40 timmar vi detta läge... Så vet inte vilka buggar finns det?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Jag älskar att spela Cyberpunk men det är verkligen otroligt buggigt. Verkligen inte okey att släppa ett spel såhär.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Den ända buggen jag stöt på än så länge är att jag fastnar i scan mode som inte går stänga av, spelat ca 40 timmar vi detta läge... Så vet inte vilka buggar finns det?

Jag hamnade i fast scan läge också, men i mitt fall var det bara det att jag kommit åt Caps-Lock.

KoP
Medlem

Fast hur trasiga spelen är verkar bero på vilken plattform man spelar på. Sen var ju Witcher 3 (iaf enligt vad jag upplevde) långt mycket buggigare än Cyberpunk (spelade Witcher 3 på Xbone och spelar Cyberpunk på Xbone).

20 timmar i Cyberpunk och enda riktiga noterbara buggen hittills hände igår: Det var någon info-ruta till ett vapen som inte försvann ifrån skärmen. Avhjälptes dock igenom att spara och reloada.

Medlem

Fattar inte hur man kan råka ut för "inga buggar" antingen är man blind eller så har stadia inte patchat (vilket jag använder). Tur tror jag inte på i detta fall.

Medlem

Folk måste rösta med plånboken, spel som cyberpunk visar tydligt hur rutten spelbranschen är, ett AAA spel i denna klass som man får nästan klassa som early access är fan inte ok betala fullpris o sen behöva vänta månader innan dom någorlunda fixat ens spelet är inte acceptabelt.

Nu fattar man ju varför dom sopade dom gamla konsollerna under mattan då inga early review videos var tillåtna... dom visste ju hur trasigt spelet är på oldgen konsoller....

KoP
Medlem
Skrivet av Najkan:

Fattar inte hur man kan råka ut för "inga buggar" antingen är man blind eller så har stadia inte patchat (vilket jag använder). Tur tror jag inte på i detta fall.

Verkar dock skilja sig rätt hårt åt beroende på vilken plattform man spelar på. ╮(╯_╰)╭

Medlem

Jag funderar på om spelföretagen har nått en punkt nu. Att de har blivit så stora och slåss om arbetskraft. Men att det finns inte tillräckligt med kompetens på arbetsmarknaden. Man måste lära upp nya förmågor. Tekniken finns men inte folk som behärskar den ordentligt. Seniorer. Den kanske är överhettad?

Medlem

Efter allt man läst om buggar på internet så tänkte jag att det skulle vara ospelbart, men jag har bara stött på mindre buggar, såsom att man ibland är naken i en reflektion trots att man har kläder på sig och att saker och ting flyger omkring i luften, men väldigt lite. Då jag inte känner att det är gamebreaking så är jag övertygad om att dom patchar upp det allt eftersom.

Själv så spelar jag på dator med tangentbord och mus, mitt störta problem är ju att köra fordon med tangentbord och mus, det är nästan omöjligt och det skulle dom gärna få fixa.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Den ända buggen jag stöt på än så länge är att jag fastnar i scan mode som inte går stänga av, spelat ca 40 timmar vi detta läge... Så vet inte vilka buggar finns det?

Skrivet av Najkan:

Fattar inte hur man kan råka ut för "inga buggar" antingen är man blind eller så har stadia inte patchat (vilket jag använder). Tur tror jag inte på i detta fall.

Jag har bara stött på en enda bug hittills, det gick inte att betala pengar till någon snubbe i början, men jag bara struntade i det och har inte märkt något problem med det än. Annars flyter det på finfint och ser supersnyggt ut (PC).

Medlem

betalar man fullpris så ska det vara 99% funktionellt och hålla vad som låvas.
Köper man en bil på som buggar ut i motor och elsystem?

Medlem

De flesta spelen är ju inte såhär buggiga men om man jämför med alla Bethesda-släpp och senaste ME: Andromeda tycker jag ändå att Cyberpunk 2077 är helt ok (på PC)

Skulle nog säga att GTA V var ungefär lika buggfyllt som det jag upplevt i Cyberpunk 2077 hittils.

Lite NPC:er som fastnat i golv och väggar, lite skum fysik ibland och någon udda grafikbugg.

Det har kraschat en gång som jag tror var på grund av en av de många alt-tab:arna till windows men den verkade ha sparat min progress automatiskt så jag tappade ingen tid.

Medlem

Enda buggen jag fått är att min bil inte laddar in förens lite senare än andra bilar. Ingen av de jag känner har heller haft några anmärkningsvärda buggar.

Medlem

CDPR har en tendens att släppa trasiga spel och sedan polera dem. The Witcher 1, 2 och 3 var definitionen av buggfest, så nej, jag tror inte att Cyberpunks buggar speglar framtiden för den nya generationen, utan jag ser snarare CDPR's spel lite som före sin tid. Night City är en sjukt levande stad och oerhört snyggt med detaljer som vi aldrig sett i ett open world-spel tidigare, och det är inte så konstigt att det ger en bitter eftersmak av buggar.

Medlem
Skrivet av Bukrune:

Jag hamnade i fast scan läge också, men i mitt fall var det bara det att jag kommit åt Caps-Lock.

Samma här!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av KoP:

Verkar dock skilja sig rätt hårt åt beroende på vilken plattform man spelar på. ╮(╯_╰)╭

Obefintlig AI,
vädersystem som bara är ett skärmfilter,
bilar som ändrar modell om man vänder sig om,
dålig interaktiviet mellan fordon och mark(inget stänk i vattenpölar),
man ser ut som en clown,
MM
Finns på alla platformar. Tror det skiljer sig en hel del från person till person hur man accepterar saker som inte funkar något vidare.

Medlem

Har för denna typ av spel (rpg/story) de senaste 10-15 åren väntat minst 2-3 månader (med väldigt få undantag) innan jag spelat dem. Witcher 3 väntade jag till och med tills andra expansionen var släppt. Detta pga att nästan alla spel idag dras med spelförstörande buggar en bra tid efter release. Visst fanns det en massa buggar förr i tiden också, men var nog inte lika känslig då, men vill nog påstå att de ofta höll en högre kvalite vid release förr i tiden.

Skrivet av Kiario:

Obefintlig AI,
vädersystem som bara är ett skärmfilter,
bilar som ändrar modell om man vänder sig om,
dålig interaktiviet mellan fordon och mark(inget stänk i vattenpölar),
man ser ut som en clown,
MM
Finns på alla platformar. Tror det skiljer sig en hel del från person till person hur man accepterar saker som inte funkar något vidare.

Det jag kan kalla bugg av detta är om bilen ändrar modell, och om man ser ut som en clown (ordagrant). Resterande känns ju mer som designval?

Medlem

Jag förstår inte riktigt syftet med att släppa ett spel ofärdigt ?

Ta tex Cyberpunk som ett exempel, ville dom PROMT få in intäkterna under 2020 som fick dem att släppa det ofärdigt ?
Ta tex all skit som Cyberpunk får nu, måste ju vara värt många miljarder av deras marknadsföringsbudget all skit som kastas på spelet nu ? Hade dom släppt det färdigt hade dom ju varit tokhyllade för spelet är ju precis som Witcher 3 egentligen förbannat bra men det tänker man ju inte på nu när det är så sjukt buggit.

Vad är orsaken till att dom inte kan vänta tills spelen är färdiga ? borde ju löna sig rent ekonomiskt också att släppa spelen färdiga eller ?

Medlem

Det har länge varit patchar direkt men jag brukar inte köpa spel på release mycket pga det brukar vara mer eller mindre buggigt.

Jag minns bara nu 3 senaste ggr jag köpt spel på release. Red dead redemption 2, Cyberpunk 2077 och Half life alyx.
Red dead redemption 2 var bedrövlig, det ville inte ens starta och sen crashade det ibland + dålig performance.

Lyckligtvis så har jag inte samma problem i CB2077. Jag har inga problem med prestanda eller crasher.
Buggarna har varit några flytande objekt och en info-ruta som fastnade.

Half life alyx fungerade perfekt direkt så där finns inget att klaga. Men Valve "har aldrig bråttom"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bukrune:

Jag hamnade i fast scan läge också, men i mitt fall var det bara det att jag kommit åt Caps-Lock.

Ahaaa det tänkte jag inte på hmm skall undersökas, och ja på PC ser det gudomligt, iaf på min burk


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jag har bara stött på en enda bug hittills, det gick inte att betala pengar till någon snubbe i början, men jag bara struntade i det och har inte märkt något problem med det än. Annars flyter det på finfint och ser supersnyggt ut (PC).

Men verkligen kör i 5120x1440 på ultra fläsk, ohhhh boy vad det ser bra ut


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jag har bara stött på en enda bug hittills, det gick inte att betala pengar till någon snubbe i början, men jag bara struntade i det och har inte märkt något problem med det än. Annars flyter det på finfint och ser supersnyggt ut (PC).

Lite flygande saker, några soppåsar som exploderar typ. Annars helt buggfritt. Spelar på PC.

Skriv svar