Kommer spel vara trasiga som Cyberpunk nu i fortsättningen?

Medlem

Jag tror mycket ligger i optimisering av sagda produkt.

Sen ska ju produkten vara så lika varandra också, vilket jag tror blir ett problem när en produkt ska släppas på både last och nextgen som i CB2077s fall.

Verkar som man kanske behöver förutspå kodningen i grunden i hur den kommer bete sig på olika platformar och hårdvaror, om det ens är möjligt. Är inte alls insatt i sånt här, förstår att det är oerhört svårt att göra.

Har startat new game några ggr (blir aldrig nöjd med utseendet haha, ja jag vet man ser inte karaktären men looks are everything i NC) och nu den senaste gången stöter jag på buggar som jag inte gjort innan. Varje gång jag går in i en meny som inventory och sen ut igen, så är det som att jag landar på 3 fps trots att fps är på ca 55 eller 60.

Måste gå in i menyn igen, eller alt+tab för att det ska försvinna. Och det kan uppstå även utan att gå in i en meny. Vet ej vad det beror på, så ska testa ominstallera.

Men det verkar vara svårt att förutspå hur buggar lär uppstå med ett så stort spel som cyberpunk.

Så visst, jag kan vara okej att sånt här händer om det också fixas relativt snabbt. Men som det ser ut nu verkar det inte bli bra förräns i februari kanske med cyberpunk.


signatur

Ordo Ab Chao

Geeks Gaming

Detta är inget nytt. Känns som när internet blev bättre och utvecklare kom på att man kunde börja släppa en massa små patcher så har spelsläpp blivit värre och värre för man kan alltid släppa en dag ett patch. Cyp2077 är inget nytt. Är nästan så man förväntar sig de.

Förr va de typ ladda ner patch 3 patcher och kanske någon hotfix. Sen va de inte mer.

Medlem

Spel blir mer och mer komplexa och det blir ännu svårare att vara felfri. Möjligtvis var ambitionsnivån lite väl hög i Cyberpunks fall men framförallt var förväntningarna från marknaden orimligt höga. Speltillverkarna kommer troligen tvingas att bli tydligare in sin kommunikation och marknadsföring i framtiden.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Förstår på sätt och vis cdpr. Släppte de inte spelet nu hade de gett upp install basen från ps4 och xbone, och julhandeln. Svårt att motivera det till aktieägarna

Testpilot

Det är ju inget nytt att spelen är buggiga. De buggar som stör mig mest är om spelet kraschar till skrivbordet eller helt fryser datorn.

Har svårt att se att det skall bli nån skillnad iallafall på storspelen där de tvingas släppa dem vid vissa tidpunkter och då släpps med ganska feta buggar.

Om nåt i spelet buggar så gör det oftast inte så mycket om det inte är helt spelförstörande så man inte kan komma vidare eller liknande. Hade det tex i ett av Batman spelen där det inte gick att komma vidare.

Witcher 3 hade ju en hel del grafiska buggar i början men inte sånt som förstörde resten.
I Assassins Creed Origins så var spelet så instabilt att jag lackade ur och spelade andra spel i nån månad innan de fått till ett par patcher som gjorde spelet stabilt igen.

Har bara spelat ett par timmar Cyberpunk hittills och har bara sett en grej och det var min kompanjon som sprang rakt igenom ett par stängda hissdörrar innan de öppnades nån sekund senare.

Medlem

Folk tjata "släpp cp2077", folk gnäller "det är inte färdigt".

Suck

Medlem
Skrivet av KoP:

Verkar dock skilja sig rätt hårt åt beroende på vilken plattform man spelar på. ╮(╯_╰)╭

Verkar stämma 👍, kollade just på polarn när han lira köpt på steam, såg ingen bugg på den rundan.

Medlem

lite besviken över den utvecklingen blir man ju, men nu är ju dagens spel rätt jävla mkt mer komplicerade storbyggen än allt förr var också, så jag antar att man får ta det helt enkelt. vi har ju iaf snabbt internet nu ca allihop och har både råd å tid att ladda patchar hela dagarna


signatur

//monster

Medlem

100% bugg fri kommer spel aldrig vara.
Men spel företagen kan ju förbättra det hela igenom att kanske skaffa ett team med folk vars enda syfte är bugg testa. Visst indie företag kanske ej har dom pengarna men AAA förtagen har det.

Sedan kanske dom inte borde rusha ut spelen bara för dom vill vara ute med spelet till julhandeln eller så. Men det är ju det som är det lilla felet att ä idioter som ej kan något om spel men har för mycket att säga till om bara för dom är aktie ägare eller fan det nu heter. Dom idioterna vill ha sina pengarna nu så dom tvingar spel skaparna att rusha o göra klart spelen fast dom borde ha kanske 1-2 år till på sig.

Medlem
Skrivet av Mox+:

Lite flygande saker, några soppåsar som exploderar typ. Annars helt buggfritt. Spelar på PC.

Inte buggarna egentligen som stör mig, utan de halvt färdiga systemen i spelet.

It's not a lake, it's an ocean

Jag spelar på Xbox One X och är bara några timmar in. Har bara märkt av småsaker än (bilen flyter i luften som om den var en DeLorean, telefoner och annat fastnar i luften när personen går därifrån osv). Mycket verkar ha fixats med den där första stora patchen. Men framför allt sänker den låga bilduppdateringen helhetsupplevelsen. Jag kan jag inte komma ifrån tanken på hur mycket mer storslagen staden skulle kännas om allt flöt på perfekt. Nu ställer jag mig ofta frågan "OK, ska det se ut så där eller är det något fel?".


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Att släppa ett spel som funkar vid release kanske inte är så noga nu. Man kan fixa till dom i efterhand, släppa patchar. Är väl därför hårddiskarna är så stora nu.
Jag har inte det tålamodet. Köper jag ett spel så vill jag kunna spela det, och inte behöva vänta i en massa timmar medan uppdateringen laddas ner.
Om det är så nya konsolgenerationen ser ut, så kommer inte jag hoppa på.

Det är tyvärr inte så här "nya konsolgenerationen" ser ut. Det är så här spel-industrin ser ut.
Sen ska ju tilläggas att det är de främst de äldre konsolerna samt PC versionen som körs med high inställningar av just Cyberpunk som var bråkiga.
Medan ps5 versionen och nya Xbox klarar det lite bättre.
Så argumentet håller inte, "att inte hoppa på".
Borde vara tvärtom då, att överge de gamla skeppet och hoppa på det nya.
Men håller mig dig annars att det är jäkla tråkigt att hålla på och vänta i ytterligare några veckor på att de ska patcha ett spel som lanserats. Cyberpunk var långt ifrån det första att släppas i ett sådant skick, och det är definitivt inte det sista tyvärr.
Jag har Cyberpunk själv här hemma. Inplastat fortfarande faktiskt, för jag tycker buggar och annat sånt här totalt förstör en inlevelse. Får se om jag lämnar tillbaks och tålmodigt inväntar den riktiga ps5 versionen istället

Medlem

Den riktiga frågan är väl om det hade varit ett bättre val att skita i last gen konsolerna? Jag har inga problem på PC och då har jag verkligen ingen superburk. Ett gammalt 1070 kort och en Ryzen 3600, men jag kör allt på Ultra. Jag tänker sänka bort någon sak med skuggorna som sackar ner det och jag har ingen motion blur och film grain, men i övrigt allt på max. Det funkar bra även om det varit någon scen när jag står mitt i smeten som är lite låg fps på.

Vad gäller buggar så har det varit i stort sett helt utan. Några småsaker, men att tro att man kan göra ett spel av den här storleken utan att det dyker upp en och annan glitch är helt tokigt enligt mig. Det kanske är konsumenterna som har för höga förväntningar? Det är en sak när det är fyllt av buggar och glitchar, men så tror jag inte någon har det. Undantaget då kanske last gen spelarna.


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av Kiario:

Inte buggarna egentligen som stör mig, utan de halvt färdiga systemen i spelet.

Ah, inte märkt dem, men inte spelat överdrivet långt. Tänker du på något speciellt?

Medlem
Skrivet av absimilard:

Vad gäller buggar så har det varit i stort sett helt utan. Några småsaker, men att tro att man kan göra ett spel av den här storleken utan att det dyker upp en och annan glitch är helt tokigt enligt mig. Det kanske är konsumenterna som har för höga förväntningar? Det är en sak när det är fyllt av buggar och glitchar, men så tror jag inte någon har det. Undantaget då kanske last gen spelarna.

Jag spelar på pc och har på 2 timmars spelande haft fler buggar än jag haft i något annat spel. Något så banalt som att byta en keybind har buggat för mig. Nya knappen funkar inte medan den gamla, som nu alltså inte är assigned till något, funkar.

Så nej, det är inte bara lastgen spelare har problem.

Medlem

Oss Rockstar Games lär spelen inte va trasiga med tanke på hur hemlighetsfulla de är. Om fler kunde va som rockstar games och hålla det hemligt så alla spelprogrammerare kan sitta i lugn och ro och koda fritt utan stress.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Min första stora bug på Stadia och indirekt Cyberpunk - Google halvt nere >_<

https://www.google.com/appsstatus#hl=en&v=status

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

100% bugg fri kommer spel aldrig vara.

Det kräver jag inte. Jag tycker småmissar kan vara kul. I Red Dead försvann en häst ner i grusvägen så man bara såg en guppande cowboyhatt. En person började gå uppför en osynlig trappa. Utanför huset.
Men jag behövde inte ladda ner 45 GB, som skulle ta 13 timmar, för att kunna spelet. I inget spel på de 22 år som har gått sen jag köpte min första konsol (Playstation), har jag behövt göra det. Jag har haft Playstation 1-4, Saturn, PC, Dreamcast, Xbox360.

Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Oss Rockstar Games lär spelen inte va trasiga med tanke på hur hemlighetsfulla de är. Om fler kunde va som rockstar games och hålla det hemligt så alla spelprogrammerare kan sitta i lugn och ro och koda fritt utan stress.

Fast rdr2 var bland dom buggigaste och releaser på senaste så det stämmer inte.
Jag antar att det var rockstar som drog för PC versionen också och inte out sourcades som Batman Arkham Knight som var en bugghörva utan dess like.

Tillägger att både Batman och rdr2 fungerar utan problem idag. Det lär Cyberpunk också göra så småningom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det kräver jag inte. Jag tycker småmissar kan vara kul. I Red Dead försvann en häst ner i grusvägen så man bara såg en guppande cowboyhatt. En person började gå uppför en osynlig trappa. Utanför huset.
Men jag behövde inte ladda ner 45 GB, som skulle ta 13 timmar, för att kunna spelet. I inget spel på de 22 år som har gått sen jag köpte min första konsol (Playstation), har jag behövt göra det. Jag har haft Playstation 1-4, Saturn, PC, Dreamcast, Xbox360.

Det är bara ps4 och xbone som hadde den patchen, PC version var på ca 500mb


signatur

I got an offer you cant refuse!

Inaktiv

Känns mer regel än undantag idag, tyvärr. Som tur är har jag inte märkt av något större i CP2077 men som exempel spelade jag Valhalla nu tidigare och det kraschade rätt många gånger, irriterande men tack vare auto save så var det bara några minuter bort.

Ju komplexare spelen blir desto mer buggar kommer vi nog få räkna med tyvärr. Spelade FO76 för ett tag sedan och det är fan fortfarande sönder, sjukt.

Medlem

Haha, jag är för gammal och för dum för den här nya spelgenerationen
Jag förstår mig inte på den, och gillar den inte.
Det var bättre förr.

Medlem

Alla spel är nu förtiden buggiga vid release. Brukade sitta och tita på Kotaku dom hade en kort kommenterad video med klipp från spel med buggar och roliga saker (kommer inte ihåg vad den kallas). Men där såg alla typ av buggar i all typ av nya och äldre spel.
Så ja som någon sa spel blir mer komplexa och de medför att de blir svårare att göra dom fel fria på alla plattformar vi har idag på samma gång.

Medlem

har spelat ca 12h (PS4 bas).. Endast en krasch hittills. Så håller inte riktigt med.
Spelet är askul och lever upp till mina förväntningar förutom en punkt. Grafiken!

Medlem

Sedan finns det olika typer av buggar. En "game-breaking" bug eller en krasch är allvarligt.
Men många på reddit vill ha pengarna tillbaka så fort en textur laddar för långsamt eller när man tycker "storyn" är dålig. Det är inga buggar utan en "feature". Människor är generellt mer ängsliga och gnälliga nu. Tröttsamt! Spelen är fantastiska och jag är glad som får uppleva dessa mirakel!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det kräver jag inte. Jag tycker småmissar kan vara kul. I Red Dead försvann en häst ner i grusvägen så man bara såg en guppande cowboyhatt. En person började gå uppför en osynlig trappa. Utanför huset.
Men jag behövde inte ladda ner 45 GB, som skulle ta 13 timmar, för att kunna spelet. I inget spel på de 22 år som har gått sen jag köpte min första konsol (Playstation), har jag behövt göra det. Jag har haft Playstation 1-4, Saturn, PC, Dreamcast, Xbox360.

Jo fan jag håller med dig men kommer aldrig och ske då det alltid handlar om pengar och dom med pengar bryr sig mer om pengar än om du har ett helt spel eller inte. Därför man aldrig får 1 helt spel för 600kr utan du får ett helt spel efter du betalt 100-120kr och ändå vill dom höja priset till 700kr per spel för dom tyker spel har varigt för billigt i för många år O.o.

Som sagt när dt gäller pengar så hellre skickar dom buggiga och får in pengar på engång. Där av Pre-ordar jag aldrig spel längre.

Medlem
Skrivet av deezel:

/me sneglar på Elder Scrolls: Arena från 1994. Bethesda satte standarden på buggigt skit redan där. Åkte bland annat på en bug som gjorde man var tvungen att starta från början. De har ju tyvärr inte direkt blivit bättre med åren.

Jag hade inga jätteproblem med Arena som jag minns. Daggerfall däremot var rejält trasigt

Medlem

Hade en kul bug precis..körde bil i 3:e person...en naken man dök upp på taket av bilen ett par sekunder...wtf?

En sak jag tycker är lite synd är att deras journal inte direkt är bra. Jag gjorde uppdraget där man ska få en gaddning.. när jag kom fram och hämtade den så stod det inga alternativ utan man fick helt enkelt leta reda på bland cybergrejerna där det fanns en gratis gaddning på handen.

men jag gillar spelet.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

FM-guru
F.d. Sisyr

Eh, AAA-spel i öppna världar har släppts i trasigt skick bra länge. Ingen nyhet direkt - fråga Bethesda eller Ubisoft.

Medlem

Jag fick min första C64 1984 när jag var 5 år gammal. Vad jag kan minnas så har spel i större eller mindre utsträckning lidit av större och mindre buggar redan då. Lätt att minnas de stora trasiga releaserna idag för det är för det första många fler som spelar, och för det andra mycket lättare att sprida information om det mm. Första Xcom 1993 hade flera buggar som gjorde att man var tvungen att starta om, klassiskt exempel är forskningsbugg där man forskade på saker i fel ordning som omöjliggjorde att låsa upp nästa steg osv. Daikatana, i princip ospelbart för många vid release. Jag fick med en diskett med Patch på från Butiken Softwareexpress när jag köpte Total Anihilation, spelet gick inte att installera direkt från skivan utan en extra fil om man hade fel typ av CD läsare. Ultima 7-8-9 Mfl

Bara ett axplock av de spel jag kommer ihåg begynnelsen av. Har alltid och kommer alltid vara mer eller mindre buggiga vid release skillnaden är som sagt att idag är det lättare att sprida information och det är många många fler som spelar. Men vi ska nog ändå vara ganska glada för att det är så relativt lätt att patcha spel idag. XCOM fick inte många av sina buggar fixade via fanprojekt förrän 20 år efter releasen osv.

Där med inte sagt att jag på något vis försvarar att många haft problem med Cyberpunk, det finns ändå gränser för hur trasiga produkter man kan släppa. Någon kommer alltid stöta på en bugg som orsakas av en kombination av Hårdvara X och Y i samband med att klockan slår 23:45:02 den 3 Februari i samband med att det snöar ute, men man kan ju iaf försöka undvika att släppa ett spel som knapt funkar alls (Xbox i detta fallet då)

Med detta sagt vill jag nämna att jag spelar spelet på PC och förutom några animationsbuggar här och där så har jag inte direkt stött på några problem.

Övertygad om att CDRED kommer få ordning på detta med tiden, tråkig som fan för de som behöver vänta dock

Skriv svar