CD Projekt låter dig lämna tillbaka Cyberpunk 2077 på last-gen om du är missnöjd

Medlem

Tråkigt för alla utvecklare som lagt ner sån tid och energi på det här spelet som lätt skulle kunna bli årets bästa spel. Istället blir dom tvingade till en launch när spelet inte ens är färdigt. Tydligen skall ju många av de som arbetade på spelet blivit chokade när CDPR gick ut med spelet gått guld. Känns som att "corpos" (shareholders) tvingat fram ett släpp... Ett släpp som biter dom i baken för nu ligger deras aktier i fritt fall.

Medlem
Skrivet av Kensai87:

Måste säga att jag är nöjd med mitt val av Stadia, billigaste och tillsynes ett bra val för att möjligheten för att spela Cyberpunk

Cyberpunk fick mig skaffa Stadia 529kr för spelet om tar gratis provmånad på Stadia premium, plus får en Chromecast Ultra och Stadia handkontroll gratis på köpet. Lätt värt det, se till skaffa det alla som sugna innan den 18e då erbjudandet tar slut.

Medlem

...och den eviga cykeln fortsätter.

Jag har spelat regelbundet i runt 25 år. Under den tiden har det funnits en hel del spelutvecklare som först höjts till skyarna och sedan lynchats av internetpöbeln.

Kommer ihåg när Bioware var lika med kvalitet. Idag är det svårt att säga namnet utan att få ont i magen.

Bethesda stod en gång i tiden för fantastiska rollspel i öppna världar. De senaste åren har dock deras rykte blivit ordentligt nedsvärtat tack vare undermåliga spelsläpp.

Det senaste decenniet har CD Projekt Red varit spelarnas gullunge. Nu verkar det som att även deras enorma goodwill är på väg utför. Återstår att se om de kan rädda upp det.

eld
Medlem
Skrivet av Windir87:

...och den eviga cykeln fortsätter.

Jag har spelat regelbundet i runt 25 år. Under den tiden har det funnits en hel del spelutvecklare som först höjts till skyarna och sedan lynchats av internetpöbeln.

Kommer ihåg när Bioware var lika med kvalitet. Idag är det svårt att säga namnet utan att få ont i magen.

Det var inte buggarna som dödade Biowares spel, det var helt enkelt bara så att Andromeda och Anthem var medelmåttiga spel.

Skrivet av Windir87:

Bethesda stod en gång i tiden för fantastiska rollspel i öppna världar. De senaste åren har dock deras rykte blivit ordentligt nedsvärtat tack vare undermåliga spelsläpp.

Bethesda har oavbrutet släppt buggiga spel, det är ju inget nytt precis. Daggerfall fick ju öknamnet Buggerfall.

Skrivet av Windir87:

Det senaste decenniet har CD Projekt Red varit spelarnas gullunge. Nu verkar det som att även deras enorma goodwill är på väg utför. Återstår att se om de kan rädda upp det.

Rädda vad? de har haft en sån succé med cyberpunk just nu att de överlever katastrofen på xbox one och ps4, som utan tvekan kommer fixas eventuellt, så som de gjort tidigare i liknande situationer.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Släpps spelet på konsolen ska det fungera. Ytterst få spel som släpps till konsol, helst stortitlar, och de har så här mycket problem.

Vad definierar du som fungera?
Inte krascha någon gång? Har inte spelat något sådant spel på senaste!
Inte få några FPS drops? Har inte spelat något sådant spel på senaste!
Inte få glitchar, grafiska eller game breaking? Har inte spelat något sådant spel på senaste!

Väntar själv lite med denna titel då ALLA spel funkar så där på release. Vet man inte det visar det bara att man inte följt marknaden de senaste åren. CDPR är dock ett företag som släppt saker och sedan verkligen städat upp titlarna efter tiden gått. Witcher 3 var allt annat än perfekt på release...
Fattar inte ens att de släpper spelet till gammal förgågna konsoller; om något är det en eloge att de ens försöker till något så gammalt som PS4. En dator från den tiden klarar knappt att få detta spelet att snurra, och tror knappast någon försöker....

Medlem

Och en del säger att konsolerna brukar få bättre optimering....

Spännande att se vad de kan göra med GOTY-edition.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Dunder:

Känns som helt rätt val att vänta med Cyberpunk några månader tills de lyckats laga det ordentligt.

Visst är det tragiskt att det ska vara så.
Hade tänkt att uppgradera mitt 1080Ti kort just inför detta spelet.
Men valt att avboka mitt RTX kort till det är spelbart, eller till nästa stor spel.
Har kört ett par timmar, men tycker det är alldeles för buggigt för vara ett a-spel.

Om jag minns rätt så hade väl Witcher 3 samma bekymmer?
Började spela det 6mån senare på mitt PS4, utan bekymmer.

Kanske ge detta 6 mån också tills man gör ett nytt försök....

Medlem

Tja, enda sättet för mig att spela det är att lita på autosaves då GPU:n kraschar inom typ 15-30 minuter ELLER en timme

hade hellre sett att dom tog tillbaka spelet å gav pengarna tillbaka å stoppar in det i ugnen i ett år.

Medlem

CD projekts lösning på problemet är även den kontroversiell. Redan före de började försöka patcha spelet så märktes det att den automatiska kvalitetskontrollen inte bara sänkte kvaliten på spelet till under 1080P utan det kapade även bort innehåll i form av "props" (byggnader och saker i omgivningen i staden) NPCer och annat o omgivningen. Detta sker speciellt i utomhusmiljöerna. Men trots detta så räcker det inte utan FPS är ändå oacceptabelt låg. Frågan är snarare, vad mer vågar de kapa bort för att försöka rädda prestande? För det finns ingen optimering som kan lösa detta, CPU delen på de äldre konsolerna är för klen.

Källa: https://www.rpgsite.net/feature/10586-cyberpunk-2077-review-a...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Weeks_death:

Vad definierar du som fungera?
Inte krascha någon gång? Har inte spelat något sådant spel på senaste!
Inte få några FPS drops? Har inte spelat något sådant spel på senaste!
Inte få glitchar, grafiska eller game breaking? Har inte spelat något sådant spel på senaste!

Att upplevelsen genom spelet ska vara relativt felfri. Man ska inte behöva starta om flertalet gånger, skippa en eller fler uppdrag för de är buggiga, eller behöva lida igenom massvis med krascher, grafikbuggar och andra problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ohhh lycka till på PS4. Hört att Sony inte är så jätte tillmötesgående.

Medlem

Det är fel av dom att släppa ett trasigt spel men det är inte ofta man hör att företaget frivilligt låter folk lämna tillbaka spelet.

När fallout 76 kom började folk refunda spelet via deras hemsida men Bethesda tryckte på nödstopp knappen och stoppade allt.

Dom kompenserade folk med typ 500 ingame valuta som man kunde köpa ett föremål med i deras butik.

Alla gör misstag och ska kanske inte döma dom för hårt men man ska döma ett företag för hur man hanterar situationen och det tycker jag att CDPR har gjort rätt.

Inaktiv
Skrivet av anon_646:

Upplever inga problem med någon delay, enda var väl menyerna där musen kändes lite slö men väl inne i spelet så var det borta. Kanske ska ta och testa istället för att kasta skit på något du inte ens har testat.

Du vet väl för i helvete inte vad jag testat och inte? Jag tyckte det var märkbart och irriterande. Gissa när jag upptäckte det?

Jo, när jag testade.

Dessutom är det knappast ett nytt issue, det har funnits och tagits upp i reviews ända en stadia släpptes. Sen kan du älska det hur mycket du vill med dina låga krav, men för en del kan en sån sak bli otroligt jobbig.

Dock verkar ju stadia vara mil före Xbox One och Ps4 denna launch, det håller jag med om.

Medlem
Skrivet av AxxT:

Visst är det tragiskt att det ska vara så.
Hade tänkt att uppgradera mitt 1080Ti kort just inför detta spelet.
Men valt att avboka mitt RTX kort till det är spelbart, eller till nästa stor spel.
Har kört ett par timmar, men tycker det är alldeles för buggigt för vara ett a-spel.

Om jag minns rätt så hade väl Witcher 3 samma bekymmer?
Började spela det 6mån senare på mitt PS4, utan bekymmer.

Kanske ge detta 6 mån också tills man gör ett nytt försök....

Jao, lite tragiskt, men samtidigt ganska okej då man istället kan vänta på en trevlig rea för att köpa spelet, och använda sina pengar till något roligare


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Vafan, skit i de gamla böööörkarna! Fixa till det på ps5 istället så det inte ser ut som gammelt mööög. Så jag kan börja spela nån gång 🤣

Mmmm det här är det som känns mest värdelöst, ska dom patcha lastgen till februari vilket lär bli mars/april så lär vi inte se någon PS5 patch förens efter sommaren.

Känns som att förstöra hela upplevelsen att spela PS4 versionen på 5:an...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, lite tragiskt, men samtidigt ganska okej då man istället kan vänta på en trevlig rea för att köpa spelet, och använda sina pengar till något roligare

Hmm, mitt 1080Ti klarar det galant, i HD alltså. Har inte haft en enda bugg hittills förutom en karaktär som såg ut att smyga sig på sin kompisar och stannade i den positionen. Det var ganska skrattretande, men jag har inte märkt nån bugg annars. Det är en väldigt cool grej att man kan lämna tillbaka spelet, och kanske köpa Monster Hunter istället, eller behålla det och vänta in räddnings patcharna. Hursomhelst, god jul på er, och må gott med mycket roligt spelande.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Har ett 1070 kort i lag med en i5-9600k och är hur nöjd som helst med det. Spelar sällan på högsta grafik för läsbarhetens skull men att CP77 flyter på så dåligt som det gör känns inte som mitt fel när studion rekommenderar ett 1060 kort och uppåt. Deras minimum krav är ju för tusan ett GTX 780, och jag kan inte ens på 60 FPS i många delar av spelet fastän jag kör på det lägsta grafiken möjligen.

Nädu, det här ligger på studion. Inte spelarna.

Skönt att du fokuserar endast på den delen av mitt inlägg. Med största sannolikhet din CPU som drar ner prestandan i Cyberpunk. Spelet äter 8 cores till frukost samtidigt som det maxar ut grafikkortet.

Är medveten om att det finns prestandaproblem.
Men många har orealistiska förväntningar på vad sin hårdvara klarar av. Och många verkar tro att Cyberpunk ska vara ett lättdrivet spel. Av någon konstig anledning.

Medlem

PCMR -> 5950X + 2080TI 1440p UW

Hur man än vrider och vänder på detta så är det ganska uselt.. alla som stöter på buggarna tänker ju "hur f-n kunde dom missa det här under +5års utveckling och playthrough?!!"
Min magkänsla redan efter 400 tim gameplay hype under året var, så försenat men ändå så mycket gameplay..?!
Väntar som jag även gjorde med Witcher, köper det på rea för runt 300:- och hoppas alla buggar och grafik issues är lösta vid det laget.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Dom skulle aldrig gjort det till oldgen jag visste detta skulle hända, gammal skit hårdvara kommer lovar detta har tagit så sjukt mycket onödig arbetskraft som kunde lagts på annat.

Svaret varför det ej kom till nya konsolerna är som sagt innan om ni tittar på hur lite spel som finns till nya nextgen tror jag svaret är rätt uppenbart det ligger på sony och microsoft.

inte cdpr sida annars hade vi haft gott om släpp med spel där redan nu.

Medlem

dom skulle gjort det perfekt till sina primära köpare först, PC. Sen efter det nextgen. ps4 borde aldrig ens funnits med i diskussionen


signatur

//monster

Medlem

Hur länge har dom inte jobbat på detta spel.. klart så fan det var tänkt att släppas till last gen. Då är det verkligen konstigt att dom kan misslyckas så totalt med last gen.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Skrev precis i en annan tråd : Det är jätteunderhållande att se folk på ps4/xboxone klaga över prestanda  Själv sitter man på en monster dator som klarar spelet utan problem 😂👌

Hur länge behövde du spara din veckopeng för att ha råd med en "monster dator"?

Skrivet av loerk:

Skönt att du fokuserar endast på den delen av mitt inlägg. Med största sannolikhet din CPU som drar ner prestandan i Cyberpunk. Spelet äter 8 cores till frukost samtidigt som det maxar ut grafikkortet.

Är medveten om att det finns prestandaproblem.
Men många har orealistiska förväntningar på vad sin hårdvara klarar av. Och många verkar tro att Cyberpunk ska vara ett lättdrivet spel. Av någon konstig anledning.

Ser man till systemkraven borde ju en i5 9600 + 1070 klara av det här galant.

https://store.steampowered.com/app/1091500/Cyberpunk_2077/

Minimum: Intel Core i5-3570K or AMD FX-8310 + NVIDIA GeForce GTX 780 or AMD Radeon RX 470
Rekommenderad: Intel Core i7-4790 or AMD Ryzen 3 3200G + GTX 1060 6GB / GTX 1660 Super or Radeon RX 590

Nu står det ju inte vilken fps som avses, men tycker väl att det borde vara 60 fps som är för rekommenderad iaf.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ohhh lycka till på PS4. Hört att Sony inte är så jätte tillmötesgående.

Läser dock artiklar där de skriver att Sony har börjat acceptera refunds på spelet.

Medlem

Till alla er som säger att CDPR inte borde ha sålt Cyberpunk på konsol, och enbart satsat på PC och next gen:

https://www.futuregamereleases.com/2020/12/cyberpunk-2077-sol...

3,28M kopior sålda till konsol. Om vi konverterar det till vad spelet kostar till ett hum så pratar vi alltså om $196.8M i intäkter.
Med tanke på att majoriteten är alltså från presales, så visste CDPR att det inte fanns något återvändo, de var tvungna att fortsätta släppa spelet till Ps4 och Xbox. Hade de bestämt att inte sälja Ps4/XBox versionen i sista sekunden så hade företaget aldrig fått investerare igen. Ingen vill investera i ett företag som säger nej till nästan $200M.

De är trotsallt ett bolag, pengar går före allt annat. Även med refund-systemet de kör nu så kommer bara en väldigt liten marginal lämna tillbaka spelet. Många kommer fortsätta spela, andra kommer lägga spelet på hyllan tills det fungerar.

Sen kan man alltid diskutera och undra varför refund-fönstret är så kort. Som vissa har redan hunnit poängtera så stängs fönstret innan jul, så alla som får spelet till julklapp den 24/25 så kommer de inte kunna lämna tillbaka spelet.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser man till systemkraven borde ju en i5 9600 + 1070 klara av det här galant.

https://store.steampowered.com/app/1091500/Cyberpunk_2077/

Minimum: Intel Core i5-3570K or AMD FX-8310 + NVIDIA GeForce GTX 780 or AMD Radeon RX 470
Rekommenderad: Intel Core i7-4790 or AMD Ryzen 3 3200G + GTX 1060 6GB / GTX 1660 Super or Radeon RX 590

Nu står det ju inte vilken fps som avses, men tycker väl att det borde vara 60 fps som är för rekommenderad iaf.

Inte helt ovanligt att 30fps är det som rekommenderas. Och som sagt, jag vet att det finns prestandaproblem. Har inte sagt emot dig där så förstår inte riktigt vad du försöker få fram. Förutom att det finns prestandaproblem då.

Och en 4790K är ju ganska likvärdig en 9600K när det kommer till äldre spel som förlitar sig mer på enkeltrådig prestanda. Men då 4790K har fler threads så är det möjligt att den klarar sig bättre i ett spel som Cyberpunk.

Jag kör en 9700K och i 1440p, även där får min CPU jobba på som fan. Folk med hyperthreading fördelar lasten på CPUn lite bättre.

eld
Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser man till systemkraven borde ju en i5 9600 + 1070 klara av det här galant.

https://store.steampowered.com/app/1091500/Cyberpunk_2077/

Minimum: Intel Core i5-3570K or AMD FX-8310 + NVIDIA GeForce GTX 780 or AMD Radeon RX 470
Rekommenderad: Intel Core i7-4790 or AMD Ryzen 3 3200G + GTX 1060 6GB / GTX 1660 Super or Radeon RX 590

Nu står det ju inte vilken fps som avses, men tycker väl att det borde vara 60 fps som är för rekommenderad iaf.

Sitter med en i7-8700k (6 kärnor 12 threads) och ett 1080ti, kör med medium på det mesta och low på vissa saker med 1080p upplösning, spelet är för det mesta 60-90 fps för mig.

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Tja, enda sättet för mig att spela det är att lita på autosaves då GPU:n kraschar inom typ 15-30 minuter ELLER en timme

hade hellre sett att dom tog tillbaka spelet å gav pengarna tillbaka å stoppar in det i ugnen i ett år.

Körde du DDU eller uppdaterade du bara din drivare?

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Vet inte om det hade hjälpt. Ett demo som bara innehåller en bana kan ju putsas något enormt och inte innebära att huvudspelet är lika välputsat och fritt från buggar.

Då blir det i alla fall lite jobbigare för dom att lura kunder till köp. Det kräver ju mer jobb än att bara släppa ett spel som presterar uselt.

Skriv svar