Kommer spel vara trasiga som Cyberpunk nu i fortsättningen?

Inga spel har någonsin släppts perfekta, de flesta i spelbart skick.

Det största "brottet" CPR har gjort, är att de har varit ambitiösa och folk har gjort det till sport att hacka in absurdum. Att släppa CP2077 till den gamla konsolgenerationen var ett stort misstag, men de erbjuder folk att få tillbaka sina pengar på sitt forum. Jag personligen hade inte velat vänta ännu ett år, utan ser inga problem att de patchar efter hand.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Spel har varit trasiga, och trasigare än Cyberpunk i 10 års tid. Två stora exempel, Skyrim och Kingdom Come: Delivarance, mer buggar än Cyberpunk, utan tvekan. Early Access är orsaken, Valve och Steam är orsaken, Early Access totalt förstörde spelindustrin.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Att släppa ett spel som funkar vid release kanske inte är så noga nu. Man kan fixa till dom i efterhand, släppa patchar. Är väl därför hårddiskarna är så stora nu.
Jag har inte det tålamodet. Köper jag ett spel så vill jag kunna spela det, och inte behöva vänta i en massa timmar medan uppdateringen laddas ner.
Om det är så nya konsolgenerationen ser ut, så kommer inte jag hoppa på.

Buggfria releaser har aldrig existerat, tvärtom lever vi i en tid där vi för det första, tack vare onlinedistribution, kan få buggar fixade överhuvudtaget och för det andra få patchar snabbare än vad som någonsin har varit möjligt tidigare.
Sedan är väl det största problemet här egentligen inte att spelet inte fungerar utan att det fungerar dåligt på konsoller som egentligen är för gamla för att orka med Cyberpunk 2077. De borde ha listat dessa konsoller som inkompatibla istället för att låta girigheten ta överhand och göra folk förbannade.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag köpte GTA 4 vid releasen, och Death Stranding, God of War, GTA 5, Metal Gear Solid 5. Har inget minne av att de inte funkade och att jag var tvungen ladda ner en gigantisk patch.
Jag kan faktiskt inte minnas ett enda spel som jag haft där jag var tvungen att ladda ner en patch på 45 GB vid release.

Spelen du nämner är/var exklusiva mot konsoler, vilket gör det mycket enklare att optimera spelen mot hårdvaran man har att jobba med.

CDPR skall optimera mot 7 plattformar, och alla skall fungera samtidigt, och då ska man ha i tanke att Cyberpunk 2077 gjordes för PC i grunden.

Dem får skala ner innehållet och det visuella i den mån som krävs för att last-gen konsoler skall klara 30+ fps. Största problemet med last-gen verkar vara som jag har förstått att dem mekaniska diskar som finns i konsolerna är så fruktansvärt långsamma, vilket skapar överbelastning som i sin tur orsakar att spelet kraschar.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det kräver jag inte. Jag tycker småmissar kan vara kul. I Red Dead försvann en häst ner i grusvägen så man bara såg en guppande cowboyhatt. En person började gå uppför en osynlig trappa. Utanför huset.
Men jag behövde inte ladda ner 45 GB, som skulle ta 13 timmar, för att kunna spelet. I inget spel på de 22 år som har gått sen jag köpte min första konsol (Playstation), har jag behövt göra det. Jag har haft Playstation 1-4, Saturn, PC, Dreamcast, Xbox360.

Sluta jämför spel som var exklusivt till konsol med Cyberpunk, utvecklarna har haft helt olika förutsättningar för att lyckas. RDR2 släpptes först till konsol, och först till PC ett år senare.

CDPR skulle släppa till 7 plattformar samtidigt.

Blir så oerhört trött på denna förbannade dumma jämförelse med "ahmen X funkade bättre än Y".

Ja, produkten skall funka, och CDPR fick vatten över huvudet när dem trodde att man kan ha en problemfri launch till alla plattformar.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Inga spel har någonsin släppts perfekta, de flesta i spelbart skick.

Det största "brottet" CPR har gjort, är att de har varit ambitiösa och folk har gjort det till sport att hacka in absurdum. Att släppa CP2077 till den gamla konsolgenerationen var ett stort misstag, men de erbjuder folk att få tillbaka sina pengar på sitt forum. Jag personligen hade inte velat vänta ännu ett år, utan ser inga problem att de patchar efter hand.

Word, det är detta folk inte fattar alls, utan dem skriker bara direkt.

Medlem

Skulle säga detta har varit en trend senaste årtiondet minst.

I dom flesta fall ,förhandsboka inte spel. kolla recensioner och avakta.

köpen man grisen i säcken får man ta smällen dock i många fall kan du lämna tillbaka spelet beroende på hur du köpt spelet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Prixm:

Spel har varit trasiga, och trasigare än Cyberpunk i 10 års tid. Två stora exempel, Skyrim och Kingdom Come: Delivarance, mer buggar än Cyberpunk, utan tvekan. Early Access är orsaken, Valve och Steam är orsaken, Early Access totalt förstörde spelindustrin.

Early access har absolut inte förstört spelindustrin, snarare gjort den bredare.
Många av dom senaste tiden bästa spelen är/har varit nån form av E-A spel.

Vad som förstör är när spelutvecklare/utgivare som normalt inte går "Early access vägen" blir lata och går den vägen endå utan att vara helt öppna med det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Komured:

Jag fick min första C64 1984 när jag var 5 år gammal. Vad jag kan minnas så har spel i större eller mindre utsträckning lidit av större och mindre buggar redan då. Lätt att minnas de stora trasiga releaserna idag för det är för det första många fler som spelar, och för det andra mycket lättare att sprida information om det mm. Första Xcom 1993 hade flera buggar som gjorde att man var tvungen att starta om, klassiskt exempel är forskningsbugg där man forskade på saker i fel ordning som omöjliggjorde att låsa upp nästa steg osv. Daikatana, i princip ospelbart för många vid release. Jag fick med en diskett med Patch på från Butiken Softwareexpress när jag köpte Total Anihilation, spelet gick inte att installera direkt från skivan utan en extra fil om man hade fel typ av CD läsare. Ultima 7-8-9 Mfl

Första Xcom (eller Ufo för oss européer) hade ytterligare en otrevlig bugg, Om du hade lyckats ha kvar en gubbe genom hela spelet och han hade ökat och ökat i ability så om du nådde upp till 255 i värde på den färdigheten / staten och den höjdes igen så fick du inte värdet 256, utan det "höjdes" till -1... Så din superhjälte blev hjälplös och värdelös.

Medlem

https://wccftech.com/cd-projekt-red-apologizes-cyberpunk-2077...

Här ber de om ursäkt för att de släppte undermåliga versioner till PS4 och Xbox One.
Genomskinligt, och en efterkonstruktion. De visste precis vad de gjorde.
Många slantar ner i deras fickor.
Life is Goood

Medlem
Skrivet av Ahris:

Buggfria releaser har aldrig existerat, tvärtom lever vi i en tid där vi för det första, tack vare onlinedistribution, kan få buggar fixade överhuvudtaget och för det andra få patchar snabbare än vad som någonsin har varit möjligt tidigare.
Sedan är väl det största problemet här egentligen inte att spelet inte fungerar utan att det fungerar dåligt på konsoller som egentligen är för gamla för att orka med Cyberpunk 2077. De borde ha listat dessa konsoller som inkompatibla istället för att låta girigheten ta överhand och göra folk förbannade.

Exakt. Det skulle inte ha släppts till PS4, som var den versionen jag köpte.
Jag förstår att utvecklarna är glada, då de fick mina pengar. Nu kan de köpa mycket god julmat.
Deras rykte lär vara skamfilat, men jag tror inte de bryr sig.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Inga spel har någonsin släppts perfekta, de flesta i spelbart skick.

Det största "brottet" CPR har gjort, är att de har varit ambitiösa och folk har gjort det till sport att hacka in absurdum. Att släppa CP2077 till den gamla konsolgenerationen var ett stort misstag, men de erbjuder folk att få tillbaka sina pengar på sitt forum. Jag personligen hade inte velat vänta ännu ett år, utan ser inga problem att de patchar efter hand.

Javisst, om man köpt det digitalt. Jag köpte fysisk kopia. Big fucking mistake.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Javisst, om man köpt det digitalt. Jag köpte fysisk kopia. Big fucking mistake.

Om det nu bara är den undermåliga prestandan och buggar som stoppar dig på så är det ju bara att lägga spelet på hyllan och köra på ev PS5 eller när buggarna blivigt fixade?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bardy73:

Första Xcom (eller Ufo för oss européer) hade ytterligare en otrevlig bugg, Om du hade lyckats ha kvar en gubbe genom hela spelet och han hade ökat och ökat i ability så om du nådde upp till 255 i värde på den färdigheten / staten och den höjdes igen så fick du inte värdet 256, utan det "höjdes" till -1... Så din superhjälte blev hjälplös och värdelös.

Gällde även om du fick för mycket pengar. Begränsning i 8bitars programmet, de hade ju dock råkat glömma att låsa så det inte gick att gå längre än 255 Gäller väl även antalet på forskare och enginers stor jag. Skaffar man fler än 255 så poff alla borta

Kommer fortfarnade ihåg fusket.
Debug Liglob.dat
FF FF FF 2f

Gav massa pengar

Skrivet av scaryfoot:

Javisst, om man köpt det digitalt. Jag köpte fysisk kopia. Big fucking mistake.

Hmm, det var tråkigt. Jag läste att de hänvisar till att man går tillbaka till affären och försöker häva köpet där, annars ska du ta kontakt med dem. Prova.

Skriv ut det som står på deras hemsida:

"For boxed versions, please first try to get a refund at the store where you bought the game. Should this not be possible, please contact us at helpmerefund@cdprojektred.com and we will do our best to help you. Starting from today, you can contact us for a week up until December 21st, 2020."

LÄNK: https://forums.cdprojektred.com/index.php?forums/red-tracker....


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Skönt iaf att dom gick ut med efter patch 2 i februari ska problemen va fixat på last gen konsolerna så blir nog köp för mig då. Även så bad dom om ursäkt + så kan man få refund nu i en vecka gäller alla versioner

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag köpte GTA 4 vid releasen, och Death Stranding, God of War, GTA 5, Metal Gear Solid 5. Har inget minne av att de inte funkade och att jag var tvungen ladda ner en gigantisk patch.
Jag kan faktiskt inte minnas ett enda spel som jag haft där jag var tvungen att ladda ner en patch på 45 GB vid release.

Öh, GTA 4 på PC vid release.... jesus i helv....
Men jag antar att du menade konsoler. 😉

Medlem

För trådens skull...ja det kommer tyvärr bara bli värre med de större titlarna då de redan mjukat upp oss i några års tid med patchning och förvånar mig inte det minsta om varenda open world singleplayer spel kommer släppas i halvfärdiga skick framöver pga? Moneyyyyy , tid=pengar och vi betalar ju gladeligen och sväljer hypen låååångt innan spelen släpps så varför inte cranka upp det till nästa generation spelare som ändå inte kommer ha något val än att ladda ner en patch på 100gb innan de ens kan starta skiten...nä bitter är man väl inte 😆

Medlem

Det vore bra om utvecklarna och utgivarna var ärliga mot konsumenterna om att spelet inte är färdigt. Om man nu vill hinna släppa sitt buggiga spel innan julhandeln eller vad det nu kan vara, släpp då en early access-version till reducerat pris, och senare en definitive edition när spelet är patchat (med eventuell dlc).

Medlem

Låter som denna tråd var gjord av en person som tror att nes, snes osv var helt bugg-fria(nej) och att allt var bättre förr.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Den ända buggen jag stöt på än så länge är att jag fastnar i scan mode som inte går stänga av, spelat ca 40 timmar vi detta läge... Så vet inte vilka buggar finns det?

Alex?

Inaktiv

Kul att folk verkar tro att utvecklarna nästan sitter och skrattar ondskefullt medans de släpper medvetet halvfärdiga spel. Visst ligger mycket hos utvecklarna men iom att spel bli mer ambitiösa och fler plattformar gärna ska täckas så kommer det nästan vara oundvikligt att fixa alla buggar om man inte tar jävulskt mycket mer tid på sig men det kommer inte vara värt utvecklingstiden.

Observera att detta inte är något försvar men en teori vad som händer iom att spelindustrin gick om film och musik så kommer kostymnissarna att utvecklarna främst gör det som genererar mest intäkter, dvs MTX, gambling i spel och reklam där det går att trycka in.

Medlem

Minns när jag fick Blood 2 i julklapp och det inte gick att starta innan jag laddade hem en patch med modemet...

Detta var 22 år sedan.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Kul att folk verkar tro att utvecklarna nästan sitter och skrattar ondskefullt medans de släpper medvetet halvfärdiga spel. Visst ligger mycket hos utvecklarna men iom att spel bli mer ambitiösa och fler plattformar gärna ska täckas så kommer det nästan vara oundvikligt att fixa alla buggar om man inte tar jävulskt mycket mer tid på sig men det kommer inte vara värt utvecklingstiden.

Observera att detta inte är något försvar men en teori vad som händer iom att spelindustrin gick om film och musik så kommer kostymnissarna att utvecklarna främst gör det som genererar mest intäkter, dvs MTX, gambling i spel och reklam där det går att trycka in.

Jag tror att de sitter och småfnissar lite girigt, medan de gnuggar händerna.
Jag tycker att allt ansvar ligger på utvecklarna om ett spel ska bli bra eller inte.
Men folk vill ju det såhär. Allt ska bli större, mer av allt. Jag är inte säker på att det nödvändigtvis blir bättre då.
Om de enbart satsat på PC och next gen, tagit mer tid på sig, då är det inte omöjligt att t o m JAG hade blivit nöjd.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Minns när jag fick Blood 2 i julklapp och det inte gick att starta innan jag laddade hem en patch med modemet...

Detta var 22 år sedan.

Det var som fa...
Nu tappade jag hakan.

Medlem

Är det någon som spelat spelet utan att patcha det? Tänkte om man saknar internetuppkoppling helt t.ex

Tänkt så mycket när det finns day1-patch till olika spel.

Är det så pass buggigt att det känns ospelbart?

Medlem
Skrivet av wololo:

Är det någon som spelat spelet utan att patcha det? Tänkte om man saknar internetuppkoppling helt t.ex

Tänkt så mycket när det finns day1-patch till olika spel.

Är det så pass buggigt att det känns ospelbart?

Jag hann bara spela nån timme. I början av spelet var det text, mycket liten text, och plötsligt blev den suddig, krypterad. Men jag tänkte att det kanske var nån effekt för att det ska se coolt ut.
I scenen vid gränspatrullen/tullen eller vad det var, så blev det som en paus i spelet, minns inte om bilden var svart eller vit, men inget hände på några sekunder. Sen var man var mitt i en scen där de satt och pratade i bilen, tror det hade hoppat över en del där.
Jag stängde av och tänkte spela vidare lite senare. När jag startade PS4:an så kom ett meddelande att jag måste ladda ner en update på 45 GB, för att kunna spela.
Jag visste inte att det fanns en day 1-patch ens.
Hade jag vetat det så hade jag inte gått in på nätet med PS4:an och kollat på Viaplay. För då kanske jag kunde ha fortsatt och spelat Cyberpunk. Som jag har kunnat göra med alla spel som jag haft sen 1998.

Medlem

Jag vet inte. Slutspurten av de flesta spel har skett i corona tider där folk jobbar hemifrån och det är alltid svårare att inte kunna sitta bredvod sina kollegor och hjälpa till med koder eller hur det nu funkar i developer världen. Tror vi kommer se en bättring när fler kan gå tillbaka till jobben av vaccin skäl eller andra skäl

Medlem
Skrivet av denza:

Jag vet inte. Slutspurten av de flesta spel har skett i corona tider där folk jobbar hemifrån och det är alltid svårare att inte kunna sitta bredvod sina kollegor och hjälpa till med koder eller hur det nu funkar i developer världen. Tror vi kommer se en bättring när fler kan gå tillbaka till jobben av vaccin skäl eller andra skäl

Tja, ibland är det lättare att jobba hemma, ibland inte. Nu jobbar jag inte i spelbranschen, men har ju kodat en hel del i mitt liv och en del i mitt nuvarande jobb. Men vi sitter ju en hel del på teams och babblar, även cross team, och vi har faktiskt löst en hel del saker vi kanske inte hade löst i vanliga fall (eller iaf fått spendera jäkligt mycket mer tid på). Med det sagt så är jag ganska "van" hemmajobbare och har så gjort av och till under de senaste 15 åren.

Men när det kommer till kritan så är alla olika och vissa saker som skall göras, underlättar det ju helt klart om man kan vara fysiskt närvarande.

Hur som #FUCKCORONA!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag hann bara spela nån timme. I början av spelet var det text, mycket liten text, och plötsligt blev den suddig, krypterad. Men jag tänkte att det kanske var nån effekt för att det ska se coolt ut.
I scenen vid gränspatrullen/tullen eller vad det var, så blev det som en paus i spelet, minns inte om bilden var svart eller vit, men inget hände på några sekunder. Sen var man var mitt i en scen där de satt och pratade i bilen, tror det hade hoppat över en del där.
Jag stängde av och tänkte spela vidare lite senare. När jag startade PS4:an så kom ett meddelande att jag måste ladda ner en update på 45 GB, för att kunna spela.
Jag visste inte att det fanns en day 1-patch ens.
Hade jag vetat det så hade jag inte gått in på nätet med PS4:an och kollat på Viaplay. För då kanske jag kunde ha fortsatt och spelat Cyberpunk. Som jag har kunnat göra med alla spel som jag haft sen 1998.

Men den där 45GB patchen som du klagar nu över några dagar borde ju vara färdigladdad vid det här laget?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar