CDPR-anställda får bonusar trots problematisk Cyberpunk 2077-lansering

ELF
Medlem

De kan väl helt ärligt inte basera bonusen på Metacritic?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det är jätteunderhållande att se folk på ps4/xboxone klaga över prestanda Själv sitter man på en monster dator som klarar spelet utan problem 😂👌


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av ELF:

De kan väl helt ärligt inte basera bonusen på Metacritic?

Vad är problemet att nyttja en sida där ett par "journalister" med pk-agenda kan avgöra om du får din bonus eller inte?

Här näst säger väl folk att en bonus borde baseras på individuell prestation.

Sen är ju detta "bara en bonus". Inte som att det är normalt i den här branchen att underbetala och överarbeta sina anställda, pga att en bonus ska kompensera all extra slit.

/Sarkasm

Men men, jag är väl ute o cycklar. Ni som säger crunch inte är något problem kan ju förklara hur fel jag har. Ni vet, ni som brukar jobba hundratals övertidstimmar varje år, i ständig press och vet hur det är att jobba i spelindustrin. Förklara gärna varför systemet inte är totallt fucked up...

Medlem

Jag har haft jobb med bonus i flera år och det absolut vanligaste (åtminstone i min bransch) är att bonusen baseras på en rad olika mål. I detta fallet verkar det ju vara ett ganska avancerat system, men det är tydligt att metacritic inte var det enda målet, de nämner ju även releasedatum.

Där jag har jobbat har det varit vanligt att personer med personalansvar har mål på resultat i medarbetarundersökningarna, vilket ju påverkas av deras insats, men samtidigt är en bedömning gjord av andra personer som samtidigt väger in en totalupplevelse. Inte helt olikt att ha mål på mottagande av recensenter.

Personligen har min bonus alltid baserats på minst fyra olika mål, som alltid har inkluderat nettoförsäljning och lönsamhet. Man betalar inte 50% på bonus i Sverige utan det är samma skattesats som gäller för övrig inkomst av tjänst och alltså beror på var du bor och hur mycket du tjänar. Preliminärskatten är däremot 50%, så det är avdraget som görs på din löneutbetalning men det justeras ju på deklarationen.

eld
Medlem
Skrivet av NuZ:

Jo men såklart. Det är ju bra att de får bonus ändå tycker jag. De har gjort ett bra jobb även om det är uppenbart att ledningen stressade fram spelet. Men tror nog utvecklarna visste det. Varför sa de inget? Är väl inge svårt att gå till chefen och säga ”Chefen jag tror det är ett misstag att släppa spelet nu! Jag vet för jag utvecklar det!”?

1. Utvecklarna har nog sagt det fler gånger än man kan räkna.

2. Ledningen vet mycket väl vad som händer.

Medlem
Skrivet av eld:

Han menar att de borde få bonus helt oberoende från metacritic, det är ganska sjuk standard då man helt kan förlora sin bonus på grund av orsaker man inte har kontroll över som arbetare.

Det är väl inga konstigheter. Serviceyrken har väldigt ofta bonusar som baseras på hur nöjda dina kunder är .

Inga konstigheter alls.

Medlem
Skrivet av Prauter:

Man betalar inte 50% på bonus i Sverige utan det är samma skattesats som gäller för övrig inkomst av tjänst och alltså beror på var du bor och hur mycket du tjänar. Preliminärskatten är däremot 50%, så det är avdraget som görs på din löneutbetalning men det justeras ju på deklarationen.

Fick tipset för några år sedan att bonusväxla mot pensionen istället då de inte längre skulle göras på det viset. (Det var ju så man var van att ha det). Huruvida det är så nu har jag inte kollat, då jag inte längre har problemet. Slutade på ~40% skatt på inkomsten totalt året som var upprinnelsen till bonusväxlingen.

Bonusen vi har är dels personlig efter ett antal mål men även en del baserat på hur det går för bolaget totalt. Alla i bolaget är med och delar på den bonusen.

eld
Medlem
Skrivet av TheRob:

Det är väl inga konstigheter. Serviceyrken har väldigt ofta bonusar som baseras på hur nöjda dina kunder är .

Inga konstigheter alls.

Spelutveckling är inget serviceyrke.

Medlem

Det absurda är ju att vissa tycker det är förjävligt när CD Project Red bestämmer att de ska utveckla 5-7 olika versioner sammtidigt och sätter en ambitionsnivå lastgen-konsolerna inte klarar av. Detta resulterar ganska väntat i flera buggiga, knappt spelbara versioner.

Men när samma ledningen beslutar om att bonus ska betals ut eller inte, baserat på en metacritic-snitt, tja då helt plötsligt är många helt okej med detta.

Liksom wat?

Medlem
Skrivet av eld:

Spelutveckling är inget serviceyrke.

Nej, spelutveckling i sig är inget serviceyrke, men spelets framgång baseras på antal sålda exemplar samt kundnöjdhet

Medlem
Skrivet av deezel:

Fick tipset för några år sedan att bonusväxla mot pensionen istället då de inte längre skulle göras på det viset. (Det var ju så man var van att ha det). Huruvida det är så nu har jag inte kollat, då jag inte längre har problemet. Slutade på ~40% skatt på inkomsten totalt året som var upprinnelsen till bonusväxlingen.

Bonusen vi har är dels personlig efter ett antal mål men även en del baserat på hur det går för bolaget totalt. Alla i bolaget är med och delar på den bonusen.

Har aldrig hört om bonusväxla förut, men löneväxling är ju inte ovanligt bland höginkomsttagare. Poängen är väl att man byter ut en del av sin lön (oavsett om det är grundlön eller bonus) som man i dagsläget betalar en hög marginalskatt på mot pensionsavsättningar. När man sedan går i pension tjänar man ju inte lika mycket längre och hamnar därför i en lägre skattesats och på sätt får man mer ut av lönen. Sen kan man ju tillägga att det krävs rätt hög lön för att det skall löna sig och att ett bättre alternativ ofta är att plocka ut full lön och sätta av själv i fonder för att få avkastning.

Medlem
Skrivet av Prauter:

Har aldrig hört om bonusväxla förut, men löneväxling är ju inte ovanligt bland höginkomsttagare. Poängen är väl att man byter ut en del av sin lön (oavsett om det är grundlön eller bonus) som man i dagsläget betalar en hög marginalskatt på mot pensionsavsättningar. När man sedan går i pension tjänar man ju inte lika mycket längre och hamnar därför i en lägre skattesats och på sätt får man mer ut av lönen. Sen kan man ju tillägga att det krävs rätt hög lön för att det skall löna sig och att ett bättre alternativ ofta är att plocka ut full lön och sätta av själv i fonder för att få avkastning.

Har ju länge varit vettigast att löneväxla så fort du nått upp i maximal pensionsgrundande lön. Allt över det (om man nu inte måste ha pengarna) är ju onödigt att ta ut och bättre att löneväxla. Du måste ha rätt bra avkastning om du ska täcka det som du får skatta bort i mellanskillnad. Det är ju även så att du får någon extra % att stoppa till pensionen samt att arbetsgivaren får lite lägre avgift.

Tyvärr så har många regler som ev. gör att man måste ha separata avtal för varje del som skall in i pensionen. Ett för tjänstepension, ett för egen löneväxling och ett tredje för ex. bonusväxling. Jäkla djungel av avgifter osv. Bra att ha lite koll på.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Det förklarar varför CDPR inte gav ut koder för konsol-versionen till recesenter. Det hade dragit ner betyget på Metacritic.

Det borde de ju gjort, så hade de sluppit betala.

Dex
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad är problemet att nyttja en sida där ett par "journalister" med pk-agenda kan avgöra om du får din bonus eller inte?

Här näst säger väl folk att en bonus borde baseras på individuell prestation.

Sen är ju detta "bara en bonus". Inte som att det är normalt i den här branchen att underbetala och överarbeta sina anställda, pga att en bonus ska kompensera all extra slit.

/Sarkasm

Men men, jag är väl ute o cycklar. Ni som säger crunch inte är något problem kan ju förklara hur fel jag har. Ni vet, ni som brukar jobba hundratals övertidstimmar varje år, i ständig press och vet hur det är att jobba i spelindustrin. Förklara gärna varför systemet inte är totallt fucked up...

Men hur tycker du dom ska göra istället då? Metacritic är inte perfekt och dom skulle t.ex. att gå på försäljning siffror istället, men där finns ju också negativt med det.

Ska dom få bonusen så måste det ju bero på någon sorts kundnöjdhet eller försäljning eller något. Får dom bonusen i vilket fall som helst så är det ju ingen bonus längre utan då är det ju en vanlig lön.

Medlem
Skrivet av deezel:

Har ju länge varit vettigast att löneväxla så fort du nått upp i maximal pensionsgrundande lön. Allt över det (om man nu inte måste ha pengarna) är ju onödigt att ta ut och bättre att löneväxla. Du måste ha rätt bra avkastning om du ska täcka det som du får skatta bort i mellanskillnad. Det är ju även så att du får någon extra % att stoppa till pensionen samt att arbetsgivaren får lite lägre avgift.

Tyvärr så har många regler som ev. gör att man måste ha separata avtal för varje del som skall in i pensionen. Ett för tjänstepension, ett för egen löneväxling och ett tredje för ex. bonusväxling. Jäkla djungel av avgifter osv. Bra att ha lite koll på.

Ja, okej du har nog rätt. Jag gjorde en tankevurpa och tänkte inte på att man ju faktiskt får avkastning på allt som avsätts i en tjänstepension också. Och att få tillräckligt mycket högre avkastning privat för att kompensera för skatten är nog svårt som du säger.

Då kvarstår egentligen bara nackdelen att man ju faktiskt låser pengarna tills man går i pension och därmed inte kan välja att göra annat med dem. Men det är ju givetvis upp till var och en att bedöma hur mycket det påverkar.

eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Men hur tycker du dom ska göra istället då? Metacritic är inte perfekt och dom skulle t.ex. att gå på försäljning siffror istället, men där finns ju också negativt med det.

Ska dom få bonusen så måste det ju bero på någon sorts kundnöjdhet eller försäljning eller något. Får dom bonusen i vilket fall som helst så är det ju ingen bonus längre utan då är det ju en vanlig lön.

En procentdel av vinsten.

De bränner ut sig oavsett att de inte har någon påverkan på hur mycket spelet kommer sälja, de sitter och crunchar i slutet av projektet, bonusen ska inte existera där så de kan få spelet att sälja mer. Det är ju redan en självklarhet att de vill att spelet ska sälja bra.

Bonusen i spelindustrin ska vara ett sätt att ge tillbaka till de anställda när det går bra för företaget.

Medlem
Skrivet av eld:

En procentdel av vinsten.

De bränner ut sig oavsett att de inte har någon påverkan på hur mycket spelet kommer sälja, de sitter och crunchar i slutet av projektet, bonusen ska inte existera där så de kan få spelet att sälja mer. Det är ju redan en självklarhet att de vill att spelet ska sälja bra.

Bonusen i spelindustrin ska vara ett sätt att ge tillbaka till de anställda när det går bra för företaget.

Detta.

Att någon ska ens behöva säga detta är ju helt knasigt.

Nu tog CD Project Red ledning rätt beslut ändå och tog på sig ansvaret för buggiga spelet, något annat hade ju varit helt sjukt.

Medlem
Skrivet av Dex:

Men hur tycker du dom ska göra istället då? Metacritic är inte perfekt och dom skulle t.ex. att gå på försäljning siffror istället, men där finns ju också negativt med det.

Ska dom få bonusen så måste det ju bero på någon sorts kundnöjdhet eller försäljning eller något. Får dom bonusen i vilket fall som helst så är det ju ingen bonus längre utan då är det ju en vanlig lön.

Se Elds svar.

Fattar inte hur någon kan tycka orginalkonceptet med bonus efter metacritic-siffror är okej alls. Men det blir ju ännu värre när dessutom samma ledning också krävde 5-7olika versioner, tillsammans med en ambitionsnivå lastgen-konsolerna inte klara av.

Om exempelvis GTA5 lanserats till xbox360, ps3, Xbox one, ps4, Xbox one x, ps4 pro och PC sammtidigt, hade det troligtvis också haft ett par buggiga kassa versioner.

Vore ju helt jävla sjukt i så fall att bestraffas de anställda pga ledningens idiot beslut.

Tycker därför man inte ska ge cred att CD Project ledning gav bonuses ändå, pga alternativet hade varit helt absurt illa.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Se Elds svar.

Fattar inte hur någon kan tycka orginalkonceptet med bonus efter metacritic-siffror är okej alls. Men det blir ju ännu värre när dessutom samma ledning också krävde 5-7olika versioner, tillsammans med en ambitionsnivå lastgen-konsolerna inte klara av.

Om exempelvis GTA5 lanserats till xbox360, ps3, Xbox one, ps4, Xbox one x, ps4 pro och PC sammtidigt, hade det troligtvis också haft ett par buggiga kassa versioner.

Vore ju helt jävla sjukt i så fall att bestraffas de anställda pga ledningens idiot beslut.

Tycker därför man inte ska ge cred att CD Project ledning gav bonuses ändå, pga alternativet hade varit helt absurt illa.

Jag tycker inte det är konstigt alls. Alla företag har många mål utöver ren försäljning och man hittar olika sätt att mäta de målen. Tycker du att det är fel att man överhuvudtaget har ett internt mål på metacritics-score? Eller är det kopplingen till bonus du är emot? För att man kopplar en bonus till de olika målen man jobbar mot är ganska naturligt i många branscher.

Inom konsumentvaror är det vanligt med mål på "brand performance", vilket oftast mäts via konsumentundersökningar och kan vara saker som "Varumärke X är prisvärt" eller en rad andra attribut. Även där har man ju som anställd enbart en indirekt och marginell påverkan. Tycker du att det är fel att koppla en bonus till sånt också?

Medlem
Skrivet av Thane:

En ny idé: det är CDPRs fel att deras egna spel inte fungerar på Xbox one och PS4.

Du är väldigt grön om du tror detta är anledningen, ingen skulle göra detta om dom inte vart tvugna av andra anlendingar.
jag försöker verkligen inte försvara cdpr här utan att svaret inte är så simpelt och svart och vitt som många får det att framställas som.

att folk är sura på cdpr är helt befogat men precis som allt annat inom företag är det politik som skapar problemen inom företagen folk vill alltid ha en scapegoat.

dom vet inte bättre, det ur utom deras intelligens att tänka längre än näsan når.

Om du tror på fullaste allvar ett av dom mest respekterade företagen släpper ett spel för att tjäna pengar i korta vägen för skada deras rep, boy....

Där är folk som arbetar inom detta som ger tips på beslut inom företag och har beräkningar.

Men ja vi får ju se om vi någonsin får någon sanning i det hela grejjen är den det kommer nog aldrig hända som flesta spel release fiaskon.

För går dom ut med det skadar det företaget mer med andra saker.

Medlem
Skrivet av Prauter:

Jag tycker inte det är konstigt alls. Alla företag har många mål utöver ren försäljning och man hittar olika sätt att mäta de målen. Tycker du att det är fel att man överhuvudtaget har ett internt mål på metacritics-score? Eller är det kopplingen till bonus du är emot? För att man kopplar en bonus till de olika målen man jobbar mot är ganska naturligt i många branscher.

Inom konsumentvaror är det vanligt med mål på "brand performance", vilket oftast mäts via konsumentundersökningar och kan vara saker som "Varumärke X är prisvärt" eller en rad andra attribut. Även där har man ju som anställd enbart en indirekt och marginell påverkan. Tycker du att det är fel att koppla en bonus till sånt också?

Vad som möjligtvis fungerar i en branch, kanske inte alls gör det i en annan.

Får intrycket att många som kommer med dessa jämnförelser inte har en aning om hur det är att jobba inom spelindustrin och verkar generellt ha en navi syn på vad som anses vara normala arbetsförhållande. Där man inte tänker på att lockelse till bonusar och folks passion till spel, ofta används som en ursäkt till extrem crunch och hundratals övertidstimmar varje år, i åratal.

Att då skippa en bonus pga bekymmer som främst baseras på idiot beslut från ledningen och/eller pga några hipster speljournalister inte tyckte spelet var tilltäckligt PK, vore ju helt sjukt.

Medlem
Skrivet av jbx:

Nej, hur mycket de har sålt borde på sin höjd ge bonus till marknadsavdelningen för lyckad marknadsföring.

Låt marknaden avgöra framgången istället och låt de anställda veta att om det säljer X antal miljoner, så betalas bonusar, inte svårare än så. 90 är skyhögt, betydligt mindre buggiga och välpolerade spel som tex Ghosts of Thushima har inte ens 90+, för att inte tala om det faktum att det kan vara nichade spel som ändå är välgjorda men sajten drar ner betyg för XYZ-parametrar som är helt oviktiga i sammanhanget.

Med det sagt, spelet verkar ju oacceptabelt buggigt, betyder inte nödvändigtvis att det är personalens fel. Om det nu ändå säljer som smör låt dem få sina bonusar för allt slit. Underskatta inte pissdålig ledning, projektledning, chefer m.m.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Du är väldigt grön om du tror detta är anledningen, ingen skulle göra detta om dom inte vart tvugna av andra anlendingar.
jag försöker verkligen inte försvara cdpr här utan att svaret inte är så simpelt och svart och vitt som många får det att framställas som.

att folk är sura på cdpr är helt befogat men precis som allt annat inom företag är det politik som skapar problemen inom företagen folk vill alltid ha en scapegoat.

dom vet inte bättre, det ur utom deras intelligens att tänka längre än näsan når.

Om du tror på fullaste allvar ett av dom mest respekterade företagen släpper ett spel för att tjäna pengar i korta vägen för skada deras rep, boy....

Där är folk som arbetar inom detta som ger tips på beslut inom företag och har beräkningar.

Men ja vi får ju se om vi någonsin får någon sanning i det hela grejjen är den det kommer nog aldrig hända som flesta spel release fiaskon.

För går dom ut med det skadar det företaget mer med andra saker.

Förstår inte riktigt ditt svar men hur kan det inte vara CDPRs "fel" att det inte fungerar på förra generationens konsoler? Är väl 100% företagets val att släppa spelet i det skicket? Det är inte Pelle på reddit som säger åt dem att nu fanken får spelet släppas, där med basta!

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Du är väldigt grön om du tror detta är anledningen, ingen skulle göra detta om dom inte vart tvugna av andra anlendingar.
jag försöker verkligen inte försvara cdpr här utan att svaret inte är så simpelt och svart och vitt som många får det att framställas som.

att folk är sura på cdpr är helt befogat men precis som allt annat inom företag är det politik som skapar problemen inom företagen folk vill alltid ha en scapegoat.

dom vet inte bättre, det ur utom deras intelligens att tänka längre än näsan når.

Om du tror på fullaste allvar ett av dom mest respekterade företagen släpper ett spel för att tjäna pengar i korta vägen för skada deras rep, boy....

Där är folk som arbetar inom detta som ger tips på beslut inom företag och har beräkningar.

Men ja vi får ju se om vi någonsin får någon sanning i det hela grejjen är den det kommer nog aldrig hända som flesta spel release fiaskon.

För går dom ut med det skadar det företaget mer med andra saker.

Snacka om att ge ett långt "Du har fel" svar utan att faktiskt förklara varför det är fel.

Såhär är det: Det är 100% CDPRs fel. Anledningen är simpel: CDPR ansvarar själv för vad för spel de skapar, vad för scope den ska innehålla, alla funktioner och funktionaliteter som ska inkluderas. Om vi tittar med all marknadsmaterial de har släppt för att hypea upp spelet, så inser vi relativt snabbt att många funktioner är sedan borttagna, eller nerskalade. Det betyder alltså att de har byggt upp något, för att sen bygga bort det. Sånt tar tid. Tid som hade kunnat användas för att få ett bra spel som fungerar på de platformar de väljer att släppa till.
CDPR ansvarar också för vilka platformar de vill släppa till. Ingen kan tvinga dem att släppa till X eller Y platform (förutom Sony som hade krav att spel som släpps till Ps4 efter Juni 2020 ska även se till att fungera på Ps5). CDPR hade lätt kunnat 2018 gått ut med att deras scope för spelet har växt så pass mycket, att de kommer enbart släppa spelet till PC + Next Gen. Men det gjorde dem inte.
Anledningen där är också relativt lätt: De hade ett val att göra; välja spelarna över investerare och pengar, eller välja pengar och investerare över spelarna. Du kan nog gissa vilket val de valde med tanke på att 41% of deras 8 miljoner kopior vart sålda på konsol.

Så summasumarum: Det är, utan tvekan, helt och hållet, 100% CDPRs fel. De satte deadlinesen för att få nöjda investerare, de satte igång scope-creep som gick överstyr, de bestämde att ha launch på samtliga platformar samtidigt istället för att välja bara de platformarna som spelet fungerade relativt bra på först.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad som möjligtvis fungerar i en branch, kanske inte alls gör det i en annan.

Får intrycket att många som kommer med dessa jämnförelser inte har en aning om hur det är att jobba inom spelindustrin och verkar generellt ha en navi syn på vad som anses vara normala arbetsförhållande. Där man inte tänker på att lockelse till bonusar och folks passion till spel, ofta används som en ursäkt till extrem crunch och hundratals övertidstimmar varje år, i åratal.

Att då skippa en bonus pga bekymmer som främst baseras på idiot beslut från ledningen och/eller pga några hipster speljournalister inte tyckte spelet var tilltäckligt PK, vore ju helt sjukt.

Jag antar att du med ”många som kommer med dessa jämförelser” syftar på mig och du har rätt. Jag har ingen aning om hur det är att jobba i spelbranschen. Jag har däremot en aning om hur det är att jobba i stora företag. Och i kommersiella roller på stora företag är delvis rörlig ersättning praxis. Det har ingenting med crunch på spelföretag att göra, utan det är ett sätt att dels motivera medarbetare och dels fördela vinsten när det går bra.

Man skall inte glömma att arbetsförhållanden ser väldigt annorlunda ut utomlands och att vi i Sverige är förskonade från mycket av det man ser på andra håll. Men att koppla det till att bonus är fel förstår jag inte.

eld
Medlem
Skrivet av Prauter:

Jag antar att du med ”många som kommer med dessa jämförelser” syftar på mig och du har rätt. Jag har ingen aning om hur det är att jobba i spelbranschen. Jag har däremot en aning om hur det är att jobba i stora företag. Och i kommersiella roller på stora företag är delvis rörlig ersättning praxis. Det har ingenting med crunch på spelföretag att göra, utan det är ett sätt att dels motivera medarbetare och dels fördela vinsten när det går bra.

Skrivet av Prauter:

Man skall inte glömma att arbetsförhållanden ser väldigt annorlunda ut utomlands och att vi i Sverige är förskonade från mycket av det man ser på andra håll. Men att koppla det till att bonus är fel förstår jag inte.

Det vi försökt säga att det inte går att koppla ihop det till bonusen, det finns ingen vettig koppling. Allt vi vet är att folk kan sitta och jobba 125% hur mycket de vill men det kommer inte på något sätt föra dem närmre bonusen.

Medlem
Skrivet av eld:

Det vi försökt säga att det inte går att koppla ihop det till bonusen, det finns ingen vettig koppling. Allt vi vet är att folk kan sitta och jobba 125% hur mycket de vill men det kommer inte på något sätt föra dem närmre bonusen.

Indirekt gör det väl det? Jag menar, om vi antar att "bra" spel får bra betyg från recensenter och därmed hög score på metacritic, och samtidigt antar att hur bra ett spel blir åtminstone delvis beror på hur många timmar som läggs ner i utvecklingen, så borde det ju innebära att: Fler arbetstimmar -> bättre spel -> höga betyg -> bonus till anställda.

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill försvara några arbetsförhållanden på CDPR eller spelbranschen i övrigt då jag inte har någon aning om hur det ser ut. Det jag ursprungligen vände mig emot var att uppfattningen i tråden verkade vara att bonusen för de anställda enbart baserades på metacritic-score och att det var galet.

Dels så stämmer det inte att bonusen enbart baserades på metacritic, utan endast en del av den. Det normala enligt min erfarenhet är att du har maxbonus på X % av din årslön. Du har sedan ett antal mål med olika vikt mot den bonusen. I detta fallet var metacritic-score ett av flera mål, hur många det är totalt framgår inte av artikeln.

Dels tyckte jag inte att det var ett konstigt mål alls utan tvärtom, i min värld helt rimligt. Det kan man givetvis ha olika åsikter om, och det är svårt att avgöra vad som är rätt/fel. Detta försökte jag exemplifiera med mer eller mindre lyckade liknelser från andra branscher.

eld
Medlem
Skrivet av Prauter:

Indirekt gör det väl det? Jag menar, om vi antar att "bra" spel får bra betyg från recensenter och därmed hög score på metacritic, och samtidigt antar att hur bra ett spel blir åtminstone delvis beror på hur många timmar som läggs ner i utvecklingen, så borde det ju innebära att: Fler arbetstimmar -> bättre spel -> höga betyg -> bonus till anställda.

Vilket du borde uppfatta är helt bissart, fler arbetstimmar innebär inte bättre spel, och bättre spel behöver inte innebära höga betyg.

Dessutom är det otroligt sjukt att pusha ett bonussytem som ska få folk att jobba fler timmar än vad som är hälsosamt.

Skrivet av Prauter:

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill försvara några arbetsförhållanden på CDPR eller spelbranschen i övrigt då jag inte har någon aning om hur det ser ut. Det jag ursprungligen vände mig emot var att uppfattningen i tråden verkade vara att bonusen för de anställda enbart baserades på metacritic-score och att det var galet.

Dels så stämmer det inte att bonusen enbart baserades på metacritic, utan endast en del av den. Det normala enligt min erfarenhet är att du har maxbonus på X % av din årslön. Du har sedan ett antal mål med olika vikt mot den bonusen. I detta fallet var metacritic-score ett av flera mål, hur många det är totalt framgår inte av artikeln.

Dels tyckte jag inte att det var ett konstigt mål alls utan tvärtom, i min värld helt rimligt. Det kan man givetvis ha olika åsikter om, och det är svårt att avgöra vad som är rätt/fel. Detta försökte jag exemplifiera med mer eller mindre lyckade liknelser från andra branscher.

Bonusen baserades helt på metacritic, hamnar den under gränsen så försvinner bonusar. Bonussystem i spelindustrin är otroligt simpla för att det inte finns många fler mål att gå efter.

Medlem
Skrivet av eld:

Vilket du borde uppfatta är helt bissart, fler arbetstimmar innebär inte bättre spel, och bättre spel behöver inte innebära höga betyg.

Dessutom är det otroligt sjukt att pusha ett bonussytem som ska få folk att jobba fler timmar än vad som är hälsosamt.

Bonusen baserades helt på metacritic, hamnar den under gränsen så försvinner bonusar. Bonussystem i spelindustrin är otroligt simpla för att det inte finns många fler mål att gå efter.

Okej, då är det i det perspektivet vår uppfattning skiljer. Jag har svårt att se hur arbetet som läggs på ett spel inte är avgörande för hur bra det spelet blir. När det gäller att bra spel får bra betyg så har jag ingen riktig uppfattning. Men däremot kan ju ett högt score vara bra för företaget oavsett. Det kan bli ett säljargument i sig, locka till sig investerare, ge obetald PR etc. Så att metacritic score är ett rimligt mål står jag fast vid.

Bonussystem används ofta som en kompensation för att du har lagt ner extra tid och/eller att företaget har gjort ett bra resultat. Givetvis är det för att få folk att jobba mer och hårdare och därmed nå bättre resultat. Det fungerar ju bara såklart om man faktiskt anser att kopplingen större arbetsinsats ger bättre resultat.

Angående bonusen och metacritic så antar jag att varken du eller jag faktiskt vet hur det ligger till. Jag gick på citatet i Bloombergartikeln som länkas i nyheten här på FZ, där Adam Badowski (Studio head and creative director för Cyberpunk) säger "We initially had a bonus system that was focused on the game’s ratings and the release date...". Han säger alltså att systemet fokuserade på ratings OCH releasedatum, vilket jag tolkar som att det är minst två delmål.

Jag säger det igen, jag har ingen erfarenhet av spelindustrin, men rimligtvis borde det ju finnas massvis med mål att gå efter. Top of mind kan jag komma på: Lönsamhet, Nettoförsäljning, Marknadsandel, Spelade timmar, Reviews (även om vi inte delar den uppfattningen), Deadlines, Budget, Medarbetarundersökningar, Performance på själva spelet (kanske?) etc. Dessa skulle ju sedan kunna delas upp per plattform/team/geografisk region osv.

eld
Medlem
Skrivet av Prauter:

Okej, då är det i det perspektivet vår uppfattning skiljer. Jag har svårt att se hur arbetet som läggs på ett spel inte är avgörande för hur bra det spelet blir. När det gäller att bra spel får bra betyg så har jag ingen riktig uppfattning. Men däremot kan ju ett högt score vara bra för företaget oavsett. Det kan bli ett säljargument i sig, locka till sig investerare, ge obetald PR etc. Så att metacritic score är ett rimligt mål står jag fast vid.

Kvalitativt arbete, inte kvantitativt. Större delen av produktionen består av folk som gör en massa assets, inte gameplay.

Det går helt enkelt inte att bestämma ett värde i folks arbete i spelproduktionen, alla gör så vilt olika saker, och så otroligt många personer är involverade.

Skrivet av Prauter:

Bonussystem används ofta som en kompensation för att du har lagt ner extra tid och/eller att företaget har gjort ett bra resultat. Givetvis är det för att få folk att jobba mer och hårdare och därmed nå bättre resultat. Det fungerar ju bara såklart om man faktiskt anser att kopplingen större arbetsinsats ger bättre resultat.

Angående bonusen och metacritic så antar jag att varken du eller jag faktiskt vet hur det ligger till. Jag gick på citatet i Bloombergartikeln som länkas i nyheten här på FZ, där Adam Badowski (Studio head and creative director för Cyberpunk) säger "We initially had a bonus system that was focused on the game’s ratings and the release date...". Han säger alltså att systemet fokuserade på ratings OCH releasedatum, vilket jag tolkar som att det är minst två delmål.

För att dessa mål inte är något som 99% av arbetarna har kontroll över, de bestämmer inte när spelet släpps. Allt man kan är att arbeta så hårt man redan gör, och i cyberpunks fall så räcker det inte ens till för att spelet kan släppas.

Inte ens en massa övertid kunde få spelet helt färdigt till 2020.

Skrivet av Prauter:

Jag säger det igen, jag har ingen erfarenhet av spelindustrin, men rimligtvis borde det ju finnas massvis med mål att gå efter. Top of mind kan jag komma på: Lönsamhet, Nettoförsäljning, Marknadsandel, Spelade timmar, Reviews (även om vi inte delar den uppfattningen), Deadlines, Budget, Medarbetarundersökningar, Performance på själva spelet (kanske?) etc. Dessa skulle ju sedan kunna delas upp per plattform/team/geografisk region osv.

Med många år i spelindustrin kan jag säga: bonussystem har aldrig fungerat.

Har fått mest bonusar på projekt jag tillförde minst till, och har fått noll bonusar på projekten där jag slitit arslet av mig, detta inkluderade precis alla andra på dessa projekt också.

Den enda faktorn som spelat någon slags roll är "hur mycket tur hade vi?"

I det stora hela känns det sjukt omoraliskt att pusha folk att jobba ihjäl sig på "möjligheten" till lite extra.

Skriv svar