CDPR-anställda får bonusar trots problematisk Cyberpunk 2077-lansering

Medlem
Skrivet av eld:

Med många år i spelindustrin kan jag säga: bonussystem har aldrig fungerat.

Har fått mest bonusar på projekt jag tillförde minst till, och har fått noll bonusar på projekten där jag slitit arslet av mig, detta inkluderade precis alla andra på dessa projekt också.

Den enda faktorn som spelat någon slags roll är "hur mycket tur hade vi?"

I det stora hela känns det sjukt omoraliskt att pusha folk att jobba ihjäl sig på "möjligheten" till lite extra.

Jag håller helt med dig att man inte skall pusha folk till att jobba ihjäl sig. Jag menade väl att bonussystem inte per automatik innebär dåliga arbetsförhållanden. Fast det är klart, ibland är det väldigt vag koppling mellan personlig arbetsinsats och bonusutfall. Det är lite tudelat det där. Å ena sidan kan man ha enbart personliga mål som ger bonus om de uppfylls och därmed bör fungera som en morot. Å andra sidan kan man ha gemensamma mål som är kanske är svårare att koppla till individuell insats men däremot är ett bra sätt att fördela vinst när det går bra. Hur bra man lyckas med detta tror jag har mer med implementationen av ledningen att göra än systemet i sig.

Tack förresten för bra diskussion, det är inte alltid folk bemödar sig att svara sakligt.

eld
Medlem
Skrivet av Prauter:

Jag håller helt med dig att man inte skall pusha folk till att jobba ihjäl sig. Jag menade väl att bonussystem inte per automatik innebär dåliga arbetsförhållanden. Fast det är klart, ibland är det väldigt vag koppling mellan personlig arbetsinsats och bonusutfall. Det är lite tudelat det där. Å ena sidan kan man ha enbart personliga mål som ger bonus om de uppfylls och därmed bör fungera som en morot. Å andra sidan kan man ha gemensamma mål som är kanske är svårare att koppla till individuell insats men däremot är ett bra sätt att fördela vinst när det går bra. Hur bra man lyckas med detta tror jag har mer med implementationen av ledningen att göra än systemet i sig.

Tack förresten för bra diskussion, det är inte alltid folk bemödar sig att svara sakligt.

Absolut!, tack detsamma!

Jag tror det mest hälsosamma sättet att införa bonus i spelindustrin är att dela en procentandel av vinsten lika mellan alla anställda, då har man ett tydligt gemensamt mål som inte behöver innebära ett otalat krav på övertid, samt att man inte spelar ut de anställda mot varandra eller sätter olika värde på folk. Plus att du då tjänar jättemycket mer på att hjälpa din medarbetare snarare än att försöka prestera bättre individuellt och arbeta mest timmar.

När de anställda mår bra så mår studion bra!

Skriv svar