Varför Spel är så stora

Medlem
Varför Spel är så stora

Jag märkte att det var många som höjde på ögonbrynet över hur stor det nya MOH kommer att vara (300 GB) och jag såg nyligen att Raycevick gjorde en video om varför spel är så stora.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Flakmonkey
Skrivet av MacNille:

Jag märkte att det var många som höjde på ögonbrynet över hur stor det nya MOH kommer att vara (300 GB) och jag såg nyligen att Raycevick gjorde en video om varför spel är så stora.
https://www.youtube.com/watch?v=eaSF3YyqLfE&ab_channel=Raycev...

Känns ju vettigt det där med att kunna välja vilken version man ladda ner eller installerar från skiva så man slipper fylla upp disken med assets man aldrig användare sig av. Behöver du inte de högupplösta texturerna för att du ändå inte kan utnyttja dem eller för att du hellre satsar på högre FPS så slipper du det. Skulle vilja se på samma sätt för spel som har tydlig multiplayer och singleplayer där den som bara är intresserad av MP kan dra ner enbart det och den som bara vill ha SP kan dra ner det. Många assets kommer ju delas mellan de två men somliga är säkerligen unika.

Medlem

Jag tror nog att det bara är en tidsfråga innan spel blir mycket mindre igen men att delar streamas över istället. Det finns ingen anledning att ha förrendrerade cutscenes. Detta kan streamas istället. Samma sak kan göras med mycket annat i spel också. Du behöver inte lagra sista banan förens du närmar dig slutet. Lösningar som detta används redan i exempelvis Microsoft flight simulator.

Medlem

För att folk verkar tro att 4k är framtiden för gaming, kanske för konsoler men PC känns det totalt överspelat.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Känns ju vettigt det där med att kunna välja vilken version man ladda ner eller installerar från skiva så man slipper fylla upp disken med assets man aldrig användare sig av. Behöver du inte de högupplösta texturerna för att du ändå inte kan utnyttja dem eller för att du hellre satsar på högre FPS så slipper du det. Skulle vilja se på samma sätt för spel som har tydlig multiplayer och singleplayer där den som bara är intresserad av MP kan dra ner enbart det och den som bara vill ha SP kan dra ner det. Många assets kommer ju delas mellan de två men somliga är säkerligen unika.

Som det var förr helt enkelt.

Medlem

Jag fixade gamepass nu i helgen, 10 spänn för 3 månader. Ett tips.
I alla fall, vill spela Gears 5 men måste ju ge mig på 4an först så man hänger med i storyn.
Ett spel som då är släppt 2016, kräver 133 gig på hårddisken. 133 gig ! Spelet är inte direkt snyggt, men inte fult heller. Jag undrar bara vad de där 133 gigen är för något.
I texten på xbox-appen står det 70-80 gig. Så jag tippar att övriga 50-60 gig är patchar som kommit senare, och de inte har installerat över kod utan bara lagt till ny.
Skumt är det i alla fall.

1
Skriv svar