Datainsamling när du spelar. Bra eller inte?

Medlem
Datainsamling när du spelar. Bra eller inte?

Hej FZa!

Frågan är simpel men kanske leder till diskussion:
- Vad tycker ni om att företag samlar in data angående erat spelande?

Det är något jag tänkt på länge men det blev uppenbart för mig nu när jag startade Cyberpunk. Då fick man frågan om man ville hjälpa CD Projekt Red genom att skicka sin data till de.

Jag ser fördelar och nackdelar. Visst, det kan vara bra för buggar. Förhoppningsvis finns det något automatiskt system hos CD Projekt Red som kan prioritera buggar och de kan snabbare fixa de mest allvarliga.

Men vad betyder det egentligen att skicka all sin data i det långa loppet? Många företag jobbar idag med en "data driven approach" vilket betyder att alla beslut ska härstamma från data. Kan det då vara så att spelutvecklarna börjar utveckla sina spel utefter den insamlade datan? Vad betyder det för kreativiteten?

Några exempel vad man kan mäta:

  • Hur många gånger det tar innan man klarar en boss --> Justera svårhetsgraden.

  • Hur folk speccar sina karaktärer --> Justerar traits/talents som inte används mest till att bli mer åtråvärda.

  • Vilka items som används mest och hur de används --> Återigen, mäta, justera.

  • Hur folk rör sig i spelet. Vilka vägar de tar och inte tar --> Justera banorna.

  • Vilka quest som spelas och vilka av dessa folk dumpar --> Försöka få en bild av varför dessa är roliga och iterera till nästa spel.

Alla data från dessa exempel kan användas för att få en bättre bild av spelet och kan därefter användas när spelutvecklarna börjar på sitt nästa spel. Sätt detta på turbo och tänk automatisering/AI/machine learning. Kan det leda till försök att utveckla det 'perfekta' spelet med all insamlad data från spelarna?

Ser fram emot att höra vad ni säger!

//Fluffo

Medlem

Det har redan varit såhär väldigt länge fast i fokuserade grupper av QA och spelare. MMORPG's är väl den genre där det skett mest öppet under längre tid.
Att samla in i realtid från gruppen spelare i stort av en släppt produkt är lite nyare och jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Men jag tror inte att det får större inverkan än det redan har. Spel blir mer tillgängliga för alla då företagen jagar så stor publik som möjligt. Det i sin tur skapar missnöje hos nischade grupper av spelare och så finns det en annan studio som plockar upp den handsken och utvecklar ett spel riktat till en mindre publik för dom.
Det går lite runt i cirkel men generellt blir många av AAA-studiornas spel mer tillgängliga för allt fler över tid. Som tidigare och fortfarande hände med filmmediet.

Medlem

Det är ju ett bra sätt att se vad spelaren "tycker" om spelet. Om företagen skulle skicka ut enkäter eller bara förlita sig på att spelarna skulle säga sina åsikter självmant blir det nog oftast de mest passionerade spelarna som gör sina åsikter hörda. Och man missar då den breda massans åsikter om spelet.

Nu får man ju inte in spelarnas åsikter men man kan ändå skapa sig en bild av vad den stora massan tycker om spelet. Det går väl att se hur många % av spelarna som har klarat av vissas achivements i Cyberpunk och där kan man ju få en liten bild av hur många som klarar av vissa quests. Då kan man ju fundera på hur man kan göra att fler spelare gör alla quests så arbetets som läggs ner inte blir "onödigt". Istället för att se vad som inte görs och ta bort det.

Medlem

Stänger alltid av sådant, skall de ha sådan info så får de ta mig fasiken betala för det.

Avstängd

Dylik datainsamling som endast rör spelet i sig är helt ok anser jag. Så att utvecklare vet vad som behöver slipas på. Kanske inte enbart för det samma spelet men för möjliga uppföljare.

Däremot tycker jag det är väldigt fel när spelutvecklare samlar in personliga uppgifter i ett spel.
Finns ett ganska nyligt exempel på ett spel och utvecklare som verkar tracka var du bor och på så sätt kan sammanställa statistik över det. Verkar också vara påslaget som default och vet inte heller om man kan stänga av.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Ja, allt som rör produktförbättring är bra oavsett produkt. Utan marknadsfeedback går det inte att göra en bra produkt. Gäller allt, inte bara spel.

Medlem

Inga problem jag tillåter alltid så de kan förbättra spelet/spelen

Medlem

Vad gäller Cyberpunk så accepterade jag. Jag ensam lär göra spelet enklare för alla så kass jag är på att lira det. Utvecklarna lär slå sig för pannan när de ser insamlandet från mina spelsessioner.

Vad gäller insamling för övrigt så tutar och kör jag oftast "ja" på det. Är nog "kollad" ändå så varför inte lite till för? Dessutom. Om man klickar "nej", vad säger att de ändå inte samlar in?


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Jag fyller alltid i sånt - har man tur så blir det ändringar på saker som man tycker är OP eller skit i spelet.

Skrivet av deezel:

Stänger alltid av sådant, skall de ha sådan info så får de ta mig fasiken betala för det.

Även om informationen skulle innebära att spelet blir bättre?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

It's not a lake, it's an ocean

Är i grunden skeptisk till allt som rör att dela med mig av data automatiskt. Så nej.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Vill de ha det av mig får de betala för det säger jag med.

Medlem

Stör det inte mitt spelande eller påverkar prestandan negativt delar jag gärna med mig av det. I slutändan tror jag att det leder till en bättre produkt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

sålänge det inte påverkar spelande eller prestanda hjälper jag gärna till, allt som oftast har jag detta alternativ påslaget. vill ju hjälpa dom som gör spelen såklart.

drömmen hade ju varit att jobba som speltestare eller skapa reviews. FZ hade man ju velat jobba på fan i mig, om ens bara par timmar om dan på distans


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag fyller alltid i sånt - har man tur så blir det ändringar på saker som man tycker är OP eller skit i spelet.

Även om informationen skulle innebära att spelet blir bättre?

Absolut. Gör jag "jobb" åt dem som dessutom i längden gör att de tjänar pengar på det, absolut att de skall betala för det. Att försöka stoppa in det som "vi gör det för dig"-lullull räcker inte.

Edit:
Rant on:
Kan tillägga att jag jobbar en hel del mot ett extremt stort multinationellt bolag och man blir fan desillusionerad när man ser de behandlar kunder (kunder i det här fallet är förvisso också stora bolag). Helt sjukt vilka summor som betalas för mjukvara som fan är buggigare än nått Bethesda hävt ur sig >_< Och sen tycker de att det är helt ok att kunden i stort sett är betalande betatestare och skall betala mig för att tjafsa med bolaget i fråga. De vill väldigt gärna OCKSÅ ha den här typen av info från kunderna, gärna direkt uppkopplat mot servrarna (glöm det!)
Rant end.

Medlem

Att försöka göra ett spel för spelare eller baserat på någonslags dataskapad spelatprofil, oavsett om det är genom att gissa vilt, använda fokusgrupper, lyssna aktivt på communityn i forum, eller samla in data hur spelare spelar, är jag övertygad om är vägen rakt till ett mediokert spel.

För i stort sett alla mina favoritspel, där utvecklarna släppt någon slags postmortumintervju eller pratat generellt om sina processer, så brukar någon variant av tesen "vi gör/gjorde det spel vi själva ville spela" dyka upp!

Så nej, jag tror inte datainsamling är speciellt jättebra, så jag brukar stänga av det för det mesta. Förvisso är det kanske användbart i vissa spel, t.e.x stora AAA openworldspel såsom cyberpunk för att att tweaka det färdiga spelet, kanske i stil med: "vi ser att nästan ingen gör uppdrag X, varför det? Aha, vi ser ju också i datat att spelarna sällan kör förbi platsen där uppdraget börjar."

Men generellt sett så förstår jag att vissa stora studior, framför allt många av ubisofts, så styrs nästan hela utvecklingen av inhämtad spelardata av olika slag. Och då blir det bara skit, fin skit som går att paketera och sälja. Men ändock bara skit...

Medlem

Jag avaktiverade det efter en stund. Erkänner att det är lite pinsamt hur mycket tid jag spenderar på att zooma in på digital rumpor...

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag avaktiverade det efter en stund. Erkänner att det är lite pinsamt hur mycket tid jag spenderar på att zooma in på digital rumpor...

Panam Palmer.

Medlem

Hell to the NO. Så osynlig som möjligt. Jag vill gå under radarn. De enda jag hjälper är faktiskt FZ som är mitt hem. FuQ the rest.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

ELF
Medlem

Stängs av direkt. Helt onödigt om man vet vad man håller på med som företag/utvecklare. Behöver man den infon så kan det vara dags att fundera på nytt yrke. Lägga ned utvecklarstudion och starta serverhall istället...

Man kan inte använda statistik när man utvecklar en mjukvara. Bara för att 99% av din kundbas inte använder en viss funktioner eller inte besöker en viss del av ett spel så betyder det inte att resterande 10k spelare inte gillar den funktinonen eller delen av spelet....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag stänger av vad jag kan, vissa kan jag inte stänga av helt utan att göra vardagen jobbigare.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Geeks Gaming

Jag har det på om det är ett spel jag tycker om eller ser outnyttjad potential i.
Jag har ju spenderat X antal kronor, vore ju jäkligt dumt att inte hjälpa till att få ut mer/bättre värde ur min investering 🤔

Jag gillar tex hur man gjort med baldurs gate 3, där man samlar in data av de som vill hjälpa till att balansera slutprodukten i ett tidigt skede.

Med det sagt så handlar det alltså inte om att det är okej att sälja en ofärdig produkt som en färdig, det kräver en öppenhet om det hela.

Medlem
Skrivet av ELF:

Stängs av direkt. Helt onödigt om man vet vad man håller på med som företag/utvecklare. Behöver man den infon så kan det vara dags att fundera på nytt yrke. Lägga ned utvecklarstudion och starta serverhall istället...

Man kan inte använda statistik när man utvecklar en mjukvara. Bara för att 99% av din kundbas inte använder en viss funktioner eller inte besöker en viss del av ett spel så betyder det inte att resterande 10k spelare inte gillar den funktinonen eller delen av spelet....

Eh va?
Klart att denna informationen är mycket värdefull för utvecklare och man skulle nästan göra tjänstefel om man inte mätte och förändrade sig beroende på vad datan säger.

Som utvecklare kan man sitta och göra kvalificerade gissningar baserat på tidigare erfarenheter men det är omöjligt att veta hur det faktiskt faller ut, så du menar att man borde kunna göra allt rätt från början och skeppa mjukvaran och sen bara sitta och vara nöjd?

Eller ska man hålla koll på hur mjukvaran används för att kunna göra förbättringar där det verkar behövas som i ovan exempel buggfixar, balansändringar, ändra på quests osv baserat på hur det faktiskt fungerar i verkligheten?

Och jag förstår vad du menar med 99% av spelarnas statistik och det hade vart klart att man vill fokusera på allt och hade jättegärna gjort det om man hade oändligt med resurser och tid, nu ser det sällan ut så och då är det helt klart bättre att prioritera stora massan, eller ska man lägga månader på att utveckla en raid i wow som exempel som sen bara 1% av alla användare kan använda?


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Och som svar på frågan, jag både använder data och försöker skicka data till företag jag litar på


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Möjligt att jag gör det omedvetet

Medlem

Jag är övertygad om att den mesta av denna data inte handlar om hjälpa utvecklare utan andra avdelningar som marknadsföring. Viktiga frågor som var man kan försöka tjäna mer pengar. Men kanske har jag foliehatt.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Vill de ha det av mig får de betala för det säger jag med.

Nu vet jag inte riktigt vad jag själv vill lägga mig i denna fråga, men jag kan se bådas sidor helt klart. Väldigt nödvändigt att de får informationen som kan förbättra produkten du köpt eller nästa spel som du troligen kommer köpa, användas även vid bugfix o sånt kanske?. Dock krävs det mer kraft och resurser från min dator och mitt internet (som jag sitter och betalar) för att skicka denna information tänker mig, även om det är minimalt som kanske en textfil/loggfil eller något. Samtidigt har du ju betalat för en produkt/ett spel, så de har fått dina pengar redan. Men om du skickar infon så de får massa "extra" "bonus" gratis från dig, för att sedan användas för att få mer pengar från dig. Vet inte hur man ska förklara hur jag tänker just nu, men du tjänar på att skicka information, samtidigt som du inte tjänar på det eftersom i slutändan är det ändå du som får betala för förbättringen. Vet inte, låter lite miffat när jag läser det hela

Medlem

bror på, som t,ex Cyberpunk är senaste jag såg det på och då valde jag att det kan skickas, men oftast stänger jag av det. Vill dom ha hjälp förbättra sin produkt så får dom ge mig spelet gratis eller betala mig för att hjälpa dom ^^

Medlem

Gör en riktig utfrågning med 3 frågor.[edit snarare 1 fråga, tre möjliga svar att välja?]

1. Jag skiter fullständigt om dom följer mina rörelser och vad gör i spelen
2. Jag vet inte, kan ju vara helt oskyldigt, och dom kanske kan göra bra saker med det, men det vet man ju aldrig?
3. Jag stänger alltid av allting sådant, inte ens FZ:s kakor får stanna längre än webläsaren är på.

Jag själv, skulle vara en klar 3:a?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Tack alla för att ni delar eran synpunkt huruvida ni delar eran information och tack FZa för första sidan. Men låt oss nu ta diskussion längre!

Vad har det för betydelse i längden av att vi delar våran data? Kommer spelen mer och mer tilltala den stora massan? Kommer spelen bli mer lika varandra?

Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Tack alla för att ni delar eran synpunkt huruvida ni delar eran information och tack FZa för första sidan. Men låt oss nu ta diskussion längre!

Vad har det för betydelse i längden av att vi delar våran data? Kommer spelen mer och mer tilltala den stora massan? Kommer spelen bli mer lika varandra?

Vad tror ni?

Jag tror inte det finns något enkelt samband typ "Mer datainsamling -> mer mainstream-spel". Ska bli spännande att se vad som händer!

12
Skriv svar