Strategiska brädspel

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Snyggt! Har spanat på Wingspan länge, blir kanske en julklapp till mig själv.

Här har du en svensk regelgenomgång!
https://www.youtube.com/watch?v=fYU4r7cPCxw

Medlem
Skrivet av Haddock:

Igår fick jag hem Aliens Another Glorious Day in the Corps! Jäklar vad fränt det här! Expansionerna är ett måste. Spelutvecklaren hade en "grand" design. Men det blev för dyrt att ha allt i samma låda, så de fick dela upp det lite.

Man klarar sig bra länge på spelet. Men expansionerna gör det i teorin omspelbart i oändlighet!

Hur funkar AI:n i detta spel? Smidig?
Det ser ju intressant ut, Aliens är ju en grym IP. Lite svårt för tema co-op, men det kanske kan ändras


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Haddock:

Igår fick jag hem Aliens Another Glorious Day in the Corps! Jäklar vad fränt det här! Expansionerna är ett måste. Spelutvecklaren hade en "grand" design. Men det blev för dyrt att ha allt i samma låda, så de fick dela upp det lite.

Man klarar sig bra länge på spelet. Men expansionerna gör det i teorin omspelbart i oändlighet!

Buuuu, jag väntar fortfarande på min preorder, core+expansioner DX
Ser såå fram emot att få spela det under julledigheten om jag hinner få det före...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Hur funkar AI:n i detta spel? Smidig?
Det ser ju intressant ut, Aliens är ju en grym IP. Lite svårt för tema co-op, men det kanske kan ändras

Finns klipp på youtube som förklarar reglerna, AIn verkar väldigt simpel och snabb men oerhört farlig om man inte håller den under kontrol!

Problemet med co-op spel där alla spelare delar samma mål är att det ofta blir så att en spelare styr och de andra mest bara hakar på. Ofta finns det ett optimalt "move" och om spelaren på tur inte listat ut det kommer de övriga spelarna snabbt att påpeka detta.

Därför jag egentligen föredrar antingen co-op spel med förrädare (Dead of Winter, BSG) eller dungeon crawls där alla egentligen bara är där för egen vinnings skull XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

AI fungerar kanon. Super enkel att använda, de svärmar mot närmara karaktär. Snabbt spel med snabba rundor. Mycket köttande och jävulskt svårt är försts intrycket.
Med designern har sagt att man lätt kan modda om man tycker det är för svårt genom att justera mängden Spawn kort som dras varje runda.

Medlem

Kan passa på att tipsa om 7 Wonders + expansioner för den som gillar city builders och kortspel. Högt omspelningsvärde, finns på svenska. Blivit en återkommande favorit med svärföräldrarna

Windspan hade jag inte koll på, det ser riktigt trevligt ut. Någon svensk butik som säljer?

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kan passa på att tipsa om 7 Wonders + expansioner för den som gillar city builders och kortspel. Högt omspelningsvärde, finns på svenska. Blivit en återkommande favorit med svärföräldrarna

Windspan hade jag inte koll på, det ser riktigt trevligt ut. Någon svensk butik som säljer?

Oh ja, alla!

https://www.dragonslair.se/
https://www.alphaspel.se/
https://www.spelexperten.com/
https://www.worldofboardgames.com/

Många fler. googla fram din lokala brädspelsbutik

Medlem
Skrivet av Haddock:

AI fungerar kanon. Super enkel att använda, de svärmar mot närmara karaktär. Snabbt spel med snabba rundor. Mycket köttande och jävulskt svårt är försts intrycket.
Med designern har sagt att man lätt kan modda om man tycker det är för svårt genom att justera mängden Spawn kort som dras varje runda.

Låter förvisso intressant, får testa om tillfälle dyker upp. Kanske kommer att finnas på Tabletop simulator så här i Corona-tider, vem vet... Är det en svindyr kickstarter (som de brukar vara) från början?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Låter förvisso intressant, får testa om tillfälle dyker upp. Kanske kommer att finnas på Tabletop simulator så här i Corona-tider, vem vet... Är det en svindyr kickstarter (som de brukar vara) från början?

Va? Nä! Ingen Kickstarter här inte. Sånt skit håller jag inte på med. Spelet är släppt. Kommer säkert till svenska butiker inom kort, om man inte vill beställa från Europa.

Baslådan håller man sig sysselsatt med. Men den sanna upplevelsen är med expansionerna, då får man alla karaktärer och drottningen, samt flera mission osv.

Men visst spelet är inte billigt. 599kr för grundlådan, sen 599kr för stora expansionen (tillför lika mycket som grundlådan) sen 299 för de sista karaktärerna. Så det kostar ju.
Detta var taget från Alphaspel.se

Medlem
Skrivet av Haddock:

Va? Nä! Ingen Kickstarter här inte. Sånt skit håller jag inte på med. Spelet är släppt. Kommer säkert till svenska butiker inom kort, om man inte vill beställa från Europa.

Baslådan håller man sig sysselsatt med. Men den sanna upplevelsen är med expansionerna, då får man alla karaktärer och drottningen, samt flera mission osv.

Men visst spelet är inte billigt. 599kr för grundlådan, sen 599kr för stora expansionen (tillför lika mycket som grundlådan) sen 299 för de sista karaktärerna. Så det kostar ju.
Detta var taget från Alphaspel.se

Jag har förbokat via butik i sverige för en tid sedan och såvitt jag vet har ingen svensk butik fått in några ex ännu.
Men de som bokat/köpt direkt av GF9 verkar de flesta fått sina spel så det borde verkligen vara på gång snart! Vill ha före mellandagarna men börjar se mörkt ut nu DX


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Snyggt! Har spanat på Wingspan länge, blir kanske en julklapp till mig själv.

Kuppar in min sons recension - på svenska.

https://youtu.be/h-hizQDCXe8

Kul spel som även jag spelat mycket.
Tycker att European expansion är ett måste.
Vill ju ha med flera svenska fåglar.

Medlem

Undrar om Calle köpte Wingspan till sig själv?

Spelar mycket Aliens ny, grymt brädspel!

Nästa spel jag sneglar på är Apocalypse Road. Racing spel med massor pangande!

Medlem

Senaste spelen som legat på bordet har varit Dune Imperium & Clank! A deckbuilding Adventure.

Ruskigt bra spel båda två. Följer samma mekanik med deckbuilding. Men clank är ett äventyr där du försöker sno åt dig drakens skatt och komma ut med livet i behåll.

Dune Imperium blandar Deckbulding och Worker placement (första spelet någonsin som gör detta?) Fungerar mycket mycket bra!

Spelet är också helt fantastiskt att spela solo! Perfekt i corona tider när man vill vila ögonen från skärmen!

Medlem

Börjat köra en del Root på iPaden, fantastiskt spel och den digitala adaptionen är lysande! Vet inte hur jag missat detta spel alla år!
Funderar på att skaffa det fysiska spelet men bävar inför att försöka lära folk spela...

One Small Step har jag varit riktigt sugen på också men hade gärna sett ett sololäge där.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Börjat köra en del Root på iPaden, fantastiskt spel och den digitala adaptionen är lysande! Vet inte hur jag missat detta spel alla år!
Funderar på att skaffa det fysiska spelet men bävar inför att försöka lära folk spela...

One Small Step har jag varit riktigt sugen på också men hade gärna sett ett sololäge där.

Ja det är riktigt bra! Kan tipsa om Star realms på steam också. finns gratis. Super bra spel att slö spela lite. eller om man har 10 min över.
Vill man köpa den fysiska och ha med sig i fickan kostar den bara 130kr. Så riktigt nice!

Medlem

Slängde just in en pledge på Rallyman DIRT kickstartern, har velat fram o tillbaks på om det skulle bli grundspelet eller något mer och slutade upp med en all-in (på DIRT, inte hela samlingbundlen XD )

Verkar riktigt kul och simpelt nog att lära vem som helst spela på några minuter!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag har gjort en egen TTS Mod till mitt favoritspel UP FRONT - The Squad Leader Card Game.

Så om någon skulle vilja spela det någon gång PM:a mig! Jag kan också lära ut spelet såklart (eftersom jag nästan förutsätter att ingen har spelat det....)

Medlem

Snyggt jobbat 👍


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Slog till på Dune: Imperium häromdagen, har varit lite skeptisk till det men efter att ha sett lite spel ifrån det så har jag ändrat uppfattning! Verkar vara ett riktigt väldesignat spel, svåra val från första sekund!
Och relativt snabbt och lätt att lära!

Skulle gärna sett mer interaktion mellan spelare dock, verkar inte finnas någon sorts förhandling spelare emellan vilket känns lite konstigt med tanke på IPt.

Men ser fram emot det
Speciellt nu när Rallyman Dirt är försenat så jag har inte det att se fram emot i sommar :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Slog till på Dune: Imperium häromdagen, har varit lite skeptisk till det men efter att ha sett lite spel ifrån det så har jag ändrat uppfattning! Verkar vara ett riktigt väldesignat spel, svåra val från första sekund!
Och relativt snabbt och lätt att lära!

Skulle gärna sett mer interaktion mellan spelare dock, verkar inte finnas någon sorts förhandling spelare emellan vilket känns lite konstigt med tanke på IPt.

Men ser fram emot det
Speciellt nu när Rallyman Dirt är försenat så jag har inte det att se fram emot i sommar :/

DI är ett riktigt bra spel! Det är väldesignat, du kommer ha roligt med det!

Medlem

Efter att ha snappat upp ett ex av Dungeonquest Revised på tradera så premiärspelade vi igår och oj viöket roligt spel! Fullständigt galet och helt orättvist men hur kul som helst

Funderar om man ska försöka få tag i ett ex av nyproduktionen av Drakborgen nu!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar