Digital Foundry tvivlar på att Cyberpunk 2077 kan räddas på last-gen

Robot
Digital Foundry tvivlar på att Cyberpunk 2077 kan räddas på last-gen
Medlem

Alltså vilka är dessa digital foundry. Brukar se några av deras analyser, men vad har de för bakgrund förutom vara entusiaster?

Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Alltså vilka är dessa digital foundry. Brukar se några av deras analyser, men vad har de för bakgrund förutom vara entusiaster?

Jag kan ha fel men tror att det är för att dom analyserar spel och är kunniga som gör att man lyssnar på dom.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag kan ha fel men tror att det är för att dom analyserar spel och är kunniga som gör att man lyssnar på dom.

Ja dom är kunniga men ibland undrar man om de får betalt för att säga som de gör kring vissa spel.
Spel som definitivt skulle testas hårdare har ibland slunkit undan rejält hos dem. De har dock blivit bättre under senaste året efter att de mottagit rätt mkt kritik från alla möjliga håll där ute i vida världen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Bättre om de gör allt de kan för att få till refunds och /eller kompensera de som köpt på äldre plattformar och bara gå vidare. Slösa inte tid och resurser på att försöka reparera spelet på hårdvara som aldrig kommer funka.
På moderna maskiner är spelet bra men skulle kunna vara helt sagolikt. Och kan fortfarande bli, med mycket arbete.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Bättre om de gör allt de kan för att få till refunds och /eller kompensera de som köpt på äldre plattformar och bara gå vidare. Slösa inte tid och resurser på att försöka reparera spelet på hårdvara som aldrig kommer funka.
På moderna maskiner är spelet bra men skulle kunna vara helt sagolikt. Och kan fortfarande bli, med mycket arbete.

Så man ska bara skita i dom som ej har en PS5 eller xbox series x eller gaming PC och säga här e pengarna tillbaka taught luck köp ny konsol era snål kärringar. Om dom kan banata ner spelet kanske och få det flyta på bra varför inte försöka med det ?

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Så man ska bara skita i dom som ej har en PS5 eller xbox series x eller gaming PC och säga här e pengarna tillbaka taught luck köp ny konsol era snål kärringar. Om dom kan banata ner spelet kanske och få det flyta på bra varför inte försöka med det ?

Ja det tycker jag skulle vara en utmärkt idé.
Nån gång måste man pusha vidare, går inte att hålla på anpassa saker för gammal utdaterade hårdvara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Så man ska bara skita i dom som ej har en PS5 eller xbox series x eller gaming PC och säga här e pengarna tillbaka taught luck köp ny konsol era snål kärringar. Om dom kan banata ner spelet kanske och få det flyta på bra varför inte försöka med det ?

Hyperbol, det var inte alls det jag menade.
Om CDPR erkänner att de inte kan få spelet att fungera på äldre maskiner och istället erbjuder dem sina pengar tillbaka så är det inte att "skita i dem, tough luck, snålkärringar blablabla" utan den bästa lösningen i ett urval av dåliga alternativ.
Bättre så och försöka leverera ett spel som håller flera år framöver än att utveckla på en konsol som är så gott som död inom något år.

Hur man än vrider och vänder på det så har CDPR skött sig illa emot kunder på äldre konsoler och de kommer aldrig kunna rätta till det. Om de gör som du säger, och bantar ner spelet till spelbart buggfritt skick på äldre maskiner så är det ju ändå bara skuggan av hur spelet var tänkt att bli och det är ju inte heller god behandling av sina kunder.

edit: För övrigt behöver man inte en särskilt dyr och bra dator för att driva spelet, en medioker PC gör jobbet utan problem!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ska jag skita i att köpa det till Ps4 pro då eller? Och vänta på när jag har råd med ps5

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Ska jag skita i att köpa det till Ps4 pro då eller? Och vänta på när jag har råd med ps5

Tycker jag du ska göra, blir nog lagom till dess att som rett ut alla buggar och prestandaproblem 😜

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hyperbol, det var inte alls det jag menade.
Om CDPR erkänner att de inte kan få spelet att fungera på äldre maskiner och istället erbjuder dem sina pengar tillbaka så är det inte att "skita i dem, tough luck, snålkärringar blablabla" utan den bästa lösningen i ett urval av dåliga alternativ.
Bättre så och försöka leverera ett spel som håller flera år framöver än att utveckla på en konsol som är så gott som död inom något år.

Hur man än vrider och vänder på det så har CDPR skött sig illa emot kunder på äldre konsoler och de kommer aldrig kunna rätta till det. Om de gör som du säger, och bantar ner spelet till spelbart buggfritt skick på äldre maskiner så är det ju ändå bara skuggan av hur spelet var tänkt att bli och det är ju inte heller god behandling av sina kunder.

edit: För övrigt behöver man inte en särskilt dyr och bra dator för att driva spelet, en medioker PC gör jobbet utan problem!

Ja då kanske CDPR skulle takigt huvudet ur röven och alldrig lovat spelet på älder konsoler om dom ej kan leva upp till det men just det ja CDPR gjorde Witcher spelen och dom kan alldrig göra fel. Fan jag minns hur många gånger jag bråkat med folk när jag varigt skeptiskt mot spelet och folk blivigt galna och sagt CDPR gör alldrig fel och dom behandlar fans bäst.

Jag har en en medioker PC som ej klarar spelet alls ska du ha en dator som klarar den så får du nog punga ut lite mer än vad en en PS5 kostar. Men fördmoligen till varför vissa ville spla på sin PS4 för dom har inte ekonmin till en PS5 eller en Medioker dator till att börja med. Fan folk har sån satans jävla dålig koll på hur andra har det bara för dom sjävla sitter med näsan i röven och har PS5 + Xbox series x och en dator som kosta 45 tusen. Vi har stundender vi har arbelösa vi har folk som jobbar som svin men har det knapert en då dom kanske skaffar en PS5 sedan om dom spar. Men just det har man dåligt ställt så ska man kanske inte spela spel det är ju dumt o ha en hobby om du ej har massa pengar.

Medlem

Var det inte på grund av PS4 och Xbox One som Cyberpunk försenades? Undrar i så fall hur illa spelet var på det ursprungliga lanseringsdatumet. Men ja, man borde redan då bestämt sig för att inte släppa spelen på förra generationens konsoler över huvud taget.

SoL
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det tycker jag skulle vara en utmärkt idé.
Nån gång måste man pusha vidare, går inte att hålla på anpassa saker för gammal utdaterade hårdvara.

Kan du inte anpassa till viss hårdvara så annonserar du helt inte till den härdvaran. Inte svårare än så

Medlem

Köp inte spelet om ni inte har en Series X eller PS5, spelar själv på en PS5a och det är rent uselt, känns som en sämre version av fallout 4.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Ja då kanske CDPR skulle takigt huvudet ur röven och alldrig lovat spelet på älder konsoler om dom ej kan leva upp till det men just det ja CDPR gjorde Witcher spelen och dom kan alldrig göra fel. Fan jag minns hur många gånger jag bråkat med folk när jag varigt skeptiskt mot spelet och folk blivigt galna och sagt CDPR gör alldrig fel och dom behandlar fans bäst.

Jag har en en medioker PC som ej klarar spelet alls ska du ha en dator som klarar den så får du nog punga ut lite mer än vad en en PS5 kostar. Men fördmoligen till varför vissa ville spla på sin PS4 för dom har inte ekonmin till en PS5 eller en Medioker dator till att börja med. Fan folk har sån satans jävla dålig koll på hur andra har det bara för dom sjävla sitter med näsan i röven och har PS5 + Xbox series x och en dator som kosta 45 tusen. Vi har stundender vi har arbelösa vi har folk som jobbar som svin men har det knapert en då dom kanske skaffar en PS5 sedan om dom spar. Men just det har man dåligt ställt så ska man kanske inte spela spel det är ju dumt o ha en hobby om du ej har massa pengar.

Felet CDPR gjorde va onekligen att ens erbjuda spelet på PS4 (och vafan nuvarande generations Xbox heter). Det va också extra fult av dom att påstå att det fungerande oväntat bra på dom också.

Felet du gjorde va att tro att världshistoriens hittils mest ambitösa och krävande spel skulle flyta ens någolunda bra på en 8år gammal spelkonsol. Det har inget att göra med att fattiga studenter inte ska få spela spel, jag är inte heller rik men jag accepterar bara att det kostar om jag vill kunna spela splitter nya high-end spel på releasedagen.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Ja då kanske CDPR skulle takigt huvudet ur röven och alldrig lovat spelet på älder konsoler om dom ej kan leva upp till det men just det ja CDPR gjorde Witcher spelen och dom kan alldrig göra fel. Fan jag minns hur många gånger jag bråkat med folk när jag varigt skeptiskt mot spelet och folk blivigt galna och sagt CDPR gör alldrig fel och dom behandlar fans bäst.

Jag har en en medioker PC som ej klarar spelet alls ska du ha en dator som klarar den så får du nog punga ut lite mer än vad en en PS5 kostar. Men fördmoligen till varför vissa ville spla på sin PS4 för dom har inte ekonmin till en PS5 eller en Medioker dator till att börja med. Fan folk har sån satans jävla dålig koll på hur andra har det bara för dom sjävla sitter med näsan i röven och har PS5 + Xbox series x och en dator som kosta 45 tusen. Vi har stundender vi har arbelösa vi har folk som jobbar som svin men har det knapert en då dom kanske skaffar en PS5 sedan om dom spar. Men just det har man dåligt ställt så ska man kanske inte spela spel det är ju dumt o ha en hobby om du ej har massa pengar.

Ja, de har sjabblat till det rejält. 8a år höll de på med spelet och som det ser ut nu har de ljugit både för Microsoft och Sony och lovat saker de bevisligen inte kunnat hålla. Det har framkommit att de hade lovat båda företagen att åtgärda en mängd brister så de skulle få grönt ljus o släppa spelen, något de uppenbarligen inte har kunnat leverera på. Sedan att de lovar refunds till d som köpt spelet till last-gen utan att ha en deal med varken Sony eller Microsoft om just detta är också märkligt.
Kan inte släppa känslan av att de tagit sig rejält med vatten över huvudet den här gången.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Alltså vilka är dessa digital foundry. Brukar se några av deras analyser, men vad har de för bakgrund förutom vara entusiaster?

Richard Leadbetter har varit med sen 16bit-tiden, då han bland annat var redaktör på brittiska Sega Magazine. Vad resten har för bakgrund vet jag inte. Men de är duktiga på vad de gör i alla fall.

Medlem
Skrivet av SoL:

Kan du inte anpassa till viss hårdvara så annonserar du helt inte till den härdvaran. Inte svårare än så

Det kan jag hålla med om.
Ps4 och Xbox One skulle lämnats utanför.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av duchovny:

Felet CDPR gjorde va onekligen att ens erbjuda spelet på PS4 (och vafan nuvarande generations Xbox heter). Det va också extra fult av dom att påstå att det fungerande oväntat bra på dom också.

Felet du gjorde va att tro att världshistoriens hittils mest ambitösa och krävande spel skulle flyta ens någolunda bra på en 8år gammal spelkonsol. Det har inget att göra med att fattiga studenter inte ska få spela spel, jag är inte heller rik men jag accepterar bara att det kostar om jag vill kunna spela splitter nya high-end spel på releasedagen.

jo men CDPR kan ja alldrig göra fel enlig fans så det måste vara spelarna det är fel på.

Jag vra berädd på spelet knappt skulle funka på något alls och ja om jag säger så Cyperpunk skulle inte dött av 1 år till men då hadde folk blivigt ha galna och gjort samma sak som när Hello games sköt up på no man sky folk skickade dötts hot bara för spelet blev försenat. Sedan kan man ju säga vad Hello games ljög om man gamers var ju inte snälla direkt. Hadde CDPR sjukigt på spelet lite till så hadde helve brytit ut.

Men ja hoppas dom ser till ge tillbaka penargna och säger sorry vi var dum i skallen att ens leverera spel på 10år utaderad vara.

jag är då fan glad jag fick pröva spelet så jag såg att detta är fan inte värt 630kr även om jag kan använda Google stadia eller Gefore now streaming för att spela spelet. Jag kanske skaffar det om 2-4 år på någon stor sale för 10-15 euro. Jag menar jag köpte Witcher 3 för 40kr så på xbox one.

Dax
Medlem

Dom skulle inte lanserat det vid denna punkt, dom var alldeles för heta på gröten.

Medlem

Spelet var så underväldigande (buggar, prestandaproblem, mm.) på Xbox Series X att jag bad om en refund från Microsoft. Synd att Xbox Series och PS5 får lida p.g.a. förra generationen och då fungerar det inte bra på dem från början. CD kunde ha gjort spelet exklusivt för nya generationen bara, även om dem hade förlorat sales ett tag för det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja, de har sjabblat till det rejält. 8a år höll de på med spelet och som det ser ut nu har ljugit både för Microsoft och Sony och lovat saker de bevisligen inte kunnat hålla. Det har framkommit att de hade lovat båda företagen att åtgärda en mängd brister så de skulle få grönt ljus o släppa spelen, något de uppenbarligen inte har kunnat leverera på. Sedan att de lovar refunds till d som köpt spelet till last-gen utan att ha en deal med varken Sony eller Microsoft om just detta är också märkligt.
Kan inte släppa känslan av att de tagit sig rejält med vatten över huvudet den här gången.

Jo och jag njuter lite nu när jag sagt åt folk förköp inte spelet 2-3 år i förväg när du inte vet hur det kommer se ut och folk nästan mörda en när man var skeptisk. Sluta vara så bitter nä jag är inte bitter jag säger bara vad jag ser. Ett spel som blivigt överdrivet hypad kommer nog ej kunna levirera hur dom än gör och sedan tycker jag det är dumt att köpa spel innan dom är ute för man vet alldrig hur det koommer bli jag menar kolla No man sky när det kom ut vilket fiasko det var och folk kalla mig bitter när jag sa förköp inte spelet. Nu har ju Hello games ficksat spelet och mer där till. Men ja förköp inte spel.

Det enda jag kan säga till folk är I told you so.

Medlem

Okej att CDPR mörkade detta vilket vi redan vet. Men har inte Microsoft och Sony något ansvar när det kommer till att spelen som släpps på deras konsoler håller en viss "nivå"? Med nivå så syftar jag på att spelen är spelbara. Vilket man inte kan påstå att Cyberpunk verkar vara till icke-proversionerna. Konstigt tycker jag.

Medlem

För mig känns det mest som någon sa: Att CDPR tagit sig vatten över huvudet. Sony/MS osv har pungat in massor med pengar i spelet under dess långa utveckling och eftersom de flesta fortfarande sitter på PS4or och gamla xboxar så är det ju naturligt att Sony/MS i stort tvingat CDPR att få ut spelet på de konsollerna. Misstaget CDPR gjorde var ju att säga att det gick. Vilket de säkert insåg, därav förseningen, att det var svårare än de trodde. T.o.m. så svårt att de inte kunde klara det i tid, men då var det försent. Kan inte se att Sony/MS skulle acceptera att CDPR sa: "NÄÄ, vi får skita i de gamla konsollerna som ni lagt ut mångmiljonbelopp på att lova att det kommer till, och där den stora skaran intäkter ligger." Så CDPR gjorde så gott de kunde fram till release och får nu leva i skiten. Med all rätt.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Ja då kanske CDPR skulle takigt huvudet ur röven och alldrig lovat spelet på älder konsoler om dom ej kan leva upp till det men just det ja CDPR gjorde Witcher spelen och dom kan alldrig göra fel. Fan jag minns hur många gånger jag bråkat med folk när jag varigt skeptiskt mot spelet och folk blivigt galna och sagt CDPR gör alldrig fel och dom behandlar fans bäst.

Jag har en en medioker PC som ej klarar spelet alls ska du ha en dator som klarar den så får du nog punga ut lite mer än vad en en PS5 kostar. Men fördmoligen till varför vissa ville spla på sin PS4 för dom har inte ekonmin till en PS5 eller en Medioker dator till att börja med. Fan folk har sån satans jävla dålig koll på hur andra har det bara för dom sjävla sitter med näsan i röven och har PS5 + Xbox series x och en dator som kosta 45 tusen. Vi har stundender vi har arbelösa vi har folk som jobbar som svin men har det knapert en då dom kanske skaffar en PS5 sedan om dom spar. Men just det har man dåligt ställt så ska man kanske inte spela spel det är ju dumt o ha en hobby om du ej har massa pengar.

Vilken rant...

Ja, vi är helt överens om att CDPR aldrig borde lovat spelet på äldre hårdvara, men min kommentar rör gällande vad CDPR borde göra härefter. Misstaget är redan gjort och vad gör de bäst att lägga fokus på härefter?
Sant, de gjorde Witcher 3 ett at tidernas bästa rollspel och det är därför de fått den respekt och aktning som de fått de senaste åren, tycker du det är konstigt?
Och inte heller det skyddar CDPR mot den skitstorm de nu får ta emot, även från de som alltid stått bakom och hyllat dem som nu vänt kappan och endast kritiserar och gör allt de kan för att klanka ner på dem. Du verkar ha missat hur oerhört mycket kritik de får från ALLA håll och kanter just nu.

Den rantar du på som om CDPR ska ha dåligt samvete, inte pga den dåliga releasen men pga att det finns folk i världen som inte har råd att uppdatera sin hårdvara....helt allvarligt, det är inte deras fel eller ansvar att världen är orättvis. CDPR ska stå till svars för att ha utlovat ett spel de sedan inte kunde leverera, men de har för fan inget ansvar i huruvida du har råd med ett nytt grafikkort eller ej...jösses...

Min PC kostade omkring 13 000 för 5 år sedan och driver CP77 utan problem på med-high vilket duger fullgott.
13 tusen är inget man kastar ut bara hur som helst men det är då fan inga 45 000 så sluta tramsa.

Det verkar som du antingen tagit den dåliga releasen personligt eller är du bara helbitter på CDPR och kanske en av de som avskytt dem pga deras popularitet, numer har du fått flera legitima skäl att kritisera dem så njut av det men håll dig åtminstone till vettig kritik.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

SoL
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan jag hålla med om.
Ps4 och Xbox One skulle lämnats utanför.

Stavfel deluxe på mitt inlägg såg jag nu.

Pc och next gen skulle nog räckt med facit i hand. Men pengar talar sitt tydliga språk.

Medlem

Stolen börjar väl glöda när ens aktie är den bästa under 2010 talet, vilda investerare flockas etc.
Nog för jag tycker om spelet ifråga, men ändå.
Det verkar ju som att dom scrappat hur mycket content som helst för att ens få det att fungera nämnvärt.
I något läge kanske det är dags att helt enkelt scrappa en konsol generation som var förlegad redan när den släpptes, istället för att vilt hugga sönder sitt spels mekaniker med katana.

Medlem

Det var ett misstag att utveckla spelet till lastgen, skulle haft 100% fokus PC först, sen eventuellt portat till PS5, Series X.

59% köpte PC-versionen vid release, konsolspel säljer oftast som bäst i början, medans PC-spel säljer mer över tid. Skulle inte förvåna mig om PC snart har runt 70% av försäljningen.

CD Project hade kunnat sparat in miljontals dollar på utveckling och marknadsföring. Med fokus på bara en platform hade spelet varit bättre, kunnat bli klart snabbare och troligtvis i längden sålt bättre. Dessutom hade de höjt sitt anseende och inte besulat sin image.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vilken rant...

Ja, vi är helt överens om att CDPR aldrig borde lovat spelet på äldre hårdvara, men min kommentar rör gällande vad CDPR borde göra härefter. Misstaget är redan gjort och vad gör de bäst att lägga fokus på härefter?
Sant, de gjorde Witcher 3 ett at tidernas bästa rollspel och det är därför de fått den respekt och aktning som de fått de senaste åren, tycker du det är konstigt?
Och inte heller det skyddar CDPR mot den skitstorm de nu får ta emot, även från de som alltid stått bakom och hyllat dem som nu vänt kappan och endast kritiserar och gör allt de kan för att klanka ner på dem. Du verkar ha missat hur oerhört mycket kritik de får från ALLA håll och kanter just nu.

Den rantar du på som om CDPR ska ha dåligt samvete, inte pga den dåliga releasen men pga att det finns folk i världen som inte har råd att uppdatera sin hårdvara....helt allvarligt, det är inte deras fel eller ansvar att världen är orättvis. CDPR ska stå till svars för att ha utlovat ett spel de sedan inte kunde leverera, men de har för fan inget ansvar i huruvida du har råd med ett nytt grafikkort eller ej...jösses...

Min PC kostade omkring 13 000 för 5 år sedan och driver CP77 utan problem på med-high vilket duger fullgott.
13 tusen är inget man kastar ut bara hur som helst men det är då fan inga 45 000 så sluta tramsa.

Det verkar som du antingen tagit den dåliga releasen personligt eller är du bara helbitter på CDPR och kanske en av de som avskytt dem pga deras popularitet, numer har du fått flera legitima skäl att kritisera dem så njut av det men håll dig åtminstone till vettig kritik.

Jag har alldrig förstår mig på populäriteten av witcher serien 1an var bara jobbigt 2an var okey och 3 ja bra men inte bästa RPG någonsin det ger jag till Morrowind det är fan ett RPG om inge annat heck Baldurs gate 2 är fan mer RPG än witcher. Men som sagt det är en jävla smak sak.

Jag är bara läss på folk som är sånna röv slickare och så fort spelet ej lever up till deras standars då blir dom sur. Gamers är nog fan dom mäst bipolära mäniskor som finns. Nintendo fans ska vi inte ens prata om.

CDPR fucka up pga Witcher 3 steg dom till skallen så enklet är det.

Jag byggde min dator 2013 och det kosta bra med pengar och kan ej köra cyberpunk.

Jag är inte sur för spelet ej funkar till xbox one eller ps4 men jag blir satans jävla besviken att dom ens lova spelet och sedan sviker alla som sätt fram i mot o spela det dom som ej kan uppgradera till ps5 eller xbox dumt namn. Jag är förbannad på alla som kalla mig bitter eller sur när jag så åt folk att hypa inte spelet för mycket det är inte säkert du får det spel du drömer om viket är stort sätt varje gång nu förtiden.

Så antigen får dom fan ta levera spelet på något sätt dom lovat eller suga up sin fuck up ge tillbaka penargna och kanske lära sig något av det hela vilket jag tvivlar på.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det tycker jag skulle vara en utmärkt idé.
Nån gång måste man pusha vidare, går inte att hålla på anpassa saker för gammal utdaterade hårdvara.

Vi har ju dock ingen insikt i de ekonomiska konsekvenserna utav det, och vad det skulle göra i sin tur. Rätt skulle det vara, men jag skulle inte satsa några pengar på hur deras framtid skulle se ut.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

123
Skriv svar